8 клас.
Предмет: алгебра
Урок: Розв’язування типових вправ
Урок розробив вчитель вищої кваліфікаційної
категорії Мастицька Надія Володимирівна
Навчально – виховний комплекс: загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів -
гімназія №6 ВМР
Тема: Розв’язування раціональних рівнянь
І. Актуалізація опорних знань.
Що ви знаєте про рівняння?
Рівняння- це рівність, яка містить невідомі числа, позначені буквами.
Розв’язати рівняння – це означає знайти всі його корені або показати, що їх немає. Коренем рівняння називають те значення невідомого, при якому рівняння перетворюється на правильну рівність.
Будь-який доданок можна перенести з однієї частини рівняння в іншу, змінивши його знак на протилежний. При цьому дістанемо рівняння, яке має такі самі корені, що й дане.
Якщо обидві частини рівняння помножити або поділити на одне й те сааме число, відмінне від нуля, то дістанемо рівняння, яке має такі самі корені, що й дане.
Два рівняння називають рівносильними, якщо вони мають одні й ті самі корені. Рівносильними вважають і такі рівняння, які не мають коренів.
Значення змінних, при яких вираз має зміст, називають допустимими значеннями змінних.
Рівняння називається раціональним, якщо його ліва і права частини-раціональні вирази. Раціональне рівняння називається дробовим, якщо його права або ліва частини-дробові вирази.
Тест «Перевір себе»
1. Рівність, що містить змінну, називається …
А) нерівністю;
Б) виразом;
В) тотожністю;
Г) рівнянням.
2. Число, яке задовольняє рівняння, називається його …
А) значенням;
Б) коренем;
В) змінною;
Г) областю визначення.
3. Розв'язати рівняння означає …
А) спростити його;
Б) знайти область допустимих значень;
В) знайти всі його корені;
Г) знайти всі його корені, або довести що їх немає.
4. Вирази, що містять дії додавання, віднімання, множення, ділення та піднесення до степеня, називають …
А) раціональними;
Б) цілими;
В) буквеними;
Г) цілими раціональними виразами.
5. Значення змінних, при яких вираз має зміст, називають ...
А) множиною значень;
Б) допустимими значеннями змінних;
В) розв'язком рівняння;
Г) розв’язком нерівності.
6. Укажіть допустимі значення змінної у виразі
А) усі числа, крім -1; 2;
Б) усі числа, крім 5;
В) усі числа, крім 2; -3;
Г) усі числа, крім -1; 5.
7. Рівняння, ліва і права частини яких є раціональними виразами, називають…
А) дробовими;
Б) раціональними;
В) цілими раціональними;
Г) лінійними.
8. Щоб дріб дорівнював нулю, необхідно, щоб …
А) знаменник і чисельник дорівнювали нулю;
Б) знаменник дорівнював нулю, а чисельник не дорівнював нулю;
В) чисельник і знаменник не дорівнювали нулю;
Г) чисельник дорівнював нулю, а знаменник не дорівнював нулю.
ІІ. Презентація трьох способів розв'язування дробово – раціональних рівнянь.
Використання умови рівності дробу нулю: дріб дорівнює нулю тоді і тільки тоді, коли а = 0 і b ≠ 0.
Алгоритм:
за допомогою тотожних перетворень звести рівняння до виду= 0;
прирівняти чисельник а до нуля і розв’язати утворене ціле рівняння;
виключити з його коренів ті, при яких знаменник дробу b дорівнює нулю.
Розв'язання.
Дріб дорівнюватиме нулю, якщо чисельник х2-9 буде дорівнювати нулю, а знаменник х+3, при цьому значенні змінної, буде відмінний від нуля.
Отже, х2-9 = 0; х2 = 9; х = 3 або х = -3.
Але, при х =-3 знаменник х+3 = -3+3 = 0. Тому х =-3 не є коренем вихідного рівняння.
При х=3 знаменник х+3 = 3+3 = 6≠0. Отже, х=3 – єдиний корінь даного рівняння.
Відповідь. х=3.
2. Розв'язати рівняння
Використання основної властивості пропорції: якщо=(де b≠0, d≠0), то ad = bc.
Алгоритм:
за допомогою тотожних перетворень звести рівняння до виду= ;
використовуючи основну властивість пропорції, дістати ціле рівняння ad = bc, та розв’язати його;
виключити з його коренів ті, при яких знаменники b або d дорівнюють нулю.
Розв'язання.
Зведемо рівняння до виду
За основною властивістю пропорції маємо:
(х – 2)(х – 8) = (х + 4)(х + 4) при умові, що х + 4 ≠ 0 і х – 8 ≠ 0.
Розв'яжемо утворене ціле рівняння:
х2-8х-2х+16 = х 2+8х+16; -10х-8х = 0; -18х = 0; х = 0.
Перевіримо умови х+4 ≠ 0 та х-8 ≠ 0. Якщо х = 0, то х+4 = 0+4 = 4 ≠ 0; Якщо х = 0, то х-8 = 0-8 = -8 ≠ 0.
Отже х = 0 – корінь даного рівняння.
Відповідь. х = 0.
3.Розв'язати рівняння
Метод множення обох частин рівняння на спільний знаменник дробів.
Алгоритм:
розкласти на множники знаменники дробів, якщо це можливо;
знайти найменший спільний знаменник дробів, що входять у рівняння;
помножити обидві частини рівняння на цей спільний знаменник;
розв’язати утворене ціле рівняння;
виключити з його коренів ті, при яких спільний знаменник дробів перетворюється на нуль.
Розв'язання.
Розкладемо на множники знаменники дробів:
Спільним знаменником усіх дробів є (х-1)(х+1). Помножимо обидві частини рівняння на цей вираз, за умови, що (х-1)(х+1)≠0. Маємо:
;
Після скорочення, розв'яжемо утворене ціле рівняння.
2 = х(х-1) – х(х+1); 2 = х2-х-х2-х; -2х = 2; х = -1.
Але, якщо х = -1, спільний знаменник (х-1)(х+1) = (-1-1)(-1+1) = 0. Тому число -1 не є коренем даного рівняння.
Відповідь. Рівняння немає коренів.
Проаналізувавши алгоритми, можна зазначити таке:
.ІІІ. Самостійна робота (індивідуальний контроль)
Розв’яжіть рівняння: ( де n – порядковий номер учня в списку класного журналу)
Відповідь: 1) – N; 2) – 3N; 3) – 2.
Відповідь до тесту «Перевір себе»: А; Б; Г; А; Б; В; Б; Г.
ІV. Домашнє завдання.
Обери відповідний алгоритм та розв'яжи.
іб 6/(x-6 )дорівнює нулю?
Самоконтроль:
2. Презентаціятрьохспособіврозв'язуваннядробово – раціональнихрівнянь
Покажи мені – і я запам’ятаю.
Дай менідіяти самому – і я навчуся.
Китайськамудрість
Розв'язатирівняння x/(x-4)-16/(x^2-4x)=0
Використанняумовирівностідробу нулю: дріб a/b дорівнює нулю тоді і тількитоді, коли а=0 і b≠0.
Національнийісторико-архітектурнийзаповідник «Кам’янець»
Розв'язатирівняння (3x-5)/(x-1)=(3x-7)/(x-2)
Використанняосновноївластивостіпропорції: якщо a/b=c/d (де b≠0, d≠0), то ad = bc.
Києво-Печерська Лавра
Розв'язатирівняння (x^2+17)/(x^2-1)= (x-2)/(x+1)+5/(x-1)
Метод множенняобохчастинрівняння на спільнийзнаменник дробів
Державнийісторико-архітектурнийзаповідник "Хотинськафортеця"
Вчитель.
Проаналізувавшиалгоритми, можназазначититаке:
Корекційнавправа (розвитокуваги)
Розв'язатирівнянняусно: 1) (x-3)/x=0; 2) (x+2)/(x-1)=0; 3) x/(x-8)=0; 4) (x+6)(x-1)/(1-x)=0; 5) (|x|-5)/(x-5)=0.
Національнийдендрологічний парк «Софіївка»
Запам'ятай!
V. Удосконаленнявмінь і навичок V.1. Розв'язуванняраціональнихрівнянь
Найкращийспосібвивчитищо – небудь – цевідкрити самому. Д. Пойа
Колективне і коментованерозв'язуваннявправіззапропонованогоперелікурівнянь, ученьмає право вибору, але завдання подано по рівняхскладності і оцінюєтьсявідповідноюкількістюбалів
СофіяКиївська
Херсонес Таврійський
V.1. Розв'язуваннязадач за допомогоюрівнянь
Розв'язування задач є найхарактернішим і специфічнимрізновидомвільногомислення. В. Джеймс
1) Катер проходить 160 км за течієюрічки за той час, що й 140 км протитечії. Знайтивласнушвидкістькатера, якщошвидкістьтечіїрічкидорівнює 2км/год.
2)Додатково. Знаменникдробу на 4 більшийвідйогочисельника. Якщо до чисельникадробудодати 11, а відзнаменникавідняти 1, то вийдедріб, оберненийданому. Знайтицейдріб.
Національнийзаповідник-острів «Хортиця»
VІ. Застосуваннязнань, уміньі навичок.
Самостійна робота (індивідуальнийконтроль)
Через рівняння, теореми я будь – якірозв’язувавпроблеми. Джеффі Чосер
Розв’яжітьрівняння: ( де N – порядковий номер учня в списку класного журналу)
Відповідь: 1) – N; 2) – 3N; 3) – 2.
VІ. Підсумок уроку.
Більшістьжиттєвих задач розв’язуються як алгебраїчнірівняння, звезеннямїх до найпростішого виду. (Л. Толстой)
Оцінюванняучнів
Учнямпропонуєтьсявисловитисящодопідсумкууроку
VІІ. Домашнєзавдання.
Чеснозробленамаленька робота – шлях довеликої перемоги
Повт. §8, запитання 1-3 ст.47