Конспект уроку "Множення на круглі числа" 4 клас

Про матеріал
Конспект відкритого уроку математики "Множення на круглі числа" 4 клас за підручником Скворцова С.О., Онопрієнко О.В.
Перегляд файлу

 Тема: Множення на круглі числа

Мета: вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення,  творчу самостійність, математичну мову, пізнавальний інтерес; мотивувати доцільність введення письмового прийому множення  трицифрового  числа на кругле число. Дослідити  залежність  кількості  нулів у добутку від кількості нулів у другому множнику при множенні на кругле число; від кількості нулів в обох множниках при множенні круглих чисел.

 

Обладнання: підручник Скворцової С. О., Онопрієнко О. В.  «Математика 4 клас» - 2 ч., індивідуальні картки;   мікрофон, ноутбук, проектор, мімічні кубики, кубик для вправи «Кубування».

ХІД  УРОКУ

І. Організація класу                                                            

- Сьогодні до нас на урок завітали гості! Тож,  будь ласка, діти, поверніться до них, подаруйте їм свої посмішки. А тепер усміхніться самі до себе, до мене, до товариша по парті.

-  Покажіть, будь ласка, який у вас зараз настрій? (кубик настрою).

- Я б дуже хотіла, щоб такий настрій у вас був до кінця уроку, а у кого він не зовсім гарний, щоб він змінився!

Сядьте зручно, Ви, будь ласка, 

Бо мандруємо ми в казку.

Саме в казку, не дивуйтесь,

Працювати не лінуйтесь.

­ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності       

- Ви готові вирушити у казку?

- Але, щоб до неї потрапити необхідно відповісти на деякі запитання. Я впевнена, що ви з ними легко впораєтесь, бо ви багато чого знаєте і вмієте, а якщо ви щось призабули,  завжди можна звернутися за допомогою до товариша. Отже вправа «Кубування».  Вперед!

­ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності        

- Ви готові вирушити у казку?

- Але, щоб до неї потрапити необхідно відповісти на деякі запитання. Я впевнена, що ви з ними легко впораєтесь, бо ви багато чого знаєте і вмієте, а якщо ви щось призабули,  завжди можна звернутися за допомогою до товариша. Отже вправа «Кубування».  Вперед!

1) Вправа «Кубування»                                                         

(Кожна грань містить завдання. Я кидаю куба до будь-якого учня… Учень ловить і дістає своє завдання. Якщо він сумнівається  у правильності відповіді, просить товариша йому допомогти).

  • Назви сусідів числа 899.
  •  Запропонуй , що треба зробити, щоб помножити число на 100?
  •  Скільки всього десятків у числі 560?
  •  Чому  дорівнює добуток чисел 689 і 100?
  •  Поділись що ти знаєш про круглі числа.
  •  Придумай шестицифрове кругле число.

2) Слухання казки                                                               

 - Молодці! Я обіцяла казку і ми до неї дібралися.   А ось і вона: (звучить дуже лагідна  тиха музика).

Колись давно у королівстві цифр жил собі Нуль. Спочатку він був маленьким як макове зернятко, але так як Нуль ніколи не відмовлявся від манної кашки, він швидко виріс і став великим, кругленьким та кремезним.

Цифри 1, 4, 7, стрункі та незграбні заздріли йому. А деякі почали говорити, що у Нуля є тільки зовнішність, а змісту ніякого. Почув це Нуль і засумував… Він намагався витягуватися, становитися навшпиньки, присідав, лягав на бік, нічого не виходило…

Бродив Нуль по білому світу нещасний і знедолений.

Одного разу він побачив як цифри вишикувалися в ряд і потягнувся до них, набридла йому самотність. Підійшов непомітно та став скромно позаду всіх. О диво! Нуль відразу відчув в собі силу, і всі цифри подивилися на нього по-іншому: адже він в десять разів збільшив їх величину.

Нуль миттю опинився праворуч від цифри 5 і вона стала п’ятьома десятками, числом 50. Довго він ще підходив до кожної цифри, вставав праворуч  і просив  назвати утворене число.

  • Діти, пропоную вам сьогодні на уроці з᾽ясувати значення нуля під час множення і ділення на круглі числа.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку                               

Отже, тема уроку: «Множення на круглі числа».

-         Ми вже певний час працюємо  з багатоцифровими числами. Навчилися виконувати арифметичні дії додавання й віднімання, множення та ділення з такими числами. А сьогодні на уроці ми використаємо вже відомі нам способи дій у випадках множення багатоцифрових чисел на круглі, а також відкриємо письмовий спосіб множення у випадку, коли обидва множники закінчуються нулями.

А ділення на круглі числа ми розглянемо на наступному уроці.

  • Запишіть у зошиті дату  і тему уроку.

Хвилинка каліграфії                                                     

  • Так як головний герой сьогодні у нас нуль, то й писати ми будемо цифру нуль. Я буду називати числа, а ви запишете ту кількість нулів, яка є в цьому числі.
  • Готові?
  • 100, 10, 1000, 1000000, 110, 1500, 40, 480, 110 000.

(Перевірка на слайді).

  • Випишіть з ряду чисел лише круглі:

50, 65, 1, 5, 80, 8, 15, 30, 90, 100, 105, 300, 4005, 20 000.

(Перевірка на слайді).

IV. Актуалізація опорних знань                            

 1) Математичний диктант    

* Слабкі учні працюють за картками

  1. Записати вирази і їх значення.

- Суму чисел 525 і 405   збільшити в 100 разів.

- Різницю чисел 920 і 400 зменшити в 10 разів.

- Частку чисел 630 і 7 збільшити у 10 разів.

  1. Перетворити і записати.

- У хвилинах: 6 год;  240 с.

