Конспект уроку " Моральні основи здорового способу життя"

Про матеріал
У розробці використано цитати Святого Письма про здоров'я, причини хвороби, лікування та лікарів. Мета - формувати у школярів ціннісне ставлення до свого здоров'я, запобігати розвитку схильностей до шкідливих звичок.
Перегляд файлу

                                             

 

 

 

 

 

 

 

Моральні основи здорового способу життя

 

КОНСПЕКТ УРОКУ

ХРИСТИЯНСЬКОЇ ЕТИКИ

в 10 класі

 

Вчителя  основ        

                                      християнської    етики

                                          Офіцинської  І.П.

 

 

 

 

 

 

Мета уроку: запобігати розвитку схильності  до шкідливих звичок;  виховувати почуття відповідальності за власне фізичне і моральне здоров’я, вміння організовувати активний відпочинок на славу Божу;

розвивати логічне мислення, пам'ять.

Духовна декорація: плакати з написами:

                 Вино – дар Божий. Він служить опанованим на зміцнення слабосильності. Для не опанованих воно є знаряддям розгнузданості.

                                                                                    Св. В. Великий

 

                  Пиятство підкопує родинне щастя, стає нещастям для дітей, а не раз переходить до них тяжкими недугами.

                                                                            Митрополит А. Шептицький

 

                   Пияк марнує все, а жінку і дітей робить жебраками. Пиятство відбирає добру славу у людей. Хто шанує пияка? Хто зважає на його думку? Хто з нього не сміється. Хто ним не погорджує? Бо чи може бути більший нерозум, як власною поведінкою робити себе подібним до нерозумних звірят?

                                                                            Митрополит А. Шептицький

 

       Чи ви, отже, їсте, чи п’єте, чи що – будь робите, все робіть на славу Божу.

                                                                                                   1 Кор 10.31

 

       Хіба не знаєте, що ваше тіло – храм Святого Духа, який живе у вас? Його ви маєте від Бога, тож уже не належите до себе самих. Ви бо куплені високою ціною! Тож прославляйте Бога у вашому тілі!        

                                                                                                 1 Кор 6.19

 

 

 

 

Хід уроку

І Вітання, організаційні моменти.

ІІ Актуалізація опорних знань:

  • що таке здоров'я? (відповіді учнів)
  • чому ми хворіємо ( не дбаємо, легковажно ставимось до здоров'я, стаємо заручниками шкідливих звичок і т.д.)

ІІІ Оголошення теми і мети уроку.

Згідно з визначенням ВООЗ, здоров'я –це стан фізичного, духовного і соціального благополуччя. Ви вірно підмітили причини

 хвороб. Наша народна мудрість, виражена у  прислів’ях, каже так:

Здоров'я маємо – не дбаємо, а загубивши, плачемо

Сьогодні на уроці ми з допомогою Святого Письма зрозуміємо, що є першопричиною усіх хвороб, навчимося відповідальніше ставитись до свого здоров’я і здоров’я наших ближніх. А ще б я хотіла звернути вашу увагу на тісний зв'язок між фізичним і духовним здоров’ям. Відкрийте, будь – ласка Святе Письмо. Запалимо свічку і попросимо в молитві мудрості і любові, щоб розуміти і виконувати Боже Слово ( 1хв. тиші)   

ІV Праця зі Святим Письмом у групах (знайти  у Святому Письмі такі цитати:2 Цар.5; Ів.5.14; Ів.8.11;Ів.9.2 -3;Мк. 2.1 – 12). Діти читають Святе Письмо, аналізують і записують свої висновки на протязі 10 хв.)

Прошу представників кожної групи поділитись результатами ваших пошуків: Приблизні відповіді учнів:

  • Неєман захворів на проказу, бо поклонявся ідолам;
  • Слуга Єлисея захворів на проказу, бо збрехав і хотів розбагатіти нечесно.
  • Гріх – причина хвороб; зцілення недужого в суботу: «Оце ти видужав, не гріши ж більше, щоб гірше тобі не сталося» (Ів.5.14.)
  • Прощення жінці: « Іди та більше не гріши» (Ів.8.11.)
  • Хвороба як випробування: (книга Йова, Товита); зцілення сліпого від народження:
  • «Учителю, хто згрішив: він, чи батьки його, що він сліпим родився? Ні він, не згрішив, ні батьки його, але щоб діла Божі виявились на ньому» ( Ів.9.2-3)  
  • Хвороба як поштовх до співчуття, любові до потребуючих: « уздрівши їхню віру, каже: « Сину, відпускаються тобі твої гріхи.» (Мк. 2. 1-2)

     Хвороба – період, який допомагає зрозуміти цінність життя, навчитися ним дорожити. У медичній практиці зафіксовано багато чудесних зцілень, яким медики не можуть дати пояснення. Часто відповідають: « Це сила віри». Також є багато цікавих історій про навернення після важкої виснажливої праці. Святитель Лука писав: « Із життя багатьох святих відомо, що довгі виснажливі недуги були великим добродійством для них, бо смиряли пристрасті, позбавляли вражень світського життя з його гармидером і метушнею, щоб відволікають від заглиблення у тайники Духа».

        З християнської точки зору здоров’я – це життя в мирі зі самим собою, з іншими людьми і Богом. Перший рівень – це коли людина не воює проти себе ( шкідливі звички); другий – не використовує природу по – хижацьки, пам’ятає, що природа – Божий дар і нею потрібно користуватися з вдячністю, а в стосунках з ближніми керуватись принципами толерантності і любові; мир з Богом – це сприйняття Бога як Люблячого Батька, котрий подарував нам життя, дав можливість побачити і поцінувати красу навколишнього світу. Серед науковців побутує думка: Якщо взяти здоров’я людини в процентних відношеннях, то 50% закладено  при народженні; 40% - це спосіб нашого життя( харчування, фізична активність, духовне життя і т.д.), а 10% - залежить від лікарів. В книзі приповідок є дуже цікаві поради стосовно лікарів.

       Читання Святого Письма ( приповідки 38. 1 -15). Вшановуй належно потрібного лікаря, бо й він існує з Господньої установи; Господь зі землі ліки виводить і розумний муж не нехтує ними. Хіба не від дерева вода посолодшала, а й сила його тим самим явилась. Це ж він бо людей обдарував знаннями, щоб вони прославлялись його ділами дивними. Ними лікується і усувається біль, і хто знається на зіллях, - уміє їх змішувати. То ж діла йог не мають кінця і краю, і мир від нього розповсюджується світом.

            Як бачимо, навколишня краса, створена Господом з любові до нас є   цілющою, і за це нам слід бути вдячними. Продовжимо читання приповідок.

  •   Сину, в недузі твоїй не побивайся, лиш молись до Господа, і він тебе оздоровить. Провину відкинь, свої руки випростай, від усякого гріха очисти своє серце. 

      Прочитаймо, які слова адресує  Господь лікарям:

  •  Та й їм слід молитись до Господа, щоб ними він зволив подати полегшу і принести одужання для рятунку життя.

    У євангельських розповідях зцілення займають 20% усього тексту, а в Євангелії від Луки – третину. Прилюдний початок Ісусової діяльності почався таким словами:

  • Дух Господа Бога на мені, бо Господь мене помазав. Він послав мене, щоб принести благу вість убогим, зціляти скрушених серцем, проголосити невільникам свободу, ув’язненим відкрити очі; проголосити рік Господнього благословення ( Лк.4.18-19).

        Ісус Христос – Добрий пастир і Лікар, тому не забуваймо приходити до нього, коли ми  «втомлені і обтяжені серцем». У пророка Ісаї читаємо:

Він наші недуги взяв на себе. Він ніс на собі наші болі, його ранами ми зцілені…(Іс. 33, 4-5). Знайдіть , будь – ласка в тексті слова: Мт. 15.29-31;Мк.1.32-34 і прочитайте.        

        Прошу зараз кожну групу на плакаті зазначити фактори, які негативно впливають на наше здоров’я (5 хв.)Представник груп пропонують свої відповіді.

          На першому місці – шкідливі звички. Україна посідає п’яте місце в Європі за кількістю споживання спиртних напоїв. І що найбільше засмучує це те, що алкоголізм у нашій країні значно « помолодшав». Не менш сумним явищем і одним із найголовніших факторів розвитку раку є тютюнопаління. Про тяжкі наслідки наркоманії, ігроманії та інших психічних залежностей ви чули неодноразово, оскільки проводимо лекції, диспути. Дайте, будь ласка відповідь на запитання:

     -    Що стає поштовхом до шкідливої звички? Припустимі відповіді дітей:

 вплив компанії, бажання виглядати « крутим», демонстрація незалежності і т.д.  Я б хотіла вам дати відповідь, прочитавши вам казку  Бруно Ферреро     «У країні драконів»

        Уже багато років у Країні Драконів панував Хижак І Спочатку він був дуже люб’язним і добрим володарем. Але згодом у нього з’явилась жахлива звичка. Час від часу в обідню пору його страшні кігті починали свербіти настільки сильно, що не міг опанувати цього відчуття. Тоді Хижак І, добре замаскувавшись, щоби ніхто не міг йог впізнати, йшов у найтемніші завулки і висував свої кігті, хапаючи і пожираючи маленьких дракончиків. Після кожного такого ганебного злочину володар ховався і плакав, був у розпачі.

      Я – останній дурень! Навіщо я зжер маленьких дракончиків, які нічого поганого мені не зробили! Більше ніколи такого не зроблю. Однак згодом чинив так само. Врешті одного дня Хижак 1 вирішив обрізати собі кігті. Було виготовлено спеціальні ножиці( звичайно із золота, бо король завжди залишається королем), якими один із пажів обрізав королівські кігті, тільки –

- но вони починали з’являтися.

        Розпочалася нова епоха для цілої Країни Драконів. Без кігтів Хижак 1 став вегетаріанцем, більше не виходив у ночі і не нападав на необережних драконів, а навчився грати на піаніно й пити настій з ромашки. Ніколи досі мешканці краю не були такими щасливими. Маленькі дракони танцювали, співали й бавилися на вулицях аж до заходу сонця, навіть дощ падав лише вночі.

     Але на жаль, одного суботнього дня золоті ножиці, якими обрізали кігті короля, десь загубилися. Кігті Хижака І почали дуже швидко рости. Тож треба було будь – що знайти ті ножиці, інакше…

        Коли вся двірня гарячково шукала ножиці, прем’єр – міністр послав книжкову мишу, щоб вона прочитала Хижаку І якусь історію, яка б його заспокоїла.

   - Досить, Мишко, вистачить! Хочу їсти, а, крім того, мене сверблять кігті!

     Прийшов заклопотаний паж, приніс 125 дуже міцних ножиців. Попробував багато разів, але жодними не зміг обрізати нігтів його високості. Кухарі приготували найліпші страви й все те, що любив король. Та він продовжував дивитись на кігті, які вже грізно висувались вперед

 - Ох, відчуваю, що знову розпочнеться полювання. Мені так хочеться ще раз спробувати гарненького, маленького , м’якенького дракончика! Знайдіть мої ножиці або я з’їм усіх!

   Саме в цей момент крізь відчинене вікно до їдальні влетів один маленький симпатичний дракон. Усі з жахом завмерли! Хижак І одразу ж випустив кігті, а його лапи почали рухатись вперед. Але маленький дракон відважно звернувся до короля:

- Не розумію. Ти – король, а твої кігті тебе не слухаються?

- Всі мене слухають, а отже, й мої кігті теж, - неохоче відповів Хижак І.

 - То спробуй їх утягнути!

 - Мені не хочеться, - сказав король і простягнув уперед лапи.

 - Бачиш, маю рацію. Твої кігті не слухають тебе!

 Ах так! Дивися! – сказав король і втягнув кігті.

 - Браво! Бачиш, це зовсім не важко. Треба тільки захотіти! Тепер ти справжній король!

     Хижак І на якусь мить замислився.

 - Маєш рацію, малий. Але важко бути королем власних кігтів!

     Маленький дракон вийняв із торби золоті ножиці короля і сказав:

 - Я знайшов їх, королю, але тепер вони тобі не потрібні.

    Від того дня король більше не просив обрізати собі кігті. Коли вони висувалися, він казав:

    - Я – король моїх кігтів! Будьте слухняні, негайно сховайтеся! Відтоді в Країні Драконів усе було добре. ( Бруно Фереро, газета « Наша Віра, № 10 2009 р.)

      V.Закріплення знань.

      Я думаю, що ви зрозуміли повчання цієї притчі. 

     Прошу вас виписати цитату Святого Письма 1 Кор.6.12

      «Все мені можна», та не корисне. « Все мені можна», та я не дам нічому заволодіти мною».

    У  Газеті « Зелена Планета»  я прочитала такі слова: «… перш ніж лікувати тіло, треба оздоровити свою душу. Бо фізичний стан однозначно залежить від нашого психічного  і духовного життя (думок, помислів, почуттів, вчинків). Між ними існує нерозривний зв'язок.» 

      Наступне завдання: підготувати статтю для преси на тему: «Поради для довгого і здорового життя» (праця в групах (5хв.),учасники на аркуші А2 представляють свої відповіді).

     Що більше людина схильна робити добро, відкрита, щира, доброзичлива до інших, отримує від цього задоволення, вміє керувати своїми емоціями , тим більше вона очищається внутрішньо і менш піддається хворобам. Отже творити добро заради добра – найкращий  профілактичний засіб!

Тепер я запропоную нескладні правила для веселого, здорового самопочуття:

  -  вчені стверджують, що 15 хв. сміху щодня (звичайно, доброзичливого), продовжать ваше життя на 8 років;

    - до бутербродів додавайте помідори, які знижують ризик захворіти на серцево – судинні захворювання на 30%;

    - слухайте класичну музику, яка здатна заспокоювати серце, знижувати кров’яний тиск і розслаблювати м’язи;

      - ретельно чистіть зуби, догляд за яким дає змогу молодшати на 6 років, оскільки з ротової порожнини виводяться численні збудники хвороб;

     - спіть 7 годин на добу, не більше і не менше, це теж продовжує життя;

     - їжте шоколад, але у невеликій кількості і вмійте любити себе, поважайте свою гідність;

     Вчені з’ясували, що заборона ліфтів і ескалаторів на робочому місці веде до того, що покращується загальне самопочуття, тому, думаю, для вас не буде секретом, що регулярні фізичні вправи допомагають запобігти ожирінню, інсультам і навіть раку. На думку професора Гамільтона (університет штату Міссурі, США), багато хто з нас недооцінює потенційну загрозу  довготривалого сидіння за комп’ютером, чи телевізором.  А це рецепти здоров’я , датовані ХІХ ст.( 1804р.):

      « Про продовження людського життя або засіб як можна досягти здорової, веселої і глибокої старості»:

     - пізнай себе, що твоєму тілу на користь, а що на шкоду;

    - уникай сильних пристрастей; злість і заздрість виснажують життєві сили;

   -  строго дотримуйся, навіть на самоті природної соромливості, гаси згубний порив у зародку, не допускай, щоб пристрасті заволоділи тобою;

  - повільно і пристойно пережовуй їжу, щоб вона перетравлювалась добре і не їж на ніч;

  - одягайся по погоді, уникай тісного одягу;

  - уникай неробства;

 - спи на матраці, набитому кінським волосом.

 Висновки робити вам, але дуже хочеться бачити вас добрими, здоровими і веселими.

    VІ.   На домашнє завдання випишіть цитату з Біблії Вих. 23.25-26 

 

doc
Пов’язані теми
Етика, 10 клас, Розробки уроків
Додано
27 січня 2019
Переглядів
2620
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку