Конспект уроку на тему " Написання й відмінювання чоловічих і жіночих прізвищ, імен по батькові. "

Про матеріал
Написання й відмінювання чоловічих і жіночих прізвищ, імен по батькові. розробка уроку
Перегляд файлу

             Тема: Написання й відмінювання чоловічих і жіночих прізвищ, імен по батькові.

Мета: повторити найважливіші відомості про іменник як частину мови, ознайомитися з особливостями написання й відмінювання чоловічих і жіночих прізвищ,  імен по батькові; формувати вміння знаходити такі іменники в текстах, визначати їх морфологічні ознаки; розвивати творчі вміння утворювати і доцільно використовувати чоловічі та жіночі прізвища,  імена по батькові в мовленні, удосконалювати орфографічні навички; сприяти вихованню любові до України, повагу до відомих діячів країни.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, практичних умінь і навичок.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, таблиця «Утворення чоловічих і жіночих імен по батькові»

 

Завжди були, є і будуть гарні люди, а значить –

осяяні красою цих людей гарні їх імена.

Алла Коваль

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання
  •              Вашим домашнім завданням було виписати складні іменники  - назви міст України. Хто бажає зачитати?
  1. «Правописна селекція»

На 5 картках записано по 10 слів. Якнайшвидше знайти картку, на якій записано складні іменники  правильно. Правильну картку підняти.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •              
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слово вчителя. Складними іменниками можуть бути географічні назви, герої казок, легенд, назви складних понять, назви рослин,  а також складними іменниками можуть бути імена, прізвища. А чи знаєте ви такі імена та прізвища?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку

Слово вчителя

            Є слово, яке людина отримує відразу після народження,  з яким людина не розлучається ніколи. Воно має бути дзвінким та красивим. Це слово – ім’я. Алла Коваль говорила: «Завжди були, є і будуть гарні люди, а значить – осяяні красою цих людей гарні їх імена». І тому на уроці ми будемо говорити про імя, прізвище, імя по батькові, а тема наша уроку звучить так: «Написання й відмінювання чоловічих і жіночих прізвищ, імен по батькові». (Запис теми)

Сьогодні на уроці ми  ознайомимося з особливостями написання й відмінювання чоловічих і жіночих прізвищ,  імен по батькові; будемо знаходити такі іменники в текстах, визначати їх морфологічні ознаки.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Робота з правилом
  2. Робота з таблицею «Утворення чоловічих та жіночих імен по батькові»    

 

Імя

Чоловічі імена по батькові утворюються за допомогю суфікса       -ович

Жіночі імена по батькові утворюються за допомогою суфікса         -івн(а), -ївн(а)

Петро

Петрович

Петрівна

Євген

Євгенович

Євгенівна

Андрій

Андрійович

Андріївна

 

  • Зверніть увагу на рубрику «Запамятайте». Які суфікси мають імена по батькові, утворені від  таких імен, як Григорій, Микола, Ілля, Кузьма, Лука, Сава, Яків.

 

Григорій

Григорович

Григорівна

Микола

Миколайович

Миколаївна

Ілля

Ілліч

Іллівна

Кузьма

Кузьмич

Кузьмівна

Лука

Лукич

Луківна

Сава

Савич (Савович)

Савівна

Яків

Якович

Яківна

 

V. Виконання вправ

  1. Вправа 314

 

  1. Бесіда

            - За допомогою яких суфіксів утворюються чоловічі та жіночі імена по батькові?

- Пригадайте, коли вживається кличний відмінок? (При звертанні)

У звертаннях, що складаються з імен та імен по батькові, обидва слова мають закінчення кличного відмінка: Марто Максимівно! Володимире Івановичу!

  1. Вправа

 4. Робота в парах

- До поданих імен доберіть чоловічі й жіночі імена по батькові. Запишіть їх, позначте суфікси.

            Тимофій, Герасим, Захар, Мар’ян, Яків, Василь, Орест, Юрій, Віталій, Сава, Ярослав, Євген

            6. Проблемне питання

  •                          Як ви гадаєте першим було прізвище чи загальна назва?

7. «Хвилинка-цікавинка»

             Прізвища, прізвища, прізвища і створені на їх основі загальні назви… Так, наприклад, на честь німецького інженера та винахідника Рудольфа Дизеля було названо двигун внутрішнього згорання  - дизель. Піч для виплавлення сталі мартен – і французький металург Пєр Мартен.  Назва штанів «галіфе», які облягали коліна і розширювалися догори, виникла від прізвища французького генерала ХІХ ст. Гастона-Огюста Галіфе.  Шотландець Чарльз Макінтош, хімік за професією, винайшов прогумовану тканину, з якої почали шити плащі, а називалися  вони «макінтоші»

 8. Бесіда

  •              Пригадайте, які іменники належать до І відміни, до ІІ відміни?       

           Чоловічі та жіночі прізвища, імена по батькові відмінюються як іменники відповідної відміни.

           Чоловічі імена по батькові відмінюються як іменники ІІ відміни, що належать до мішаної групи: Миколи Григоровича, Ігорем Леонідовичем

           Жіночі імена по батькові відмінюються як іменники І відміни, що належать до твердої групи: Галино Ігорівно, Юлію Вадимівну.

  • Пригадайте, які прізвища належать до незмінюваних?   
  1. Індивідуальна робота
  • Провідміняйте своє прізвище, ім’я, ім’я по батькові.

Слово вчителя

Слава країни – це не лише її територія, мова, природні ресурси, а головне  - люди, які своїми здобутками прославляють країну на весь світ. Наша країна славиться видатними письменниками, композиторами, художниками, спортсменами, лікарями, шахтарями.

  • Назвіть діячів, які уславили нашу країну?
  1.  Робота біля дошки 

Провідміняти: Шевченко Тарас Григорович,  Бубка Сергій Назарович, Кириченко Раїса Панасівна. Позначити закінчення.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

VІ. Підсумок уроку

  1. «Клоуз-тест»
  • Чоловічі імена по батькові утворюються за допомогою….
  • Жіночі імена по батькові утворюються за допомгою…
  • Чоловічі  імена по батькові вдімнюються як іменники…
  • Жіночі імена по батькові вдімнюються як іменники…
  • Незмінюваними прізвищами є…

2. Вправа «Переклади ім’я»

-  Я вам буду називати іноземне ім’я, а вам потрібно назвати аналогічне українське, утворюючи одночасно від них чоловічі та жіночі імена по батькові.

Пабло – Павло

Стів – Степан

Афанасій – Опанас

Ніколя – Микола

П’єр – Петро

Анрі – Андрій

Серж - Сергій                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

Чи досягли ми поставленої мети? VІІ. Домашнє завдання 

                                                                                                  § 25, Вправа 320

  •  

 

.     

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бєляєва Вікторія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
16 вересня 2019
Переглядів
18719
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку