Урок
Тема. Апостроф. Урок-подорож «Морська подорож»
Мета: ознайомити учнів зі знаком «апостроф», навчити їх читати слова з апострофом; формувати навички самоконтролю, вміння виправляти граматичні помилки, прагнення грамотно говорити українською мовою; розвивати творчі здібності, увагу, навички каліграфічного письма, мовне чуття, культуру мовлення, вміння давати правильні відповіді на поставлені запитання; виховувати естетичні смаки, сприяти формуванню дружніх стосунків серед учнів класу.
Обладнання: карта морської мандрівки з відповідними островами-зупинками під час подорожі; підручник , корабель, смайлики, ребус ,презентація.
Хід уроку
I. Організаційний момент
— Чи любите ви мандрувати?
Але не просто мандрувати. Адже сьогодні ми з вами відправимося на кораблі під назвою «2-Ж клас». Ви - маленькі юнги, а я – ваш капітан.
А ось і карта нашої подорожі. Наша кінцева зупинка — чарівна країна Знань.
Морська подорож — це і цікаві пригоди, і сильні шторми, й урагани, і високі хвилі, і зламані щогли, і зірвані якорі. А ще на нас чекають зупинки на островах випробувань. Ну що ж — щасливого плавання!
II. Актуалізація опорних знань.
Старт відбудеться через декілька хвилин.
— Для того, щоб бути впевненими, що ми дістанемося кінцевої зупинки, треба перевірити, що ми нічого не забули.
Р_кзак пос_д _жа
од_г тар_лки хл_б
олівц_ л_жка сіл_
зош_ти скл_нка печ_во Хороший настрій!!!
II. Повідомлення теми і завдань уроку
На нас чекають вітрила!
Ви чули про парусник дивний,
Незвичайний і чарівний?
Цей парусник попливе за вітром,
Чекають нас випробування, діти.
Сіли всі зручненько
І приготувалися дружненько.
Команди мої виконуйте вміло,
Отже, до діла сміливо!
Як на хвилях нас на морі качає,
Вітер морський нас всіх обдуває.
III. Вивчення нового матеріалу
І ось я бачу попереду I острів.
Острів «Загадковий»
Лише правильно виконавши завдання на цьому острові, ми з вами зможемо попрямувати далі. А завдання вже вас чекає: треба розгадати ребус і назвати кожен звук.
7’я
- Промовте в слові окремо кожен звук. (с і м ‘й а)
Завдання виконане, тому можемо відпливати до наступного острова.
Знов на парусники сідаєм,
У біноклі поглядаємо.
Новий острів споглядаємо,
Ми його не обминаємо.
Острів «Новий»
— Ми стали на якорі біля Нового острову. Треба виконати завдання:
- Записати на дошці слово сім’ я.
1 учень намагається записати слово. (сім’я)
Звертається увага , що слово читається без двох звуків, які позначають букву я.
- Що ж нам робити?
— В українській мові є такий знак, який показує роздільну вимову у словах. Він дуже схожий на кому, лише ставиться вгорі. Він називається апостроф. Апостроф – це унікальний знак. Він є не в кожній мові.
Це ще один родич нашої коми:
Я такий же, як знак розділовий.
І відомий шкільній дітворі,
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Отже тепер слово буде писатися так: сім’я. (вчитель записує на дошці).
А які ще букви, окрім я, в українській мові позначаються двома звуками?
(є, ю, ї, я)
Послухайте казку, і допоможіть визначитися , коли саме ставиться апостроф у словах.
Презентація
АПОСТРОФ — ЦЕ «КОМА З ТВЕРДИМ ХАРАКТЕРОМ»
У граматичному царстві жила-була кома. Усі букви з нею дружили. Та була в них така проблема: в українській мові нема твердого знака, і замінити його нічим. Тому слова не були правильно складені. Кома сказала, що вирішить цю проблему, але ніхто їй не повірив, і тому з нею ніхто, крім букв: б, п, в, м, ф, р, я, ю, є, ї, не хотів більше дружити. Тоді вона злетіла в повітря і стояла тепер тільки між друзями, після б, п, в, м, ф, р і перед я, ю, є, ї. А через це у неї став твердий характер. Так із коми утворився апостроф.
-Що ж ви запам’ятали?
Презентація
(додаток)
Після букв, запам'ятайте:
Бе, пе, ве, еф, ем та ер —
Всі апостроф проставляйте
Між Я, Ю, Є, Ї тепер!
Ми на парусник сідаємо,
У біноклі зазираємо.
Новий острів нас стрічає
І зійти повеліває.
Острів «Відпочинку »
Хвилі бавляться та б’ються
Наче неслухи – хлоп’ята.
І стрибають , і сміються:
Вітер їм лоскоче п’яти.
Вгору. Вниз, і знову вгору
Підганяє дужий вітер.
Розгойдав він ціле море-
Як же хвилям не радіти.
Ми веселі моряки,
Мандрувати мастаки,
Дуже любим ми пригоди,
Не боїмся непогоди
А щоб вдало мандрувати,
Правила правопису апострофа
Треба запам’ятати.
Зараз перевіримо ваші знання про вживання апострофа у словах української мови.
— Що таке апостроф? (Це знак.)
— З якою метою вживається апостроф у словах? (Щоб показати роздільну вимову приголосних звуків.)
— Після яких приголосних букв пишеться апостроф? (Після букв («бе», «пе», «ве», «ем», «еф», «ер»)
— Які звуки вони позначають? (Тверді).
— Перед якими буквами пишеться апостроф? (Перед я, ю, є, ї)
— Cкільки звуків вони позначають? (Два звуки [йа] [йу] [йе] [йї])
Швидше на парусники сідайте,
І за борт не заглядайте,
Попереду острів, у бінокль дивіться,
Готуйтесь до висадки, і не баріться!
Острів «Підручниковий »
— Щоб гарно орієнтуватися на карті, необхідно вміти читати слова.
Отже, пропоную відкрити підручники на с.54. впр. 2 і почитати слова з апострофом. Матроси готові? (Читає вчитель, діти разом, 2-3 учні окремо)
Знов на парусники сідаєм,
Знов в біноклі заглядаєм,
Там дельфіни пропливають
Нас на острів зазивають.
Острів «Відпочинку »
(Фізхвилинка для очей)
Знов на парусники сідаєм,
У біноклі зазираєм.
Новий острів споглядаєм,
Ми його не обминаєм.
Острів «Каліграфічний»
— Щоб найшвидше дістатися чарівного острова Знань, ми повинні потренуватися у письмі буквосполучень та слів з апострофом.
Розгорніть свої зошити. Це — судові журнали. Всі записи необхідно вести охайно і чітко, щоб будь-хто міг їх прочитати.
Сядьте рівно, перевірте правильність тримання ручки в руці.
1.Запис числа
10 листопада
Класна робота
2 Каліграфічна хвилинка Б, п, в, м, ф, р, я, є, ю, ї.
3) Творче завдання
Скласти слова за поданою чарівними колами з апострофом. Записати їх.
(П’є. З’їм, з’їзд, в’юн , в’їзд, б’ють)
— А ми піднімаємо якір і вирушаємо за вітром у напрямку до наступних випробувань.
Острів Цікавих завдань нас чекає,
З суден команди сміливо збігають.
Вправи читайте, виконуйте сміло,
— Ми — на острові Цікавих завдань.
Острів «Цікавих завдань »
(Презентація, додаток)
4. Робота за підручником. (Вправа 1, с.54)
Читання вірша вчителем.
- Які звуки позначає виділена буква?
- Чітко вимовте ці звуки.
- Як вимовляємо звук [в] ?
-Прочитаємо вголос всі разом цей вірш.
Назвіть слова з апострофом, які ви зустріли в вірші.
Підняти вітрила! Віддати швартовий! Вперед!
5. Робота з казкою. (Вправа 3, с. 54)
- Читаємо текст.
- Про кого йде мова в тексті? Перекажіть казку.
- Списуємо перший абзац. Підкреслюємо слова, які пишуться з апострофом.
- Поясніть правопис апострофа у даних словах.
- Прочитайте виділене слово. Вимовте у ньому звуки. Поясніть правопис апострофа.
IV. Підсумок уроку
Чарівна країна Знань
— Ось і чарівна країна знань. Всі дійшли до фінішу.
-Що нового дізналися на уроці?
— На якому острові вам сподобалося найбільше?
-Якщо вам сподобалась подорож, візьміть смайлики і принесіть їх сюди на корабель, щоб забронювати місце для нової пригоди.