Конспект уроку
Дієприслівниковий
зворот
Підготувала:
вчитель української мови та літератури
Нагірненського ЗЗСО I-III ст.
Галина Кушнір
Тема: Дієприслівниковий зворот
Мета: Перевірити знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова.
Дати поняття про дієприслівниковий зворот, вчити знаходити його в реченні, виділяти в усному мовленні інтонацією.
Виховувати патріотичні почуття
Культурологічна тема
«А ми тую стрілецькую славу збережемо,
А ми нашу славну Україну, гей, гей, розвеселимо!» (Е.Чарнецький)
Перебіг уроку
I. Мотивація навчальної діяльності
1. Організація учнів до уроку
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
Учні читають виписані речення. Вказують на дієприслівники, з’ясовують їх значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль.
2. Завдання на карточках
- До поданих дієслів дібрати дієприслівники
Бігти… - підстрибуючи, шкутильгаючи, не озираючись…
Говорити… - відвернувшись, дивуючись, не думаючи…
Сидіти… - замислившись, схилившись, випрямившись…
- Замінити, де це можливо, одне з дієслів дієприслівником.
Молоде покоління українського народу має знати, що саме українські гетьмани, ці народні месники, перші прокладали трагічний для українських мільйонів шлях до Сибіру, на Соловки, в Петропавловську в’язницю, гинули від куль польської шляхти.
Байда-Вишневецький віддав життя за честь і свободу української землі, заслужив на добру пам'ять нащадків.
III. Повідомлення теми та мети уроку
1. Повідомлення
Дієприслівники, як і дієслова, можуть мати при собі залежні слова:
гинули (від чого?) від куль гинучи (від чого?) від куль
віддав (що?) життя віддавши (що?) життя
2. Запис речення на дошці
- Чудово володіючи шаблею і пером, Сагайдачний на обидва боки воював з ворогами своєї вітчизни.
- Виписати дієприслівник із залежними від нього словами:
Чудово володіючи шаблею і пером
Володіючи (як?) чудово
Володіючи (чим?) шаблею
Володіючи (чим?) пером
- Сагайдачний розширив козацьку територію, перетворив козацьку справу із станової в загальнонародну, заклавши міцні підвалини для подальшого існування українського козацтва.
- Під вмілим керівництвом Сагайдачного козаки, здійснивши вдалий морський похід, здобули турецьку фортецю Варну.
Де може стояти дієприслівник разом із залежними від нього словами. Яку синтаксичну роль виконує?
Дієприслівник разом із залежними від нього словами становить дієприслівниковий зворот.
Дієприслівниковий зворот, що стоїть на початку речення, вимовляємо прискореним темпом; у середині речення – менш прискореним, у кінці речення – сповільненим темпом.
З наведених слів утворити словосполучення, замінивши дієслова дієприслівниками:
захоплюватись, подвиг, козаки – захоплюючись подвигом козаків; прочитати, багато, цікавий, книжка – прочитавши багато цікавих книжок.
Поширити дієприслівники залежними від них словами, утворюючи дієприслівникові звороти. (усно)
Дорошенко, стоячи (високо, особистий, і, становий, інтерес), безумовно, був людиною видатних здібностей і палким патріотом.
Полуботок, проголосивши (промова, в, суд), пішов цареві наперекір, хоч і знав, що його чекає.
Все своє життя Іван Богун воював проти ворогів українського народу, (заслужити, у, він, вічний, слава).
Доповнити речення дієприслівниковими зворотами, що відповідали б на вказані питання:
Іван Мазепа, …, (коли?) почав щиро думати над тим, щоб визволити Україну з-під залежності всіх сусідів.
Протягом 20 років боровся Іван Сірко проти турецько-татарських загарбників, … (як?)
Довідка: ставши гетьманом, змушуючи ворогів тремтіти за морем і за горами. Зробити синтаксичний розбір речення.
Мазепа, бажаючи зробити Україну європейською державою, намагався підняти престиж гетьманської влади.
Це речення просте, двоскладне, поширене, ускладнене дієприслівниковим зворотом, повне, неокличне, розповідне.
- Знайти дієприслівниковий зворот.
- Яка його синтаксична роль?
- Де стоїть дієприслівниковий зворот?
- Чим відокремлюється дієприслівниковий зворот в усному мовленні?
- Яким темпом вимовляємо дієприслівниковий зворот, що стоїть у середині речення?
- Виразно прочитати речення, дотримуючись пауз і потрібного темпу.
- А як ви прочитаєте це речення?
- Царат жорстоко розправився з останнім отаманом Запорізької Січі з долею Прометея Петром Калнишевським, тримаючи його у неволі довгих 26 років.
- Яким темпом вимовляємо цей дієприслівниковий зворот?
- Чи можна його перемістити на початок речення? Чому?
IV. Підсумок уроку
V. Д/З. Вивчити теоретичний матеріал с. 51-52