Урок з української мови "Пароніми"

Про матеріал

Урок з української мови розроблений для 5 класу. У ньому враховані наскрізні змістові лінії, які прописані в Концепціїї Нової української школи. Матеріал сприяє вихованню вдумливого ставлення до слова та вміння ефективно його використовувати.

Перегляд файлу

 

ПАРОНІМИ. ПРАВИЛЬНЕ ВИКОРИСТАННЯ ПАРОНІМІВ У МОВЛЕННІ

Мета: сприяти вивченню в учнів такого поняття, як пароніми; формуванню навичок доцільного використання паронімів; спонукати до творчих мовленнєвих здібностей; вихованню вдумливого ставлення до слова та вміння ефективно його використовувати.

Внутрішньопредметні зв’язки:
Словотвір і стилістика: доцільне використання мовних одиниць.
Морфологія: частини мови.
Синтаксис: словосполучення, речення, текст.
Зв’язне мовлення: види мовленнєвої діяльності.
Міжпредметні зв’язки: художня література,  фольклор.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Очікуванні результати:

 Знаннєва складова

знає, що вивчає лексикологія;

розуміє й витлумачує лексичне значення слів - паронімів;

наводить приклади слів, що належать до паронімів;

пояснює лексичні значення паронімів з урахуванням  контексту.

Діяльнісна складова

 використовує пароніми в мовленні;

використовує доцільно й правильно пароніми в усному й писемному мовленні;

користується тлумачним словником; а також словником паронімів;

помічає та виправляє лексичні помилки у своєму мовленні.

Ціннісна складова

усвідомлює багатство виражальних засобів української мови, зокрема багатство її лексичного складу;

критично ставиться до власного мовлення, усвідомлює необхідність  використання мовних словників;

робить висновки щодо необхідності дотримання здорового способу життя, занять фізкультурою (спортом) (ЗБ);

прагне успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі.

Хід уроку

І. Етап орієнтації.

Привітання. Перевірка готовності до заняття.

Із слова починається людина,

Із мови починається мій рід.

Моя ласкава, мамина, єдина –

Щебече соловейком на весь світ.

Саме з цих слів я хочу розпочати наш урок. Бажаю вам завжди цінувати, шанувати рідну мову, яка передалася вам з колиски від неньки та тата.

А зараз розшифруйте ось цю формулу: (у+о)(в+с)р =з    (у – увага, о – організованість, в – взаємодопомога, с- спілкування, р – робота, з – знання). Саме ці якості потрібні будуть нам на уроці.
Створення сприятливого мікроклімату в класі за допомогою вправи «Рефреймінг».
Продовжте речення: «За вікном похмуро, проте я…»

ІІ. Етап покладання мети та оголошення теми уроку.
Учні записують тему в зошити; визначають цілі на урок. (Я хочу дізнатися…я хочу навчитися….я хочу зрозуміти…)

ІІІ. Етап організації навчальної діяльності.

  1. Актуалізація опорних знань.

Робота у групах.

1)Група «Слово» отримує кубик із завданнями (на кожній грані по одному завданню):

1. Розкажіть про синоніми.

2. До слова світлий підберіть три синоніма.

3. Складіть три речення з синонімами.

4. Зробіть морфемний розбір слова світлий.

2)Група «Мова» отримує кубик з наступними завданнями:

1. Розкажіть про антоніми.

2. Підберіть антонім до слова широкий.

3. Складіть два речення з цими антонімами.

4. Проведіть фонетичний розбір слова широкий.

3). Група «Думка». Завдання по кубику.

Що називається лексикою?

2. Що таке лексикологія?

3. Як людина поповнює свій словниковий запас?

4. Якщо незрозуміло лексичне значення слова, до яких джерел слід звертатися?

4)Група «Знання» отримує кубик з наступними завданнями:

1. Розкажіть про омоніми.

2. Наведіть приклади омонімів.

3. Складіть два речення з омонімами.

4. На які групи можна поділити омоніми?

Підготовка груп до виступу - 5 хв.

Захист виконаних завдань - 3 хв.

  1. Введення нового матеріалу

Слово вчителя.

Пароніми

Часто у мові вживаються слова, близькі за звучанням, але різні за значенням – пароніми. Не всі слова, схожі за звучанням, можна вважати паронімами. До паронімічних належать тільки ті, що мають невелику відмінність у вимові:

Уява –уявлення,

Дефектний –дефективний,

Декваліфікація – дискваліфікація.

Часто вони мають один корінь, а відрізняються лише суфіксом, префіксом, закінченням, наявністю чи відсутністю частки (-ся). Серед паронімів є слова з різними коренями (плюш і плющ).

Повідомлення учнів про пароніми (випереджувальні завдання)

Учень 1. 
Значну частину української лексики становлять пароніми.
Пароніми (від гр. рara – біля, поряд та опуmа – ім’я) – слова близькі за звуковим складом і вимовою, але різні за значенням: кампанія – компанія; афект – ефект; негода – незгода.
Треба мати на увазі, що не всі слова, схожі за звучанням, можна вважати паронімами. До паронімів належать лиш ті слова, що мають невелику відмінність у вимові. У них є спільна частина: мова – мовлення; віра – вірність; ціна – цінність.
Звукова близькість паронімів призводить до того, що їх помилково вживають один замість одного: замість пригода – нагода, замість факткажуть фактор і навпаки.
 Учень 2. 
Слід зазначити, що пароніми розподіляються за частинами мови нерівномірно. Деякі вчені стверджують, що на першому місці за кількістю паронімів стоять іменники, на другому місці-прикметники, на третьому-дієслова. 
 Учень 3. 
Піднесенню мовної культури людини сприяють значною мірою словники. У 1968 році вийшов „Словник паронімів української мови”,укладений Д.Г.Гринчишиним і А.О.Сербенською. Це перша спроба опису паронімів в українській лексикографії. В ньому описано понад 1000 паронімів, які найчастіше трапляються в шкільних підручниках, навчальних посібниках, науково-популярних книжках,художній літературі, публіцистиці, побутовому мовленні. 
 Учень 4. 
У публіцистиці пароніми широко вживаються у ролі заголовків: „Школа і школа талантів“, „Манери чи маневри“, „Кола“ чи школа“, „Баталії для талії“.
Пароніми використовують при створенні каламбурів: „Ти йому про Тараса, а він тобі півтораста“. 
Поети люблять зближувати самі невідповідні слова, дивуючи нас фантазією: 
На глею вицвів глечик
Тай взявся мандрувати
Із печі аж до тину
Із пісні-між лататтям. 
І.Камінець

  1. Закріплення навчального матеріалу

Розкрийте дужки, вибираючи потрібне слово. Свій вибір обґрунтуйте. Запишіть речення.

1. Продавець розповів про правила і умови (ефектного, ефективного) використання кухонного комбайна.

2. Ця земельна (дільниця, ділянка) була передана дитячому будинку.

3. Порядок утворення (виборного, виборчого) округу визначається законами про вибори до відповідних органів.

4.Тренувальні вправи

Гра «Вгадай слова-пароніми»

1. Письмове привітання (переважно ювілейне); місце проживання особи чи знаходження установи, а також відповідний напис на конверті або посилці.(адрес - адреса)
2. Урядова особа, уповноважена для зносин з іншими державами; синоніми іменника «дипломник» (студент, який готує дипломну роботу). (дипломат - дипломант) 
3. Синонім слів «товариство», «група», а також «об'єднання» (підприємців); синонім слова «заходи» (для здійснення завдання). (компанія - кампанія)
4. Синонім слова «грамотний»; антонім слова «усний»; (уживається, наприклад, у словосполученнях зі словами «мова», «стіл»); прикметник (того ж кореня), що вживається у словосполученнях з іменниками «приладдя» (для писання), а також «робота», «праця». (писемний - письмовий)
5. Те, що має відношення до тактики (зокрема ведення бою); той, хто володіє почуттям міри, синонім слів «правильний», «делікатний» (у поведінці, наприклад). (тактичний - тактовний)

5. Коментоване письмо

Пов’яжіть кожний прикметник із відповідним іменником, що в дужках. Як називаються близькі за звучанням, але різні за значенням слова?

1. Димовий, димний, димучий, димчастий (порох, труба, камінь, вулкан).
2. Водний, водянистий, водяний (чорнило, шлях, жук).
3. Діловий, діловитий (людина, розмова).
4. Особливий, особовий, особистий (присутність, займенник, випадок).

6.  Перпишіть, вставляючи в реченнях на місці пропусків один із наведених у дужках паронімів. (Завдання на картках) 
1.З піснями і музикою зупинилася .... весела на галявині. Виборча .... пройшла організовано (кампанія, компанія). 
2.Мій .... , мабуть, помилився і відправив лист на стару адресу. Рекомендовані листи .... повинен одержувати особисто (адресат, адресант). 
3.Через ліс проходив найнебезпечніший для ворога .... шляху. Молоді ялини були вкриті зеленою з голубим .... хвоєю (відтінок, відтинок). 
4.Гнійний .... – дуже небезпечна хвороба. Хворому  вчора вирізали .... (апендикс, апендицит). 

VІ. Підсумковий етап. Оцінювання

 Рефлексія:

  1. Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?

Рефлексійна анкета (учні обирають ті твердження, які хотіли б продовжити). 
Під час заняття я .... 

Дізнався/дізналася .... 

Повторив/повторила .... 

Навчився/навчилася .... 

Зробив/зробила успіхи .... 

Труднощі відчував/відчувала у .... 

Мене захопило .... 

Бажаю продовжити .... 

 

  1. Які слова називаються паронімами?
  2. Яку стилістичну роль вони виконують у мові та мовленні?
  3. Чи потрібні нам отримані знання?

VІІ. Домашнє завдання

Перепишіть речення, розкриваючи дужки. Поясніть особливості паронімів.

  1. До (реєстру, регістру) словника не входять стилістично замінені слова.
    2. Номер, ім’я і тоннажність траулера занесені до більшості (реєстрів, регістрів) світу.
    3. Встановлення газових лічильників стимулює (економічне, економне) витрачання газу.
    4. Міжнародне право є незмінним інструментом організацій міжнародних економічних (відношень, стосунків).
    5. Працівникові, який дістав виробничу травму, встановлено 45 % втрати (професіональної, професійної) працездатності.

АБО самостійно знайти 5 пар паронімів та скласти з ними речення.

 

Презентація на Swaj https://sway.com/YVseJhVHjgx1UjzG

docx
Додано
28 серпня 2018
Переглядів
8743
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку