Інтегрований урок математики та літературного читання
Тема: Математика. Множення і ділення чисел на 10 і 100.
Літературне читання. Урок позакласного читання.
Від зернини у землі - до хлібини на столі.
Мета:
Математика: Вчити застосовувати правила множення і ділення на 10 і 100 в усних та письмових обчисленнях; повторити прийоми додавання та віднімання багатоцифрових чисел; узагальнити вміння розв’язувати задачі; виховувати інтерес до математики.
Літературне читання: Формувати уявлення дітей про цінність хліба; виховувати бережливе ставлення до нього; навчати поважати працю і самим працювати старанно і сумлінно.
Завдання:
1. Дослідити як хліб « потрапив на стіл і пройти його шлях» за допомогою математичних завдань.
2. Познайомитись із творами мистецтва про хліб та поетичними замальовками.
3. Простежити як хліб оспіваний в усній народній творчості і яке має значення для людини.
Обладнання:
Презентація до уроку, картини українських письменників про хліб, дитячі малюнки, збірки віршів, загадок, прислів’їв, приказок про хліб, підручник «Математика» 3клас автор М.В.Богданович, Г. П.Лишенко; анкета для учнів, колоски, коровай, вишитий рушник
План уроку:
1. Організація класу.
2. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
4. Актуалізація та коригування опорних знань, умінь і навичок.
5. Вивчення нового матеріалу та розвиток математичних знань.
6. Творче перенесення знань та навичок на нові ситуації.
7. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів.
8. Підбиття підсумків інтегрованого уроку, рефлексія, оцінювання результатів роботи школярів на уроці.
Хід уроку
1. Організація класу.
1. Психологічна установка.
Учитель. Пролунав уже дзвінок -
Починаємо урок.
2. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
(Слайд 1)
1. Вступна бесіда.
Учитель. Сьогодні ми поговоримо про те, що завжди було турботою і радістю людини, чому вона віддавала свій труд і талант.
Загадка. Виріс у полі на добрій землі –
Місце почесне зайняв на столі. /ХЛІБ/
(Слайд 2)
На уроці ми підсумуємо ваші знання і вміння з математики: повторимо правила множення і ділення чисел на 10 і вивчимо множення на 100, дізнаємось , як в вмієте працювати з іменованими числами, а разом з тим проведемо дослідження, як хліб потрапив на стіл і пройдемо його шлях за допомогою математичних завдань.
(Слайд 3)
Познайомимось із творами мистецтва про хліб та поетичними замальовками, простежимо як хліб оспіваний в усній народній творчості і яке має значення для людини.
(Слайд 4)
Готуючись до цього уроку, ми з вами поділилися на 6 груп: ДОСЛІДНИКИ, АНАЛІТИКИ, ХУДОЖНИКИ, ЛІТЕРАТОРИ, НАРОДОЗНАВЦІ, КУХАРІ. Це нам допоможе у досягненні мети та завдань уроку.
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
(Слайд 5)
Учитель. – Чи знаєш ти, чим пахне хліб?
Коли весною кілька діб
Гуркоче трактор над рікою,
Хліб пахне працею людською.
(Слайд 6)- професії.
4. Актуалізація та коригування опорних знань, умінь і навичок.
1. Учитель. Щоб хліб потрапив до нас на стіл, спочатку потрібно його посіяти.
Навесні не посієш – восени не збереш
(Слайд 7) Об'єднаємось у три господарства:
1. Державне господарство «Злагода»
2. Акціонерне об’єднання «Добро»
3.Фермерське господарство «Мрія»
Перед сівбою в Україні завжди говорили: (Слайд 8) Поможи, Боже, рано почати й рано закінчити – хай легко почнеться, ще легше скінчиться.
2. Усна лічба.
-- Гімнастика розуму. 1. Зорали поле.
«Злагода» 5*10*10= «Добро» 2*9*10= «Мрія» 18:3*10=
(Слайд 9) Скільки тижнів достигає жито?
Два тижні жито зеленіє,
Два тижні колоситься,
Два тижні відцвітає,
Два тижні наливає,
Два тижні поклони б’є,
Жати себе просить. /5*2=10 тижнів/
Скільки днів? / 10*7=70/
Пшениця достигає - 90 днів. На скільки довше? /90-70=20/
5. Вивчення нового матеріалу та розвиток математичних знань
1. Підготовча робота (с.118, завдання 748)
(Слайд 10) Посієш вчасно, вродить рясно
2. Колективна робота
(Слайд 11) Дощиком умиється золоте зерно
Завдання 749, 751
Фізкультхвилинка «Дощик»
3. Робота з іменованими числами
(Слайд 12) Поки пшеничка достигає, господар не дрімає
1 кг = *** г 1 ц = ***кг
1 т = ***кг 1 т = ***ц
Порівняти < > =
«Злагода» 7 т 5 ц ___ 7 т 50 кг «Мрія» 1 кг ___1 ц
4 ц 5 кг ___ 4 ц 50 кг 100 кг___1 т
«Добро» 3 ц ___305 кг
1 т ____2ц 90 кг
4. Робота над задачею
(Слайд 13) Прийшли жнива – іншої роботи нема
«Злагода»
У господарстві «Злагода» три комбайни за 6 годин скосили 54 гектари пшениці. За скільки годин комбайни скосять 72 гектари пшениці?
«Добро»
З першого поля акціонерного господарства «Добро» зібрали 440 ц ячменю, а з другого – на 90 ц більше. Скільки центнерів ячменю зібрали всього з двох полів?
«Мрія»
Фермер із господарства «Мрія» на склад завіз 350 ц пшениці, 250 ц ячменю та 150 ц жита. Скільки всього зерна завіз фермер на склад?
5. Математична естафета. Естафету проведемо, колосочки всі зберемо.
(Слайд 14) Як зберемо до Іллі, то будемо у млині
«Злагода» «Добро» «Мрія»
9 *100 = 4 * 100 = 7 * 100 =
+ 100 = + 100= +100=
: 100 = : 100 = : 100 =
*8 = *100= *100=
- 500 = - 100= - 500=
: 10 = : 10 = : 10 =
-30 = -40 = -30 =
* 100 = 0 * 100= 0 * 100 =0
6. Творче перенесення знань та навичок учнів у нові ситуації
(Слайд15) Намололи борошна, спечемо хліба та хлібобулочних виробів
1.(Слайд 15/а) – рецепти від групи «Пекарів»
2. Завдання 752
Фізкультхвілинка «Печу, печу, хлібчик» Позабавляємо малих діточок.
3. Творча групова робота школярів
Учитель. Ми з вами побачили, згадали і навіть відчули, який складний шлях проходить хліб, починаючи з маленького зернятка і закінчуючи пахучим, смачним буханцем на нашому столі. Скільки потребує він людської праці, сил, здоров’я. І зробимо висновок, як потрібно ставитись до хліба.
Бережіть хліб – бо він святий.
1. Виступ дослідницької групи про значення хліба в житті людини.(Слайд 16) Цікаві відомості про хліб.(Слайд 17) Традиції та обряди.(Слайд18)
2. Виступ групи «Народознавці». Прислів’я, приказки та загадки про хліб, народні прикмети.(Слайд 19,20,21)
3. Виступ групи « Літератори».(Слайд 22)
4. Підсумки роботи групи « Художників».(Слайд 23,24)
5. Соціальне опитування групи «Аналітики». Та їхні поради.(Слайд25,26)
7. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів
Учитель. Одне із найбільших багатств світу – це хліб. Пахучий теплий із шкоринкою золотавою. Від сонця позолота в нього. Та чи тільки від нього? Золоті роботящі руки зерно у ріллю посіяли. Урожай доглянули й зібрали. Роботящі руки зерно змололи, тісто замісили, хліб спекли. Роботящі руки в дім його принесли, на вишивану скатертину поклали. І лежить він на столі пахучий, руками роботящими подарований. Лежить ясний, як сонечко, і ніби промовляє: любіть мене, шануйте, їжте та здоровими будьте. (Слайд 27)
Пахне хліб,
Як тепло пахне хліб!
Любов’ю трударів
І радістю земною,
І щастям наших неповторних діб-
Духмяно пахне хліб! /Платон Воронько/
8. Підсумок уроку. Спасибі, любі діти, за роботу вашу, шануйте хліб бережіть його.
Шануймо хліб насущний наш людино,
у нинішній і у прийдешній день.
Щоб з колоска не випала й зернина,
нехай зі столу й крихта не впаде!