Тема: Мішані числа
Мета: - навчальна: ознайомити учнів з поняттям мішаного числа; формувати вміння виділяти цілу частину з неправильного дробу і перетворювати мішане число у неправильний дріб; навчитися застосовувати алгоритми під час розв’язування вправ.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: мультимедійна дошка, презентація
План уроку
Хід уроку
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Перевіка домашнього завдання
( Підручник за 5клас » Математика Автор: Мерзляк, Полонський, Якір, 2018)
Три учня біля дошки розв’язують. Всі слідкують і перевіряють
№763(1,3,6)
№765
= 5 : 7 2) = 3 : 10 3) = 29 : 5
№767
Математичний диктант
Учні отримують аркуші паперу, на яких виконують завдання математичного диктанту. Після виконання обмінюються аркушами, і виконують взаємоперевірку, спираючись на «слайди з відповідями» , ставляють оцінку.
Гра «Знайди відповідність»
Онлайн разом з вчителем учні виконують завдання
https://naurok.com.ua/test/pravilni-i-nepravilni-drobi-mishani-chisla-750984/match
Фізкультхвилинка
Ви вже вивчили натуральні числа, знаєте що існують дробові числа. Але в житті зустрічаються ситуації коли ви маєте справу одночасно і з натуральними числами та дробами. Ви можете виразити в метрах 6 см, у годинах 18 хв і т.д . А як виразити в кілограмах 6 кг і 100 г, в гривнях – 15 грн. 20 коп?
Тема нашого уроку « Мішані числа»
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь яке це мішане число та навчитеся виділяти цілу частину з неправильного дробу і перетворювати мішане число у неправильний дріб.
Число можна записати у вигляді суми двох дробів, наприклад, так :
= . Оскільки + = 2 +
Аналогічно можна записати : = = + = 4 + .
Кожний із неправильних дробів ми записали у вигляді суми натурального числа і правильного дробу.
Так можна записати будь-який неправильний дріб, чисельник якого не ділиться націло на знаменник.
Такі суми, як 2 + 4 + , прийнято записувати більш коротко:
2 + =24 + =4 . Число 2 читають: « дві цілих п’ять сьомих»,
Число 4 читають: « чотири цілих одна п’ята».
Число 2 називають мішаним числом. У мішаному числі 2 натуральне число 2 називають цілою частиною мішаного числа, а дріб – його дробовою частиною.
Дробова частина мішаного числа є правильним дробом.
Навчимося записувати неправильний дріб у вигляді мішаного числа, тобто виділяти його цілу і дробову частину.
Розглянемо, наприклад, число . Маємо:
= = + = 4 + = 4
Щоб неправильний дріб, чисельник якого не ділиться націло на знаменник, перетворити в мішане число, треба чисельник поділити на знаменник; отриману неповну частку записати як цілу частину мішаного числа, а остачу – як чисельник його дробової частини.
Будь-який неправильний дріб, чисельник якого не ділиться націло на знаменник, можна подати у вигляді мішаного числа.
Приклад 1. Перетворіть неправильний дріб у мішане число.
Розв’язання: Поділимо чисельник дробу на знаменник.
212 13
13 16
82
78
4
Неповна частка – 16 це ціла частина числа, а остача 4 –чисельник дробової частки . Отже, = 16
Щоб перетворити мішане число в неправильний дріб, треба цілу частину помножити на знаменник дробової частини та до отриманого добутку додати чисельник дробової частини; цю суму записати як чисельник неправильного дробу, а в його знаменнику записати знаменник дробової частини мішаного числа
Приклад 2 Запишіть число 7 у вигляді неправильного дробу.
7 = 7 + = = =
Щоб знайти суму двох мішаних чисел, треба окремо додати їхні цілі та дробові частини.
Приклад 3. Виконайте додавання 3 + 5
3 + 5 = 8 + =8 +1 = 9
Щоб знайти різницю двох мішаних чисел, треба від цілої та дробової частини зменшуваного відняти відповідно цілу та дробову частину від’ємника.
Приклад 4. Виконайте віднімання 8 - 6
I V. Узагальнення і систематизація
Дайте відповідь на такі запитання:
V.Підсумки уроку
Що нового дізналися на уроці?
Чим вам сподобався цей урок?
Чим запам’ятався?
VI.Домашнє завдання
П.29 чит. Вивчити правила.
№773(1,2)
№777(1,2)
Для учнів ( пояснення матеріалу уроку) https://www.youtube.com/watch?v=uruuCZrW9_s&ab_channel=%D0%92%D0%B8%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F%D0%9F%D0%BE%D0%B4%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B7%D0%B8%D0%BD%D0%B0