  1. Задача.

60 книг становлять всіх книг у бібліотеці. Скільки всього книг у бібліотеці?

Перевіряємо:

1. 93000; 52; 900

2. 360 хв; 4 хв

3. 600 книг

2) Вправа  «Мікрофон» (1 хв)

-  Які розрядні одиниці ви знаєте?

 -  Як  помножити  число на  розрядну  одиницю?

- Як подати число 6000 у вигляді  добутку числа  та   розрядної     одиниці?

  • Молодці!

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА  ДЛЯ  ОЧЕЙ

V. Робота з новим матеріалом                                                        

1) Робота за підручником, № 2 (с. 36)      Усно                                                

Перевір, чи правильно подано розрядні числа у вигляді добутку  числа та розрядної  одиниці.

  80 = 8 ˑ 10           

* Звертаємо  увагу на кількість нулів у круглому числі.

- Яка розрядна одиниця записується такою самою кількістю нулів – це другий множник.  Прикриваємо стільки ж нулів у круглому числі – одержуємо перший множник.

500 = 5 ˑ 100        7000 = 7 ˑ 1000

№ 3 (с. 36)                                                                                

265 ˑ 30 = 265 ˑ (3 ˑ 10) = (265ˑ3) ˑ 10 = 795 ˑ 10 = 7950

  1) 265 ˑ 3 =795                    2) 795 ˑ 10 = 7950

- Це ми зробили усне обчислення цього виразу

- А якщо ми хочемо зробити письмове обчислення? (у стовпчик)

ЗАПАМ᾽ЯТАЙ !  

Алгоритм письмового множення чисел, що закінчуються нулями

1. Записуємо множники стовпчиком, так щоб нулі залишилися праворуч.

2. Виконуємо множення, не зважаючи на нулі.

х  265                           

         30                                   

    7 950                      

3. Визначаємо кількість нулів в обох множниках разом.

4. Дописуємо стільки ж  нулів до результату справа.

- Давайте розглянемо інші приклади:

х 265                  х 2650

      300                      300        

 79500                   795000

№ 4 (с. 36)   усно                                                                      

  • Зіставте добутки. Чим вони відрізняються? 
  • Як ця відмінність може вплинути на розв’язання?

х 456            х  456               х  456              х   4560
       70                  700                   7000                 700
31 920           31 9200            31 92000          31 92000

  • Який висновок можемо зробити?

Висновок: якщо змінюється один із множників у кілька разів, то  і добуток збільшується у кілька разів. Якщо один з множників збільшується на певну кількість розрядів, то і добуток  збільшиться на ту ж саму кількість розрядів.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА                

Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя виконуємо вправу: «Зараз ми будемо писати цифри у незвичний спосіб:

цифру 1 «пишемо» носом,

цифру 2 – підборіддям,

цифру 3 – правим плечем,

цифру 4 – лівим плечем,

цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,

цифру 6  – лівим ліктем,

цифру 7   правим коліном,

цифру 8   лівим коліном,

цифру 9  – правою ногою,

цифру  0 – «хвостиком».

  • Напишіть, будь ласка, цифру 123400

Задача № 8 (с. 37)                                                                                                                        

(Коротка умова на слайді)

 

Кількість

 (ос.)

Час

Продуктивність

праці

Загальний заробіток

І б.

4 р.

Однаковий

  • ? грн.
  • ? грн.

}935100 грн

 

ІІ б.

5 р.

Розв᾽язання:

  • Чи можемо ми відразу дізнатися як бригади повинні поділити заробіток?
  • Чому?
  • За допомогою якої дії ми можемо дізнатися?

1)  4 + 5 = 9 (р.) -  кількість робітників у І і ІІ бригадах;

  • Якщо ми знаємо загальну кількість робітників (9 осіб) і нам відомий загальний заробіток, то що ми можемо дізнатися?
  • За допомогою якої дії ми можемо дізнатися?

2)  935100 : 9 = 103900 (грн.) – один робітник;

  • Чи можемо ми тепер відповісти на перше  запитання задачі? Що для цього потрібно зробити?

3)  103900 ˑ 4 = 415600 (грн.) – продуктивність праці 4-х робітників;

  • Яка дія буде наступною?

4)  103900 ˑ 5 = 519 500 (грн.) – продуктивність праці 5-х роб.

  • Вірно і це буде відповідь на друге  запитання задачі?
  • Чи можемо ми зробити перевірку?

          Перевірка:

415 600 + 519 00 = 935 100

  • Давайте запишемо відповідь.

Відповідь: перша бригада отримає 415 600 гривень; друга – 519 600 гривень.

№ 5 (с. 37)                                                                            

х 237                   х 7800                  

       600                    70

 142200                546000

ІІ, ІІІ стовпчик               «Пісочні часи»     (учні слідкують за часом)

Перевіряємо :

ІІ стовпчик      385 200            936 000

ІІІ стовпчик     649 200           512 000

VI. Підсумки уроку. Рефлексія                                        

  • Над якою темою ми працювали? 
  • Які вміння ми удосконалювали на уроці?
  • Які вирази на уроці ми вчилися розв’язувати?
  • Покажіть який  у вас настрій

        Вправа «Мікрофон» (продовжить речення)                       

  • Мені сподобалось на уроці…

Дом. завдання: с. 37 № 7, 9; вивчити алгоритм письмового  множення чисел, що закінчуються нулями., с. 36

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.7
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
4.7
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Шестопалова Лариса Станіславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Жабуровська Катерина Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Славова Світлана Іванівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
До підручника
Математика 4 клас (Скворцова С.О., Онопрієнко О.В.)
Додано
28 липня 2019
Переглядів
8560
Оцінка розробки
4.7 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку