Краматорська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1
Інструменти для змішаного навчання
(з досвіду роботи)
«Інноваційні технології викладання
математики – відповідно
до концепції «Нова українська школа»
Вчитель математики
Фролова Ірина Павлівна
Краматорськ - 2020
ЗМІСТ
навчання…………………………………………………………
1. ВСТУП
Взаємодія всіх учасників освітнього процесу — один з найважливіших факторів успішного функціонування будь-якої шкільної спільноти. В умовах дистанційного навчання, коли вчителі й учні не можуть бути поруч, взаємодія між усіма учасниками освітнього процесу: адміністрацією школи, вчителями, учнями і батьками — набуває особливої важливості.
Завдання вчителів — організувати комунікацію з учнями і батьками.
Запроваджуючи дистанційне навчання, адміністрації закладу слід зважати не лише на наявність техніки і доступу до інтернет у вчителів та учнів, а й на специфіку початкової, основної та старшої школи.
Дистанційне навчання дасть результати, лише якщо буде посильним для всіх учасників освітнього процесу.
Вчитель зобов’язаний виконувати освітню програму для досягнення учнями передбачених результатів навчання, тобто надавати інформацію щодо обсягу та змісту навчального матеріалу, завдань на його закріплення,
перевіряти й оцінювати їх та надавати відгуки на виконані завдання. Саме вчитель співпрацює з усіма учасниками освітнього процесу. Він має розуміти мету, план виконуваних завдань, інструментарій для праці, її обсяг та методику оцінювання виконаної роботи.
Учні мають опрацьовувати навчальні матеріали для оволодіння відповідними компетентностями та досягнення передбачених освітньою програмою результатів навчання, дотримуючись принципу академічної доброчесності. Зі свого боку, батьки зобов’язані забезпечити належні умови
для навчання, сприяти виконанню дитиною завдань та досягненню передбачених результатів.
Для забезпечення дистанційного навчання учнів учитель може створювати власні веб-ресурси або використовувати інші веб-ресурси на свій вибір. При цьому обов’язковонадати учням рекомендації щодо використання ресурсів, послідовності виконання завдань, особливостей контролю тощо. Щоб привчати дітей до академічної доброчесності, важливо завжди давати коректні посилання на джерела використаної інформації.
Найголовнішим критерієм вибору інструментів для організації дистанційного навчання має бути відповідність поставленим методичним цілям, тобто те, наскільки певний сервіс чи ресурс уможливлює досягнення очікуваних результатів навчання в дистанційному форматі.
При цьому бажано також урахувати універсальність цих інструментів, щоб скоротити кількість різних платформ, які використовуються для навчання.
Порівнюючи кілька інструментів, варто враховувати зрозумілість інтерфейсу як для вчительства, так і для учнівства. Водночас важливо врахувати можливі особливі потреби учнів та засади універсальної доступності програмних засобів. В умовах, коли навчання відбувається за допомогою персональних пристроїв, слід зважати на розмаїття цих пристроїв та обирати ресурси, які максимально підходять для різних платформ (персональні комп’ютери, планшети, мобільні пристрої Apple, Android тощо).
Важливим моментом є необхідність реєстрації учнів на веб-ресурсі, адже слід пам’ятати про інформаційну безпеку та мінімізувати кількість платформ.
Переваги змішаного навчання:
Недоліки змішаного навчання:
2.Розглянемо найпоширеніший серед учнів сервіс , який також використовують вчителі під час змішаного навчання:
YouTube
Сьогодні всі українські школи зіткнулися з дистанційним навчанням, і вчителі активно використовують можливості Інтернету та телебачення, аби виконати програму та дати учням необхідні знання й відпрацювати навички. Дистанційне навчання передбачає використання комплексу інструментів та ресурсів, одним з яких є Youtube, адже на цьому відеохостингу можна знайти пояснення складних тем відомими педагогами, науковцями, акторами, а ще – науково-популярні відео та анімації, що в комплексі з іншими засобами навчання допоможе вчителю донести до учня потрібну інформацію.
Також можна створити свій власний канал. Це стане в нагоді для учнів, які пропустили Ваше заняття або навчаються дистанційно. Крім того, наступного року, готуючись до того ж заняття, Ви зможете переглянути свій дидактичний матеріал і його подачу свіжим поглядом, і, можливо, до Вас прийдуть ідеї щодо вдосконалення власного уроку.
Зараз, щоб зробити якісний відеозапис, не потрібно спеціальних технічних засобів – буде достатньо навіть сучасного смартфона або планшета, а якщо у Вас є фотоапарат з функцією відеознімання, то якість буде відмінна. Єдине додаткове пристосування, яке може знадобитися, – це штатив. Поцікавтеся у Ваших учнів – напевно хтось захоплюється фотографією і з радістю позичить Вам свій штатив. Готове відео можна буде завантажити на Ваш канал на YouTube.
ЩО ПОТРІБНО, ЩОБ СТВОРИТИ YOUTUBE-КАНАЛ
Потрібно створити пошту на Gmail. Усі, хто мають пошту на Gmail, автоматично мають YouTube-канал.
Щоб увійти у свій канал, у пошті натисніть на іконку з дев’ятьма крапками поряд зі своїм іменем (правий верхній кут). Серед запропонованих додатків оберіть YouTube.
У відкритому вікні YouTube натисніть на іконку зі своїм іменем і оберіть “Ваш канал”.
Сподіваїмось, що ця інформація допоможе колегам в організації навчального процесу та дасть змогу зробити відеоматеріал невід’ємною частиною дистанційного навчання.
3.Розглянемо один із найпоширеніших сервісів серед вчителів
Google Клас - безкоштовний сервіс для навчальних закладів, некомерційних організацій і користувачів, особистих облікових записів Google. У ньому можна створювати курси, а також призначати і перевіряти завдання. Данний додаток заощаджує викладачам час, спрощує організацію навчального процесу і комунікацію з учнями. На платформі ви можете:
Як організоване навчання.
Google постарався зробити процес навчання багатостороннім. Найпростіший варіант розподілу ролей: викладач — учень. Перший розміщує матеріали, прикріплює файли, створює завдання, решта знайомляться з інформацією, виконують домашні завдання і отримують оцінки.
За потреби на кожному етапі додаються коментарі — наприклад, коли завдання потрібно повернути, попросивши доповнити або виправити щось.
Дещо складнішим є варіант розподілу ролей: викладач, учень, куратор, адміністратор. Куратори не мають доступу до Класу, але можуть стежити за успішністю учнів, отримуючи всі дані на пошту. Це зручно насамперед для класних керівників. Адміністратори переглядають будь-які курси і роботи в домені, додають і видаляють учасників.
Оскільки це сервіс Google — платформа інтегрована з Google Документами, Google Диском і поштою Gmail, що дає змогу розміщувати відео, тексти та картинки — вам доступний весь арсенал інтерактивних методів навчання.
Як контролювати вивчення матеріалу
Вправи публікуються у вкладці «Завдання». Форматів перевірки знань кілька: опитування, тест та інші. Можна дати додаткові інструкції в прикріплених файлах, скористатися шаблоном Blank Quiz або створити питання з кількома варіантами відповіді.
За замовчуванням усі роботи оцінюються за стобальною шкалою, а терміни виконання залишаються відкритими. Однак ці опції легко налаштувати: вибрати п’ятибальну систему або вказати дедлайни аж до хвилин і секунд.
Учні можуть переглядати завдання в стрічці або календарі курсу чи на сторінці «Список справ». Буде видно, які завдання призначені, які ще не здані, які завершені. При цьому студенту може бути призначено індивідуальне завдання — це зручно під час сесій чи заліків, коли кожен член команди спеціалізується в певній галузі.
Важливі моменти
У даний час з'явилася можливість створювати завдання з використанням Google Форми. Google Форми дуже багатофункціональні й за їхньою допомогою легко створювати тести з вибором однієї або кількох відповідей, відкриті завдання, завдання з використанням малюнків і відео тощо. Завданням можна виставити термін здачі. Після виконання завдань слухачами, відомості про це автоматично надходять до викладача. Для перегляду поданих завдань викладач переходить у розділ СТРІЧКА, потім натискає Всі завдання. У викладача з'являється інформація щодо поданих/відсутніх робіт. Викладач може перевірити завдання учнів, виставити оцінки, прокоментувати відповіді учнів.
Приклади застосування Форми Google під час перевірки знань та вмінь учнів
Тестування як спосіб забезпечення зворотного зв’язку
Основна мета тестових завдань у режимі on-line – перевірити ступінь готовності учнів до уроку. За умови відповідного налаштування учні бачать свій бал, правильні та неправильні відповіді. Учитель може пояснити учневі його помилки в особистому коментарі або прокоментувати типові помилки в коментарі для всього класу.
Отже, учень не залишається один на один із навчальним матеріалом, він завжди має можливість звернутися до вчителя й отримати необхідне пояснення.
Переглядаючи діаграми до кожного запитання, учитель уже напередодні уроку отримує інформацію про кількість дітей, які виконали домашню роботу, але й про якість виконання навчальних завдань вихованцями. Відповідь кожного учня надходить на акаунт вчителя у вигляді таблиці, яку за бажанням можна роздрукувати.
За допомогою функції Flubaroo учитель має можливість побачити, скільки разів учень проходив тест, яка його результативність, які запитання були важкими для всього класу та для кожного учня.
Надіслати на акаунти учнів або їх батьків отриманий бал і ключі до запитань.
Відеогляд «Тестування як спосіб забезпечення зворотного зв’язку».
URL:https://www.youtube.com/watch?v=jTC2tAGpPb4&feature=youtu.be
Як контролювати матеріал, який вивчається в Classroom?
Можна використати шаблон Blank Quiz. Шаблон пропанує 9 варіантів відповідей: текс (строка), текст (абзац), один із списка, декілька із списка, розгорнутий список, шкала, сітка, дата, час.
Текст (строка): коротка відповідь в одну строку. Зручно використовувати для ПІБ учня, вказівки класу. Вписується самостійно.
Текст (абзац): довга текстова відповідь, яка складається з кількох речень. Відповідь також вписується самостійно.
Один з списка: використовується для вибору однієї правильної відповіді з кількох запропонованих варіантів.
Декілька із списка: використовується для питань з кількома правильними відповідями, які треба помітити галочкою (треба звернути увагу на те, якщо дитина вибере не всі правильні відповіді, то форма оцінить відповідь нуль балів).
Розгорнутий список: обрання однієї правильної відповіді з розгорнутого списку.
Шкала: дозволяє встановити, наскільки учень згоден або не згоден з текстом.
Сітка: таблиця для вибору однієї правильної відповіді в кожній строчці. Підходить для завдань на відповідність.
Ми робимо форму саме для тестів. Тому бажано кожне питання робити обов’язковим.
Якщо учень забув відповісти на запитання, то форма нагадає дитині яке питання залишилося без відповіді. Учні бувають неуважні і ця функція буде дуже в нагоді.
В формі можна розмістити малюнки, відео у вигляді окремого блоку. Для цього можна використовувати панель, яка знаходиться з права від панелі питання.
Всі створені вами форми автоматично зберігаються на google диске.
Переваги та недоліки форм
Переваги:
Недоліки
Недоліки під час використання додатку Google Classroom:
Висновки
Форма Google – відмінний помічник вчителя. Ця платформа надає можливість створювати опитувальники, тести, вікторини та навіть анкетування для учнів. Функціонал сервісу вражає:
Використання форми Google (Google Forms (https://www.google.com/intl/ru_ ua/forms/about/) — сервіс для створення анкет та тестів), в навчанні має свої переваги і недоліки, які треба врахувати відповідно до потреби школи.
Вчитель має володіти методиками використання цифрових інструментів з урахуванням особливостей предмета. Різний рівень цифрової компетентності вчителів школи потребує індивідуалізації їхнього навчання у післядипломній формальній, неформальній, інформальній освіті.
Для запобігання ризиків зменшення негативних впливів запровадження нових форм та методів, отримання якісної освіти в умовах дистанційного навчання потрібно ретельно планувати роботу закладу освіти в цілому та діяльності кожного вчителя зокрема.
4.Використання відеоматеріалів під час дистанційного навчання
Під час організації дистанційного навчання на платформі Googl Classroom, створюючи уроки, а саме теоретичну частину, ми наповнювали її різноманітними відеоматеріалами. Яким же чином можна використовувати відео при проектуванні власного дистанційного уроку з математики? Є два основних варіанти. Відео можна створити самому, відео можна взяти з доступних інтернет-ресурсів. Розглянемо другий варіант. Інтернет містить великий спектр відеоматеріалів. Ми намагались вибрати найзмістовніші, більш доступні до сприйняття, з мінімальною кількість реклам та відступів. Тому найчастіше використовували відеоуроки каналу Топ Школа для учнів 5-11 класів. Для зручності всі матеріали Топ Школи розбиті на класи та мають плейлисти.
Також використовували матеріали каналу uklasicomua, який містить плейлист з 68 уроків. Уроки математики: 5 клас, плейлист з 63 уроків. Уроки математики 6 клас, плейлист з 64 уроків Уроки алгебри: 7 клас, плейлист з 53 уроків Уроки геометрії 7 клас, а також уроки алгебри та геометрії для 8-11 класів. Плейлист з 11 уроків Задачі з параметрами. Практичний курс. Підготовка до ЗНО та плейлист з 16 уроків. ЗНО з математики
Канал МАТЕМАТИКА online. На цьому каналі представлені як відео уроки, так і відео розв’язання окремих видів задач та прикладів для учнів 5-7 класів.
Плейлист з 17 уроків АЛГЕБРА 7 клас (українською мовою), плейлист з 7 уроків АЛГЕБРА 7 клас. Відеоуроки (українською мовою), плейлист з 10 уроків АЛГЕБРА 7 клас. Приклади (українською мовою), плейлист з 86 уроків МАТЕМАТИКА 6 клас (українською мовою), плейлист з 173 уроків МАТЕМАТИКА 5 клас (українською мовою)
Для учнів 10-11 класів використовували канал Підготовка до ЗНО. На ньому є плейлист з 49 уроків Геометрія 11 клас, плейлист з 64 уроків Алгебра 11 клас та плейлист з 54 уроків Геометрія 10 клас
Канал МАТЕМАТИЧКА використовували як для пояснення матеріалу на уроках, так і для підготовки до ЗНО.
Електронний ресурс "Нова школа. Цікавіше за підручник". “Нова школа” – це агрегатор мультимедійних навчальних матеріалів з усього світу. Тут Ви знайдете кращі освітні ютуб-канали, мультимедійні уроки, інтерактивні тренажери і тести, відібрані у зручні колекції відповідно до нашої шкільної програми. Матеріал математики 5-6 клас цікаво представлено у вигляді гри-подорожі.
Канал МОН України транслювали уроки і по телебаченню, і на каналі Youtube. https://www.youtube.com/channel/UCQR9sMWcZshAwYX-EYH0qiA
З метою розвитку здоров’язберігаючих компетентностей разом з відеоуроками на каналі Всеукраїнська школа онлайн розміщені руханки для учнів, ссилки на які ми також надсилали.
Переваги використання відеоматеріалів під час дистанційного навчання:
‐ легкість у запам'ятовуванні;
‐ полегшує процес навчання;
‐ унаочнення матеріалу, тому простіше для розуміння;
‐ оживляє навчальний процес;
‐ може підвищити інтерес до певної дисципліни;
‐ зараз молодь набагато краще сприймає відео;
‐ демонструє сучасність навчального процесу;
‐ підвищує пізнавальну активність;
‐ цікаво, тривалий час не втомлюєшся;
‐ забезпечує виникнення стійких образів;
‐ створює краще емоційне сприйняття матеріалу;
‐ активізує мисленнєву діяльність;
‐ забезпечує індивідуалізацію навчального процесу;
‐ вирізняється своєю економічністю. Здобувач освіти має можливість за порівняно короткий час отримати значний обсяг наукової інформації, до того ж насиченої найновішим матеріалом;
‐ дає можливість багатократних повторів демонстрації навчального відеоматеріалу;
‐ підвищує рівень самостійності виконання практичних робіт, значно підвищують якість їх виконання.
Недоліки:
‐ навчальне відео гарно сприймається тільки людьми із розвиненою зоровою пам'яттю;
‐ деталізована відео-інструкція вимагає постійних пауз для кращого засвоєння або відтворення дій та вказівок з інструкції;
‐ додаткові ефекти у відео, реклама можуть відволікати;
‐ навчальне відео, яке триває понад 10 хвилин, може занудити, приводить до стомлення дитини;
‐ навчальне відео потребує великих часових затрат для створення;
5.Під час змішаного навчання великої популярності набрала програма Zoom
Zoom - це один з найпопулярніших сервісів для проведення відеоконференцій і онлайн-зустрічей. Zoom допомагає вчителям продовжувати якісно працювати, а школярам - вчитися в умовах карантину .
Переваги Zoom:
доступні різні варіанти демонстрації екрану: можна вибрати екран, який буде виводитися учням (і паралельно щось робити в іншій програмі), або вибрати режим, в якому учні бачать те саме, що і вчитель;
- можна включити демонстрацію екрану і малювати на спеціальній онлайн-дошці;
Але ж ,як і при використанні будь-якого сервісу існують свої недоліки.
Недоліки Zoom
- через популярність платформи відбуваються збої під час підключення, налаштування аудіо/відео зв’язку;
- групові конференції доступні тільки 40 хвилин, далі потрібно активувати платну версію ;
- на початку роботи з програмою необхідно трохи з нею розібратися і вникнути в принцип роботи; особливо, якщо ви викладаєте в групах;
- програма має недоліки, які можуть призводити до витоку персональних даних користувачів.
6. Використання платформи проекту Prometheus та EdEra
Відмінність змішаного навчання від звичайних уроків – це використання технологій, які дають змогу знайти матеріал з теми, яка вивчається, отримати нові знання та вміти застосовувати ці знання при розв’язуванні задач. Без цих технологій навчальний процес не повноцінний. Виходячи з цього, я поєдную різні підходи до способів подачі матеріалу, видів роботи. Наприклад, одна частина інформації задається на самостійне вивчення, друга – на перегляд презентації, яку я підготувала з теми, яка вивчається, або фрагмент відео-уроку, якщо матеріал розглядається дистанційно. Отже, учні можуть опрацьовувати теоретичну частину вдома, переглядаючи відео та вивчаючи матеріали презентації чи аналогічних прикладів. Після цього виконують практичні вправи, розв’язують задачі. Під час такої роботи вчитель може визначити, наскільки добре зрозуміли тему окремі учні і, внаслідок цього, може змінювати спосіб роботи з класом . Якщо учні самостійно опрацьовують матеріали у зручному для них темпі та місці, то необхідно, що дуже важливо, надавати повні та зрозумілі інструкції щодо тієї роботи, яку мають вони самостійно виконати. Окрім виконання письмових домашніх завдань учням пропонується пройти тести в заданий проміжок часу. Щоб зрозуміти, як учні сприймають матеріал та як покращити процес засвоєння матеріалу, я використовую тестування. Результати тестування отримую зразу після його виконання. Оцінка важлива як для учнів, так і для вчителів. Учитель може оцінювати їхні знання, виправляти помилки та проводити індивідуальне інструктування. Учням надається пояснення щодо виконаного завдання. Учні можуть стежити за своїм прогресом.
Онлайн-системи дають можливість контролювати прогрес учнів та час виконання завдань. Отже, вчителі та батьки можуть стежити за цим процесом.
В цьому році в 11 класі підготовка до ЗНО проходила в особливому режимі, в умовах карантину, тому особливу увагу було приділено на проведенні консультацій в режимі онлайн, курсів підготовки до здачі ЗНО. Однією з таких платформ масових відкритих онлайн-курсів є Prometheus – перший та найбільший проєкт безкоштовної освіти для всіх та кожного в Україні, доступний для всіх.
Проєкт впроваджує новітні навчальні методи для всіх. Впроваджується технологія змішаного навчання. Тривалість одного курсу в середньому складає 2 місяці. Навчання безкоштовне. Доступне з комп’ютера, планшета, мобільного телефона.
Також використовувалась така платформа, як EdEra. Відео-лекції на цьому ресурсі дійсно цікаві не лише школярам, а й дорослим.
Предмети, які вивчаються, мають особливі назви. Для математики це – «Математика. Просто». Цей онлайн-курс розроблено так, щоб кожен міг не лише зацікавитись цією наукою, але й успішно скласти ЗНО.
Лекції тут є і у відеоформаті, і в аудіо, що є зручно. Також під час навчання надаються інтерактивні конспекти, підручники, аркуш учня для систематизації знань. А у самих матеріалах даються лайфхаки для запам’ятовування.
І звичайно, інтерактивні тести для перевірки знань! Також є тренажер для підготовки до формату тестування.
Навчання безкоштовне, оскільки EdEra – студія онлайн-освіти, команда якої створює онлайн-курси, спецпроекти, інтерактивні підручники та освітні блоги. Проект по підготовці до ЗНО є соціальною ініціативою компанії. Доступне з комп’ютера, планшета, мобільного телефона.
7. Google meet як інструмент проведення уроків онлайн, цей ресурс для спілкування під час змішаного навчання теж набрав «оберти». Як завжди існують переваги та недоліки
Переваги
Наявні версії для ПК (додаток або сайт) та мобільні застосунки, їх можна встановити учням з PlayMarket (для Android) або AppStore (для iOS,
Microsoft Windows, Mac OS X (iTunes)). Мобільні застосунки мають менший функціонал, але цілком достатній для комунікації.
Фільтрація учасників через можливість підключати або відключати від зустрічі учасників.
Наявність спільного чату, що забезпечує оперативне розв’язання технічних проблем та своєчасний зворотній зв'язок якщо учням не зрозумілий матеріал.
Відеозв’язок дає можливість бачити обличчя учнів, гарантує що на зв’язку дійсно запрошена особа.
Але ж існують і недоліки:
-Можливість запису зустрічі тільки у платній версії.
-Обмеженість однієї зустрічі часом не більше 1 години.
-Обмеженість кількості учасників до 100 осіб.
-Відсутність таймеру з початку зустрічі (є годинник, але він показує теперішній час, а не скільки триває зустріч).
-Версія що на сайті повністю підтримується тільки в браузерах Chrome, MozillaFirefox, Microsoft Edge, Apple Safari, частково в Microsoft Internet Explorer 11, в інших браузерах можливі технічні проблеми.
Алгоритм використання
Google meet є додатком (розширенням) Google, тому для його використання обов’язково мати обліковий запис Google усім учасникам зустрічі. Після авторизації в Google у додатках треба обрати «Meet», далі послідовність дій залежить від того чи на зустріч Вас запрошено чи Ви є організатором (модератором) цієї зустрічі.
Для вчителя (модератор зустрічі) порядок дій наступний:
Обрати «Нова зустріч-> Почати зустріч»
Дозволити Google показувати сповіщення, увімкнути камеру та мікрофон, дозволити використання камери та мікрофона.
8. Організація дистанційного навчання в Moodle
Що таке Moodle?
Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment, вимовляється «Мудл») - це модульне об’єктно-орієнтоване динамічне навчальне середовище, яке називають також системою управління навчанням, системою управління курсами, віртуальним навчальним середовищем або просто платформою для навчання, яка надає вчителям, учням та адміністраторам великий набір інструментів для комп’ютеризованого навчання, в тому числі дистанційного.
Тобто ця платформа містить велику кількість різноманітних навчальних елементів (так званих «модулів»), які забезпечують діалог та співпрацю між вчителем та учнями. За допомогою платформи вчитель може обирати будь-який з модулів, розміщувати його на сайті, редагувати, оновлювати, ви-користовувати для інформування, навчання та оцінювання студентів. Плат-форма дозволяє використовувати в межах навчальної дисципліни форуми, слідкувати за активністю учнів, містить зручний для користування електрон-ний журнал оцінок.
Moodle можна використовувати не лише в навчанні школярів, студентів, але також при підвищенні кваліфікації, бізнес-навчанні тощо.
Чи складно навчитись користуватись Moodle самостійно?
Навчитись використовувати Moodle самостійно нескладно. Для впевненого користувача комп’ютера система проста і зрозуміла навіть на інтуїтивному рівні. Однак не зашкодить детальніше ознайомитися з її особливостями за допомогою спеціальної літератури та інтернет-ресурсів. Найкращим ресур-сом є сайт Moodle, де можна знайти та завантажити навчальні матеріали українською мовою, наприклад про те як встановити Moodle на персональний комп’ютер, безкоштовно завантажити посібник для роботи з Moodle та ін. Для тих, хто добре володіє англійською мовою корисною буде книга Moodle for dummies («Мудл для початківців»), у якій просто і доступно пояснюються основні особливості роботи з цією платформою.
Як створити курс в Moodle?
Для того, щоб створити курс достатньо увійти в Moodle та натиснути кнопку «Додати новий курс». В школах є класи, паралелі та предмети, тому процедура створення курсу буде складнішою. Зазвичай потрібно скористатись кнопкою «керування курсом», тоді відкриється перелік предметів та класів. У цьому переліку потрібно буде знайти свій предмет та клас, а тоді вже скористатись кнопкою «Додати новий курс». Після цього відкриється вікно з параметрами курсу, які необхідно заповнити. Всі параметри поділені на групи:
загальне; опис; формат курсу; вигляд; файли і завантаження; доступ для гостя; групи; перейменування ролі.
Особливої уваги заслуговує параметр «формат курсу», завдяки якому буде відображатися його зміст. Є чотири види формату курсу: тижневий – використовується, якщо навчання на курсі організовується потижнево, з точною датою початку та кінця, чітко визначеними строками; тематичний – розділяє курс на теми. Такий формат зручний для курсів, які тривають протягом чверті, семестру або навчального року; форумний формат – навчання проходить у вигляді форуму, який може оцінювати учитель; єдиної діяльності – на сторінці курсу буде показано тільки один елемент або ресурс .
Скільки часу займає розробка курсу в Moodle?
Час необхідний для розробки навчального курсу в Moodle залежить від цілей та пріоритетів, які ставить перед собою розробник. Якщо є потреба у розробці повноцінного складного курсу, який буде включати лекційний матеріал, плани практичних занять, електронні ресурси, матеріали для самостійної роботи, тестові завдання тощо, то розробка може зайняти досить багато часу – від кількох тижнів (якщо є готові напрацювання, які здебільшого можна скопіювати), до кількох місяців (якщо усі матеріали потрібно розробляти з нуля) У випадку обмеженого часу, коли потрібно швидко організувати дистанційне навчання, можна створити спрощений варіант курсу, робота над яким триватиме від кількох годин до кількох днів. При цьому не обов’язково одразу розміщувати усі модулі, спочатку достатньо розмістити лише найважливіші, які дозволяють надавати студентам навчальний матеріал та оцінювати їхню роботу. Кількість модулів у курсі можна поступово збільшувати, їхній зміст ускладнювати, змінювати способи оцінювання учнів та ін.
Позитивною рисою платформи є те, що модуль можна «приховати» на той час, поки він не завершений. У такому випадку його буде бачити лише вчитель. Також модулі по наступних темах можна приховувати до тих пір, поки учні не виконають завдання з попередніх тем. І лише після цього зробити їх видимими.
За допомогою яких модулів відбувається робота в Moodle?
Співпраця вчителя та учнів відбувається за допомогою двох типів модулів: «Види діяльності» та «Ресурси». Перша група модулів – види діяльності – передбачає можливість створення завдань для оцінювання учнів. Ці об’єкти надають можливості для спілкування з учнями (наприклад, об’єкти «Форум», «Чат», «Зворотній зв’язок»), їхнього тестування (модуль «Тести»), виконання завдань, що передбачають завантаження файлів з результатами роботи (наприклад, модулі «завдання» чи «семінар»), розміщення елементів для спільної роботи (модуль «Вікі») та ін.
Ресурс у системі Moodle – це група об’єктів, які дозволяють додати до курсу будь-який вміст. Наприклад, це можуть бути веб-сторінки, текстові сторінки, написи, посилання на файли (модуль «Файл»), веб-сторінки (модуль «URL-веб посилання»), каталог із файлами (модуль «Тека»), текстові сторінки у форматі книги (модуль «Книга»).
Учитель сам обирає, які з цих об’єктів розміщувати на курсі, виходячи з мети та завдань предмету та уроку.
Які модулі з «Видів діяльності» найкраще використовувати для спрощених варіантів курсу?
У випадках, коли є потреба швидко розпочати роботу з електронним курсом, варто звернути увагу на ті об’єкти, які дадуть змогу швидко обмінюватися інформацією з учнями та оцінювати результати їхньої роботи. У групі «види діяльності» привертають увагу модулі «Завдання», «Семінар» та «Тест».
Які особливості модулів «Завдання» та «Семінар»?
Модуль діяльності «Завдання» дозволяє вчителю давати завдання, збирати роботи, оцінювати їх та залишати відгуки на ці роботи. Учні можуть відправляти будь-який цифровий контент (файли), такий як текстові документи, електронні таблиці, картинки, аудіо- та відеофайли. Крім того, можна дозволити учням вводити відповідь безпосередньо на сайті. Також завдання може слугувати нагадуванням для учнів, що їм потрібно зробити «офлайн», наприклад, якась творча робота, яка не може мати оцифрованого вигляду. При розгляді завдання вчитель може залишати текстові відгуки або файли з детальним роз’ясненням по роботі учня (учнів). Фінальна оцінка за роботу буде записуватися до журналу оцінок.
Модуль «Семінар» дозволяє збір та аналіз робіт учнів з виставленням колегіальної оцінки. Учні можуть представити будь-який цифровий контент (файли), такі, як документ Word або електронна таблиця, а також можуть вводити текст прямо в поле на сайті.
Матеріали оцінюються з використанням декількох критеріїв оцінювання, виз-начених вчителем. Процес групового оцінювання і розуміння форми цього оцінювання може бути здійснений наперед з прикладом матеріалів, представлених учителем, разом з посиланням на приклад оцінювання. Учням надається можливість оцінити один одного. Матеріали та рецензенти можуть бути анонімними, якщо потрібно. Учні отримують дві оцінки на семінарі – оцінку за свій матеріал та оцінку за оцінювання матеріалів своїх товаришів. Обидві оцінки заносяться в журнал оцінок.
Модулі «Завдання» і «Семінар» зручні для роботи з невеликими групами учнів, однак коли потрібно перевірити результати роботи всього класу, то краще скористатись модулем «Тест».
Які особливості модуля «Тест» в Moodle?
Для того, щоб створити тест потрібно спочатку створи «Банк питань». Тобто спочатку ввести в систему усі тестові запитання з навчальної дисципліни, які потім будуть використовуватись при створенні тесту. Для цього у меню потрібно обрати блок «Керування» та пункт «Банк питань». Тоді створити «Категорію», до якої будуть належати завдання (можна використати, до прикладу, назву теми, якої вони стосуються), натиснути кнопку «Створити нове питання».
Цей модуль надає вчителю можливість розробляти тести, які можуть містити питання різних типів:
множинний вибір – питання, у якому можна вибирати одну або декілька від-повідей з наданого списку;
-есе – дозволяє відповіді з декількох речень або абзаців. Результати оцінюються викладачем вручну;
-перетягування в тексті – пропущені в тексті слова заповнюються за допомо-гою перетягування;
-коротка відповідь – відповідь одним словом, яке учень має ввести з клавіатури; -числова відповідь – відповідь числом, яке учень має ввести з клавіатури; відповідність – встановлення відповідності;
--правильно-неправильно – є лише два варіанти відповіді на питання «правильно» чи «неправильно»; інші питання.
Модуль «Тест» дозволяє учителю швидко перевіряти результати одразу багатьох учнів, оскільки їх відповіді перевіряються автоматично та одразу вносяться в журнал оцінок. Тож основні затрати часу викладача пов’язані не з перевіркою робіт, а з розробкою питань, наповненням ними «Банку запи-тань» та налаштуванням тесту.
Тривалість наповнення банку запитань залежить від вміння вчителя працю-вати з комп’ютером і його досвіду роботи з системою. Уважне та акуратне внесення 100 тестових запитань до банку з перевіркою їхньої якості (кожне питання можна перевірити за допомогою функції попереднього перегляду), у більш-менш досвідченого викладача, може зайняти 4-5 годин. Налаштування тесту займає орієнтовно 10-15 хв.
Які модулі типу «Ресурс» найкраще використовувати для спрощених варіантів курсу?
У разі потреби оперативно розмістити навчальні матеріали для учнів варто скористатися навчальними об’єктами «URL», «файл» та «сторінка». URL модуль дозволяє учителю забезпечити веб-посилання як ресурс курсу, використовуючи все, що знаходиться у вільному доступі в Інтернеті (доку-менти, зображення, мультимедіа і та ін.).
Модуль «Файл» дозволяє вчителю надати файл у вигляді ресурсу курсу. Усюди, де це можливо, файл буде відображатися в інтерфейсі курсу (для цього файли найкраще розміщувати у форматі «pdf»); в іншому випадку учням буде запропоновано завантажити його.
Цей модуль може бути використаний для того, щоб:
-поділитися презентаціями;
-включити міні-сайт як ресурс курсу;
-надати додаткові файли для певних програм (наприклад, малюнки Photoshop), які б учні могли редагувати і подавати їх для оцінювання.
Модуль «Сторінка» надає учителю можливість створити веб-сторінку, використовуючи вбудований текстовий редактор. «Сторінка» може показувати текст, картинки, звук, відео, веб-посилання тощо. Переваги використання модуля «Сторінка» у порівнянні з модулем «Файл» полягають у тому, що ресурс стає більш доступними (наприклад, для користувачів мобільних пристроїв), його легше оновлювати. «Сторінка» може бути використана для того, щоб:
-представити вимоги та положення курсу або коротку інформацію про прог-раму курсу;
-впровадити кілька відео або звукових файлів разом з пояснювальним тек-стом;
-розмістити лекційний матеріал.
Чи потрібно платити за використання Moodle?
Moodle – це безкоштовна система, яка не потребує для своєї роботи жодного платного програмного забезпечення.
Хто може використовувати Moodle?
Обмежень щодо використання Moodle немає. Цю систему можна встановити на домашньому комп’ютері, в локальній мережі навчального закладу та глобальній мережі Інтернет.
9.Освітній проект «На урок» теж тісно увійшов в роботу вчителя
Освітній проект «На Урок»
«На Урок» - освітній проект для освітян, який допомагає навчати, виховувати, аналізувати, спілкуватися, надихати, ділитися, мотивувати, знаходити, тестувати.
Мета проекту: використовувати принципи ефективної взаємодії між усіма учасниками освітнього процесу, звернути увагу на слухачів та використання цікавих інструментів, які сприятимуть якісній співпраці педагогів-практиків, психологів та небайдужих до освітнього процесу людей.
Функції проекту «На Урок» :
«Створити тест» або «Знайти тест».
Як створити тест?
1.Зареєстуйтеся «На Урок» та зайдіть на особисту сторінку
2.Натисніть «Створити Тест»
3.Заповніть наступну форму та натисніть створити тест
4.Далі додавайте запитання
5.Натисніть «Опублікувати запитання»
6.Оберіть форму завдання тесту учням
7.Перейдіть до налаштування тесту
8.Надайте учням код тесту або посилання на тест.
Приклади тестів:
https://naurok.com.ua/test/kvadratni-rivnyannya-teorema-vieta-83586.html
Квадратні рівняння. Теорема Вієта
https://naurok.com.ua/test/rozv-yazuvannya-pryamokutnih-trikutnikiv-47169.html Розв’зування прямокутних трикутників
Переваги проекту:
Недоліки проект:
1.Неможливо задіяти мультимедійні педагогічні ресурси.
2.Не має журналу оцінювання учнів по класу.
3. Неможливо поєднати навчання з практичною діяльністю.
4. Не має можливості урізноманітнити завдання.
Висновок:
За досить короткий час ми навчилися користуватися платформою «На урок» і отримувати багато корисної інформації. Насамперед створювати тести та залучати учнів до їх виконання. При цьому одразу після виконання тесту кожен учень зміг побачити правильні відповіді та проаналізувати свої помилки. Завдяки платформі учень наполегливо працює і не втрачає цікавості. З боку вчителя можливо складати тести різного виду складності, оцінювати завдання учнів та стежити за їх прогресом, виконувати тести в реальному часі.
Творчі конкурси та олімпіади для учнів завжди цікаві і мають багато переваг: перевіряють власні знання не тільки з шкільної програми, пробують сили у новому виді діяльності; отримують досвід участі у всеукраїнських конкурсах; вчаться працювати з тестами, що у майбутньому знадобиться під час складання ЗНО; відчувають дух змагання та отримують нагороду.
На даний момент платформа «На урок» зацікавила вчителів не тільки тестовою роботою, конкурсами та олімпіадами але й корисними новинами про зміни в навчанні, ведення документації, нестандартними завданнями для проведення цікавих уроків природничих дисциплін, про план розвитку STEM-освіти в розділі «Журнали».
Розділ «Бібліотека» представлений великою кількістю розробок уроків, контрольних робіт, сценаріями до проведення позакласних заходів з математики, методичними рекомендаціями, майстер-класами, конспектами уроків тощо.
Також вчитель може займатися самоосвітою та прослуховуванням вебінарів що передбачає презентацію набутого досвіду та спілкування в чаті педагога -практика. Учасники вебінару отримують доступ до запису і додаткових матеріалів, наданих лектором.
10.Facebook, Whatsapp, Viber
Метод, яким користується переважна більшість шкіл України, — це уроки у Viber-і. Викладачі зазвичай створюють окремі групи в месенджері для учнів з 1 по 9 класи й щодня викладають там інформацію.
У чому плюс такого формату для вчителів:
З мінусів: це забирає багато часу, аби зібрати всі домашні завдання і провести відеодзвінки з учнями. Тому, на жаль, Viber може стати місцем обміну і сховищем для робіт та нового матеріалу, але повноцінний урок замінити не зможе
Facebook рятує
Не Viber-ом єдиним: для зв’язку з учнями чудово працює і месенджер Facebook. За його допомогою теж можна проводити відеоуроки, але найкорисніше, мабуть, — що вчителі можуть створювати свої групи та події у самому Facebook. Він дозволяє ділитися навчальними матеріалами, схемами, відео, вигадувати завдання і навіть влаштовувати флешмоби та конкурси.
У чому плюс такого формату для вчителів:
З мінусів: діти можуть відволікатися на інші повідомлення у Facebook, окрім того, далеко не всі з них зареєстровані в цій соцмережі. Зазвичай цей формат підходить для шкіл з більших міст та районів.
Whatsapp.Популярні програми для спільних чатів: можна ділитися фотографіями, відео та документами. Добре підходять для швидкого консультування учнів.
11. Висновки та особливості системи змішаного навчання:
На перший погляд, основна відмінність змішаного навчання від звичайної системи – активне використання технологій, щоб знайти матеріал і отримати нові знання. Так, технології стають повноцінною частиною навчального процесу. Проте йдеться також і про поєднання різних підходів, способів подачі матеріалу, видів роботи. Наприклад, частина інформації розподіляється на групову роботу, частина – на самостійне вивчення. Це не залежить від того, відбувається це у класі чи дистанційно. За змішаного навчання відмінною також є роль вчителів. Тут вони – фасилітатори навчального процесу. Тобто, люди, які організовують колективне обговорення так, щоб усі учні були максимально залучені, а проблеми вирішувалися швидко й ефективно. Відтак, основна мета вчителів — не оцінити учнів на екзамені, а активно взаємодіяти з ними, відстежувати прогрес та допомагати у разі потреби. Так вчителі перестають бути просто спостерігачами і займають роль менторів.
Переведення частини процесу в онлайн відрізняє змішане навчання від звичної для України системи — у класі з зошитами та підручниками. Наприклад, учні можуть опрацьовувати теоретичну частину вдома, переглядаючи відео та вивчаючи супровідні матеріали. Після цього на уроці з вчителями та однолітками виконують практичні вправи або працюють у групах над проектом. За такої моделі вчителі стають модераторами освітнього процесу. Під час роботи вони визначають, наскільки добре розуміють тему окремі учні, і внаслідок цього можуть змінювати спосіб роботи з класом .
Академія Хан, спільно із Summit Public Schools, запровадила систему змішаного навчання, яка, за словами вчителів та учнів — набагато ефективніша за старий спосіб навчання. Основні зміни:
Змішане навчання — не тотожне електронному (або онлайн-) навчанню. Онлайн-навчання не передбачає особистої комунікації між учнями у класі, чи учнем(-ницею) і вчителем(-кою). Це водночас його основна перевага і недолік у порівнянні зі змішаним навчанням. Адже учні, які навчаються онлайн, не мають можливості особисто спілкуватись і розвивати навички роботи в команді. Натомість система змішаного навчання дозволяє вирішити цю проблему. Наприклад, дослідження змішаного навчання показало відгуки від студентів про найкращу результативність саме цієї системи у порівнянні з онлайн-навчанням та традиційною системою у класі.
Основні компоненти змішаного навчання:
- Живі події. По суті, “живе спілкування” передбачає частину звичної роботи “в аудиторії” з вчителями та іншими учнями. Залежно від системи змішаного навчання у конкретному випадку кількість та тип офлайн-активності будуть різними. Проте, вона — необхідна як частина навчального процесу.
- Онлайн-контент (самостійне навчання). Під час такого типу роботи учень(-ниця) самостійно опрацьовує матеріали у зручному для нього (неї) темпі та місці. Важливо, щоб учителі надавали повні та зрозумілі інструкції щодо тієї роботи, яку має самостійно зробити учень(-ниця).
- Співпраця. Поєднує два ключових елементи: робота з однолітками і робота з вчителями. Завдяки роботі з однолітками учні можуть знаходити нові рішення та ділитися отриманим досвідом та знаннями. Через особисту роботу з вчителем(-кою) учень(-иця) може отримувати відповіді на індивідуальні запитання та уточнювати незрозумілі моменти. Така модель повинна бути створена для конкретного типу навчання та курсу.
Важливо, що подібна співпраця може відбуватися як у класі під час виконання групових завдань, так і через електронну пошту чи соціальні мережі.
- Оцінка. Оцінка важлива як для учнів, так і для вчителів. Учні можуть стежити за своїм прогресом, а вчителі натомість — оцінювати їхні знання та корегувати процес навчання через індивідуальне інструктування. Учневі(-ниці) надають пояснення щодо проходження певного курсу. Така модель повинна бути створена для конкретного типу навчання та курсу. Щоб зрозуміти, як учні сприймають матеріал та як покращити цей процес, вчителі можуть використовувати і тестування. Про те, як побудувати ефективну систему оцінювання завдяки тестуванню, читайте у нашому блозі “Як створити якісні тести”.
- Додаткові матеріали. Додаткові матеріали можуть охоплювати роздруковані матеріали, схеми, корисні ресурси тощо.
Різноманіття інструментів для змішаного навчання
1.Ротація: учні чергують онлайн та офлайн-формати; у такому випадку поєднуються: робота у малих групах, робота у групах із розв'язання конкретної проблеми, групові проекти, індивідуальні уроки та письмові завдання;
2.flex-модель: навчальний матеріал, як і допомога викладача, доступні онлайн; водночас, можливі зустрічі у форматі роботи в невеликих групах чи індивідуальних консультацій;
3.self-blend: як додаток до основного курсу, студенти реєструються та вивчають додаткові онлайн-курси; опановувати матеріали цих програм можна як в аудиторії, так і поза її межами;
4.Модель збагаченого віртуального навчання: навчальний матеріал студенти отримують у навчальному закладі, а персональні завдання виконують самостійно.
До онлайн-інструментів, які можуть стати в пригоді у процесі змішаного навчання, можна зарахувати наступні:
-курси: безкоштовні та платні, тематичні та спрямовані конкретно на опанування мови;
-мобільні додатки: якісні та цікаві продукти, більшість яких можна завантажити безкоштовно;
-спеціалізовані портали: тут можна знайти як теоретичні ресурси, так і практичні інструменти;
-сайти для спілкування: як приємний бонус для регулярного закріплення матеріалу.
Все це ,ми вчителі, використовуємо під час навчальних занять. Кожен обирає свій метод, ресурс, форму подачі навчального матеріалу. Звичайно існують переваги та недоліки у кожному виді роботи , але ми все ж таки прагнемо досягнути більшого, а нашим учням подати матеріал так, щоб їм було зрозуміліше та цікаво.
Література
1. Варенко Т. К. « Гибридная система организации учебно-педагогического процесса с использованием веб-сервиса Google «Класс»» / Т. К. Варенко // Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна : зб. наук. праць. Серія Романо-германська філологія. Методика викладання іноземних мов = Kharkov University bulletin / Харк. нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна. – Харків : Вид-во ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2014. – № 1125. – Вип. 79. – С. 86–93.
2. В. Гриценко, І. Юстик «Використання сервісу Google Сlassroom для управління освітніми процесами» http://www.kspu.kr.ua/ua/ntmd/konferentsiy/2015-10-06-06-17-54/sektsiia-4/3930-vykorystannya-servisu-google-classroom-dlya-upravlinnya-osvitnimy-protsesamy
3. Носенко Т.І. «Використання соціального сервісу Google групи в навчально-педагогічній діяльності»/ Т.І. Носенко// Інформаційні технології в освіті.- №6.- 2010. - С. 97-100
4. Слободяник О.В. «Використання Google сервісів для контролю самостійної роботи учнів» // Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико−математичної і технологічної освіти. − Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2014.− Вип. 6 - Ч. 2. – 142 с. - С. 28-34
5.Роман Шандра, доцент ЛНУ ім. Франка Освіта.ua 28.03.2020
6.Впровадження сучасних педагогічних технологій у національному техніч-ному університеті «Харківський політехнічний інститут» Сучасні педагогічні технології в освіті: збір. наук.‐метод. праць /С‐57 за ред. О. Г. Романовського, Ю. І. Панфілова – Харків: НТУ «ХПІ», 2012 – 224 с. – Укр. та рос. мовами.- С.3
7.Чередніченко Г.А.Використання системи MOODLE у змішаному навчанні К.: НУХТ, 2015 р
Над курсовою роботою працювали: