Тема уроку. Формула n-го члена геометричної прогресії.
Мета уроку:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: опорний конспект.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Перевіряю готовність учнів до уроку, налаштовую їх на роботу.
IІ. Повідомлення теми, мети і задач уроку
Так само, як при вивченні питання про формулу п-го члена арифметичної прогресії, роботу на цьому етапі уроку організуємо як колективний пошук розв'язання задачі: як найраціональнішим способом знайти значення n-го члена геометричної прогресії, знаючи її перший член і знаменник.
Усвідомивши нераціональність розв'язування задачі відомим учням способом (через застосування рекурентної формули), вони приходять до запитання: чи не існує способу знаходження будь-якого члена геометричної прогресії без необхідності знаходити попередні кілька її членів? Пошук відповіді на це запитання — основна мета уроку.
ІІІ. Відтворення основних положень вивченого на попередньому уроці
Вибірково перевіряю зошити, відповідаю на питання, що виникли у учнів під час виконання домашнього завдання.
Побудова теплиці.
Потрібно виготовити вертикальні стержні для теплиці з дроту так, щоб найменший мав довжину 5 м, а кожний наступний був на 2 м довший (до 7 стержня). Обчисліть довжину дроту, необхідну для виготовлення стержнів.
Розв'язання:
Маємо арифметичну прогресію (), де .
(м)
ІV. Доповнення знань
План вивчення нового матеріалу
Опорний конспект
Формула п-го члена геометричної прогресії |
Якщо (bn) — геометрична прогресія, то bn=bl · qn-1 , bn=bk · qn-k де b1 — перший член геометричної прогресії; q — знаменник геометричної прогресії. |
Приклад 1. Знайдемо шостий член геометричної прогресії (b1): ; 1; 5; ... . Розв'язання b1 = ; q = = 5; b6 = b1 ∙ q5 = ∙ 55 = 54 = 625. Відповідь: 625. |
Приклад 2. Знайдемо перший член геометричної прогресії (bп), якщо b7 = 32; q = -2. Розв'язання b7 = b1 ∙ q6 b1 = = = . Відповідь: . |
Приклад 3. Знайдемо знаменник геометричної прогресії (bn), у якої b7 = -12, b9 = -108. Розв'язання b9 = b1 ∙ q8; b7 = b1∙ q6 = q2; q2 = = 9, тоді q = 3 або q = -3. Відповідь: 3 або -3. |
V. Відпрацювання вмінь
Письмові вправи
Зміст письмових вправ уроку може бути таким:
А зараз трішки розвантажемося.
Психологічне розвантаження.
У вас на партах лежать картки, на яких записані цифри від 1 до 9. Зараз зафарбуйте цей ряд двома різними кольорами у будь – якому порядку.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
1, 3, 6, 7, 9; 2, 4, 5, 8.
А доки ви зафарбовуєте, я розповім вам про чудового математика на прізвище – Рамсей, який жив на початку ХХ століття.
Він заснував теорію, яка стверджувала, що у світі немає абсолютного безладу. Навіть, здавалося б, саме неупорядкована система має визначені математичні закономірності.
Згадайте, коли ви дивитесь на зірки, то може здаватися, що вони розміщені у хаотичному порядку. Але ще в давнину люди помітили там сузір’я Риб і Касіопеї, Лева і Оріона. І на ваших картках, здається , що цифри зафарбовані у випадковому порядку. Але Рамсей стверджував, що це не так, довівши слідуючий факт: зверніть увагу, що хоча б 3 числа одного кольору складають арифметичну прогресію. Запишіть ці числа.
Розумова розминка.(учні розв’язують кросворд)
По вертикалі: 1.Послідовність, у якій кожний наступний член менший за попередній.
2.Послідовність чисел, у якій кожний член. починаючи з другого, утворюється множенням попереднього на стале число.
3. Нескінченна або скінченна сукупність чисел.
4.Слово „прогресія” у перекладі з латинської означає „рух вперед” або...
5. Знаменник геометричної прогресії -3; -9; -27; -81;... дорівнює...
6. Стале число, множенням на яке утворюється кожний наступний член геометричної прогресії.
7.Різниця арифметичної прогресії 15,21, 27,...33,...
8. Число, додаванням якого утворюється кожне наступне число у арифметичній прогресії.
9. Термін „прогресія” вперше зустрічається у римського автора Боеція у... столітті. 10. По горизонталі ви прочитаєте слово...
Відповіді. 1. Спадна. 2. Геометрична. 3.Послідовність. 4.Прогрес. 5. Три. 6. Знаменник. 7.Шість. 8.Різниця. 9.П'яте.
|
2 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
1 |
|
|
|
5 |
|
|
8 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тестові завдання
а)9; б)-9; в)1/9; г)-1/9.
а)8; б) 2; в) 64; г) ±8.
а) ; б) ; в) ; г) .
а) 15; б) 36; в)4; г)9.
Цікаві задачі
Задача 1. У газеті, що була виданау1914р., описувалася справа, яка відбулася у місті Новочеркаську, про продаж отари, що має 20 овець, за такими умовами: за першу вівцю слід заплатити 1 к., за другу - 2 к., за третю - 4 к. і т. д. У яку суму обійдеться вся отара?
Розв'язання:
1;2; 4; 8;... - геометрична прогресія,
.
=1084575=11000 (крб.).
Задача 2. брудних рук.
Бактерія, потрапивши в організмлюдини, до кінця 20-ї хвилини ділиться на 2, кожна з них через 20 хвще на дві і т.д. Скільки бактерій стане в організмі людини через добу?
Розв’язання. Слайд 31.
1доба=24год.; 24год.=1440хв.; 1440:20=72
За умовою задачі отримаємо геометричну прогресію:
1;2;4;8;…;
b1=1, q=2
Sn=((b1(qn-1)):q-1)=((1*(272 -1)):1)= 272 - 1≈ 272(бактерії)
Відповідь: в організмі за добу буде 272 бактерій.
VI. Підсумки уроку
Контрольні запитання
Лист самоконтролю _____________
Так ___ Ні ____ Я працював (ла)____% і заслуговую на оцінку _____.
|
VII. Домашнє завдання