Тема. Віднімання круглих трицифрових чисел з переходом через розряд. Розширена задача на зведення до одиниці. (№№ 644-652)
Мета: ознайомити учнів з усним відніманням круглих трицифрових чисел з переходом через розряд; удосконалювати вміння розв’язувати розширені задачі на зведення до одиниці; формувати навички усного додавання і віднімання круглих трицифрових чисел; виховувати у дітей відчуття взаємодопомоги; розвивати спостережливість, увагу, пам'ять.
Обладнання: демонстраційний матеріал, схеми задач, предметні малюнки, лист.
Хід уроку
-
Організація учнів до уроку.
Пролунав уже дзвінок
Всім пора нам на урок
Встаньте всі рівненько
Привітаємось гарненько
-
Добрий день! Сідайте
-
Приготуйтесь до уроку математики, який проведу з вами я, а звати мене Софія Василівна.
-
Контроль, корекція та закріплення знань учні.
-
Перевірка домашнього завдання
-
Фронтальне опитування
-
Подивіться уважно на дошку, ви бачите вирази, які вам потрібно розв’язати і пояснити.
270-90( 1-ий спосіб. 90 не можна відняти від 70. Візьмемо одну сотню, буде 170, а від 170 відняти 90, буде 80. Додамо 80 до 100, буде 180. 2-ий спосіб. Число 270 розкладемо на два числа: 100 і 170. Від 170 віднімемо 90, буде 80. Додамо 80 до 100, буде 180)
410-90( 1-ий спосіб. 10 не можна відняти від 90. Візьмемо одну сотню, буде 110; 2-ий спосіб 410 розкласти на два числа: 300 і 110. Від 110 віднімемо 90, буде 20. Додамо 20 до 300, буде 320)
-
Молодці!
-
Хто хоче розповісти таблицю множення числа 7?
7∙2=14
7∙3=21
7∙4=28
7∙5=35
7∙6=42
7∙7=49
7∙8=56
7∙9=63
-
Правильно! Сідай!
-
Вам на домашнє завдання була задача 642 та вирази 643
-
Перевірка задачі
-
642 це задача, вам потрібно було розв’язати її.
Розв’язок
-
910-90=820 (грн.)- ціна шафи;
-
820-90=730 (грн.)
Відповідь: на 730 гривень шафа дорожча, ніж глобус.
-
Діти, яку ви виконали першу дію? ( 910-90)
-
А, яку другу дію? (820-90)
-
Який результат задачі? (730 грн.)
-
Чи всіх відповідь така? Підніміть руку в кого так!
-
Добре!
-
Перевірка прикладів
-
Учні, на домашню роботу вам були вирази 643, де потрібно розв’язати їх. Зараз ми перевіримо як ви впорались.
-
На дошці є числові вирази, ви повинні знайти числове значення, яке записане на окремих картках.
-
Добре, виконано вірно.
-
А зараз, хто хоче розставити у порядку збільшення дані результати?
-
Молодці, ви добре впорались і в нас вийшло ключове слово «казка».
-
Сьогодні ми поринемо у світ казки разом із Гердою. Нам потрібно допомогти Герді, щоб вона зустрілася із Каєм, для цього нам необхідно виконати завдання, які надіслані у листі від Герди.
-
Усний рахунок.(5- 7 хв)
«Перше ваше завдання знаходиться на дошці, на цих зимових сніжинках»
-
Приклади 644 (наочність на дошці)
90 370
280 390
-
Хто хоче розв’язати біля дошки 1-ий ( 2-ий, 3-ій, 4-ий) приклад? (Викликаю учнів)
-
Молодці! Ми виконали дане завдання, давайте подивимось, яке у нас друге завдання.
«Подивіться уважно на дошку ви побачите «Математичну цікавинку»
-
Ну ж бо давайте подивимось , що там. На дошці ми бачимо число від якого потрібно відняти або ж додати наступне число вибираючи один за одним із колонки і називати результати прикладів.
-
Математична цікавинка (наочність на дошці)
-
Що цікавого помітили при відніманні? (Кожен наступний від’ємник збільшується на 10, а різниця відповідно зменшується на 10)
-
Що цікавого помітили при додаванні другого доданка? (Із збільшенням другого доданка, сума збільшується)
-
Правильно!
-
Тепер запишемо сьогоднішню дату 4 лютого і класна робота.
-
Каліграфічна хвилинка
-
А зараз учні кожен у свої зошити напише рядочок числа 35 і рядочок числа 78.
-
Спинки тримаємо рівно!
-
Молодці!
-
Повідомлення теми, завдань уроку.
-
На сьогоднішньому уроці ми з вами ознайомимось з відніманням круглих трицифрових чисел з переходом через розряд і з розширеною задачею на зведення до одиниці.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Підготовчі вправи. Розв’язати з поясненням 47-18, 63-45
-
Учні подивіться на дошку вам необхідно розв’язати вирази і пояснити.
47-18=47-10-8=29
63-45=63-40-5= 18
-
Пояснення нового матеріалу
-
Учні подивіться уважно на дошку ви бачите приклад
-
Це новий випадок, який ми будемо розв’язувати. Цей приклад може виконуватися послідовним відніманням, тобто від’ємник 290 розкладемо на 200 та 90. Спочатку ми від 650 будемо віднімати 200, а потім від різниці — 450 віднімемо 90, це буде 360. Отже, спочатку віднімають сотні, а потім десятки.
-
Всім зрозуміло? (При необхідності пояснюю ще раз.)
-
Первинне закріплення.
-
Подивіться у підручник завдання 646. Знайшли? Хто хоче зачитати дане завдання. (Знайди різницю 730-280 і поясни прийом обчислення.)
-
Учні, як ми зможемо цей вираз виконати? (Послідовним відніманням), тобто 280 розкладемо на 200 та 80.
-
Хто хоче виконати приклад на дошці і пояснити прийом обчислення? (Викликаю учня). Прошу до дошки, а інші записують у свої зошити по середині завдання 646, і розв’язують.
730-280=450
730-200=530
530-80=450
-
Правильно! Сідай на місце! Всі написали?
Фізкульхвилинка музична.
-
А зараз, ми трішки відпочинемо. Встали всі! Уважно дивіться на екран телевізора і повторюйте рухи. Тихіше! Сіли всі!
-
Ой ми забули про допомогу Герді, давайте подивимось, яке в неї для нас наступне завдання.
-
Закріплення вивченого матеріалу
« Наступне ваше завдання 647»
-
Учні давайте подивимось, що там? (задача)
-
Записуємо в зошити по середині задача 647.
-
Я прочитаю задачу, а будьте уважні, бо я тільки один раз буду її читати!
В Україні в зоні мішаних лісів випадає за рік 640 мм опадів, а в степовій зоні — 340 мм. На скільки міліметрів більше буває опадів у зоні мішаних лісів, ніж у степовій зоні?
-
Тепер ми повторимо задачу. Про що говориться в задачі? ( про степову зону та зону мішаних лісів)
-
Що ми знаємо про зону мішаних лісів? (що там за рік випадає 640 мм опадів) 2-3 учні відповідають.
-
Що на відомо про степову зону? ( що там випадає 340 мм опадів за рік)
-
Що питається в задачі? ( На скільки мм більше буває опадів у зоні мішаних лісів, ніж у степовій зоні)
-
Чи можемо одразу відповісти на запитанні задачі? (так)
-
Як саме? ( Знайти різницю між кількістю опадів у зоні мішаних лісів та степовій зоні)
-
За допомогу, якої дії? (віднімання)
-
Чому саме віднімання? (Бо, щоб дізнатися на скільки міліметрів більше буває опадів у зоні мішаних лісів, ніж у степовій зоні, нам потрібно від більшого числа відняти менше)
-
Яка у нас буде дія? (640-340)
-
Скільки це дорівнює? (300)
-
А хто хоче записати розв’язок на дошці? А решту записують у свої зошити розв’язок та відповідь.
640-340= 300(мм)
-
Хто як думає, яку відповідь ми можемо записати? ( вислухати 2-3 учнів).
-
Добре, а ще хто як думає?
-
Отже, відповідь буде на 300 мм більше буває опадів у зоні мішаних лісів.
-
Запишіть всі відповідь: на 300 мм більше буває опадів у зоні мішаних лісів (диктую я)!
-
Добре!
-
Ну ж бо подивімось, яке наступне завдання, щоб допомогти Герді у нашому листі. Воно під назвою «Міркуємо разом». Це вирази 648.
-
У цьому завданні нам потрібно обчислити вирази!
-
Хто хоче спробувати виконати перший та другий вираз, біля дошки 700-30, 850-270.
-
Хто хоче спробувати виконати третій та четвертий вираз, біля дошки 470-90, 920-480.
-
Учні ви посередині записуєте у зошитах вирази 648 і виконуєте. Хто швидше зробить підніме руку я перевірю.
700-30= 670 850-270=580
100-30=70 850-200=650
600+70=670 650-70=580
470-90=380 920-480=440
470-70=400 920-400=520
400-20=380 520-80=440
-
У кого не так виправляйте.
-
Добре учні, молодці!
«Наступним вашим завданням буде задача 649.»
-
Запишіть у зошити задача 649.
За 7 днів господарка витратила 14 кг картоплі. На скільки днів вистачить 18 кг картоплі, якщо денна норма витрати збільшиться на 1 кг?
-
Ознайомлення зі змістом задачі.
-
Уважно послухайте задачу. (зачитую я)
-
Хто хоче зачитати задачу ще раз? (зачитує учень)
-
Про що ідеться у задачі? (про кг картоплі)
-
За скільки днів господиня витратила 14 кг картоплі? (7) (3 учні відповідають)
-
Що нам потрібно знати? (скільки днів вистачить 18 кг картоплі, якщо денна норма витрати збільшиться на 1 кг.) (виставляю короткий запис на дошку)
-
Чи можемо ми одразу відповісти на поставлене запитання? (ні)
-
Скільки днів працювала господарка? (7)
-
За 7 днів скільки витратила кг картоплі? (14)
-
Що за цими даними можемо дізнатися? (Скільки кг картоплі витратила господиня за 1 день)
-
Як ми можемо це дізнатися? (якщо 14 поділимо на 7)
Схема опора
14:7= (кг)
-
Якщо нам відомо, скільки кілограмів картоплі витрачала господиня за 1 день, і відомо, що денна норма витрати картоплі збільшиться на 1 кг. То яку наступну дію нам потрібно виконувати? (додавання)
-
Чому саме додавання? (бо ми об’єднуємо кг за день коли було 2 кг та ще 1 кг)
Схема опора
14:7= (кг)
+1= (кг)
-
Що нам далі потрібно дізнатися? ( на скільки днів вистачить 18 кг картоплі)
-
Як ми про це можемо дізнатися? ( 18 кг поділити на денну витрату, тобто 18 кг картоплі розклали по кг)
Схема опора
14:7= (кг)
+1= (кг)
18:= (дн.)
-
Хто хоче записати розв’язок задачі на дошці? Інші пишуть у зошити!
Розв’язання
-
14:7=2 (кг) господиня витратила за день.
-
2+1=3 (кг) денна норма витрати.
-
18:3=6(дн.)
-
Яка відповідь до задачі буде? Хто як думає? (3 учня відповідають)
Відповідь: на 6 днів вистачить 18 кг картоплі.
-
Ви зрозуміли як розв’язувалась задача.
«Наступне завдання буде дуже цікаве, воно із зірочкою. Це задача 650*»
72 кг лимонів, упакованих в ящики, по 8 кг у кожний,розвезли в два овочевих кіоски. В один кіоск привезли 4 ящики. Скільки ящиків лимонів привезли в другий кіоск?
-
Уважно слухайте задачу бо я буду 1 раз її читати.
-
Хто хоче прочитати задачу?
-
Учні будьте уважні! Про що розповідається в даній задачі? (про кіоски, в які привезли ящики лимонів)
-
Що відомо про лимони? (їх було 72 кг)
-
Що відомо про ящики? (в одному ящику було по 8 кг)
-
Скільки ящиків лимонів завезли в 1-ий кіоск? (в 1-ий кіоск привезли 4 ящ.)
-
Що нам потрібно знайти? (скільки ящиків привезли в другий кіоск)
-
Знаючи, що в 1 ящику є 8 кг, ми можемо дізнатись скільки ящиків припадає на 72 кг, якщо 72:8= , бо 72 кг розкладемо по 8 кг.
Схема опора
1)72:8= (ящ.)
— Знаючи, що було ящиків всього і що в 1-ий кіоск привезли 4 ящ., ми можемо дізнатись скільки ящиків привезли у другий кіоск, якщо - 4,бо щоб знайти невідомий доданок, треба від суми відняти відомий доданок.
Схема опора
1)72:8= (ящ.)
2) - 4= (ящ.)
-
Хто хоче написати на дошку розв’язання, а інші записують в свої зошити?
Розв’язання
-
72:8=9 (ящ.) – всього
-
9-4=5 (ящ.)
-
Яка відповідь у нас буде?
Відповідь: 5 ящиків лимонів привезли у другий кіоск.
-
Учні подивіться на дві дії, замість тих дій можна скласти вираз. Хто знає який?
72:8-4=5 (ящ.)
-
Запишіть у свої зошити після відповіді!
-
Добре! Давайте прочитаємо останнє завдання, яке є у нашому листі допомоги.
«Це завдання відрізняється від тих, що ви робили сьогодні. А називається воно «Міркуй сам»
-
Запишіть у свої зошити по середині Міркуй сам.
-
Уважно слухайте мене! Приготуйте собі лінійки та прості олівці.
-
Вам потрібно накреслити два відрізки в свої зошити. Один завдовжки 1 дм 3см, а другий на 3 см коротший.
-
Що таке відрізок? (лінія обмежена двома точками)
-
Скільки сантиметрів має в собі 1 дециметр? (10 см)
-
То яка довжина першого відрізка? (13см, бо 1 дм = 10 см та ще 3 см, це буде 13 см)
-
Що нам відомо про другий відрізок? (він на 3 см коротший)
-
Що означає коротший? (менший, ніж перший відрізок)
-
Що нам потрібно зробити? (від довжини першого відрізка відняти довжину другого відрізка)
-
Отже, яка довжина другого відрізка? (10 см)
-
Накресліть два відрізки в зошити. Перший дорівнює 13 см, а другий 10 см.
-
Завдання додому
-
На домашнє завдання вам будуть задача 651 та нерівності 652.
-
У задачі 651 потрібно дізнатися на якій висоті опинився вертоліт. Якщо спочатку він летів на висоті 640 м, а потім знизився! На 260 м, а згодом він піднявся! на 270 м. Перше вам потрібно буде дізнатися на якій висоті він летів коли знизився, а друге вам необхідно буде дізнатися, на якій висоті вертоліт летів коли піднявся. У нерівностях 652, вам необхідно буде порівняти числа, на скільки число більше або менше від другого за поданим зразком.
-
Підсумок уроку
-
На нашому уроці ми допомогли Герді зустрітись із Каєм. Вона є дуже вдячна вам, що ви допомогли впоратись із завданнями.
-
Що ми сьогодні вивчили? (віднімання круглих трицифрових чисел з переходом через розряд, вивчили спосіб порозрядного віднімання)
-
Які завдання викликали у вас труднощі?
-
Найактивніші дістануть оцінки! Це…
-
Встали всі, урок закінчено! До побачення!