Конспект уроку на тему "Лікарські рослини"

Про матеріал

Тема. Лікарські рослини.

Мета: ознайомити учнів із лікарськими рослинами своєї місцевості та їх значенням для людини, формувати інтерес до лікарських рослин, ознайомити із правилами збору лікарських рослин, навчити використовувати їх у харчуванні; розвивати спостережливість, увагу, пізнавальний інтерес, естетичний смак; виховувати бажання вивчати та охороняти лікарські рослини своєї місцевості, екологічну культуру.

Перегляд файлу

Природознавство

2 клас

Тема. Лікарські рослини.

Мета:  ознайомити учнів із лікарськими рослинами своєї місцевості та їх значенням для людини, формувати інтерес до лікарських рослин, ознайомити із правилами збору лікарських рослин, навчити використовувати їх у харчуванні; розвивати спостережливість, увагу, пізнавальний інтерес, естетичний смак; виховувати бажання вивчати та охороняти  лікарські рослини своєї місцевості, екологічну культуру.

Обладнання: засушені лікарські рослини, фіто чаї, кросворд, ребуси, тест, малюнки, Червона книга, книги – травники, чай з лікарських рослин, мікрофон, м'яч, малюнок Червоної Шапочки, лікаря Айболить,  кошик.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. Організація класу.

1. Привітання гостей

   Продзвенів дзвінок

   Починається урок.

   Він незвичний і цікавий.

  До нас гостей  багато завітало.

  Повернемось, посміхнемось до гостей

  І радісно промовимо їм «Добрий день!»

2. Перевірка готовності до уроку.

3. Вправа «Погода»

    Яка зараз пора року?

    Який  місяць?

    Яке число?

    Тепло чи холодно надворі?

    Який стан неба?

    Яка температура повітря?

    Чи були сьогодні протягом дня опади? Чи відбулися зміни в житті рослин?

 

ІІ. Повторення вивченого.

       2. Вправа .      «Асоціативний кущ».

                Діти читають назви рослин, а вчитель розділяє їх на три                  групи:дерева,кущі,трав’янисті рослини.

 

       (Дуб, береза,сосна, калина, спориш,смородина,троянда,фіалка, деревій ,бузок, м’ята,        кульбаба, шипшина, ромашка,  ожина, липа.)

 

Картинки по запросу конспект уроку про лікарські рослини 2 клас

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Вправа «Мікрофон»

 Перш ніж я повідомлю тему уроку, хочу щоб ви сказали, що таке «здоров'я» і що ви робите, коли хворієте? Що ж потрібно зробити, щоб зберегти здоров'я?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

         Зілля різне, страви, води –

         Все вживаєш, як хворієш,

         Бігаєш, шукаєш ліки,

         На них гроші не жалієш,

         Та не купиш і за гроші

         Ти здоров'я, мій хороший!

     Але можна лікуватись не лише ліками. А чим – послухайте.

Загадка

                  Ростемо у лісі, у лузі, у полі - в природі.

                  Коли захворієш, ми станемо в пригоді.      (Лікарські рослини)

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

     - Діти, сьогодні на уроці ми познайомимося з лікарськими рослинами. Дізнаємося про їхні лікувальні властивості. За урок цьому навчитися не можна. Але зазирнути до загадкового світу рослинних таємниць спробуємо. Допоможе нам це зробити подорож в країну Лікарських рослин.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Вступне слово вчителя.

     Куди б ми не пішли – чи то до лісу, чи то на луки, поле, скрізь нас зустрічають квіти. А що ми знаємо про них? Мабуть, не так уже й багато. А про них варто знати більше. Останнім часо винайдено багато лікувальних властивостей рослин. Лікарські рослини є тим місточком між людиною і природою, тією рятівною соломинкою, за яку хватається хворий.

         Калган, калина і кавун,

         Капусти і кульбаби квітка,

         Рослини рідні збережуть

        Здоров'я всім маленьким діткам.

 

2. Робота над загадками.

 

Сходить сніг – він зацвітає,

Жовті ключики до сонця повертає,

Кажуть, так він весну відчиняє.

Лікувальну силу має.           ( Первоцвіт)

           І червона, й соковита,

          Та гірка вона все літо.

          Припече мороз – вона

          Стала добра і смачна.               (Калина)

Лист різний із оксамиту,

Соком ягідка налита.

А для хворої дитини

Кращі ліки - чай з …            (Малини)

Червона, солодка, пахуча,

Росте низько, до землі близько.       (Суниця)

    Рослина, що зубів не має,а кусає.    ( Кропива)

          Загадки про лікарські рослини

          Росла біленька кулька,

          подув вітер - кулька полетіла. (Кульбабка)

Я на сонце дуже схожа,

Золотиста, ніжна, гожа.

Я щоранку розцвітаю,

Промінцями всіх вітаю.

Відгадати вам не важко,

Що за квітка я? (Ромашка)

           Стоїть, коливається, Головою величається,

           А торкнеш - кусається. (Кропива)

Синьоока ця заброда

В полі водить хороводи.

Де вона вінки спліта -

Рідкі пшениці і жита. (Волошка)

 

3. Знайомство з «Лісовою аптекою»

Читання оповідання Б. Вовка «Квіткова аптека»

КВІТКОВА АПТЕКА


Мишко з дідусем мало не щодня бувають у лісі. Дідусь тут як удома. Усе знає. Де треба шукати ягоди. Де ховаються гриби. Добре знається на травах і квітах. Якось сказав дідусь, що ліс то зелена аптека. І цим дуже здивував Мишка. Зелена аптека? Чому це ліс — аптека? А дідусь усміхнувся та й мовив:
— Почекай, онучку, побачиш чому .
Йдуть вони лісом навесні — квітнуть конвалії. Дід і каже:
— Приглянься-но, Михайлику, до цієї квітки. Гарненька. Духмяна. Та ще й цілюща. З неї ліки готують. Для тих, у кого серце хворе.
Ідуть лісовою стежкою дідусь з онуком улітку.
— Придивляйся до квіток, до трав, онучку, придивляйся. Бачиш, деревій цвіте, а отам, де метелик, лісові калачики. Великої цілющої сили й ці квіти.
Ось на краєчку стежки помітили листя подорожника. Дід зупиняє онука:
— Обережніше ступай, Мишко, та запам’ятай: ця рослина до стежок і доріг тулиться. Тому й зветься подорожником. Непоказний він, а людині справжній друг. Знадобиться зупинити кров, загоїти рану — стане подорожник у пригоді. Бачиш, як багато цілющих трав, квітів у лісі? Тепер розумієш, чому називають ліс зеленою аптекою?

 

— Про які цілющі рослини ви дізналися?

 

4.  Інформаційна зупинка «Цілющі трави».

(Кожному з дітей було завдання: дізнатися про лікувальні властивості певної рослини і розказати про них. На дошці прикріплена мотузка, до якої прикріплені сухі лікарські рослини та коробки з лікарськими рослинами, які продаються в аптеках)

 

Калина -  Не було в народній медицині корисніших ліків від застуди, ніж калиновий чай.

                 Свіжі ягоди з медом та водою вживають при кашлі, серцевих захворюваннях,

                 мають заспокійливу дію. Соком калини очищають обличчя, щоб рум'янилось.

 

 Горобина – сухі плоди, сік свіжих ягід і квітки горобини застосовують при дизентерії.

                      Водні відвари вживають як мочегінний, жовчегінний і кровозупинний засіб.

 

Липа -  Здавна липовий цвіт у вигляді гарячого настою вживають як потогінний засіб,

              добре ним полоскати горло, особливо при ангіні, використовується як засіб проти

              застуди і кашлю. Також липовий чай використовується у косметиці.

 

Звіробій -  Засобом від 99 хвороб називають звіробій в народі. Він має протимікробну дію.

                  Він цілющий у свіжому та сухому виді. Готують із трави звіробійне масло, яке

                  застосовують у компресах для лікування ран, опіків. Свіжу траву звіробою роз-

                  тирають і прикладають при ударах. Добре допомагає при грипі, коли болить

                  голова.

 

Подорожник -  це рослина, яка росте при дорозі. Листя подорожника використовують щоб

                           Швидше зупинити кров. Сік із подорожника покращує апетит. Насіння

                           використовують  при захворюванню шлунка.

 

Кульбаба -  використовують як квіти так і коріння. Вони покращують апетит, регулюють

                   роботу шлунка, лікують цукровий діабет. Із квітів готують варення, салат, супи.

                   В косметиці використовують як засіб видалення веснянок.

 

Ромашка -  нею промивають різні рани, полощуть горло, п'ють чай, якщо болить живіт.

                    Використовується у косметиці.

 

Шипшина -  плоди дуже багаті на вітаміни. Вживають відвари, чай при всіх важких хво –

                       робах, коли камінь або пісок у нирках, після операції.

 

Каштани -   з плодів роблять настої, а потім стирають ноги та руки, коли болять.

 

Кропива -  має багато вітамінів. Відвар з кропиви являється гарним засобом для укріп-

                   лення волосся на голові.

 

Деревій -  сік деревію з медом вживають для покращення апетиту, покращення обміну

                 Речовин, при хворобі печінки, сам сік використовують як кровоспинне.

Лопух -   листя лопуха прикладають до суглобів для знеболення. Відваром з кореня

                лопуха  миють волосся, щоб не випадало.

 

Материнка -  п'ють напій з материнки при хворобі шлунка, кишечника, горла, при

                         простудних  захворюваннях, від зубного болю.

 

Нагідки -  застосовують при порізах, язві, лишаях, хворобі очей, печінки, шлунка, золотусі.

 

Верба -  кора застосовується як кровоспинний, дезінфікуючий засіб. При болях в ногах      

               використовують ванни. При опіках застосовують відвар з молодих гілочок верби.

 

5. Виконання пісні «Ой, єсть в лісі калина»

     Потрібно вміти і заготовляти рослини. А як це робити? Про одну з лікарських рослин дітки і розкажуть у пісні.

 

6. Перегляд відео «Лікарські рослини: правила збору»

7. Складання пам’ятки «Як збирати лікарські рослини»

• Не рвіть квітів без зайвої потреби.
• Не рвіть їх багато, а лише кілька.
• Не виривайте квіти з корінням.
• Не рвіть останньої квітки.
• Не витоптуйте і не ламайте квіти.

• Збирають лікарські рослини на початку цвітіння; корені – восени; насіння – коли

  достигне; кору – навесні, коли сік іде.

• Зберігають у сухому місці, в паперових пакетах або торбинках з тканини.
• Насаджуйте і доглядайте за ними.
• Зупиняйте тих, хто порушує ці правила.

 

8. Бесіда про «Червону книгу».

     У наші дні охорона природи стала дуже важливою справою. Нерозумне ставлення до рослин і тварин призводить до зникнення їх з лиця Землі. Дуже важливо дотримуватись вивчених правил з пам'ятки, а коли цього не буде, то види рослин і тварин зникнуть і будуть занесені до «Червоної книги». Червоний колір говорить: «Зупинись! Гарно подумай, що ти робиш!»

 (Ознайомлення з лікарськими рослинами, які занесені до «Червоної книги»)

- Ознайомлення з книгами – травниками.

 

9. Гра з м'ячем «Вгадай, де росте?»

     Вчитель називає рослину і кидає м'яч учневі, а дитина повинна сказати де ця рослина росте (поле, ліс, сад, луки)

 

10. Руханка.

 

11. Гра «Відгадай, яку квітку я несу»

     До нас у гості завітала Червона Шапочка. Ось, що вона говорить: «Привіт! Я іду до бабусі в гості, вона захворіла, і несу їй лікарські рослини. А які саме, здогадайтесь за описом».

-  Маленькі, кругленькі ягідки оранжевого кольору, зібрані в пучечки, ростуть на дереві, їх полюбляють їсти взимку снігурі.       ( Горобина)

- Листя рослини прикладають до рани, щоб зупинити кров. Рослина росте поблизу дороги    

  ( Подорожник)

- Ця рослина цвіте білим цвітом. Згодом з'являються ягідки червоного кольору з великою кісточкою, кисла на смак. Ягоди смачні після морозів.      ( Калина)

- Гілочки рослини вкриті голками, замість солодких ягід – гіркі шишки. (Ялина, сосна)

- Середина жовта, пелюстки білі, квітка красива, схожа на сонечко.  (Ромашка).

 

12. Розгадування ребусів.                                                       Р = Л           Б = П         

 ÐŸÐ¾Ñ…ожее изображение Картинки по запросу картинки сніговика                               Похожее изображение

 

                       Кульбаба                                                                        Липа

 

 МЕ  Похожее изображениеА   ЛО ÐšÐ°Ñ€Ñ‚Ð¸Ð½ÐºÐ¸ по запросу картинки пух

           (Меліса)                                                      (Лопух)

              Є

              -

 ЕХІ      ц    Я        (Ехінацея)        

 

13. Робота в групах

 Складання пазлів (Діти складають картинку і називають лікарську рослину)

 

VІ. Узагальнення і систематизація знанью

1. Робота в групах.

Дидактична гра «Лікар Айболить запрошує в гості».

  Дуже багато звірів  захворіло у лісі і всі вони звернулися до лікаря Айболить, який надає допомогу усім хворим тваринкам.

      Давайте допоможемо вилікувати хворих звірят.

        У лисички висока температура. (Треба пити чай з малиною або липою.)

        У вовченяти кашель. (Допоможе відвар мати-й-мачухи.)

        У зайчика поранена лапка. (Слід прикласти подо­рожник.)

        У ведмедика болить горло. (Слід полоскати горло відваром ромашки.)

        У білочки немає сил. (Допоможе чай зі смородини.)

 

2. Самостійна робота (письмова тестова перевірка)

 1) Рослина, яка лікує 99 хвороб

      а)  кульбаба                  б) звіробій

 2) Ягоди – символи краси і здоров'я

     а)  калина                      б) малина

 3) Яка рослина зубів немає, а кусає

     а)кропива                      б) м'ята

 4) Яка дуже гірка трава популярна в народній медицині

     а) спориш                      б) полин

 5) Яка з рослин одночасно холодна і тепла

    а) мати – й мачуха        б) подорожник

 6) Збір лікарських рослин кращий:

    а) вранці, як підсохне трава    б) ввечері

 

3. Відвідування фітобару «Бабусі Медуниці»

      Гра «Вгадай, що за чай?»

 ( Ви повинні спробувати чай і визначити з якої рослини він зварений)

 

VІ. Підсумок уроку.

1. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

Я познайомилася…

Я вивчив…

Я зрозуміла…

Я вчився…

Я дізналася…

Мені знадобиться у житті…

 

     Природа дбає про нас, допомагає нам, лікує від різноманітних хвороб. Тільки треба розуміти її, спостерігати за нею, вивчати її. І тоді природа подарує нам здоров'я – найцінніше багатство.

 

VІ. Домашнє завдання.

1.  Малювання лікарських рослин.

Я пропоную вам створити альбом лікарських рослин нашого краю. Хай кожен з вас обере одну рослинку, про яку сьогодні говорилось на уроці і намалює її. А також не забудьте написати про лікувальні властивості цієї рослини

 

Я хочу завершити наше заняття такими словами:

Нема здоров’я без природи
Нема добра без доброти
Немає більше насолоди
Аніж здоров я зберегти
Повинен знати кожен траво знай
Із вдячністю цілющі трави пийте,
Ростіть на славу й здоровійте!

 

doc
Додано
10 грудня 2018
Переглядів
21313
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку