Конспект уроку на тему "Давні осінні обряди" 5 клас

Про матеріал

Мета: Ознайомити учнів з поняттям «осінні народні обряди», роз­глянути особливості осінніх календарних пісень, ознайоми­тися з жанром кантата та її жанровими особливостями, про­довжувати знайомство з творчістю М. Лисенка. Розвивати вміння учнів виконувати народні пісні, розрізня­ти на слух особливості звучання народних пісень, вміння надавати характеристику засобам виразності календарних пісень, розрізняти на слух характер і настрій пісень та му­зичного твору. . Виховувати інтерес до української класичної музики та лю­бов до календарних народних пісень.

Тип уроку: комбінований, введення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, проектор, комп'ютер, ілюстрації до музичного твору та пісні, портрет М. Лисенка, М.Гоголя.

Твори, що вивчаються на уроці: М. Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» на слова Т. Шевченка (5 ч. «Оживуть степи, озера»). Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть» — виконання.

Перегляд файлу

Конспект уроку на тему:

«Давні українські осінні обряди»

Музичне мистецтво в 5 класі (Кондратова Л. Г.)

Вчитель: Грабовецька М. М.

Мета: Ознайомити учнів з поняттям «осінні народні обряди», роз­глянути особливості осінніх календарних пісень, ознайоми­тися з жанром кантата та її жанровими особливостями, про­довжувати знайомство з творчістю М. Лисенка. Розвивати вміння учнів виконувати народні пісні, розрізня­ти на слух особливості звучання народних пісень, вміння надавати характеристику засобам виразності календарних пісень, розрізняти на слух характер і настрій пісень та му­зичного твору.        . Виховувати інтерес до української класичної музики та лю­бов до календарних народних пісень.

Тип уроку: комбінований, введення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, проектор, комп’ютер, ілюстрації до музичного твору та пісні, портрет М. Лисенка, М.Гоголя.

Твори, що вивчаються на уроці:  М. Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» на слова Т. Шевченка (5 ч. «Оживуть степи, озера»). Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть» — виконання.

Хід уроку:

1. Організаційна частина

Музичне привітання.  Вхід під музику М. Лисенка.  Мотивація до навчання.

2. Основна частина

Актуалізація опорних знань (гра «Мікрофон»)

Фронтальне опитування — про особли­вості історичних пісень і дум.

Бесіда про особливості календарних народних пісень осіннього циклу.

   Головними моментами осіннього циклу були звичаї, приурочені до завершення збору врожаю чи повернення худоби з літніх пасовищ — полонин (у Карпатах). У них, як і в попередніх циклах, фрагментарно відображена головна селянська турбота — забезпечення родючості полів, плодючості худоби, продовження людського роду.

   Здавна слов’яни вірили в сили природи. Вони вважали, що обрядо­вими піснями можуть вплинути на природні явища, щоби виростити та зберегти щедрий урожай. Обрядова пісня тісно пов’язана з працею людини, родинним побутом та народним календарем (див. підручник, с. 54). Яскравим свідченням цього є, зокрема, жниварські пісні.

  Жниварські пісні наповнені вдячністю за плодючий урожай. їх співали серцем і душею, бо жнива — святкова мить у житті хлібороба. В піснях йому бажали здоров’я, гарного врожаю, добробуту та щастя в сім’ї. Особливо шанували невтомну працю женців:

Ой ниво, наша ниво,

Верни нам нашу силу!

Ми на тобі жили,

Силоньку положили.

   А чи знаєте ви, що жниварські пісні бувають трьох видів?

   У зажинкових піснях бажали добрих жнив, здоров’я женцям і багатства господареві. Ці пісні безпосередньо пов’язані з процесом зажинання першого снопа.

   У жнивних піснях часто звучали мотиви важкої праці. їх вико­нували, коли йшли в поле, поверталися з роботи чи перепочивали. В цих піснях висміювали лінивих косарів чи женців.

   Обжинкові пісні — найчисленніші та найбагатші за формою і змістом, образами, тематикою. В них висловлювали радість від за­кінчення тривалої, виснажливої праці, прославляли ниву за щедрий урожай, величали господаря й господиню. (Показ малюнків осінніх пісень: зажинки, жнива, обжинки).

   Закінчення жнив відзначали особливо урочисто. Женці залишали на ниві невеликий кущ жита, який називали «спасовою бородою», підв’язували його, прикрашали польовими квітами і стрічками. По­тім висловлювали побажання доброго врожаю наступного року та залишали «спасову бороду» до початку оранки.

Перегляд відео «Календарно – обрядові пісні»

(https://www.youtube.com/watch?time_continue=19&v=Jvhl2ugu6jw)

Музичне сприймання.

 Два генії України — в одному творі. Микола Лисенко написав багато творів на слова Тараса Шевченка (романси, хори, кантати). Ось і кантата «Радуйся, ниво неполитая» написана на слова неперевершеного поета. Послухайте її уривок, в якому звучать мотиви жнивних пісень. У цій пісні «живуть» одразу дві теми: козацтво та жнива.

М. Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» (5 ч. «Оживуть степи, озера»)

https://www.youtube.com/watch?v=x6EmYPxD19M

Аналіз музичного твору.

  • Про що розповідають ці твори? З якими народними обрядами вони пов’язані?
  • Опишіть мелодію кожного твору, добираючи відповідні слова.
  • Охарактеризуйте тембри голосів, які виконували кожен твір.Чим вони подібні та чим відрізняються?
  • Яку роль у кантаті, на вашу думку, виконували оркестр та хор?
  • Порівняйте обидва твори за ритмом та динамікою. Що в них спільного?

 

Музичний словничок (записуємо в зошит)

Кантата - концертний твір урочистого або ліро-епічного характеру, що складається з декількох частин і виконується співаками-солістами та хором у супроводі оркестру.

Виконання пісні. Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть» 

https://www.youtube.com/watch?v=ZSqHdjVHbzg

3. Підсумок уроку

Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

(Використання навчальної гри «Kahoot»

Питання:

- На які групи поділяють жниварські пісні?

- 3 яким твором двох геніальних українців — поета і ком­позитора — ми ознайомилися на уроці?

- Що таке осінні обрядові пісні?

- Що уособлювала жнивна «спасова борода»?

Домашнє завдання

Проект «Давні українські обряди»

План створення:

Вам допоможуть його створити вчителі та друзі. Об’єднайтеся з друзями у три групи:

Перша група «Дослідники» — відшукайте інформацію у підручнику про українські давні осінні обряди.

Друга група «Музиканти» — проведіть опитування класу за темою «Мої улюблені осінні народні пісні» та складіть їхній каталог.

Третя група «Художники» — придумайте оформлення вашого буклета, намалюйте ілюстрації, виріжте їх та акуратно приклейте.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 жовтня 2018
Переглядів
3143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку