Тема уроку.Тригранний і многогранний кути.
Мета уроку:формування понять тригранний і многогранний кут; грані, ребра, вершина і двогранні кут тригранного кута, формування умінь учнів знаходити окремі елементи тригранних кутів.
Обладнання: моделі многогранників, схема “Співвідношення між елементами прямокутного трикутника”Урок 2
Тема уроку. Тригранний і многогранний кути.
Мета уроку: формування понять тригранний і многогранний кут; грані, ребра, вершина і двогранні кут тригранного кута, формування умінь учнів знаходити окремі елементи тригранних кутів.
Обладнання: моделі многогранників, схема “Співвідношення між елементами прямокутного трикутника” (с. 19).
1. Один учень відтворює на дошці розв'язування домашньої задачі № 1 (2).
2. Фронтальне опитування.
1) Сформулюйте означення двогранного кута.
2) Що таке грань, ребро двогранного кута?
3) Сформулюйте означення лінійного кута двогранного кута.
4) Чи залежить міра двогранного кута від вибору лінійного кута? Чому?
5) Яким чином можна побудувати лінійний кут двогранного кута?
6) Лінійний кут – АВС (рис. 14) двогранного кута з ребром MN дорівнює 45°, Укажіть, які з наведених тверджень правильні, а які – неправильні:
а) площина АВС перпендикулярна до прямої MN;
б) <MBA > 90°;
в) <ABN = 45°;
г) площина АВС перпендикулярна до площини ABN;
д) якщо АВ = ВС, то <BCA = 90°.
3. Обговорення розв'язування задачі № 1 (2).
II. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу. Тригранний кут.
Побудуємо три промені a, b, с, які виходять з однієї точка O і не лежать в одній площині (рис. 15).
Тригранним кутом (аbс) називається фігура, яка складається з трьох плоских кутів (ab), (bс), (ас),
Ці плоскі кути називаються гранями тригранного кута, а їх сторони а, b, с – ребрами тригранного кута. Спільна вершина плоских кутів (точка О) називається вершиною тригранного кута. Двогранні кути, утворені гранями тригранного кута, називаються двогранними кутами тригранного кута.
Розв'язування задач
9*. Якщо в тригранному куті один плоский кут прямий, прилеглі до нього двогранні кути дорівнюють по 15°, то третій двогранний кут дорівнює 130°. Доведіть.
10. У тригранного кута SASC плоскі кути ASB, ASC і двогранний кут при ребрі SA мають величину 60°. Знайдіть величину кута BSC.
(Відповідь, агссоs.)
11. У тригранному куті два плоскі кути дорівнюють по 45°, а двогранний кут між ними — 60° · Знайдіть третій плоский кут. (Відповідь. arccos.)
12. Задача № 2 із підручника (с. 76).
13. Задача № 4 із підручника (с. 77).
п-гранний кут
Розглянемо n променів a1, a2,... an, які виходять з однієї точки О, і жоден із трьох променів не лежить в одній площині.
п-гранним куmoм (а1а2а3...аn) називається фігура, яка складається з n плоских кутів (а1а2), (а2а3), ..., (аn-1an), (ana1) (рис. 16).
Ці кути називаються гранями, п-гранного кута, а їх сторони — ребрами. Спільна вершина плоских кутів називається вершиною n-гранного кута. Двогранні кути, утворені сусідніми гранями n-гранного. кута, називаються двогранними кутами п-гранного кута.
III. Домашнє завдання
§ 6, π. 38; контрольні запитання № 4—5; задача № 3 (с. 76).
IV. Підведення підсумку уроку
Запитання до класу
1) Дайте означення тригранного кута та його елементів (грані, ребра, вершини, двогранні кути).
2) Дайте означення п-гранного кута та його елементів (грані, ребра, вершини, двогранні кути).
3) У кубі АВСDА1В1С1D1, розглядається тригранний кут β вершиною А і плоскими кутами, ВАС, A1АB, A1AC Знайдіть:
а) величину плоского кута Α1ΑΒ;
б) величину двогранного кута з ребром АА1.
При розв'язуванні задач на цьому уроці широко застосовуються співвідношення в прямокутному трикутнику. Якщо учні не мають міцних навичок в знаходженні елементів прямокутних трикутників, то слід скористатися наступною схемою, її можна використовувати і на наступних уроках.
Співвідношення між елементами прямокутного трикутника . |
|
|
Означення: ; ; ; Правила: 1. Невідомий катет дорівнює добутку гіпотенузи на синус протилежного (косинус прилеглого) кута до невідомого катета: а = с sіn α = с соs β. 2. Невідомий катет дорівнює добутку відомого катета на тангенс протилежного (котангенс прилеглого) кута до невідомого катета: a = b tg α = b ctg β.
|
1
Роганін геометрія 11 клас, урок 2