План - конспект уроку розвитку компетентностей з української мови у 8-му класі за програмою для дітей з інтелектуальною недостатністю на тему: «Повторення граматичних категорій і

Про матеріал
Описана технологія проведення уроку розвитку компетентностей з української мови у 8-му класі для дітей з порушенням зору (з досвіду роботи).
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

План - конспект уроку

 розвитку компетентностей

з української мови у 8-му класі

за  програмою для дітей з інтелектуальною недостатністю на тему:

«Повторення граматичних категорій іменника: рід, число, відмінок»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                              вчителя – дефектолога

                                                                            Демченко Вероніки Едуардівни

            

                                                КИЇВ – 2023

Урок формування компетентностей

Клас 8                           Дата 22.12.2023                                       Урок 31

 ТЕМА: Повторення граматичних категорій іменника: рід, число, відмінок.

І. ОРІЄНТАЦІЯ, МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ

Урок зорієнтовано на створення сприятливої атмосфери.

Прийоми: інтелектуальна розминка.

Мотивація: зв’язок з життям, залучення досвіду дитини.

ІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ

1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Тема уроку: Повторення граматичних категорій іменника: рід, число, відмінок.

 

Мета уроку:

- повторити вивчений матеріал про рід, число та відмінки іменників;

- формувати вміння визначати рід, число та відмінки іменників, ставити іменники в потрібній відмінковій формі;

-  дати відомості про іменники, що мають форму тільки однини або тільки множини,

-  поглибити знання про кличний відмінок та його використання в реченнях зі звертаннями;

-  розвивати логічне мислення та пам’ять;

- розвивати слухове сприймання;

- розвивати загальну  моторику;

-  удосконалювати культуру усного та писемного мовлення;

-  виховувати повагу до материнства, любов до природи.

Обладнання: підручник, прилади для письма шрифтом Брайлю, інтернет Музична руханка он-лайн “Ти щасливий” https://www.youtube.com/watch?v=lCyFLC7SKbg .

Завдання уроку: Розвиток ключових компетентностей учня шляхом практично – орієнтованих завдань.

 

2. Визначення очікуваних результатів

Результат уроку: учень вміє визначати рід, число та відмінки іменників, ставити іменники в потрібній відмінковій формі; розрізняє іменники, що мають форму тільки однини або тільки множини, використовує кличний  відмінок в реченнях зі звертаннями.

3. Мотивація навчальної діяльності

Мотивація: Сьогодні нам прийом лист від іноземного друга. Нажаль, він ще не вміє гарно розмовляти українською мовою. Тому, в листі ми знайдемо деякі помилки. Друг попереджає, щоб ми всі помилки вважали його посмішками. Давайте  допоможемо йому виправити всі помилки.

ІІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ

1. Перевірка домашнього завдання, актуалізація й корекція опорних знань, практичного досвіду учнів.

Форми перевірки домашнього завдання (передбачає оцінювання, самооцінювання, на рівні компетентнісного уроку – вимагає нових підходів):

-            Самоперевірка д/з (за зразком)

-            Самоконтроль (за певними запитаннями)

-            Взаємоопитування в парах, навчальне повідомлення біля дошки (з розгорнутим рецензуванням одногрупників тощо).

Актуалізація:

Робота в зошиті. Записати речення. Вказати іменники, визначити рід, число та відмінок кожного.

Двори стоять у хуртовині айстр. Яка сумна й красива хуртовина! (Л. Костенко.) Вже обтрусили айстри роси, коли торкнув їх вітру змах. Багряне листя в жовті коси. Вплітає осінь у садах. (В. Сосюра.)

Корекція знань, практичного досвіду:

  1.     Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу.
  2.     Прослухати речення, повторити, ставлячи іменники в потрібній формі. Визначити рід, число та відмінки цих іменників.

Як присягу підношу голос я! (Шипшина) й (пісня) не віддам нікому! (М. Рильський.) Цілюще зілля нам на (допомога) зелені рученята простягло. (М. Доленго.) Рідне все мені в ріднім (край). Я в безлистій (діброва) стою. (Є. Гуцало.)

 

2. Поглиблення навчального матеріалу, ознайомлення з правилами, алгоритмами виконання певних дій

Виконання ввідних, вступних вправ

Записати прислів’я, вставляючи на місці крапок звертання. Визначити рід, число та відмінок кожного зі вставлених іменників.

Дай, … , старим сили, а молодим розуму! Працюй, … , то й Бог поможе. Мовчи, …, будеш їсти паляничку! Жди, … , й тебе хтось здибле. Роздайся, … , жаба лізе. Дмись, … , не дмись, а волом не будеш. Як не вертись, … , а хвіст ззаду. Не гуди, … , коло обуха

Народна творчість.

Для довідок. Боже; небоже; язичку; грибе; море; жабо; собако; мухо.

 

3. Первинне застосування знань

Виконання пробних вправ

Робота в зошиті. Записати речення. Пояснити вживання розділових знаків. Вказати звертання. Якими частинами мови виражено звертання? Визначити рід, число та відмінки цих іменників.

Вділи мені, доле, тернової рідної мови (Є. Гуцало.) Пречудесно, пречудово розцвітай же, слово! (П. Тичина.) Спасибі, земле, за твої щедроти! (Л. Костенко.) Повій, вітре, на Вкраїну… (С. Руданський.)

4. Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах з метою засвоєння навичок

Виконання тренувальних вправ

   1) Диктант із коментуванням. Визначити іменники, що вживаються тільки у формі множини або тільки у формі однини.

Як ото дехто тримається за гаманець із грішми! Але гроші випурхують з рук, либонь, ще проворніше, ніж виривається з пальців зловлена уві сні казкова жар-птиця. Та не всі покладаються на силу грошей, знаходиться багато таких, що з дитинства і до старості дбають про знання, досвід, розум, бо й сила перед розумом никне, бо жодні статки не дорівняються в ціні до золотого слова.

За Є. Гуцалом

 2) Розподільний диктант. Іменники, що вживаються тільки у формі однини та тільки у формі множини, записати у дві колонки.

Карпати, Україна, мідь, мед, іменини, двері, Жуляни, нафта, заробітки, Донбас, хащі, боротьба, сукно, терези, Львів, ясна, Суми, молоко, джунглі, сум, макарони, вермішель, ночви, алюміній, бетон, ясла, канікули.

 3) Прослухати і назвати іменники, що вживаються тільки у формі множини.

 Годі, діброво, тобі сумувати… Глянь, зеленіють високі Карпати… (З. Красівський.) Як попіл, падали на гай холодні присмерки. (М. Рильський.) До гострих пахощів гречок примішувався свіжий дух материнки, ромену та чебрику. (О. Кониський.) В хлопців щелепи, як жорна, під pум’янцем ходять жовна. (Л. Костенко.) Ворона з’їла гаву, сиром закусила. У лестощах бува магічна сила! (В. Лагода.) Наївся дрижаків. (Нар. творч.)

5. Творче перенесення знань і навичок у нові чи змінені умови з метою формування умінь

Виконання творчих вправ

1) Прослухати речення. Записати іменники, ставлячи їх у початковій формі.

Спи, мій маленький киянине, люлі, спи, мій калиновий цвіт! Хай накують тобі щедрі зозулі миру на тисячі літ! Либідь русява тобі колискову грає на струнах Дніпра, Дарниця стеле дорогу шовкову, вишиту ниттю добра. (Б. Олійник.) Спи, моя дитинко, на порі. Тіні сплять і сонна яворина… Так, як небо в нашому Дніпрі, так в тобі не спить хай Україна. (М. Вінграновський.)

IV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП

  1. Підведення підсумків уроку

Отже, що ми робили сьогодні на уроці? Які є категорії іменників? Чи корисним був вивчений матеріал? Де ви зможете використати ці знання в житті?

2. Повідомлення домашнього завдання

Домашнє завдання: ст.. 92, Впр. 136.

Інструктаж щодо виконання: Потрібно списати текст, правильно дібрати іменники.

Мотивування необхідності виконання: Вдома треба виконати домашнє завдання для того, щоб ми завжди могли писати грамотно і красиво.   

 

3. Рефлексія

Пояснювальний диктант. Визначити відмінок, число та рід кожного з іменників.

На світанку сину нашептала мати в час, коли про долю зорі лебедять: “Глянь, моя дитино, через Україну, через нашу хату вже качки летять.”(М. Ткач.) Мати колихала дитинча. Серце билось в радості й тривозі. Сонячний промінчик, як зайча, бавивсь біля неї на порозі. …Вірність материнська і любов пильно берегли нас у колисках. (Д. Луценко.)

4. Цінування, оцінювання.

Гарно попрацювали! Добре володієте вивченим матеріалом про граматичні категорії іменників! Вміє визначати рід, число та відмінки іменників, ставити іменники в потрібній відмінковій формі. Гарно розрізняєте іменники, що мають форму тільки однини або тільки множини, використовуєте кличний  відмінок в реченнях зі звертаннями. Вмієте аналізувати інформацію. Молодці!

 

docx
Додано
25 лютого
Переглядів
145
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку