Тема: Множення на круглі числа
Обладнання: підручник Скворцової С. О., Онопрієнко О. В. «Математика 4 клас» - 2 ч., індивідуальні картки; мікрофон, ноутбук, проектор, мімічні кубики, кубик для вправи «Кубування».
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
- Сьогодні до нас на урок завітали гості! Тож, будь ласка, діти, поверніться до них, подаруйте їм свої посмішки. А тепер усміхніться самі до себе, до мене, до товариша по парті.
- Покажіть, будь ласка, який у вас зараз настрій? (кубик настрою).
- Я б дуже хотіла, щоб такий настрій у вас був до кінця уроку, а у кого він не зовсім гарний, щоб він змінився!
Сядьте зручно, Ви, будь ласка,
Бо мандруємо ми в казку.
Саме в казку, не дивуйтесь,
Працювати не лінуйтесь.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
- Ви готові вирушити у казку?
- Але, щоб до неї потрапити необхідно відповісти на деякі запитання. Я впевнена, що ви з ними легко впораєтесь, бо ви багато чого знаєте і вмієте, а якщо ви щось призабули, завжди можна звернутися за допомогою до товариша. Отже вправа «Кубування». Вперед!
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
- Ви готові вирушити у казку?
- Але, щоб до неї потрапити необхідно відповісти на деякі запитання. Я впевнена, що ви з ними легко впораєтесь, бо ви багато чого знаєте і вмієте, а якщо ви щось призабули, завжди можна звернутися за допомогою до товариша. Отже вправа «Кубування». Вперед!
1) Вправа «Кубування»
(Кожна грань містить завдання. Я кидаю куба до будь-якого учня… Учень ловить і дістає своє завдання. Якщо він сумнівається у правильності відповіді, просить товариша йому допомогти).
2) Слухання казки
- Молодці! Я обіцяла казку і ми до неї дібралися. А ось і вона: (звучить дуже лагідна тиха музика).
Колись давно у королівстві цифр жил собі Нуль. Спочатку він був маленьким як макове зернятко, але так як Нуль ніколи не відмовлявся від манної кашки, він швидко виріс і став великим, кругленьким та кремезним.
Цифри 1, 4, 7, стрункі та незграбні заздріли йому. А деякі почали говорити, що у Нуля є тільки зовнішність, а змісту ніякого. Почув це Нуль і засумував… Він намагався витягуватися, становитися навшпиньки, присідав, лягав на бік, нічого не виходило…
Бродив Нуль по білому світу нещасний і знедолений.
Одного разу він побачив як цифри вишикувалися в ряд і потягнувся до них, набридла йому самотність. Підійшов непомітно та став скромно позаду всіх. О диво! Нуль відразу відчув в собі силу, і всі цифри подивилися на нього по-іншому: адже він в десять разів збільшив їх величину.
Нуль миттю опинився праворуч від цифри 5 і вона стала п’ятьома десятками, числом 50. Довго він ще підходив до кожної цифри, вставав праворуч і просив назвати утворене число.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Отже, тема уроку: «Множення на круглі числа».
А ділення на круглі числа ми розглянемо на наступному уроці.
Хвилинка каліграфії
(Перевірка на слайді).
50, 65, 1, 5, 80, 8, 15, 30, 90, 100, 105, 300, 4005, 20 000.
(Перевірка на слайді).
IV. Актуалізація опорних знань
1) Математичний диктант
* Слабкі учні працюють за картками
- Суму чисел 525 і 405 збільшити в 100 разів.
- Різницю чисел 920 і 400 зменшити в 10 разів.
- Частку чисел 630 і 7 збільшити у 10 разів.
- У хвилинах: 6 год; 240 с.
60 книг становлять всіх книг у бібліотеці. Скільки всього книг у бібліотеці?
1. 93000; 52; 900
2. 360 хв; 4 хв
3. 600 книг
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА ДЛЯ ОЧЕЙ
V. Робота з новим матеріалом
* Звертаємо увагу на кількість нулів у круглому числі.
- Яка розрядна одиниця записується такою самою кількістю нулів – це другий множник. Прикриваємо стільки ж нулів у круглому числі – одержуємо перший множник.
500 = 5 ˑ 100 7000 = 7 ˑ 1000
- А якщо ми хочемо зробити письмове обчислення? (у стовпчик)
ЗАПАМ᾽ЯТАЙ !
Алгоритм письмового множення чисел, що закінчуються нулями
1. Записуємо множники стовпчиком, так щоб нулі залишилися праворуч.
2. Виконуємо множення, не зважаючи на нулі.
х 265
30
7 950
3. Визначаємо кількість нулів в обох множниках разом.
4. Дописуємо стільки ж нулів до результату справа.
- Давайте розглянемо інші приклади:
х 265 х 2650
300 300
79500 795000
№ 4 (с. 36) усно
х 456 х 456 х 456 х 4560
70 700 7000 700
31 920 31 9200 31 92000 31 92000
Висновок: якщо змінюється один із множників у кілька разів, то і добуток збільшується у кілька разів. Якщо один з множників збільшується на певну кількість розрядів, то і добуток збільшиться на ту ж саму кількість розрядів.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя виконуємо вправу: «Зараз ми будемо писати цифри у незвичний спосіб:
цифру 1 «пишемо» носом,
цифру 2 – підборіддям,
цифру 3 – правим плечем,
цифру 4 – лівим плечем,
цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,
цифру 6 – лівим ліктем,
цифру 7 – правим коліном,
цифру 8 – лівим коліном,
цифру 9 – правою ногою,
цифру 0 – «хвостиком».
Задача № 8 (с. 37)
(Коротка умова на слайді)
|
Кількість (ос.) |
Час |
Продуктивність праці |
Загальний заробіток |
|
І б. |
4 р. |
Однаковий |
|
}935100 грн
|
|
ІІ б. |
5 р. |
||||
Розв᾽язання:
1) 4 + 5 = 9 (р.) - кількість робітників у І і ІІ бригадах;
2) 935100 : 9 = 103900 (грн.) – один робітник;
3) 103900 ˑ 4 = 415600 (грн.) – продуктивність праці 4-х робітників;
4) 103900 ˑ 5 = 519 500 (грн.) – продуктивність праці 5-х роб.
Перевірка:
415 600 + 519 00 = 935 100
Відповідь: перша бригада отримає 415 600 гривень; друга – 519 600 гривень.
№ 5 (с. 37)
х 237 х 7800
600 70
142200 546000
ІІ, ІІІ стовпчик «Пісочні часи» (учні слідкують за часом)
Перевіряємо :
ІІ стовпчик 385 200 936 000
ІІІ стовпчик 649 200 512 000
VI. Підсумки уроку. Рефлексія
Вправа «Мікрофон» (продовжить речення)
Дом. завдання: с. 37 № 7, 9; вивчити алгоритм письмового множення чисел, що закінчуються нулями., с. 36