Мета: Ознайомити учнів з поняттям «осінні народні обряди», розглянути особливості осінніх календарних пісень, ознайомитися з жанром кантата та її жанровими особливостями, продовжувати знайомство з творчістю М. Лисенка. Розвивати вміння учнів виконувати народні пісні, розрізняти на слух особливості звучання народних пісень, вміння надавати характеристику засобам виразності календарних пісень, розрізняти на слух характер і настрій пісень та музичного твору. . Виховувати інтерес до української класичної музики та любов до календарних народних пісень.
Тип уроку: комбінований, введення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, проектор, комп'ютер, ілюстрації до музичного твору та пісні, портрет М. Лисенка, М.Гоголя.
Твори, що вивчаються на уроці: М. Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» на слова Т. Шевченка (5 ч. «Оживуть степи, озера»). Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть» — виконання.
Конспект уроку на тему:
«Давні українські осінні обряди»
Музичне мистецтво в 5 класі (Кондратова Л. Г.)
Вчитель: Грабовецька М. М.
Мета: Ознайомити учнів з поняттям «осінні народні обряди», розглянути особливості осінніх календарних пісень, ознайомитися з жанром кантата та її жанровими особливостями, продовжувати знайомство з творчістю М. Лисенка. Розвивати вміння учнів виконувати народні пісні, розрізняти на слух особливості звучання народних пісень, вміння надавати характеристику засобам виразності календарних пісень, розрізняти на слух характер і настрій пісень та музичного твору. . Виховувати інтерес до української класичної музики та любов до календарних народних пісень.
Тип уроку: комбінований, введення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, проектор, комп’ютер, ілюстрації до музичного твору та пісні, портрет М. Лисенка, М.Гоголя.
Твори, що вивчаються на уроці: М. Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» на слова Т. Шевченка (5 ч. «Оживуть степи, озера»). Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть» — виконання.
Хід уроку:
1. Організаційна частина
Музичне привітання. Вхід під музику М. Лисенка. Мотивація до навчання.
2. Основна частина
Актуалізація опорних знань (гра «Мікрофон»)
Фронтальне опитування — про особливості історичних пісень і дум.
Бесіда про особливості календарних народних пісень осіннього циклу.
Головними моментами осіннього циклу були звичаї, приурочені до завершення збору врожаю чи повернення худоби з літніх пасовищ — полонин (у Карпатах). У них, як і в попередніх циклах, фрагментарно відображена головна селянська турбота — забезпечення родючості полів, плодючості худоби, продовження людського роду.
Здавна слов’яни вірили в сили природи. Вони вважали, що обрядовими піснями можуть вплинути на природні явища, щоби виростити та зберегти щедрий урожай. Обрядова пісня тісно пов’язана з працею людини, родинним побутом та народним календарем (див. підручник, с. 54). Яскравим свідченням цього є, зокрема, жниварські пісні.
Жниварські пісні наповнені вдячністю за плодючий урожай. їх співали серцем і душею, бо жнива — святкова мить у житті хлібороба. В піснях йому бажали здоров’я, гарного врожаю, добробуту та щастя в сім’ї. Особливо шанували невтомну працю женців:
Ой ниво, наша ниво,
Верни нам нашу силу!
Ми на тобі жили,
Силоньку положили.
А чи знаєте ви, що жниварські пісні бувають трьох видів?
У зажинкових піснях бажали добрих жнив, здоров’я женцям і багатства господареві. Ці пісні безпосередньо пов’язані з процесом зажинання першого снопа.
У жнивних піснях часто звучали мотиви важкої праці. їх виконували, коли йшли в поле, поверталися з роботи чи перепочивали. В цих піснях висміювали лінивих косарів чи женців.
Обжинкові пісні — найчисленніші та найбагатші за формою і змістом, образами, тематикою. В них висловлювали радість від закінчення тривалої, виснажливої праці, прославляли ниву за щедрий урожай, величали господаря й господиню. (Показ малюнків осінніх пісень: зажинки, жнива, обжинки).
Закінчення жнив відзначали особливо урочисто. Женці залишали на ниві невеликий кущ жита, який називали «спасовою бородою», підв’язували його, прикрашали польовими квітами і стрічками. Потім висловлювали побажання доброго врожаю наступного року та залишали «спасову бороду» до початку оранки.
Перегляд відео «Календарно – обрядові пісні»
(https://www.youtube.com/watch?time_continue=19&v=Jvhl2ugu6jw)
Музичне сприймання.
Два генії України — в одному творі. Микола Лисенко написав багато творів на слова Тараса Шевченка (романси, хори, кантати). Ось і кантата «Радуйся, ниво неполитая» написана на слова неперевершеного поета. Послухайте її уривок, в якому звучать мотиви жнивних пісень. У цій пісні «живуть» одразу дві теми: козацтво та жнива.
М. Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» (5 ч. «Оживуть степи, озера»)
https://www.youtube.com/watch?v=x6EmYPxD19M
Аналіз музичного твору.
Музичний словничок (записуємо в зошит)
Кантата - концертний твір урочистого або ліро-епічного характеру, що складається з декількох частин і виконується співаками-солістами та хором у супроводі оркестру.
Виконання пісні. Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть»
https://www.youtube.com/watch?v=ZSqHdjVHbzg
3. Підсумок уроку
Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
(Використання навчальної гри «Kahoot»
Питання:
- На які групи поділяють жниварські пісні?
- 3 яким твором двох геніальних українців — поета і композитора — ми ознайомилися на уроці?
- Що таке осінні обрядові пісні?
- Що уособлювала жнивна «спасова борода»?
Домашнє завдання
Проект «Давні українські обряди»
План створення:
Вам допоможуть його створити вчителі та друзі. Об’єднайтеся з друзями у три групи:
Перша група «Дослідники» — відшукайте інформацію у підручнику про українські давні осінні обряди.
Друга група «Музиканти» — проведіть опитування класу за темою «Мої улюблені осінні народні пісні» та складіть їхній каталог.
Третя група «Художники» — придумайте оформлення вашого буклета, намалюйте ілюстрації, виріжте їх та акуратно приклейте.