Конспект уроку на тему "Апостроф. Урок-подоріж "Морська подоріж"

Про матеріал
Цікавий конспект уроку української мови для учнів 2 класу для закріплення знань та вмінь з теми "Апостроф"
Перегляд файлу

Урок

Тема. Апостроф. Урок-подорож «Морська подорож»

Мета: ознайомити учнів зі знаком «апостроф», навчити їх читати слова з апострофом; формувати навички самоконтролю, вміння виправляти граматичні помилки, прагнення грамотно говорити українською мовою; розвивати творчі здібності, увагу, навички каліграфічного письма, мовне чуття, культуру мовлення, вміння давати правильні відповіді на поставлені запитання; виховувати естетичні смаки, сприяти формуванню дружніх стосунків серед учнів класу.

Обладнання: карта морської мандрівки з відповідними островами-зупинками під час подорожі; підручник , корабель, смайлики, ребус ,презентація.

Хід уроку

       I. Організаційний момент

— Чи любите ви мандрувати?

Але не просто мандрувати. Адже сьогодні ми з вами відправимося на кораблі під назвою «2-Ж клас». Ви - маленькі юнги, а я – ваш капітан.

А ось і карта нашої подорожі. Наша кінцева зупинка — чарівна країна Знань.

Морська подорож — це і цікаві пригоди, і сильні шторми, й урагани, і високі хвилі, і зламані щогли, і зірвані якорі. А ще на нас чекають зупинки на островах випробувань. Ну що ж — щасливого плавання!


II. Актуалізація опорних знань.

Старт  відбудеться через декілька хвилин.

— Для того, щоб бути впевненими, що ми дістанемося кінцевої зупинки, треба перевірити, що ми нічого не забули.

  • На дошці записані слова,  в яких пропущені літери. Нам треба вставити ці літери.

Р_кзак                       пос_д                       _жа                                

од_г                          тар_лки                    хл_б

олівц_                       л_жка                      сіл_

зош_ти                     скл_нка                    печ_во          Хороший настрій!!!

         

II. Повідомлення теми і завдань уроку

На нас чекають вітрила!

Ви чули про парусник дивний,

Незвичайний і чарівний?

Цей парусник попливе за вітром,

Чекають нас випробування, діти.

Сіли всі зручненько

І приготувалися дружненько.

Команди мої виконуйте вміло,

Отже, до діла сміливо!

Як на хвилях нас на морі качає,

Вітер морський нас всіх обдуває.

 

III. Вивчення нового матеріалу

І ось я бачу попереду I острів.

Острів «Загадковий»

Лише правильно виконавши завдання на цьому острові, ми з вами зможемо попрямувати далі. А завдання вже вас чекає: треба розгадати ребус і назвати кожен звук.

 7’я

- Промовте в слові окремо кожен звук. (с і м ‘й а)

Завдання виконане, тому можемо відпливати до наступного острова.

 

Знов на парусники сідаєм,

У біноклі поглядаємо.

Новий острів споглядаємо,

Ми його не обминаємо.

Острів «Новий»

— Ми стали на якорі біля Нового острову. Треба виконати завдання:

- Записати на дошці слово сім’ я.

 1 учень намагається записати слово. (сім’я)

Звертається увага , що слово читається без  двох звуків, які позначають букву я.

- Що ж нам робити?

 

 В українській мові є такий знак, який показує роздільну вимову у словах. Він дуже схожий на кому, лише ставиться вгорі. Він називається апостроф.  Апостроф – це унікальний знак. Він є не в кожній мові.

Це ще один родич нашої коми:

Я такий же, як знак розділовий.

                                           І відомий шкільній дітворі,

                                           Та в словах української мови

                                           Я пишусь не внизу, а вгорі.

Отже тепер слово буде писатися так: сім’я. (вчитель записує на дошці).

А які ще букви, окрім я, в українській  мові позначаються двома звуками?

 (є, ю, ї, я)

Послухайте казку, і допоможіть визначитися , коли саме ставиться апостроф   у словах.

Презентація

АПОСТРОФ — ЦЕ «КОМА З ТВЕРДИМ ХАРАКТЕРОМ»

У граматичному царстві жила-була кома. Усі букви з нею дружили. Та була в них така проблема: в українській мові нема твердого знака, і замінити його нічим. Тому слова не були правильно складені. Кома сказала, що вирішить цю проблему, але ніхто їй не повірив, і тому з нею ніхто, крім букв: б, п, в, м, ф, р, я, ю, є, ї, не хотів більше дружити. Тоді вона злетіла в повітря і стояла тепер тільки між друзями, після б, п, в, м, ф, р і перед я, ю, є, ї. А через це у неї став твердий характер. Так із коми утворився апостроф.

-Що ж ви запам’ятали?

 

Презентація

(додаток)

 

 

Після букв, запам'ятайте:

Бе, пе, ве, еф, ем та ер —

Всі апостроф проставляйте

Між Я, Ю, Є, Ї тепер!

 

Ми на парусник сідаємо,

У біноклі зазираємо.

Новий острів нас стрічає

І зійти повеліває.

 

 

Острів «Відпочинку »

Хвилі бавляться та б’ються

Наче неслухи – хлоп’ята.

І стрибають , і сміються:

Вітер їм лоскоче п’яти.

Вгору. Вниз, і знову вгору

Підганяє дужий вітер.

Розгойдав він ціле море-

Як же хвилям не радіти.

 

Ми веселі моряки,

Мандрувати мастаки,

Дуже любим ми пригоди,

Не боїмся непогоди

А щоб вдало мандрувати,

Правила правопису апострофа

Треба запам’ятати.

 

Зараз перевіримо ваші знання про вживання апострофа у словах української мови.

— Що таке апостроф? (Це знак.)

— З якою метою вживається апостроф у словах? (Щоб показати роздільну вимову приголосних звуків.)

— Після яких приголосних букв пишеться апостроф? (Після букв («бе», «пе», «ве», «ем», «еф», «ер»)

— Які звуки вони позначають? (Тверді).

— Перед якими буквами пишеться апостроф? (Перед я, ю, є, ї)

— Cкільки звуків вони позначають? (Два звуки [йа] [йу] [йе] [йї])

 

Швидше на парусники сідайте,

І за борт не заглядайте,

Попереду острів, у бінокль дивіться,

Готуйтесь до висадки, і не баріться!

 

Острів «Підручниковий »

 

— Щоб гарно орієнтуватися на карті, необхідно вміти читати слова.

 Отже, пропоную відкрити підручники на с.54. впр. 2 і почитати слова з апострофом. Матроси готові?  (Читає вчитель,   діти разом,  2-3 учні окремо)

 

Знов на парусники сідаєм,

Знов в біноклі заглядаєм,

Там дельфіни пропливають

Нас на острів зазивають.

 

Острів «Відпочинку »

(Фізхвилинка для очей)

Знов на парусники сідаєм,

У біноклі зазираєм.

Новий острів споглядаєм,

Ми його не обминаєм.

 

Острів «Каліграфічний»

 

— Щоб найшвидше дістатися чарівного острова Знань, ми повинні потренуватися у письмі буквосполучень та слів з апострофом.

 Розгорніть свої зошити. Це — судові журнали. Всі записи необхідно вести охайно і чітко, щоб будь-хто міг їх прочитати.

 Сядьте рівно, перевірте правильність тримання ручки в руці.

1.Запис числа

10 листопада

Класна робота

2 Каліграфічна хвилинка Б, п, в, м, ф, р, я, є, ю, ї.

3) Творче завдання

Скласти слова за поданою чарівними колами з апострофом. Записати їх.

(П’є. З’їм, з’їзд, в’юн , в’їзд, б’ють)

 

— А ми піднімаємо якір і вирушаємо за вітром у напрямку до наступних випробувань.

 

Острів Цікавих завдань нас чекає,

З суден команди сміливо збігають.

Вправи читайте, виконуйте сміло,

— Ми — на острові Цікавих завдань.

 

Острів «Цікавих завдань »

(Презентація, додаток)

 

 4. Робота за підручником. (Вправа 1,  с.54)

Читання вірша вчителем.

- Які звуки позначає виділена буква?

- Чітко вимовте ці звуки.

-  Як вимовляємо звук [в] ?

 -Прочитаємо вголос всі разом цей вірш.

 Назвіть слова з апострофом, які ви зустріли в вірші.

Підняти вітрила! Віддати швартовий! Вперед!

5. Робота з казкою. (Вправа 3, с. 54)

- Читаємо текст.

- Про кого йде мова в тексті?  Перекажіть казку.

- Списуємо перший абзац. Підкреслюємо слова, які пишуться з апострофом.

- Поясніть правопис апострофа у даних словах.

- Прочитайте виділене слово. Вимовте у ньому звуки. Поясніть правопис апострофа.

IV. Підсумок уроку

Чарівна країна Знань

— Ось і чарівна країна знань. Всі дійшли до фінішу.

-Що нового дізналися на уроці?

— На якому острові вам сподобалося найбільше?

-Якщо вам сподобалась подорож, візьміть смайлики і принесіть їх сюди на корабель, щоб забронювати місце для нової пригоди.

docx
Додав(-ла)
Третяк Тетяна
Додано
3 січня 2021
Переглядів
586
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку