Всесвітня історія 10 клас ________
Тема. Провідні держави світу в міжвоєнний період
Тема уроку: Велика Британія у міжвоєнний період
Цілі уроку: сформувати уявлення про Велику Британію після Першої світової війни; створити умови для розуміння причин та наслідків втрати Великою Британією своєї світової ролі; проаналізувати передумови світової економічної кризи, ірландське питання, проаналізувати політику консервативних і лейбористських урядів у Великі Британії; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом, вміння працювати в парах та малих групах; формувати повагу у школярів до англійського народу.
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття та терміни: «локаут», «стерлінговий блок», «Британська Співдружність Націй».
Основні дати та події:
1924-1929 рр. – консерватори при владі у Великій Британії;
1926 р. – загальний страйк шахтарів у Великій Британії;
1931 р. – Вестмінстерський статут.
Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, контурна карта, ілюстративний матеріал, картки із завданнями.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
ХІД УРОКУ
Учитель. Американський винахідник Генрі Форд казав: «Зібратися разом - це початок, триматися разом - це прогрес, працювати разом - це успіх!
Ми зібралися,тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаю успіху!
ІІ. Актуалізація опорних знань
Історичний диктант.
Самоперевірка
Вправа «Хто я?»
Учень чи учениця виходить до дошки та повертається до класу спиною. Йому до спини кріпиться портрет історичного діяча, пов’язаного з темою минулого уроку. Його завдання: задаючи запитання, на які клас може відповість «Так» або «Ні», відгадати, ким він є в даний момент.
Воррен Гардінг Кельвін Кулідж Герберг Гувер Франклін Рузвельт
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Оберіть події та організації, у яких приймала участь Велика Британія у ході Першої світової війни та післявоєнного облаштування світу.
«Рада чотирьох»
«Рада десяти»
«велика трійка»
«14 пунктів»
Ліга Націй
Договір десяти держав
Рапалльський договір
Рейнський гарантійний пакт
Брусиловський прорив
«тріумф танків»
Фронтальне опитування.
ІV. Представлення теми та очікуваних навчальних результатів
Учитель. Сьогодні ми з вами довідаємося про становище Великої Британії в період між світовими війнами. З’ясуємо, яких втрат зазнала держава у Першій світовій війні та як вона розвивалася у міжвоєнний період.
V. Опрацювання нового навчального матеріалу
1. Наслідки Першої світової війни
Учні слухаючи розповідь вчителя, у зошитах розприділяють наслідки Першої світової війни для Великої Британії на позитивні та негативні.
Учитель. Велика Британія як провідна держава Антанти домоглася реалізації багатьох цілей, які вона ставила перед початком війни. Було усунуто головного конкурента — Німеччину, країна отримала велику частину репарацій. Однак перемогу Велика Британія здобула за високу ціну. Повністю припинилося житлове будівництво, посилилася залежність країни від ввезення сировини і продовольства, а експорт готової продукції скоротився наполовину. Фінансові потреби покривалися за рахунок внутрішніх і зовнішніх позик. Це призвело до величезного зростання державного боргу. З кредитора американських банкірів Велика Британія перетворилася на їхнього боржника. У ході війни порушилися традиційні зовнішні зв’язки країни. Велика Британія не зуміла зберегти свої економічні позиції на Сході (особливо в Китаї) і Латинській Америці, де її витисняли американський і японський капітали. Величезних збитків Британія зазнала в Росії через борги царського і Тимчасового урядів. Це було однією з причин того, що Велика Британія була головним ініціатором інтервенції проти радянської Росії. На Паризькій мирній конференції Велика Британія домоглася для себе сприятливих рішень, їй дісталася левова частка колоніальних володінь Німеччини і Османської імперії. Після Паризької конференції загострилися суперечності між Великою Британією, з одного боку, і Францією та США — з іншого.
Фронтальне опитування.
Робота з таблицею.
Користуючись текстом підручника, заповніть таблицю.
Реформи Д. Ллойд Джорджа (1918 – 1922)
Сфера |
Заходи |
Мета: переведення економіки на мирні рейки |
|
Промисловість і фінанси |
|
Сільське господарство |
|
Виборча реформа |
|
Соціальна сфера |
|
Робота в парах. Сформулюйте зв’язну розповідь про ірландське питання, доповнюючи речення.
Вибіркове читання. Зачитайте речення, які містять відповіді на запитання.
Робота в парах.
Опрацюйте текст підручника та сформулюйте кілька тез, що характеризують становище країни в передвоєнному десятилітті.
Орієнтовний вигляд тез:
VІ. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Робота з історичною картою.
Простежте за картою та прокоментуйте трансформацію Британської колоніальної імперії.
Фронтальне опитування.
Який досвід Великої Британії 1920-30-х років у побудові нових відносин зі своїми домініонами може бути актуальним у наші дні?
VIІ. Підсумки уроку
Учитель. Отже, у 1920-30-х роках незмінною залишалась політична стабільність однієї з найстарших демократій у світі.
VIІІ. Домашнє завдання