Конспект уроку "Музична Польща і Чехія"

Про матеріал

Пропоную розгорнутий конспект уроку у 4 класі (ІІ семестр) за підручником Л.Аристової. Тема уроку "Музична культура Польщі, Чехії". Нова музична подорож до європейських країн познайомить учнів з їх музичною культурою та особливостями музичної мови.

Перегляд файлу

4  КЛАС    I І СЕМЕСТР

ТЕМА: " Музика єднає світ "

18 – й  урок

Тема  уроку:   Музична Польща і Чехія

Мета уроку:    визначити   характерні риси чеської і  польської музики

Завдання:   

  • вчити визначати спільні риси та своєрідність народної музики;
  • розкрити  особливості музики  чеського  та польського народів;
  • розвивати  уміння сприймати та інтерпретувати контрастні  за змістом і звучанням твори;
  • збагатити емоційно – естетичний досвід учнів;
  • розвивати вокально – хорові навички, музичні та творчі здібності учнів;
  • виховувати  інтерес  та повагу до  музичної  культури різних  народів

 

Музичний матеріал: "Бульба", білор. нар.пісня-танець;

                                   запис звучання лютні;

                                   Мазурка ля-мінор,Ф.Шопен;

                                   ″ Слов’янський танець № 8″, А. Дворжак;

                                   ″ Полька ″, чеська народна пісня;

                                   " Дружать діти на землі",  Д.Львов – Компанієць

 

Обладнання:  музичний інструмент, музичний центр, диски,презентація

                        до уроку                            

Тип уроку:  урок поглиблення теми

 

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

 

I.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

      1. Вхід до класу: "Бульба", білоруський нар. пісня-танець

        2. Музичне вітання. Розспівування.

IІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

      Музично - дидактична гра «Музичні колекції» (клас обֹ’єднується у  три команди; кожній команді пропонується «упорядкувати колекцію» - відібрати  назви музичних творів,музичних інструментів, композиторів тощо окремо для кожної країни:України, Росії, Білорусії)

      М.Лисенко, «Молдовеняска», «Перепілонька», скоморох, П.Чайковський, С.Рахманінов, троїсті музики, балалайка,Я.Степовий, хоровод,С.Прокоф’єв, «Гопак», жалейка, кобза,С.Гулак-Артемовський, домра, «Пустотливі частівки», «Бульба», бандура, Р.Щедрін, коломийка, «Аркан», Л.Ревуцький, «Козачок», дума, « Со вьюном я хожу », кобзар, сопілка.

 

  IІІ. МОТИВАЦІЯ МУЗИЧНО – ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ     

        Сьогодні наша нова музична подорож до європейських країн  – Польщі та Чехії. Ми  познайомимося з музичною культурою та особливостями музичної мови цих країн.

 IV. БЕСІДА ЗА ТЕМОЮ УРОКУ

        На заході України проходить кордон із Польщею. Так склалося історично, що  наші дві країни мають багато спільного. Не знаючи польської мови, ми можемо її зрозуміти , у діалекті західних районів України часто зустрічаються польські слова.

Польща – країна високої культури. Вона дала світові астронома Миколу Коперника, письменника Генріха Сенкевича, поета Адама Міцкевича, композитора Фридерика Шопена, художника Яна Матейко, фізика Марію Складовську-Кюрі. Польський народ дбайливо оберігає пам’ять про великих людей своєї країни.

Музичне мистецтво Польщі бере початок із фольклору, народних пісень і танців. Польські пісні і танці тісно пов’язані між собою. Танці виконувалися під пісні, а пісні вирізнялися ритмічністю й танцювальністю.

У далекі часи в Польщі, як і в інших країнах,було багато мандрівних музикантів,які римували слова у вірші, вигадували власні мелодії,грали на різних музичних інструментах, а також ставили вистави.

Найпопулярнішим польським народним музичним інструментом вважається лютня. Цей струнний щипковий інструмент має давню історію. Він виник на сході, однак набув популярності в європейських країнах, зокрема в Італії, Іспанії, Польщі, Чехії.

Завдання перед слуханням:  послухайте звучання лютні, який український музичний інструмент вона вам нагадує?

Слухання: звучання лютні.

Польські народні танці мали велику популярність на Батьківщині, тому й не дивно, що згодом поширилися іншими країнами Європи.

  • Пригадайте назви польський народних танців, які вам відомі?(полонез, мазурка)

Полонез – це урочистий, піднесений танець-хода,яким розпочиналися свята.

Мазурка – польський народний танець із характерним ритмом та швидким темпом.

Представником музичної культури Польщі є геніальний композитор, піаніст, основоположник класичної музики Польщі Фридерик Шопен — гордість і слава польського народу, один із найулюбленіших композиторів світу.

З дитинства композитор виявив унікальні музичні здібності. Перші уроки гри на фортепіано п’ятирічному хлопчику дала восьмирічна сестра Людвіка. Перший виступ приніс восьмирічному Фридерику широку відомість, а в 12 років він був визнаний одним із кращих піаністів Варшави. По закінченню Варшавської вищої школи музики 19-ти річний Шопен офіційно удостоєний характеристики музичний геній.

Концертні програми, з якими ще зовсім юний Фридерик гастролював Європою, мали приголомшливий успіх. «Шапки геть, панове, перед вами геній!» - писав тоді композитор Роберт Шуман.

Фортепіано з дитинства було улюбленим інструментом не лише Шопена – виконавця, а й Шопена – композитора. Свій перший фортепіанний твір – невеликий полонез – хлопчик написав у семирічному віці. Композиторський дебют був успішним, і у тому ж році твір опублікували.

Майже весь творчий доробок Ф.Шопена складають фортепіанні твори: вальси, полонези, мазурки, прелюдії… У багатьох із них звучать інтонації польського фольклору, хоча справжні народні мелодії композитор не використовував.

V.     СЛУХАННЯ МУЗИКИ

Велику увагу Ф.Ф.Шопен приділив мазуркам. Він їх написав близько 60. У  своїх мазурках композитор зобразив побут поляків, їхній характер, а також образи рідної природи.

Виникла мазурка  понад триста років тому в одній з областей Польщі — Мазовії. Характерною рисою цього танцю є тридольний розмір і веселий, бравурний характер мелодії. Виконують танець парами.

У ХІХ ст. народна мазурка набула шляхетності, блиску і стала одним з найпопулярніших бальних танців. Майстерно написані мазурки Шопена розраховані на концертне виконання. Вони мають різний характер: від веселих сільських, гордих бальних танців до ліричних, навіяних почуттям туги за Батьківщиною.

Завдання перед слуханням:  послухайте Мазурку Ф.Шопена, схарактеризуйте твір, скориставшись підказкою королеви Мелодії      (с.81 підручника).

Слухання: Мазурка ля-мінор, Ф.Шопен

- Який характер мелодії твору?(мазурка ля-мінор пов’язана з образами батьківщини. Спочатку звучить задумлива, сумна мелодія. Та ось уже звучить веселий, запальний сільський танець. І акцент на третій долі такту нагадує притупування в танку. Потім знову повертається перша тема – ніжна, граціозна, наповнена задумливим сумом…)

           - Чи відчуваються у ньому спільні риси з українськими танцями?

           - Визначте музичну форму мазурки? (підказка –с.84)

VI. БЕСІДА ЗА ТЕМОЮ УРОКУ

 Народ Чехії також полюбляє танцювати. Чеська народна музика стрімка, рухлива, танцювальна. Такі самі ознаки має й класична музика. Класичну музику створюють композитори-класики.

-  Хто такі композитори-класики?(це майстри музики, творчість яких вважають взірцевою).

До таких композиторів належить і  відомий чеський композитор Антонін Дворжак. Його дитинство було сповнене народною музикою, сільськими танцями та веселими мелодіями пісень. Він не лише слухав їх, а й брав участь у народних обрядах. У 9-ти річному віці Антонін навчився грати на скрипці, був виконавцем в оркестрі.

VІІ.   СЛУХАННЯ МУЗИКИ

Найвідомішими творами А. Дворжака вважають ″ Слов’янські танці ″, де він намагався відобразити життя, побут та характер чеського народу. Окрім цього у цих творах можна почути танці й інших народів, і навіть український гопак.

Завдання перед слуханням:  послухайте ″ Слов’янський танець № 8 ″   А.Дворжака, схарактеризуйте контрастні елементи музичної мови.

Слухання: ″ Слов’янський танець″ № 8, А.Дворжак

 -  Чи почули ви знайомі мелодії?

            - Наспіви якого народу ви почули?

            - Який характер танцю?

VІІІ.   ВОКАЛЬНО-ХОРОВА РОБОТА

Чехія – держава в центрі Європи. Її часто називають серцем європейського континенту. А мандрівникам на шосе між Пльзенем і Хебом з гордістю показують гранітний обеліск із написом «Центр Європи». Чехія – країна, бідна на корисні копалини, але багата майстрами, які завжди намагалися працювати так, щоб ніхто не міг з ними порівнятися чи їх замінити.

Здавна славиться ця країна своїм пивом, унікальним чеським кришталем і неповторними прикрасами.

Багата Чехія і культурою. Народні пісні є невід’ємною частиною життя чехів. Співають і діти, і дорослі.

 Сьогодні ми розучимо чеську народну пісню ″ Полька ″.

            - Що означає слово полька? (це – найвідоміший чеський танець)

Полька(від чеського «пулька» - півкроку) - чеський народний танець .  Виконується парами швидкими стрибками по колу.

Розучування: " Полька ",  чеська народна пісня

  а) показ пісні

      Завдання перед слуханням:

         - Який  характер   пісні? (танцювальний)

                - Про що у ній розповідається?

                - Чи відчувається в ній танцювальність, подібна до мазурки?

 (звернути увагу на ритмічні особливості, які надають музиці національного колориту; відзначити, що у прослуханому творі мелодія активна, гостра і танцювальна; що зміна ритму змінює характер музики, а допомагає це зробити використання синкопи.

Синкопа – це зміщення музичного наголосу з сильної долі такту на слабку.

         Саме синкопування  надає музиці танцювального характеру.

б)  розучування мелодії пісні по фразах, групах

     (звернути увагу на ритм пісні, перш за все синкопу,

      бо саме вона надає пісні  завзятого танцювального характеру)

в)  проведення гри " Передай ритм"

(виконання ритму куплету 4-ма групами по 4 такти – кожна група виконує по одному рядку тексту пісні).

          Виконання: " Дружать діти на землі",  Д.Львов – Компанієць

  IX.ПІДСУМОК УРОКУ

-  Музиці яких народів був присвячений урок?

-   Які риси характерні для польської музики?

  Кожен народ має свою музичну мову, яка, на відміну від розмовної, зрозуміла без перекладу.

X.   ВИХІД:  "Полька", чеська нар. пісня

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Слюсарев Владислав
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 січня 2019
Переглядів
3996
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку