Тема. Лікарські рослини.
Мета: ознайомити учнів із лікарськими рослинами своєї місцевості та їх значенням для людини, формувати інтерес до лікарських рослин, ознайомити із правилами збору лікарських рослин, навчити використовувати їх у харчуванні; розвивати спостережливість, увагу, пізнавальний інтерес, естетичний смак; виховувати бажання вивчати та охороняти лікарські рослини своєї місцевості, екологічну культуру.
Природознавство
2 клас
Тема. Лікарські рослини.
Мета: ознайомити учнів із лікарськими рослинами своєї місцевості та їх значенням для людини, формувати інтерес до лікарських рослин, ознайомити із правилами збору лікарських рослин, навчити використовувати їх у харчуванні; розвивати спостережливість, увагу, пізнавальний інтерес, естетичний смак; виховувати бажання вивчати та охороняти лікарські рослини своєї місцевості, екологічну культуру.
Обладнання: засушені лікарські рослини, фіто чаї, кросворд, ребуси, тест, малюнки, Червона книга, книги – травники, чай з лікарських рослин, мікрофон, м'яч, малюнок Червоної Шапочки, лікаря Айболить, кошик.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Привітання гостей
Продзвенів дзвінок
Починається урок.
Він незвичний і цікавий.
До нас гостей багато завітало.
Повернемось, посміхнемось до гостей
І радісно промовимо їм «Добрий день!»
2. Перевірка готовності до уроку.
3. Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади? Чи відбулися зміни в житті рослин?
ІІ. Повторення вивченого.
2. Вправа . «Асоціативний кущ».
Діти читають назви рослин, а вчитель розділяє їх на три групи:дерева,кущі,трав’янисті рослини.
(Дуб, береза,сосна, калина, спориш,смородина,троянда,фіалка, деревій ,бузок, м’ята, кульбаба, шипшина, ромашка, ожина, липа.)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Вправа «Мікрофон»
Перш ніж я повідомлю тему уроку, хочу щоб ви сказали, що таке «здоров'я» і що ви робите, коли хворієте? Що ж потрібно зробити, щоб зберегти здоров'я?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Зілля різне, страви, води –
Все вживаєш, як хворієш,
Бігаєш, шукаєш ліки,
На них гроші не жалієш,
Та не купиш і за гроші
Ти здоров'я, мій хороший!
Але можна лікуватись не лише ліками. А чим – послухайте.
Загадка
Ростемо у лісі, у лузі, у полі - в природі.
Коли захворієш, ми станемо в пригоді. (Лікарські рослини)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
- Діти, сьогодні на уроці ми познайомимося з лікарськими рослинами. Дізнаємося про їхні лікувальні властивості. За урок цьому навчитися не можна. Але зазирнути до загадкового світу рослинних таємниць спробуємо. Допоможе нам це зробити подорож в країну Лікарських рослин.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Вступне слово вчителя.
Куди б ми не пішли – чи то до лісу, чи то на луки, поле, скрізь нас зустрічають квіти. А що ми знаємо про них? Мабуть, не так уже й багато. А про них варто знати більше. Останнім часо винайдено багато лікувальних властивостей рослин. Лікарські рослини є тим місточком між людиною і природою, тією рятівною соломинкою, за яку хватається хворий.
Калган, калина і кавун,
Капусти і кульбаби квітка,
Рослини рідні збережуть
Здоров'я всім маленьким діткам.
2. Робота над загадками.
Сходить сніг – він зацвітає,
Жовті ключики до сонця повертає,
Кажуть, так він весну відчиняє.
Лікувальну силу має. ( Первоцвіт)
І червона, й соковита,
Та гірка вона все літо.
Припече мороз – вона
Стала добра і смачна. (Калина)
Лист різний із оксамиту,
Соком ягідка налита.
А для хворої дитини
Кращі ліки - чай з … (Малини)
Червона, солодка, пахуча,
Росте низько, до землі близько. (Суниця)
Рослина, що зубів не має,а кусає. ( Кропива)
Загадки про лікарські рослини
Росла біленька кулька,
подув вітер - кулька полетіла. (Кульбабка)
Я на сонце дуже схожа,
Золотиста, ніжна, гожа.
Я щоранку розцвітаю,
Промінцями всіх вітаю.
Відгадати вам не важко,
Що за квітка я? (Ромашка)
Стоїть, коливається, Головою величається,
А торкнеш - кусається. (Кропива)
Синьоока ця заброда
В полі водить хороводи.
Де вона вінки спліта -
Рідкі пшениці і жита. (Волошка)
3. Знайомство з «Лісовою аптекою»
Читання оповідання Б. Вовка «Квіткова аптека»
КВІТКОВА АПТЕКА
Мишко з дідусем мало не щодня бувають у лісі. Дідусь тут як удома. Усе знає. Де треба шукати ягоди. Де ховаються гриби. Добре знається на травах і квітах. Якось сказав дідусь, що ліс то зелена аптека. І цим дуже здивував Мишка. Зелена аптека? Чому це ліс — аптека? А дідусь усміхнувся та й мовив:
— Почекай, онучку, побачиш чому .
Йдуть вони лісом навесні — квітнуть конвалії. Дід і каже:
— Приглянься-но, Михайлику, до цієї квітки. Гарненька. Духмяна. Та ще й цілюща. З неї ліки готують. Для тих, у кого серце хворе.
Ідуть лісовою стежкою дідусь з онуком улітку.
— Придивляйся до квіток, до трав, онучку, придивляйся. Бачиш, деревій цвіте, а отам, де метелик, лісові калачики. Великої цілющої сили й ці квіти.
Ось на краєчку стежки помітили листя подорожника. Дід зупиняє онука:
— Обережніше ступай, Мишко, та запам’ятай: ця рослина до стежок і доріг тулиться. Тому й зветься подорожником. Непоказний він, а людині справжній друг. Знадобиться зупинити кров, загоїти рану — стане подорожник у пригоді. Бачиш, як багато цілющих трав, квітів у лісі? Тепер розумієш, чому називають ліс зеленою аптекою?
— Про які цілющі рослини ви дізналися?
4. Інформаційна зупинка «Цілющі трави».
(Кожному з дітей було завдання: дізнатися про лікувальні властивості певної рослини і розказати про них. На дошці прикріплена мотузка, до якої прикріплені сухі лікарські рослини та коробки з лікарськими рослинами, які продаються в аптеках)
Калина - Не було в народній медицині корисніших ліків від застуди, ніж калиновий чай.
Свіжі ягоди з медом та водою вживають при кашлі, серцевих захворюваннях,
мають заспокійливу дію. Соком калини очищають обличчя, щоб рум'янилось.
Горобина – сухі плоди, сік свіжих ягід і квітки горобини застосовують при дизентерії.
Водні відвари вживають як мочегінний, жовчегінний і кровозупинний засіб.
Липа - Здавна липовий цвіт у вигляді гарячого настою вживають як потогінний засіб,
добре ним полоскати горло, особливо при ангіні, використовується як засіб проти
застуди і кашлю. Також липовий чай використовується у косметиці.
Звіробій - Засобом від 99 хвороб називають звіробій в народі. Він має протимікробну дію.
Він цілющий у свіжому та сухому виді. Готують із трави звіробійне масло, яке
застосовують у компресах для лікування ран, опіків. Свіжу траву звіробою роз-
тирають і прикладають при ударах. Добре допомагає при грипі, коли болить
голова.
Подорожник - це рослина, яка росте при дорозі. Листя подорожника використовують щоб
Швидше зупинити кров. Сік із подорожника покращує апетит. Насіння
використовують при захворюванню шлунка.
Кульбаба - використовують як квіти так і коріння. Вони покращують апетит, регулюють
роботу шлунка, лікують цукровий діабет. Із квітів готують варення, салат, супи.
В косметиці використовують як засіб видалення веснянок.
Ромашка - нею промивають різні рани, полощуть горло, п'ють чай, якщо болить живіт.
Використовується у косметиці.
Шипшина - плоди дуже багаті на вітаміни. Вживають відвари, чай при всіх важких хво –
робах, коли камінь або пісок у нирках, після операції.
Каштани - з плодів роблять настої, а потім стирають ноги та руки, коли болять.
Кропива - має багато вітамінів. Відвар з кропиви являється гарним засобом для укріп-
лення волосся на голові.
Деревій - сік деревію з медом вживають для покращення апетиту, покращення обміну
Речовин, при хворобі печінки, сам сік використовують як кровоспинне.
Лопух - листя лопуха прикладають до суглобів для знеболення. Відваром з кореня
лопуха миють волосся, щоб не випадало.
Материнка - п'ють напій з материнки при хворобі шлунка, кишечника, горла, при
простудних захворюваннях, від зубного болю.
Нагідки - застосовують при порізах, язві, лишаях, хворобі очей, печінки, шлунка, золотусі.
Верба - кора застосовується як кровоспинний, дезінфікуючий засіб. При болях в ногах
використовують ванни. При опіках застосовують відвар з молодих гілочок верби.
5. Виконання пісні «Ой, єсть в лісі калина»
Потрібно вміти і заготовляти рослини. А як це робити? Про одну з лікарських рослин дітки і розкажуть у пісні.
6. Перегляд відео «Лікарські рослини: правила збору»
7. Складання пам’ятки «Як збирати лікарські рослини»
• Не рвіть квітів без зайвої потреби.
• Не рвіть їх багато, а лише кілька.
• Не виривайте квіти з корінням.
• Не рвіть останньої квітки.
