Конспект уроку на тему: «Література рідного краю. Літературні казки нашого краю. Мандрівний сюжет твору «Казка про Ксеню і дванадцять місяців» Б.Лепкого

Про матеріал

Конспект уроку на тему: «Література рідного краю. Літературні казки нашого краю. Мандрівний сюжет твору «Казка про Ксеню і дванадцять місяців» Б.Лепкого

Перегляд файлу

Конспект уроку на тему: «Література рідного краю. Літературні казки нашого краю. Мандрівний сюжет твору  «Казка про Ксеню і дванадцять місяців» Б.Лепкого

 

Мета  уроку (формувати компетентності):

предметні:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ознайомити з основними біографічними даними письменника Богдана Лепкого, визначити  поняття  «мандрівний сюжет казки», сприяти розвитку й аналізу самостійного  і виразного  читання казки  «Про Ксеню і дванадцять місяців»  Б.Лепкого, спонукати до підвищення розумових здібностей учнів;

ключові:

прищеплювати бажання  знати літературні казки рідного краю, розвивати образне сприймання, усне мовлення, вдосконалювати вміння робити аналіз прочитаного, робити порівняльну характеристику образів;

емоційно-ціннісне ставлення: виховувати шанобливе ставлення до митців свого краю, як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі, плекати національну самосвідомість, патріотизм; вміння відчувати  красу слова, бережливого ставлення до природи  і довкілля.

НЛ-1,2,3,4

Обладнання: портрет Богдана Лепкого, записи на дошці, виставка книг письменників-земляків і казок, презентація, учнівські проекти.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу з використання інноваційних методів і прийомів.

Методи і прийоми: метод «Перевтілення», «Мозковий штурм», метод «Дослідження»,«Мікрофон», «Рефлексія», робота в групах, рольова гра.

ХІД УРОКУ

Епіграф до уроку

Краще терпіти зло, ніж чинити його.

Г.Гессе (німецький письменник)

І.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання, перевірка стану готовності учнів до уроку

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо .

Роботу швидше починаймо.

 

ІІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда за запитаннями

Що таке казка? (Це фольклорний розповідний твір про вигадані, а часом фантастичні події)

Які  види народних казок ви знаєте? (Народні та літературні казки)

Яка між ними відмінність?(Народні створив народ, а літературні-письменники. Народна казка має усну форму, а літературна-писемну).

Назвіть відомі вам народні казки. («Про правду і кривду», «Мудра дівчина», «Ох»,  «Летючий корабель», «Яйце-райце»)

Назвіть авторів казок «Потерчата» (В.Королів-Старий), «Цар Плаксій та Лоскотон» (В.Симоненко), «Фарбований Лис» (І.Франко), «Хуха Моховинка» (В.Королів-Старий).

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ УРОКУ,  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

1.Вступне слово вчителя

  - Сьогодні  ми  поринемо у казковий світ  Б. Лепкого. Ви дізнаєтеся про деякі цікаві факти з біографії письменника, яку роль він приділяв творам для дітей. А ще ми детальніше зупинимося на розгляді «Казки про Ксеню і дванадцять місяців»; ознайомимося з поняттям «мандрівний сюжет» казки, проаналізуємо зміст, складемо порівняльну характеристику героїв, висловимо власну думку про казку.

2.Учні записують  тему  уроку в зошитах

ІV. Мотивація учіння

   Учитель.

  • А чи знаєте, діти, що навіть власний життєпис Богдан Лепкий назвав «Казка мойого життя»

V. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ, ОСМИСЛЕННЯ ЗВ'ЯЗКІВ  І ЗАЛЕЖНОСТЕЙ МІЖ ЙОГО ЕЛЕМЕНТАМИ.

1.Розповідь учителя про епізоди з життя Богдана Лепкого.

- Батьківщина Б.Лепкого – Поділля, край благословенний, багатий , овіяний1 легендами, переказами та піснями. Сам поет написав про нього в одному з ранніх віршів:

Колисав мою колиску

Вітер рідного Поділля

І зливав на сонні вії

Степового запах зілля…

    Богдан Лепкий народився у мальовничому селі Крегулець на Тернопільщині 9 листопада 1872 року у сім'ї  священика Сильвестра Лепкого. Згадуючи дитинство, письменник залишив найкращі спогади і про Поручин , і про Жуків, і про Бережани, де проходили його дитячі роки.

     У родині Лепких панував культ книги, витав дух любові до історії рідного краю, до знедоленого народу. Богдан ще малим опанував гру на скрипці, чудово співав, знав безліч народних пісень. Але перевагу віддав малярству, де також проявляв неабиякі здібності.

    Перші роки життя Лепкого були безхмарними, та вже п'ятирічним хлопчиком він пережив велике горе: раптом однієї ночі померли від дифтерії дві його  молодші сестри і брат. Це дуже вплинуло на вразливу натуру Богдана, він і сам ледве вижив.

    Початкові знання майбутній письменник одержав у батьківськім домі. Швидко, за одну зиму, навчився читати , писати, рахувати. Батько розповідав йому про пригоди Робінзона Крузо, і про письменників, художників, портрети, яких висіли на стінах. Няня Марія Яницька була родом з Наддніпрянської України. Вона співала дітям Лепких чумацьких пісень, а ще знала дуже багато казок. Ось як згадує вже зрілий поет в автобіографічному творі «Казка мойого життя»:

«Казка… З дівочих літ казка!

Це не Яницька  розказує, це королівна несказаної краси, з веселкою над головою, в сорочці, з павутиння тканій і в обгортці з метеликових крил, іде до нас. Бере за руку й веде. Веде в краї, де папороть цвіте, дерева співають, могили говорять, перекликаються вночі. Казка!»

     Від діда по матері Михайла Глібовицького, який замолоду був знайомий з Маркіяном Шашкевичем, допитливий хлопчина дізнався про давні часи, історичні події в Україні. Саме дід у 1878 році забрав шестирічного Богданчика  з Крегульця до Бережан, де був заступником повітового голови Бережанського  повіту. У Бережанах Богданко пішов «гризти граніт науки» до так званої «нормальної»  школи з польською мовою навчання мовою навчання (відразу  до другого класу).

    Пізніше закінчив гімназію в Бережанах та Львівський університет. Учителював  у Бережанській гімназії, а потім викладав українську літературу в Краківському університеті. Був одним з найактивніших діячів на ниві української літератури і культури.

 Помер письменник 21 липня 1941 року. Похований , на жаль, не у рідній землі. Його прах покоїться на  Раковецькому кладовищі в Польщі.

    За кількістю написаного Богдан Лепкий поступається в українській літературі лише Іванові Франку. Його творча спадщина складає понад 80 книг, серед яких і казки для дітей.

Найкраща ж  казка – це тота,

Яку пером не написати, Це та велика і свята,

Яку ти в серці носиш, брате.

До неї молимося всі

В святині нашої душі.

2. Визначення літературного жанру  «Казки про Ксеню і дванадцять місяців».

Учитель.

  • На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо працювати над «Казкою про Ксеню і  дванадцять місяців» Богдана Лепкого, яку ви прочитали вдома. Перед тим, як розпочати роботу з текстом  нашої казки, ми ознайомимося з новим поняттям. Більшість казкових мотивів, героїв та сюжетів були популярними у  казках для різних народів  світу. Іван Франко говорив з цього приводу: «Якщо фольклорні твори різних народів є мудрістю, то, очевидно, мудрістю міжнародною».

Літературна казка «Фарбований Лис» І.Франка перегукується з індійською народною казкою «Фарбований шакал».

Чому ж в казках різних народів натрапляємо на подібні сюжети та героїв? Як називаються такі події?

Мандрівний сюжет — це спільні, однакові історії, пригоди, які зустрічаються у фольклорі різних народів. (запишіть у зошит  визначення)

Учитель.

Творче завдання.

Визначити елементи мандрівного сюжету.

Учитель.

Так, діти , дійсно елементами мандрівного сюжету у «Казці про Ксеню і дванадцять місяців» є:

-протиставлення рідної дочки мачухи та її пасербиці;

-чарівні помічники (дванадцять місяців);

-чарівні події  (фантастично швидкі зміни пір року);

-перемоги добра над злом, що є характерним для казок.

3.Робота з текстом «Казки про Ксеню і дванадцять місяців».

(Діти зачитують уривки з твору,що відповідають елементам  мандрівного сюжету)

 

3.1. Вступне слово вчителя.

   - Колись давно в Чехії жила і творила письменниця Боженка Нємцова,  яка у своїй казці «Дванадцять місяців», написаній на основі чеської народної казки, розповіла дуже дивовижну історію. У ній всі місяці  року зібралися зимового вечора біля вогнища. І сталося диво… Січень поступився місцем Квітню. На галявині , вкритій  снігом, раптом потеплішало, з'явилися  перші весняні квіти – проліски… Чи не нагадує вам ця історія казку Б.Лепкого? Так,  і  Божена Нємцова,  і Богдан Лепкий, а пізніше російський письменник Самуїл Маршак написали казку про дванадцять місяців на основі народної.

 

 3.2. Словникова  робота.

Ф`ялки – фіалки.

Видрулила – виштовхнула, випровадила.

Легіні – молоді юнаки.

Вірли – орли.

Потне в кавалки – посіче на шматки.

Зела – трави.

Бадіка – старший віком чоловік, дядько.

Плай – гірська стежка.

Бесаги – дві зшиті докупи торби з домотканого полотна.

Вертеби – провалля, хащі.   

3.3. Метод «Дослідження» (перевірка домашнього завдання)

-Ксеня любила наспівувати  мамину колискову. (Так)

-Після смерті матері найкращим другом Ксені була корова (Ні, пес)

-Навколо багаття сидять люди: хто ближче до вогню, хто трохи далі. Їх десятеро – і старі, літні, молоді і ще зовсім юнаки. (Ні, дванадцятеро, бо дванадцять місяців у році).

-Ксеня розповіла їм, що її прислала мачуха по грби , по шишки. (Ні,  не по гриби, не по шишки, а по фіалки, суниці, яблука).

-Фіалки пасербиці допоміг отримати місяць Май. (Так).

-Добро у казці перемагає. Ксеня стала жити у добрі та злагоді. (Так). 

3.4.Складання сюжетного ланцюжка(колективна робота)

    Учні складають сюжетний ланцюжок, коментують.

Під час вивчення літературних та народних казок  ми з вами розпочали  готувати  проекти «Зустріч з улюбленим  героєм».

Вдома ви доповнили його новими ілюстраціями до сьогоднішньої казки. Прошу прокоментувати свої малюнки.

Учні коментують ілюстрації, які зробили вдома після прочитання казки, пояснюючи, чому саме цей епізод вирішили намалювати.

 3.5.Метод «Пперевтілення»

Вчитель.

Вам додому запропоновано випереджальне завдання охарактеризувати героїню від її імені. Послухаємо, як ви з ним справилися.

Зразки відповідей:

1.Я- бідна дівчинка-сирітка. Живу з мачухою та її дочкою. Вся хатня робота лежить на мені, але їм догодити важко. Мачуха  з дочкою весь час кричать на мене, сварять, заставляють працювати, їжу жаліють для мене. Вже не сила їх терпіти, але ж більше у мене немає нікого з рідних.

2.Я Палагна. Мені дуже добре живеться з мамою і Ксенею. Мама мене жаліє, до роботи не заставляє, бо я її рідна дочка. Усю хатню роботу виконує Ксеня. Щоб позбутися її, я забагаю зимою то квітів, то  ягід, то яблук. Отака я.

3. Я мачуха Ксені. Хоча після смерті чоловіка хата належить Ксені, я все одно живу з дочкою Палагною у ній. І як не заставляю цю дівку важко працювати, вона тільки гарнішає. Думали з Палагною, як її позбутися, і вирішили серед зими відправити Ксеню  до лісу за квітками, потім за ягодами, пізніше – за яблуками.  Проте, вона із цими завданнями впоралася.

 

3.6. Складання порівняльної характеристики Ксені, Палагни та мачухи:

Ксеня

Палагна

Мачуха

чесна

брехлива

груба

працьовита

лінива

несправедлива

добра

зла

черства

щира

скупа

жадібна

милосердна

заздрісна

жорстока

чуйна

безжалісна

гидка

терпелива

нестерпна

 

 

3.8. Висновок учителя.

  - Ксеня є повною протилежність мачухи та її дочки. Автор зображує типову долю сироти, захоплюється  її терпеливістю, працьовитістю, добротою, співчутливістю (незважаючи на кривду, яку зазнала від Палагни, вона молиться за їхнє щасливе повернення додому), а засуджує злих, егоїстичних, невдячних людей. Про це свідчить і винагорода: пасербиці залишається все, а мачусі і дочці – нічого, невідоме майбутнє.

  

ІV. Робота з репродукцією картини О.Щупляка  «Богдан Лепкий (Різдво)».

Еврисична бесіда.

  • Опишіть зображене на картині.  (На передньому плані – колядники, далі – засніжені селянські хати, невелика церква, вдалині  ліс).
  • Придивіться добре до картини. Який ще образ ви бачите? (На фоні зображеного вимальовується портрет Богдана Лепкого)
  • Саме у такому стилі працює відомий сучасний український художник Олег Щупляк, земляк Богдана Лепкого. Такі художні твори називаються картинами з подвійним змістом.
  • Як ви думаєте? Яке відношення має до сьогоднішнього уроку  картина  «Богдан Лепкий (Різдво)».
  • V.Узагальнення і систематизація знань.

Метод «Рефлексія».

Найбільше у казці  мене вразило,   ….

Мене зацікавило,….

Як би мені довелося зустріти дванадцять місяців,…

Після прочитання казки я зрозумів…

VІ. Підбиття підсумків уроку.

1.Оцінювання.

2.Повідомлення домашнього завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки до уроку.

 

4.7. Складання порівняльної характеристики Ксені, Палагни та мачухи:

Ксеня

Палагна

Мачуха

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Чесна, брехлива, груба, працьовита, лінива, несправедлива, добра, зла, черства, щира, скупа, жадібна, милосердна, заздрісна, жорстока, чуйна, безжалісна, гидка, терпелива, нестерпна.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.7. Складання порівняльної характеристики Ксені, Палагни та мачухи:

Ксеня

Палагна

Мачуха

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Чесна, брехлива, груба, працьовита, лінива, несправедлива, добра, зла, черства, щира, скупа, жадібна, милосердна, заздрісна, жорстока, чуйна, безжалісна, гидка, терпелива, нестерпна.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сюжетний ланцюжок:

1.Життя Ксені в мачухи.

2.Похід Ксені до ліса.

3.Зустріч сирітки з місяцями.

4.Повернення дівчинки з лісу.

5.Палагна іде до лісу.

6.Смерть Палагни та її матері.

7.Повернення Ксені до щасливого життя.

 

 

 

 

Сюжетний ланцюжок:

1.Життя Ксенів мачухи.

2.Похід Ксені до ліса.

3.Зустріч сирітки з місяцями.

4.Повернення дівчинки з лісу.

5.Палагна іде до лісу.

6.Смерть Палагни та її матері.

7.Повернення Ксені до щасливого життя.

 

 

 

 

Сюжетний ланцюжок:

1.Життя Ксені в мачухи.

2.Похід Ксені до ліса.

3.Зустріч сирітки з місяцями.

4.Повернення дівчинки з лісу.

5.Палагна іде до лісу.

6.Смерть Палагни та її матері.

7.Повернення Ксені до щасливого життя.

 

 

 

 

Сюжетний ланцюжок:

1.Життя Ксені в мачухи.

2.Похід Ксені до ліса.

3.Зустріч сирітки з місяцями.

4.Повернення дівчинки з лісу.

5.Палагна іде до лісу.

6.Смерть Палагни та її матері.

7.Повернення Ксені до щасливого життя.

 

 

docx
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
3434
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку