Конспект уроку на тему:"Правила вживання апострофа"

Про матеріал

Тема уроку. Правила вживання апострофа

Лексична тема. Я і українська мова

Мета уроку:

навчальна - повторити й систематизувати знання, здобуті в початко­вих класах, та засвоїти нові правила вживання апострофа, удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом; формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати головне, робити висновки;

розвивальна - розвивати навички самостійної та групової роботи;

виховна - вихову­вати товариські взаємини, інтерес до мовних явищ; заохочувати до співробітництва.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Методи і прийоми:

Методи – слово вчителя, бесіда, метод вправ, робота з підручником

Прийоми – пояснення, аналіз, узагальнення.

Обладнання: картки з завданнями,загадки про апостроф, підручники, схеми.

Міжпредметні зв'язки: з українською літературою.

Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, лексикологія.

Перегляд файлу

Урок №

Дата:

Клас:

Тема уроку. Правила вживання апострофа

Лексична тема. Я і українська мова

Мета уроку: 

          навчальна - повторити й систематизувати знання, здобуті в початко­вих класах, та засвоїти нові правила вживання апострофа, удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом; формувати  вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати  головне, робити  висновки;

        розвивальна - розвивати навички самостійної та  групової  роботи;

        виховна - вихову­вати  товариські  взаємини, інтерес до  мовних  явищ; заохочувати  до  співробітництва.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Методи і прийоми:

               Методи – слово вчителя, бесіда, метод вправ, робота з підручником

              Прийоми – пояснення, аналіз, узагальнення.

Обладнання: картки з  завданнями,загадки  про  апостроф, підручники, схеми.

Міжпредметні зв’язки: з українською літературою.

Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, лексикологія.

 

План уроку

  1.                Організаційний момент.
  2.             Оголошення  теми, мети  і  завдань  уроку.
  3.          Актуалізація  опорних  знань  учнів. Опрацювання теоретичного  матеріалу.
  4.         Вивчення нового матеріалу.
  5.             Закріплення вивченого матеріалу.
  6.         Підсумок уроку.
  7.      Оцінювання. Інструктаж до виконання домашнього завдання.

 

Використана література:

 

1. Ніколаєнко І.О., Терновська Т.П., Ужченко В.Д. Збірник вправ і завдань з української мови. – К.: Освіта, 1997.- 224с.

 

2. Усі уроки рідної мови в 5 класі. С.А. Омельчук, А.І. Ляшкевич, М.В. Кравець, Харків. Видавнича група «Основа»., 2005 рік.

3. Ющук І. П. Практикум з правопису української мови. – К.:Освіта, 2002. – 254с.

 

 

 

Хід уроку

I. Організаційний момент.

 

II. Оголошення  теми, мети  і  завдань  уроку.

 

Вступне  слово  вчителя.

     Дорогі  діти. Сьогодні  на  уроці  ми  з  вами  працюватимемо  над  темою «Вимова  та  написання  слів  з  апострофом». Тема  ця  для  вас  не  нова, але  нам  доведеться  познайомитися  ще  з  кількома   правилами, крім  тих, які  відомі  вам  з  початкових  класів.

Прослухайте казку.

Зникнення Апострофа

У далекому тридесятому царстві існувала незвична країна Фонетика. Правили тою країною три сестри: точна Графіка, строга, але розумна Орфографія, і мила й співуча Орфоепія.

Одного разу сталася в них дуже надзвичайна подія – Апостроф зник. Почався в тій країні справжній безлад. Сестри Орфографія та Графіка навіть не уявляли, що робити, адже всі почали неправильно записувати слова. Ніхто не міг між собою нормально порозумітися!Було вирішено – необхідно знайти Апостроф.

        До роботи взялися найкращі знавці. Було виявлене наступне: Кома з сусідньої країни вже дуже давно заздрить Апострофу, адже вони були однаковими, проте він завжди стояв вище за неї. А чи не її рук це справа? Давайте з’ясуємо для чого він вживається і може, ми зможемо допомогти найти Апострофа.

      А  почнемо  ми  з  перевірки  домашнього  завдання.

 

       ІІІ.  Актуалізація  опорних  знань  учнів. Опрацювання теоретичного  матеріалу.

       Захист  проектів, створених  групами. (1  група – створила  загадки  про  апостроф, 2 - опрацювала  правила  вживання  апострофа, презентує  їх  іншій  групі).

         1 група – користуючись  схемами, з’єднати стрілками  правила  з   відповідними  прикладами, 2  група – дати  відповіді  на  питання: «Для  чого  потрібен  апостроф?»  та «Що  спільного і  відмінного  між  ь  і «’»?»

 

   IV. Вивчення  нового  матеріалу.

  1. Мовна  розминка.

        Скоромовка:

       У  Лук’яна  в’язка  м’яти.

        У  Дем’яна  дев’ять  в’язок.

 

 

           2. Письмо  по  пам’яті. (Прослухати  вірш, запам’ятати, а  потім  записати  якнайбільше  слів  з  апострофом.

          У  п’ятницю, у  надвечір’я,      

 Як  туманцем  потягло,

 Сонце  плавно  у  міжгір’я

 Спочивати  попливло.

 

 На  подвір’ячку, під  в’язом,

 Вся  зібралася  сім’я:

 Відпочить, побути  разом

 Та  послухать  солов’я.

 

 Вечоріє. На  подвір’ї

 Вся  сім’я  рядком  сидить…

 Перше  випливло  сузір’я:

 Бавить, манить  і  мигтить.(9)

 

 

 

 

  3.Вправа  на  правильну  вимову.

(Порівняти  вимову  і  звучання  слів: В’яз – свято, з’ява – зяблик, сузір’я – зоря, бур’ян – буря, сузір’я – гарячий.)

 

 

    4. Робота  біля  дошки. (Подані в  транскрипції  слова  записати  відповідно  до  орфографічних  норм  і  навпаки. Завдання  на  карточках, учень  може  вибирати  сам.)

 (бйуть’), (арфйарка), (р’із’б’ар), (подв’ірйа), (п’івйаблука), (в’ідйізд), (звйазати), (кавйарн’а), (моркв’аний); зав’язь, обов’язок,

буряк, свято.

 

    5. «Лінгвістичний  аукціон.»

Робота  в  групах. (Назвати  якомога  більше  слів  з  апострофом.)

 

6. Розвиток  зв’язного  мовлення.

       ( Складіть усно невеликий твір – опис (3-4 речення) на тему «Квіти – очі природи»,  використавши якомога більше слів з апострофом. Поясніть написання обраних вами слів).

 

       V. Закріплення вивченого матеріалу.

 

  1.Завдання з ключем.

    Записати слова у дві колонки:

         1)  слова з апострофом;

         2)  без апострофа.

 Дев'ятсот, серм'яга, хуторянин, зв'язок, духмяне, порядок, бур'ян, без'язикі, тьмяно, цвях, присвята, реп'ях, п'ятдесят, з'ясовано, Соловйов.

 

Ключ. З останніх букв колонок утвориться назва вірша В.Сосюри «Так ніхто не кохав...».

 

VI. Підсумок  уроку.

 

Опитування. Закінчити  речення,  використовуючи інтерактивний метод «Мікрофон».

«На сьогоднішньому уроці я навчив(ла)ся… »

"На  уроці  я  навчив(ла)ся…" або "Знати правила  вживання  апострофа  мені  потрібно  для  того, щоб…"(На дошці)

 

  •                   Який  вид  роботи  найбільше  сподобався?
  •                   Що  найбільше  здивувало?
  •                   Чи  справдилось  те, чого  ви  очікували  від  уроку?

 

VII.  Оцінювання. Інструктаж до виконання домашнього завдання.

 

1. Скласти казку  про  апостроф 

 

2. Знайти  і  записати у  зошит  5  прислів'їв  зі  словами  з  апострофом.(На  дошці)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Загадки  про  апостроф

 

Я  такий  же, як  знак  розділовий,

Я  відомий  усій  дітворі.

Та  в  словах  української  мови 

Я  пишусь  не  внизу, а  вгорі.

 

Що  за  особливий  знак,

Що  не  вимовляється  ніяк,

Але  з  ним  поруч  звуки  інші

Звучать  при  вимові  твердіше.

 

Я  такий  собі  графічний  знак,

Але  не  вимовляюся  ніяк.

Відгадайте, діти, хто  я,

Живу  у  слові  я  сім'я.

 

Я  є  в  під'їзді  і  в  сім'ї,

Є  я  і  в  слові  солов'ї.

А  от  зі  слова  п'ять

Мене  не  витягнеш   ніяк.

 

А  чи  знаєте  ви, діти,

Про  найцікавіший  знак  на  світі?

Округлий, пузатенький, із  хвостиком  маленьким.

Став  після  приголосних  лиш

Та  після (р'), мій  друг, облиш.

Рідню  хорошу  знак  цей  має:

Орфоепія  про  нього  дбає,

Фонетика  найважчі  справи   доручає. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Роздатковий матеріал

Тестова робота на тему  "Вживання апострофа"

 

1. Знайти слово, у корені якого ставиться апостроф:

а) медв..яний;

б) духм..яний;

в) моркв..яний;

г) рум..яний.

 

2. Знайти слово, у корені якого не ставиться апостроф:

а) дерев..яний;

б) олов..яний;

в) мавп..ячий;

г) круп..яний.

 

3. Знайти слово, у якому після р ставиться апостроф:

а )р..ясний;

б) бур..ян;

в )кучер..явий;

г) бур..як.

 

4. Знайти слово, у якому після р не ставиться апостроф:

а) сузір..я;

б) дір..явий;

в) подвір..я;

г) матір..ю.

 

5. Знайти слово, у якому апостроф після префікса ставиться:

а) з..агітувати;

б )без..іменний;

в )з..уміти;

г) без..ядерний.

 

6. Знайти слово, у якому апостроф після префікса не ставиться:

а) з..ясувати;

б) роз..єднати;

в) з..економити;

г) під..їхати.

 

 

 

Відповіді:

 

1 – г; 2 – в; 3 – б; 4 – б; 5 – г; 6 – в.

 

 

Додаток

Учням запропоновані малюнки на комп’ютері . Якщо в назві  вживається апостроф – то учні піднімають руки вгору.

 

 

 

 

 

    

 

 

 

Додаток

Апостроф у словах іншомовного походження

 

1. Апостроф у словах іншомовного походження та похідних від них пишеться перед я, ю, є, ї:

а) Після приголосних б, п, в, м, ф, г, к, х, ж, ч, ш, р: б’єф, комп’ютер, п’єдестал, інтерв’ю, прем’єр, торф’яний, к’янті, миш’як, кар’єра; П’ємонт, П’яченца, Рив’єра, Ак’яб, Іх’ямас; Барб’є, Б’єрнсон, Б’юкенен, Женев’єва, Ф’єзоле, Монтеск’є, Руж’є, Фур’є.

б) Після кінцевого приголосного в префіксах: ад’юнкт, ад’ютант, ін’єкція,  кон’юнктура.

 

2. Апостроф не пишеться:

а) Перед йо: курйоз, серйозний.

б) Коли я, ю позначають пом’якшення попереднього приголосного перед а, у: бязь; бюджет, бюро, пюпітр, мюрид, фюзеляж, кювет, рюкзак, рюш; Барбюс, Бюффон, Вюртемберг, Мюллер, Гюго, Кюв’є, Рюдберг.

 

Апостроф у прізвищах

 

     Апостроф пишеться після губних, задньоязикових і р перед я, ю, є, ї: Аляб’єв, Ареф’єв, Водоп’янов, В’яльцева, Григор’єв, Захар’їн, Луб’янцев, Лук’янов, Пом’яловський, Прокоф’єв, Рум’янцев, Юр’єв; перед йо апостроф не пишеться: Воробйов, Соловйов.

    Примітка. Коли я, ю означають сполучення пом’якшеного приголосного з а,  у, то апостроф перед ними не пишеться: Бядуля, Пясецький, Рюмін.

 

Апостроф у географічних назвах

 

     Апостроф пишеться в географічних назвах після губних, задньоязикових і р, а також після префіксів, що закінчуються приголосним, перед я, ю, є, ї: В’язники, Дем’янськ, Прокоп’євськ, П’ятигорськ, Ак’яр, Амудар’я, Гур’єв; перед йо апостроф не пишеться: Муравйовов.

Примітка. Коли я, ю означають сполучення пом’якшеного приголосного з а, у, то апостроф перед ними не пишеться: Вязьма, Кяхта, Крюково, Рязань.

Завантаження...
doc
Додано
28 серпня 2018
Переглядів
4953
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку