Урок "Морально-етичні проблеми в казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди".

Про матеріал

Урок-подорож з української літератури у 5 класі за твором Галини Малик " Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» поведе стежками пізнання одвічних цінностей : дружба, добро, мрія тощо.

Перегляд файлу

Тема уроку-подорожі:

Морально-етичні проблеми в казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети.

Мета: 

навчальна: продовжити знайомити учнів із творчістю дитячої письменниці Галини Малик, навчити розкривати символічний зміст казкових персонажів;  визначити жанрову своєрідність та морально-етичні проблеми твору; поглибити вміння учнів характеризувати героїв, формувати вміння  аналізувати вчинки інших та власні;

розвивальна: розвивати навички аналізу художнього твору, усне мовлення;

виховна: виховувати інтерес до літератури,  прагнення доводити всі розпочаті справи до кінця; сприяти становленню позитивних рис характеру, прагнення робити добро.

Тип уроку: комбінований
Обладнання:  портрет письменниці, ілюстрації, роздатковий матеріал, текст повісті-казки, мультимедійні засоби навчання, експрес-зошит.

Форми та методи роботи:  гра «Так чи НІ», «Гроно», інсценування, характеристика героїв, евристична бесіда, слово вчителя, гра « Виправ помилку», робота з текстом, заповнення таблиці «Порівняльна характеристика головної героїні », «Незакінчене речення», « Дерево рішень», « Хмаринка очікувань».

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

Вчитель. Розпочнемо наш урок із перевірки на готовність.

Вправа « Закінчи речення» , використавши епітет.

  • У мене сьогодні настрій….

Вчитель. Візьмемося за руки і утворимо коло:

 

Бажання хай справдяться,

А мрії хай збудуться.

Науки знання хай не забудуться.

 

ІІ. Мотивація.

          Фантастичний світ казки дивовижний своїми героями, пригодами, незвичайним сприйняттям. Вони з’явилися дуже давно, коли саме, ніхто вже не пам’ятає. Казка є джерелом правди, милосердя, боротьби добра зі злом. Це на перший погляд звичайна книга, та   коли розгортаєш її і занурюєшся у читання, то з перших сторінок, ніби сам стаєш героєм цікавих історій.  Казки – це не тільки розважальні пригоди, вони несуть у собі повчання, мудрість, вони змінюють внутрішній стан читача, вказують шлях до вирішення проблем.      

ІІІ. Актуалізація знань.

Учитель. На минулому уроці ми розпочали вивчення творчості дитячої письменниці Галини Малик. Знання, які ви здобули раніше  сьогодні знадобляться у роботі.   Наш урок розділений на етапи.

 І –  « Практичний»

Гра «Так чи Ні». Необхідно підтвердити або спростувати запропоновану думку на тему. У вас на партах знаходяться сигнальні картки: червона – ТАК, синя – НІ.

  • Г. Малик народилася 1951 року в м. Бердянську Запорізької області. (Так)
  • Навчаючись у школі, майбутня письменниця була  здібною ученицею. (Так)
  • Г. Малик не любила читати у дитинстві. (Ні)
  • Писати Г. Малик почала ще з шкільного віку. (Так)
  • Вона писала твори тільки для дорослих. (Ні)
  • Г. Малик була відзначена літературними преміями. (Так)

Примітка.  За кожну правильну відповідь установлюється  бал.

 

 IV. Оголошення теми та мети уроку.

      Вчитель. Сьогодні у нас не звичайний урок, а урок-подорож. Ми  мандруватимемо сторінками твору «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».

СЛАЙД 1

Тема уроку-подорожі: «Морально-етичні проблеми в казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети».

Учитель. Сьогодні ми продовжимо знайомитися із творчістю дитячої письменниці Галини Малик, поглибимо вміння характеризувати героїв, аналізуватимемо вчинки інших та власні, розвиватимемо навички аналізу художнього твору та виховуватимемо прагнення доводити свої справи до кінця.

