До поданої мною презентації на тему: "Привласнювальні та відтворювальні форми господарства" додається розробка уроку (план-конспект), для особистого використання вчителем на уроці.
Тема уроку: Привласнювальні та відтворювальні форми господарства.
Мета уроку: – ознайомити учнів з рисами первісних господарств;
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, мультимедійна презентація, ноутбук, проектор.
Основні поняття і терміни: «неолітична революція», «зледеніння», «перший і другий суспільні поділи праці », «шліфування», «диференціація».
Очікувані результати.
По завершенню уроку учні зможуть:
Хід уроку
І Організаційний момент уроку
ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель повідомляє учням тему і план уроку
ІІІ Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування учнів:
1. Як наші предки могли освоїти Землю, «не замочивши ніг»?
2. Назвіть давні заняття первісних людей, які вимагали колективності, спільності дій.
3. Назвіть перші заняття людини.
4. Який матеріал переважно використовували для виготовлення перших знарядь праці?
IV Вивчення нового матеріалу
План
1. Розповідь учителя
З попередніх занять ми дізналися якими були перші заняття первісних людей. Пригадайте (учні називають їх).
Протягом епохи палеоліту і мезоліту людство вело так зване привласнювальне господарство. Це було цілком нормальним явищем, зважаючи на те, що кількість населення була мізерною і природних ресурсів вистачало всім.
Розрізняють ІІІ основні форми привласнювального господарства: збиральництво, полювання і рибальство.
Основними рисами привласнювального господарства вважають:
- колективний характер;
- зрівняльний принцип розподілу продуктів;
- застосування переважно кам’яних знарядь праці;
- висока залежність людини від природи;
- низька густота населення.
2. Розповідь учителя
Удосконалення знарядь праці, накопичений віковий досвід – все це в комплексі дало змогу перейти від збирання до землеробства і від полювання до тваринництва. Цей перехід в добу неоліту отримав назву неолітична революція.
Людство в добу неоліту розвивалося нерівномірно, що пов’язано з природними умовами та конкретною історичною ситуацією.
Для виготовлення знарядь праці продовжували використовувати камінь, кістку, дерево. Але з’являються й нові методи обробки каменю – шліфування, розпилювання, свердління, що в свою чергу дозволило удосконалити наявні інструменти. Так людство створило кам’яну сокиру.
Обробіток ґрунту сприяв осілості. Осілість в свою чергу посприяла розвитку ремесла – виготовленню різноманітних виробів.
Відтворювальне господарство характеризується:
- відокремленням тваринництва від землеробства («перший суспільний поділ праці»);
- остаточне завершення формування техніки обробки каменю;
- вдосконалення наявних знарядь праці;
- відокремлення ремесла від землеробства («другий суспільний поділ праці»);
- посилення соціальної і майнової диференціації.
Таким чином з переходом до відтворювального господарства первісна людина стала незалежною від природи, самодостатньою, а це відповідно – сприяло збільшенню населення, зростанню продуктивності праці і появі майнової нерівності.
V Закріплення набутих знань
Бліцопитування:
1. Встановіть відповідність:
А) привласнювальне господарство:
Б) відтворювальне господарство:
1) збиральництво;
2) рибальство;
3) землеробство;
4) тваринництво;
5) полювання;
6) ремесла.
2. Коли саме відбувся перехід від привласнювального господарства до відтворювального?
А) палеоліт;
Б) мезоліт;
В) неоліт;
Г) енеоліт.
3. Що називають першим суспільним поділом праці?
4. Опишіть що собою являло загінне полювання.
VІ Підсумки уроку
Вправа «Незакінчене речення».
Учитель пропонує учням завершити речення:
1. Сьогодні на уроці я довідався про…
2. Мені хотілося б довідатися більше про…
VІІ Домашнє завдання
1) опрацювати відповідний параграф підручника;
2) скласти кросворд, використовуючи терміни і поняття попередніх тем.