• Не витоптуйте і не ламайте квіти.
• Збирають лікарські рослини на початку цвітіння; корені – восени; насіння – коли
достигне; кору – навесні, коли сік іде.
• Зберігають у сухому місці, в паперових пакетах або торбинках з тканини.
• Насаджуйте і доглядайте за ними.
• Зупиняйте тих, хто порушує ці правила.
8. Бесіда про «Червону книгу».
У наші дні охорона природи стала дуже важливою справою. Нерозумне ставлення до рослин і тварин призводить до зникнення їх з лиця Землі. Дуже важливо дотримуватись вивчених правил з пам'ятки, а коли цього не буде, то види рослин і тварин зникнуть і будуть занесені до «Червоної книги». Червоний колір говорить: «Зупинись! Гарно подумай, що ти робиш!»
(Ознайомлення з лікарськими рослинами, які занесені до «Червоної книги»)
- Ознайомлення з книгами – травниками.
9. Гра з м'ячем «Вгадай, де росте?»
Вчитель називає рослину і кидає м'яч учневі, а дитина повинна сказати де ця рослина росте (поле, ліс, сад, луки)
10. Руханка.
11. Гра «Відгадай, яку квітку я несу»
До нас у гості завітала Червона Шапочка. Ось, що вона говорить: «Привіт! Я іду до бабусі в гості, вона захворіла, і несу їй лікарські рослини. А які саме, здогадайтесь за описом».
- Маленькі, кругленькі ягідки оранжевого кольору, зібрані в пучечки, ростуть на дереві, їх полюбляють їсти взимку снігурі. ( Горобина)
- Листя рослини прикладають до рани, щоб зупинити кров. Рослина росте поблизу дороги
( Подорожник)
- Ця рослина цвіте білим цвітом. Згодом з'являються ягідки червоного кольору з великою кісточкою, кисла на смак. Ягоди смачні після морозів. ( Калина)
- Гілочки рослини вкриті голками, замість солодких ягід – гіркі шишки. (Ялина, сосна)
- Середина жовта, пелюстки білі, квітка красива, схожа на сонечко. (Ромашка).
12. Розгадування ребусів. Р = Л Б = П
Кульбаба Липа
МЕ А ЛО
(Меліса) (Лопух)
Є
-
ЕХІ ц Я (Ехінацея)
13. Робота в групах
Складання пазлів (Діти складають картинку і називають лікарську рослину)
VІ. Узагальнення і систематизація знанью
1. Робота в групах.
Дидактична гра «Лікар Айболить запрошує в гості».
Дуже багато звірів захворіло у лісі і всі вони звернулися до лікаря Айболить, який надає допомогу усім хворим тваринкам.
— Давайте допоможемо вилікувати хворих звірят.
• У лисички висока температура. (Треба пити чай з малиною або липою.)
• У вовченяти кашель. (Допоможе відвар мати-й-мачухи.)
• У зайчика поранена лапка. (Слід прикласти подорожник.)
• У ведмедика болить горло. (Слід полоскати горло відваром ромашки.)
• У білочки немає сил. (Допоможе чай зі смородини.)
2. Самостійна робота (письмова тестова перевірка)
1) Рослина, яка лікує 99 хвороб
а) кульбаба б) звіробій
2) Ягоди – символи краси і здоров'я
а) калина б) малина
3) Яка рослина зубів немає, а кусає
а)кропива б) м'ята
4) Яка дуже гірка трава популярна в народній медицині
а) спориш б) полин
5) Яка з рослин одночасно холодна і тепла
а) мати – й мачуха б) подорожник
6) Збір лікарських рослин кращий:
а) вранці, як підсохне трава б) ввечері
3. Відвідування фітобару «Бабусі Медуниці»
Гра «Вгадай, що за чай?»
( Ви повинні спробувати чай і визначити з якої рослини він зварений)
VІ. Підсумок уроку.
1. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Я познайомилася…
Я вивчив…
Я зрозуміла…
Я вчився…
Я дізналася…
Мені знадобиться у житті…
Природа дбає про нас, допомагає нам, лікує від різноманітних хвороб. Тільки треба розуміти її, спостерігати за нею, вивчати її. І тоді природа подарує нам здоров'я – найцінніше багатство.
VІ. Домашнє завдання.
1. Малювання лікарських рослин.
Я пропоную вам створити альбом лікарських рослин нашого краю. Хай кожен з вас обере одну рослинку, про яку сьогодні говорилось на уроці і намалює її. А також не забудьте написати про лікувальні властивості цієї рослини
Я хочу завершити наше заняття такими словами:
Нема здоров’я без природи
Нема добра без доброти
Немає більше насолоди
Аніж здоров я зберегти
Повинен знати кожен траво знай
Із вдячністю цілющі трави пийте,
Ростіть на славу й здоровійте!