Конспект уроку на тему "Довкілля", "Глобальні проблеми", "Соціальні проблеми"

Про матеріал
Конспект уроку на тему "Довкілля" з англійської мови, 11 клас, підручник '' On Screen''
Перегляд файлу

Тема уроку: Міжнародні організації зі захисту довкілля

Цілі уроку:

Практична:

1. Активізувати лексику з теми «Навколишнє середовище» в усному та писемному мовленні учнів

2. Перевірити граматичні вміння учнів, вживання модальних дієслів «can», «may», «have to» , «must», «should», «to be able to»

3. Навчити будувати словосполучення за темою  

Освітня: розширити кругозір учнів щодо способів вирішення екологічних проблем в англомовних країнах та організаціях, спрямованих на захист довкілля

Виховна: сприяти розвитку в студентів екологічної поведінки, сприятливої для взаємодії з навколишнім середовищем

Розвивальна: розвивати пізнавальні процеси учнів, вміння застосовувати нову лексику в словосполученнях, реченнях і текстах

Обладнання уроку: підручник, відеоматеріал, роздатковий матеріал, аудіозапис, програвач.

Схематичний план уроку

І. Організаційна частина (1 хв)

ІІ. Мовленнєва розминка. Мозковий штурм (3 хв)
ІІІ. Перевірка домашнього завдання  (5 хв)

IV. Головна частина уроку

  1. Робота з лексикою  (10 хв)
  2. аудіювання тексту і бесіда за ним (10 хв)
  3. Робота в групах (5 хв)

V. Підведення підсумків уроку

А) Робота в парах (5 хв)

Б) Інтерактивна вправа «Мікрофон»  (3 хв)

В) Домашнє завдання. Оцінювання (3 хв)

 

                                                   Хід уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Мовленнєва розминка

Мета: активізувати мовленнєвий запас учнів, удосконалити навички сприймання на слух, розвивати уважність та мислення.

Методичний прийом : інтерактивна вправа «мозковий штурм»

Учні переглядають відеокліп М. Джексона «The Earth song» (https://www.youtube.com/watch?v=XAi3VTSdTxU) з випереджаючим завданням та аналізують побачене.

  • Watch the video and listen to the lyrics attentively.
  • Think a minute and decide, which problems are mentioned in video.

( Pollution, endangered species, global warming, famine, poverty etc.)

III. Перевірка домашнього завдання

  • Last time you had a task to write ex. 5, 6, 7 on p. 14-15. In these exercises you had to rewrite the sentences using modal verbs and write a few sentences, using the prompts below and your own ideas. Let’s check it.

The Answer key:

Ex. 5, p.14 : fill in modal verbs to match the meaning in brackets.

  1.     Would you like to join our charity?
  2. You should recycle it.
  3. Matt couldn’t answer the exam questions.
  4. Lyn may come next year.
  5. You needn’t book tickets in advance.
  6. When she was 4 years old, she could count to 100.
  7. They had to close the beach.

Ex. 6, p.15 : rewrite the sentences using modal verbs

  1. We needn’t hand the homework in today.
  2. Josh must be able to pass the test.
  3. Journalists mustn’t enter the war zone.
  4. Can I take the photo of the panda?
  5. They must open more schools.
  6. Diane can’t volunteer because she is under 16.

Ex. 7, p.15 : What should we do in order to help our planet? Write a few sentences, using the prompts below and your own ideas.

  1. We mustn’t cut down trees.
  2. We shouldn’t drive cars.
  3. We mustn’t litter.
  4. We must help protect endangered animals.
  5. We should use public transport.

IV. Головна частина уроку

  1. Робота з лексикою

Мета: вивчити нові лексичні одиниці в складі словосполучень та речень

Методичні прийоми: повторення за учителем хором; індивідуальне повторення нових лексичних одиниць окремо, в складі словосполучення та речень.
Вчитель демонструє роздатковий матеріал (картки зі словами).

-First lets learn some new words, connected with our theme. Listen and repeat one by one:

  1. To be involved in

            /ɪnˈvɒlvd/

Бути залученим

  1. Survival

           /səˈvaɪ.vəl/

Виживання

  1. Protection

          /prəˈtek.ʃən/

Захист

  1. Natural habitat

   /ˌnætʃ.ər.əl ˈhæb.ɪ.tæt /

Природній мешканець

  1. Depend on

          /dɪˈpend/

Залежати від чогось

  1. Support

          /səˈpɔːt/

Підтримка

  1. Sign up

            /saɪn/

Зареєструватись

  1. Volunteering programme

   /ˌvɑː.lənˈtɪr ‘/ˈprəʊ.ɡræm/

Програма волонтерства

  1. Fundraising event

    /ˈfʌndˌreɪ.zɪŋ’ /ɪˈvent/

Благодійний захід

  1. Set up

            /ˈset.ʌp/

Встановити

  1. Developing country

     /dɪˈvel.ə.pɪŋ’ /ˈkʌn.tri/

Країна, яка розвивається

  1. Assistance

        /əˈsɪs.təns/

Допомога

  1. Encourage

        /ɪnˈkʌr.ɪdʒ/

Підтримка, заохочення

  1. In response to

        /rɪˈspɒns/

У відповідь на щось

 

-Well done! Now let’s use them in phrase:

1) to be involved in competition; 2)survival in the jungle; 3)protection from disasters; 4)natural habitat of this region; 5) depend on the weather conditions; 6)support of the poor people; 7) sign up the document; 8)volunteering programme for animals protection; 9)fundraising event for the weekends; 10) set up the rules; 11) developing country of the world; 12)assistance of the foundation; 13) encourage for help; 14)in response to the letter.

- Great! Now let’s make up sentences with them.

1) I was surprised to be involved in competition.

2) Survival in the harsh conditions is the main task for them.

3) This organization provides protection from natural disasters.

4) She wants to get the information about natural habitats of this region.

5) Our plans for tomorrow depend on the weather conditions.

6) Volunteers provide support for all who are in need.

7) In order to run the company you need to sign this document.

8) This volunteering programme includes helping the animals.

9) That fundraising event seems to be successful.

10) In order to solve the problem you need to set up the rules.

11) Ukraine is one of the developing countries in the world.

12) We need your assistance in this project.

13) It’s always pleasant to receive an encourage.

14) In response to the question she demonstrated the presentation.

 

IV. Аудіювання тексту і бесіда за ним

Мета: навчити учнів сприймати і розуміти прослуханий текст, збагачувати словниковий запас учнів, вдосконалювати монологічне мовлення учнів шляхом формування поширеної відповіді на запропоновані запитання.

Методичний прийом: активне слухання і відповіді на запитання за текстом

  1. Pre-listening task
  • What is a non-governmental organization (NGO)? What do you know about the NGOs?

Suggested Answer key :

An NGO is a non-profit organization and is not run with any government involvement. They usually aim to help social problems.

  • Listen to the text the first time (ex. 1, p.16), pay attention to the new words and try to understand its main idea.
  1. While-listening task
  • Listen to the text the second time and be ready to answer, what is the aim of each organization?

Answer key:

  1. The WWF helps endangered animals.
  2. UNICEF helps children around the world.
  3. ACF aims to end world hunger.
  1. After-listening task (ex. 2, p.16)
  • Look through the texts (A-C) and questions (1-4). For each question choose the right NGO and write the appropriate letter in the box to it. One NGO matches 2 questions.

Answer key:

  1. A : Much of our work focuses on the survival of 36 endangered species)
  2. B : Only around 10% of the money we need to do our work comes from government.
  3. C (Action Against Hunger)
  4. B (use your imagination when it comes to fundraising)

VI. Робота в групах (ex.4, p.17)

Мета: навчити учнів працювати з утворенням словосполучень та речень , закріпити вивчену лексику, мотивувати співпрацю в колективі.

Методичний прийом : робота в групах

  • Join into pairs and think on ex.4, p.17. Your task is to make collocations and complete the sentences, using new lexic.

Answer key:

  1. The charity is involved in various projects to help disabled people worldwide.
  2. During the famine, the country depended on aid from charities.
  3. Since 1950, the charity has aimed to bring quality education to poor children.
  4. The homeless charity was founded in 1960 by a group of university professors.
  5. The environmental organization is run by a team of environmentalists.
  6. Locals struggled to grow enough crops to survive during the drought.
  • Copy these collocations in the Collocations Section in your notebooks and revise them as often as possible.

VI. Підведення підсумків уроку

А) Робота в парах

Мета : закріпити вивчену на уроці лексику, розвинути спостережливість та пам'ять учнів

Методичний прийом : робота в малих групах (парах)

Вчитель роздає картки з частинами словосполучень учням, завдання яких полягає в поєднанні обох частин.

  • Think a minute and match the words in order to make collocations.

Answer key:

  1. Official supporter; 2) natural habitat; 3) fundraising event; 4) sponsorship money; 5)endangered species; 6)weather conditions; 7)developing country 8)non-governmental organization.

Б) Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Мета : перевірити уважність учнів, підсумувати роботу на уроці

Методичний прийом:

  • Which 3 world’s most popular organizations were mentioned today? ( ‘AAH’, ‘WWF’, ‘UNICEF’)
  • Which one would you like to join and why? ( I would like to join UNICEF because I think it is very important to help children in developing countries and especially in times of disaster because they are the most vulnerable group in society).

В) Домашнє завдання. Оцінювання

- You worked amazing today. For the next time collect information about an NGO in your country or other countries under the headings : NAME – ITS AIMS – WHERE IT WORKS – HOW TO GET INVOLVED.  Write a short text to advertise it, including some photos. Alternatively prepare a PowerPoint presentation.

- Your marks are…

- See you next time!

docx
Додано
3 жовтня 2020
Переглядів
388
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку