Контрольна робота з української мови для 5 класу на тему "Лексикологія".
Контрольна робота з української мови для 5 класу на тему "Лексикологія".
Контрольна робота з української мови для 5 класу на тему "Лексикологія".
Варіант 1
1. Позначте рядок з реченням, у якому неправильно вжито слово неділя.
А У неділю рано зілля копала (Народна пісня);
Б Була неділя — тихий час дозвілля (М. Рильський);
В Ця неділя була важкою: щодня по шість уроків (3 розмови);
Г У неділю Кайдаші пішли до Довбушів на оглядини (І. Нечуй-Левицький).
2. Позначте рядок, у якому всі прикметники вжиті в переносному значенні:
А солодкий сон, солодка цукерка, гіркий полин, гіркий смак;
Б білий сніг, білий голуб, біла заздрість, білі скроні;
В гострий погляд, добре серце, тепле слово, солодкий спів;
Г теплий одяг, гострий ніж, гостре слово, тверда рука.
3. Позначте рядок, у якому вказані слова становлять синонімічний ряд:
А височина, вершина, високий, височінь;
Б мовчазний, безмовний, неговіркий, небалакучий;
В слово, словник, словотвір, словниковий;
Г мовити, говорити, кричати, слухати.
4. Позначте пару слів, що є антонімами:
А велетень, гігант;
Б мужній, сміливий;
В велетень, силач;
Г велетень, карлик.
5. Позначте рядок, у якому словосполучення є омонімами:
А крило літака — крило лелеки;
Б моторний хлопець — моторний цех;
В палаючий степ — палаюче сонце;
Г радісний погляд — сумний настрій.
6. Позначте рядок, у якому всі вказані слова є багатозначними:
А абрикос, балет, голос, доля;
Б азбука, бігти, говорити, дивуватися;
В голова, дружина, міст, пілот;
Г артист, кипіти, важкий, гарячий.
7. Укажіть рядок, у якому всі слова є паронімами
А ефектний – ефективний, ясний – темний
Б адрес – адреса, роздумувати – мислити
В голосний – голосовий, пам’ятка – пам’ятник,
Г досвідчений – освічений, добрий – злий,
8. Складіть речення з омонімами. - задачі, за дачі;
9. Запишіть в одну колонку слова, вжиті в прямому значенні, в іншу – в переносному.
Тепле літо, тепле слово, теплий кожух; дитя сміялося, сміялося сонце; залізний цвях, залізний характер; полетіли думки, полетіли птахи.
10. Запишіть прислів’я, підкресліть антоніми.
Все добре переймай, а зла уникай.
Маленька праця краща за велике безділля.
Багато грибів – мало хліба того року.
Не той молодець, що починає, а той, що кінчає.
11. Зробіть лексичний розбір слова «герой».
Варіант 2
1. Позначте рядок з реченням, у якому неправильно вжито слово неділя.
А Ця неділя була важкою: щодня по шість уроків (3 розмови);
Б Була неділя — тихий час дозвілля (М. Рильський);
В У неділю рано зілля копала (Народна пісня);
Г У неділю Кайдаші пішли до Довбушів на оглядини (І. Нечуй-Левицький).
2. Укажіть рядок, у якому слова ужиті тільки в прямому значенні:
А Усміхнене сонце, ляпає язиком, гострий погляд;
Б рожевий шовк, водити за руку, краяти серце;
В усміхнені діти, холодне повітря, дзвонити по телефону;
Г квашена капуста, паперовий літачок, м’який характер.
3. Укажіть рядок, у якому всі слова є синонімами:
А Лагідний, дивний, сумирний;
Б безмежний, безкрайній, безконечний;
В дбайливий, старанний, жагучий;
Г цікавий, привабливий, привітний.
4. Укажіть рядок, у якому всі антонімічні пари дібрано правильно:
А Сухий — мокрий, знайти — загубити, тямовитий — розумний;
Б гіркий — солодкий, балакучий — мовчазний, старанний — недбалий;
В боязливий — безстрашний, сумний — здоровий, замерзлий — розталий;
Г заснути — прокинутись, добро — підлість, відкрити — закрити.
5. Укажіть рядок, у якому всі словосполучення є омонімічними:
А Вода з ключа — журавлиний ключ — ключ від дверей;
Б співає завірюха — співає дівчина — співає сопілка;
В вити гніздо — вити на місяць — вити вовком;
Г накреслити коло — знаходиться коло хати — велике коло.
6. Позначте рядок, у якому всі вказані слова є багатозначними:
А азбука, бігти, говорити, дивуватися;
Б абрикос, балет, голос, доля;
В артист, кипіти, важкий, гарячий.
Г голова, дружина, міст, пілот;
7. Укажіть рядок, у якому всі слова є паронімами
А голосний – голосовий, пам’ятка – пам’ятник,
Б ефектний – ефективний, ясний – темний
В досвідчений – освічений, добрий – злий,
Г адрес – адреса, роздумувати – мислити
8. Складіть речення з омонімами - наніс, на ніс.
9. Запишіть слова, вжиті в прямому значенні, в одну колонку, у переносному - в іншу.
Гостра суперечка, гостра стріла, гострий розум, гострий меч; золота монета, золота осінь, золотий годинник, золотий чемпіон; пробіг вітерець пробіг спортсмен.
10. Запишіть прислів’я, підкресліть антоніми.
Добро довго пам’ятається, а лихо ще довше.
Глухий грім – на тихий дощ, голосний – на зливу.
На сміливого собака гавкає, а боягуза кусає.
Гірко поробиш, солодко з’їси.
11. Зробіть лексичний розбір слова «лист».