Тема уроку. Правила вживання апострофа
Лексична тема. Я і українська мова
Мета уроку:
навчальна - повторити й систематизувати знання, здобуті в початкових класах, та засвоїти нові правила вживання апострофа, удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом; формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати головне, робити висновки;
розвивальна - розвивати навички самостійної та групової роботи;
виховна - виховувати товариські взаємини, інтерес до мовних явищ; заохочувати до співробітництва.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Методи і прийоми:
Методи – слово вчителя, бесіда, метод вправ, робота з підручником
Прийоми – пояснення, аналіз, узагальнення.
Обладнання: картки з завданнями,загадки про апостроф, підручники, схеми.
Міжпредметні зв'язки: з українською літературою.
Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, лексикологія.
Урок №
Дата:
Клас:
Тема уроку. Правила вживання апострофа
Лексична тема. Я і українська мова
Мета уроку:
навчальна - повторити й систематизувати знання, здобуті в початкових класах, та засвоїти нові правила вживання апострофа, удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом; формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати головне, робити висновки;
розвивальна - розвивати навички самостійної та групової роботи;
виховна - виховувати товариські взаємини, інтерес до мовних явищ; заохочувати до співробітництва.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Методи і прийоми:
Методи – слово вчителя, бесіда, метод вправ, робота з підручником
Прийоми – пояснення, аналіз, узагальнення.
Обладнання: картки з завданнями,загадки про апостроф, підручники, схеми.
Міжпредметні зв’язки: з українською літературою.
Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, лексикологія.
План уроку
Використана література:
1. Ніколаєнко І.О., Терновська Т.П., Ужченко В.Д. Збірник вправ і завдань з української мови. – К.: Освіта, 1997.- 224с.
2. Усі уроки рідної мови в 5 класі. С.А. Омельчук, А.І. Ляшкевич, М.В. Кравець, Харків. Видавнича група «Основа»., 2005 рік.
3. Ющук І. П. Практикум з правопису української мови. – К.:Освіта, 2002. – 254с.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Оголошення теми, мети і завдань уроку.
Вступне слово вчителя.
Дорогі діти. Сьогодні на уроці ми з вами працюватимемо над темою «Вимова та написання слів з апострофом». Тема ця для вас не нова, але нам доведеться познайомитися ще з кількома правилами, крім тих, які відомі вам з початкових класів.
Прослухайте казку.
Зникнення Апострофа
У далекому тридесятому царстві існувала незвична країна Фонетика. Правили тою країною три сестри: точна Графіка, строга, але розумна Орфографія, і мила й співуча Орфоепія.
Одного разу сталася в них дуже надзвичайна подія – Апостроф зник. Почався в тій країні справжній безлад. Сестри Орфографія та Графіка навіть не уявляли, що робити, адже всі почали неправильно записувати слова. Ніхто не міг між собою нормально порозумітися!Було вирішено – необхідно знайти Апостроф.
До роботи взялися найкращі знавці. Було виявлене наступне: Кома з сусідньої країни вже дуже давно заздрить Апострофу, адже вони були однаковими, проте він завжди стояв вище за неї. А чи не її рук це справа? Давайте з’ясуємо для чого він вживається і може, ми зможемо допомогти найти Апострофа.
А почнемо ми з перевірки домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Опрацювання теоретичного матеріалу.
Захист проектів, створених групами. (1 група – створила загадки про апостроф, 2 - опрацювала правила вживання апострофа, презентує їх іншій групі).
1 група – користуючись схемами, з’єднати стрілками правила з відповідними прикладами, 2 група – дати відповіді на питання: «Для чого потрібен апостроф?» та «Що спільного і відмінного між ь і «’»?»
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Мовна розминка.
Скоромовка:
У Лук’яна в’язка м’яти.
У Дем’яна дев’ять в’язок.
2. Письмо по пам’яті. (Прослухати вірш, запам’ятати, а потім записати якнайбільше слів з апострофом.
У п’ятницю, у надвечір’я,
Як туманцем потягло,
Сонце плавно у міжгір’я
Спочивати попливло.
На подвір’ячку, під в’язом,
Вся зібралася сім’я:
Відпочить, побути разом
Та послухать солов’я.
Вечоріє. На подвір’ї
Вся сім’я рядком сидить…
Перше випливло сузір’я:
Бавить, манить і мигтить.(9)
3.Вправа на правильну вимову.
(Порівняти вимову і звучання слів: В’яз – свято, з’ява – зяблик, сузір’я – зоря, бур’ян – буря, сузір’я – гарячий.)
4. Робота біля дошки. (Подані в транскрипції слова записати відповідно до орфографічних норм і навпаки. Завдання на карточках, учень може вибирати сам.)
(бйуть’), (арфйарка), (р’із’б’ар), (подв’ірйа), (п’івйаблука), (в’ідйізд), (звйазати), (кавйарн’а), (моркв’аний); зав’язь, обов’язок,
буряк, свято.
5. «Лінгвістичний аукціон.»
Робота в групах. (Назвати якомога більше слів з апострофом.)
6. Розвиток зв’язного мовлення.
( Складіть усно невеликий твір – опис (3-4 речення) на тему «Квіти – очі природи», використавши якомога більше слів з апострофом. Поясніть написання обраних вами слів).
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Завдання з ключем.
Записати слова у дві колонки:
1) слова з апострофом;
2) без апострофа.
Дев'ятсот, серм'яга, хуторянин, зв'язок, духмяне, порядок, бур'ян, без'язикі, тьмяно, цвях, присвята, реп'ях, п'ятдесят, з'ясовано, Соловйов.
Ключ. З останніх букв колонок утвориться назва вірша В.Сосюри «Так ніхто не кохав...».
VI. Підсумок уроку.
Опитування. Закінчити речення, використовуючи інтерактивний метод «Мікрофон».
«На сьогоднішньому уроці я навчив(ла)ся… »
"На уроці я навчив(ла)ся…" або "Знати правила вживання апострофа мені потрібно для того, щоб…"(На дошці)
VII. Оцінювання. Інструктаж до виконання домашнього завдання.
1. Скласти казку про апостроф
2. Знайти і записати у зошит 5 прислів'їв зі словами з апострофом.(На дошці)
Загадки про апостроф
Я такий же, як знак розділовий,
Я відомий усій дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Що за особливий знак,
Що не вимовляється ніяк,
Але з ним поруч звуки інші
Звучать при вимові твердіше.
Я такий собі графічний знак,
Але не вимовляюся ніяк.
Відгадайте, діти, хто я,
Живу у слові я сім'я.
Я є в під'їзді і в сім'ї,
Є я і в слові солов'ї.
А от зі слова п'ять
Мене не витягнеш ніяк.
А чи знаєте ви, діти,
Про найцікавіший знак на світі?
Округлий, пузатенький, із хвостиком маленьким.
Став після приголосних лиш
Та після (р'), мій друг, облиш.
Рідню хорошу знак цей має:
Орфоепія про нього дбає,
Фонетика найважчі справи доручає.
Роздатковий матеріал
Тестова робота на тему "Вживання апострофа"
1. Знайти слово, у корені якого ставиться апостроф:
а) медв..яний;
б) духм..яний;
в) моркв..яний;
г) рум..яний.
2. Знайти слово, у корені якого не ставиться апостроф:
а) дерев..яний;
б) олов..яний;
в) мавп..ячий;
г) круп..яний.
3. Знайти слово, у якому після р ставиться апостроф:
а )р..ясний;
б) бур..ян;
в )кучер..явий;
г) бур..як.
4. Знайти слово, у якому після р не ставиться апостроф:
а) сузір..я;
б) дір..явий;
в) подвір..я;
г) матір..ю.
5. Знайти слово, у якому апостроф після префікса ставиться:
а) з..агітувати;
б )без..іменний;
в )з..уміти;
г) без..ядерний.
6. Знайти слово, у якому апостроф після префікса не ставиться:
а) з..ясувати;
б) роз..єднати;
в) з..економити;
г) під..їхати.
Відповіді:
1 – г; 2 – в; 3 – б; 4 – б; 5 – г; 6 – в.
Додаток
Учням запропоновані малюнки на комп’ютері . Якщо в назві вживається апостроф – то учні піднімають руки вгору.
Додаток
Апостроф у словах іншомовного походження
1. Апостроф у словах іншомовного походження та похідних від них пишеться перед я, ю, є, ї:
а) Після приголосних б, п, в, м, ф, г, к, х, ж, ч, ш, р: б’єф, комп’ютер, п’єдестал, інтерв’ю, прем’єр, торф’яний, к’янті, миш’як, кар’єра; П’ємонт, П’яченца, Рив’єра, Ак’яб, Іх’ямас; Барб’є, Б’єрнсон, Б’юкенен, Женев’єва, Ф’єзоле, Монтеск’є, Руж’є, Фур’є.
б) Після кінцевого приголосного в префіксах: ад’юнкт, ад’ютант, ін’єкція, кон’юнктура.
2. Апостроф не пишеться:
а) Перед йо: курйоз, серйозний.
б) Коли я, ю позначають пом’якшення попереднього приголосного перед а, у: бязь; бюджет, бюро, пюпітр, мюрид, фюзеляж, кювет, рюкзак, рюш; Барбюс, Бюффон, Вюртемберг, Мюллер, Гюго, Кюв’є, Рюдберг.
Апостроф у прізвищах
Апостроф пишеться після губних, задньоязикових і р перед я, ю, є, ї: Аляб’єв, Ареф’єв, Водоп’янов, В’яльцева, Григор’єв, Захар’їн, Луб’янцев, Лук’янов, Пом’яловський, Прокоф’єв, Рум’янцев, Юр’єв; перед йо апостроф не пишеться: Воробйов, Соловйов.
Примітка. Коли я, ю означають сполучення пом’якшеного приголосного з а, у, то апостроф перед ними не пишеться: Бядуля, Пясецький, Рюмін.
Апостроф у географічних назвах
Апостроф пишеться в географічних назвах після губних, задньоязикових і р, а також після префіксів, що закінчуються приголосним, перед я, ю, є, ї: В’язники, Дем’янськ, Прокоп’євськ, П’ятигорськ, Ак’яр, Амудар’я, Гур’єв; перед йо апостроф не пишеться: Муравйовов.
Примітка. Коли я, ю означають сполучення пом’якшеного приголосного з а, у, то апостроф перед ними не пишеться: Вязьма, Кяхта, Крюково, Рязань.