    Щоб заощадити час і охопити більше матеріалу, будемо працювати в експрес-зошитах.

Протягом уроку я пропоную скласти « Гроно  морально-етичних проблем», які розкриваються у творі, використавши схему:

 

 

 

 

 

СЛАЙД 2

  • Працюватимемо під девізом:

         Думати швидко.

         Виконувати чітко.

         Творчо працювати.

          Гарно відповідати.

 

Вправа  « Краплинка очікувань»
- Чого ви очікуєте від уроку? Про що хотіли б дізнатися?  ( відповіді учнів)

Свої відповіді запишіть на краплинках і прикріпіть на малюнку.

 

А проблемне питання ,  яке розкриємо у кінці уроку:

« Чи потрібно доводити розпочаті  справи до кінця?»

 

     V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Ознайомлення з творчими успіхами письменниці   

        Учитель. Наступний, ІІ етап нашої подорожі « Інформаційний».

Ми не можемо рушити далі не дізнавшись нових фактів із творчості Галини Малик. Сьогодні на уроці працює інформаційне бюро, яке підготувало цікаві матеріали . Рубрика «Хвилинка гордості».      

Учениця. За повісті «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» та «Подорож у королівство сяк-таків» у 1988 році Галині Малик було присуджено премію імені О. Копиленка. З незвичайними пригодами Алі, невгамовної героїні цих повістей, уже познайомились юні читачі Іспанії, Італії, Франції, Німеччини та інших країн. А за останню повість, яка називається «Злочинці з паралельного світу», Г.М. Малик було присуджено звання лауреата літературної премії імені Лесі Українки 2003 року.

Учень. «Незвичайними пригодами Алі в країні Недоладії» зацікавилася Одеська кіностудія і планує зняти мультфільм. Книга друкувалася іспанською, німецькою, угорською, англійською мовами.

Галина Малик є також автором книг: «Пантлик і Фузя», «Пантлик і Фузя сперечаються», «Пригоди Іванка і Беркутка», «Як ти народився» та ін.

 

2. Теорія літератури 

  Вчитель.  ІІІ етап - « Навчальний»

Кожен літературний твір написаний у певному жанрі. У його визначенні нам допоможе « Пірамідальний список».

СЛАЙД 3

 

  • У якій формі написано твір? (прозовій)
  • Чим відрізняється він від раніше вивчених? (життя героїв зображено впродовж тривалого часу).
  • На що схожа розповідь? ( на казку)

Визначення правила

 Прозовий твір, у якому життя героїв зображено впродовж тривалого часу,та використано вигадані ( нереальні) події  називають повість-казка.

 

3.  Опрацювання казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

ІV етап « Пригодницький». Тут нас чекає подорож незвичайною країною.

     Учитель. Та перед пригодами розкажу вам історію, яка трапилася сьогодні зі мною.  По дорозі до школи я знайшла книгу із чудернацькою назвою « Недороблені справи». Розгорнувши її, прочитала записи останнього тижня. Була вкрай здивована, бо там знайшла прізвища учнів 5 класу і  їх недороблені справи. Давайте зачитаємо…

(У цей час до класу заходить невідомий гість).

     Недочеревик. Доброго дня. Пролітаючи вашою місцевістю, я загубив свою книгу. Ви часом її не бачили?

      Учитель. Ви хто? І навіщо Вам ця книга?

      Недочеревик. Я, Недочеревик із країни Недоладії, яку так гарно описала Галина Малик.  А у книгу я занотовую всі недороблені справи дітлахів, у кого таких справ виявиться сто, то він полетить зі мною у Недоладію і вже ніколи не повернеться додому.

      Учитель. А чи можна виправити цю ситуацію?

      Недочеревик. Можна. Треба навчитися доробляти свої справи.

      Учитель.  Може ви нам допоможеш?

      Недочеревик. Добре, тільки треба перенестися у мою країну і подивитися наслідки, до яких ведуть недороблені справи.  Щоб розпочати подорож країною « Недоладією», треба вимовити заклинання . Заплющимо очі й:

Недо – роби!

Недо-пиши!

Недо-почни!

Недо-лиши!

І недо-їж!

І недо-пий!

І в Недо-ладію

Мерщій!

Учитель. Діти, ми опинилися у віртуальній країні « Недоландії». Перед вами карта подорожі, саме цим маршрутом пройдемо і навчимося корисних навиків. А допоможе у цьому повість-казка  «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».

- Пропоную визначити тему і мету твору.

3.1. Тема:

- показ  країни незавершених справ і виправлення помилок.

3.2. Ідея:

- спонукання до завершення розпочатих справ, засудження негативних рис характеру.

3.3.Відтворення казкової країни

         Учитель. Діти, читаючи твір «Незвичайні пригоди Алі…», ви напевно знаєте, як виглядала країна Недоладія? Країна Недоладія, як справжня: недомальована, недороблена, недописана. Чи можемо ми виправити помилки?

  1.                           Гра « Виправ помилку».  На столі знаходяться картинки, з яких треба вибрати тільки ті, яких недостає. Вийдіть до карти і прикріпіть ці елементи, підтверджуючи казкове походження рядками із тексту.  (Елементи: ромашки без коренів та стебел, рибки з парасольками,ставок без води, колодязь, відро без дна, будинки різної форми, половина сонця, «Недотель», башта, назви сусідів (північ – абияки, захід – якоськи, південь і схід – сяк – таки) с.104 - тут і далі вказані сторінки підручника Авраменко О.М. Українська література. Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2013. – С. 99 – 139).

 

       -  Які риси характеру завадили людям доробити свої справи? ( Можливі відповіді учнів: лінь, невідповідальність, слабкість тощо).

        - А чи є у вас такі риси характеру?

Фізкультхвилинка

Учитель. Перед великою подорожжю пропоную зробити фізькультхвилинку.

3.4. Опрацювання казки у вигляді подорожі за маршрутом головної героїні (кожен епізод оформлюємо малюнком, прикріпляючи його на карту).

Евристична бесіда за текстом твору

Учитель. - Діти, як потрапила Аля до Недоладії? Хто потрапляє у цю країну? Покажемо на карті, у якому місці опинилася дівчинка ?

- Визначимо проблему, через яку Аля опинилася у казковій країні?                 ( проблема:відповідальність за свої справи; безпечність)

- Чого захотіла дівчинка більше всього на світі? ( повернутися додому)

- Кого першого зустріла Аля? Знайдіть опис у тексті ( с.104). Прикріпимо на карту малюнок із зображенням Недоладька.( вирішив допомогти дівчинці; проблема:хоробрість ).

-  Яким способом можна було потрапити додому? ( стати перед годинником і вимовити чарівне заклинання).

- Коли Аля зрозуміла, що справи треба доводити до кінця? ( недороблені справи ведуть до негативних наслідків).

- Перша дороблена справа дівчинки. Зачитаємо з підручника (с.107- пришила крильце). Який висновок зробила Аля? (с. 107    від зроблених справ дівчинка отримала задоволення).

 - Назвіть героїв, які допомогли Алі втекти з Недоладії? (Недопопелюшка; проблема: добро)

-  Дайте характеристику правителю країни Недоролю Десятому.  Це позитивний герой чи негативний? (проблема:боягузтво)

- Хто такий Перший Недорадник? (проблема: зло).

- Чого його всі боялися?

- Чи впізнала його Аля?

- Чи знайшла рішення, щоб допомогти жителям казкової країни?

- Чому мешканці ходили похмурі (с. 108 «Та найголовніше…»).

Учитель. Ми вже знайомилися з Недочеревиком, а чим він відрізняється від інших мешканців чарівної країни? (відповідь: у нього немає душі). 

 Давайте знайдемо фразу, яку сказав Недороль Десятий про Недочеревика : «Бути без душі – це навіть гірше, ніж бути без голови»

Інсценування.

Недочеревик.

  • Балакають про душу!

А я сказати мушу,

Що не знайомий я

З панею цією!

То щось у ній тримають,

То щось у ній ховають,

ба, навіть як співають –

то з душею!

А хто її бачив?

Тримав у руках?...

Бо я за те

Й копієчки не дам,

Чого побачити

Не можу сам!

Учитель. Діти, а може Недочеревик правий? Може краще без душі?

Метод «Мікрофон»

( Діти починають наводити аргументи, чому людина повинна мати душу. Пояснюють, що буде, коли  в справу не вкладати душі).

Учитель. А як на це питання відповіла б  Аля? ( до пригод вона б сказала, що їй все рівно, а після – краще з душею)

 

- Чи змінилася сама головна героїня? Якою вона стала?

Складемо порівняльну характеристику героїні й зробимо висновок.

СЛАЙД 4

(проблема: лінощі й працелюбність).

V. Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу.

Учитель. Діти, гроно завершено. Давайте ж визначимо, які ж морально-етичні проблеми піднімає автор у казці?                ( Проблеми: добро і зло, відповідальність і безпечність, боягузтво і хоробрість, лінощі й працелюбність).

   На початку уроку ми ставили перед собою проблемне питання, прийшов час зробити висновки: « Чи потрібно доробляти справи?» У цьому нам допоможе « Дерево рішень». На листочках напишіть ваше твердження і прикріпіть на плакат.

Слайд 5

« Ти – творча особистість»

Учитель. Я бачу переді мною знаходяться талановиті особистості, які завжди дивують своєю творчістю. Пропоную скласти лімерик ( с. 286 підручника), темою якого будуть головні герої.

Пропоную свій варіант із ключовим словом «Аля»:

Жила собі дівчина Аля,

Лінива, безвідповідальна краля.

Справи свої недоробляла,

Що аж в Недоладію попала.

Та згодом зрозуміло все дівча.

Учитель. Перед тим, як повернутися додому, запрошую вас пройтися ще раз стежками казки-повісті ( перегляд відео презентації ).СЛАЙД 6

VІ. Підсумок уроку.

Учитель. Наша подорож закінчується. Залишилося сказати тільки чарівні слова:

І до-роби!

І до-пиши!

І до-почни!

І до-лиши!

І до-їдай!

І до-пивай!

Із Недо-ладії

ТІКАЙ!

 

Рефлексія

Учитель.

  • Чи справдилися ваші очікування?
  • Недочеревик залишив чарівну книгу не просто так. Він хотів, щоб після цього уроку ви ніколи не залишали  справи незавершеними.

Вправа «Незакінчене речення «Веселка».

Учитель. «Краплинки очікувань» скінчилися, засвітило сонечко Недоладії і з’явилася «Веселка» результату. ( На різнокольорових смужках учні пишуть продовження речення і прикріпляють під « Краплинками очікувань»).

– Сьогодні я дізнався…; навчився…; зрозумів…; змінив погляд на…; мені сподобалось... .

VІІ. Оцінювання

Багато що зробили на уроці:

І образи, і жанри, все було.

Ви працювали в творчому потоці,

Щоб у душі в майбутньому жило.

 

Скінчилася мандрівка в ту країну,

Де справи недороблені живуть,

А за роботу плідну і сумлінну

Оцінки у щоденники тримають путь.

(Учитель аналізує роботу на уроці).

VІІІ. Домашнє завдання. СЛАЙД 7

 

    Напишіть листа  одному з героїв казкової повісті з порадами, як стати

кращим ( за бажанням).

 

 

 

Список використаної літератури

 

  1.                    Авраменко О.М. Українська література. Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2013. – С. 99 – 139.
  2.                    Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська література. 5 – 9 класи / Р.Мовчан, К.Таранік-Ткачук, М.Бондар, О.Івасюк, С.Кочерга, Л.Кавун, О.Неживий, Н.Михайлова. –  К., 2012.
  3.                    uk.wikipedia.org

 

1

 

docx
Додано
5 квітня 2018
Переглядів
8841
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку