Конспект уроку на тему: "Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання. Р.Бернс, Г.Гейне. Поетизація високого почуття, розкриття його сутності."

Про матеріал
Завдання цього уроку ознайомити учнів із зарубіжними поетами, що писали про дружбу та кохання: Р.Бернсом, Г.Гейне; розкрити особливості поетичного світу кожного з них, довести, що любов — першооснова життя, засіб бачення і пізнання світу та власної душі, допомогти зрозуміти, що кохання — найсвітліше, найніжніше почуття, що здатне творити чудо, робити людину доброю, чуйною, благородною; виховувати повагу до справжніх почуттів; удосконалювати навички аналізу й виразного читання поетичного тексту.
Перегляд файлу

Тема. Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання. Р.Бернс, Г.Гейне. Поетизація високого почуття, розкриття його сутності.

Мета: ознайомити  учнів  із  зарубіжними  поетами, що писали  про  дружбу та  кохання; довести, що любов — першооснова життя, засіб бачення і пізнання світу та власної душі, допомогти зрозуміти, що кохання — найсвітліше, найніжніше почуття, що здатне творити чудо, робити людину доброю, чуйною, благородною; виховувати повагу до справжніх почуттів; удосконалювати навички аналізу й виразного читання поетичного тексту.

Обладнання: портрети поетів, підручник, збірки поетичних творів, комп’ютер та мультимедійний проектор, презентації до уроків.
Тип уроку: урок виразного читання та аналізу поезій.

Епіграф: Коли любиш, то таке багатство відчуваєш , стільки ніжності, привітності, навіть не віриться, що так умієш любити. (А.П.Чехов)

                                                               Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1.Вчитель

На попередніх уроках ми з вами говорили вже про дружбу та любов. Напевно, кожен із вас задумувався над тим, для чого ж людині потрібно мати друзів або що таке кохання. Виявляється, що це почуття - чи не найголовніше у повсякденному житті. Для того, щоб збагнути, навіщо людині воно потрібне, треба передусім визначити, що це таке. Кожна людина кохання розуміє по-своєму, адже воно багатогранне.

-Поетична п’ятихвилинка  (прослуховування поезій на тему кохання)

Любовь готова все прощать,
когда она - любовь,
умеет беспредельно ждать,
когда она - любовь,
любовь не может грешной быть,
когда она - любовь,
ее немыслимо забыть,
когда она - любовь,
она способна жизнь отдать,
когда она - любовь,
она - спасенье, благодать,
когда она - любовь,
полна безмерной доброты,
когда она - любовь,
она естественна, как ты,
когда она - любовь.

Эльдар Рязанов

 

АННА АХМАТОВА
Двадцать первое. Ночь. Понедельник.
Очертанья столицы во мгле.
Сочинил же какой-то бездельник,
Что бывает любовь на земле.

И от лености или со скуки
Все поверили, так и живут:
Ждут свиданий, боятся разлуки
И любовные песни поют.

Но иным открывается тайна,
И почиет на них тишина…
Я на это наткнулась случайно
И с тех пор все как будто больна.

 

Я потонула в почуттях,

Розтанула в тобі усьому.

І відчуваю дивний страх,

Що більш не повернусь додому.

Тобою мрію і живу.

З тобою я немов літаю.

Немов вітрило кораблю

В тобі потребу відчуваю.

Не знаю звідки ти зявивсь.

Як жити я могла без тебе?

Без тебе зорі гаснуть всі

І хмари застилають небо.

О, доле, дякую тобі,

Що нас з коханим повінчала.

І та весна, мов буйний цвіт,

Була всього цього началом.

 

Якщо кохаєш, то кохай

До забуття, аж до нестями.

В душі нехай цвіте розмай,

Світанки повнять соловями.

Послухай серце, не страждай.

Не залишай глибоку рану.

Ти волю почуттям віддай,

Випий кохання до остану.

                   (авторські вірші)

 

Чого являєшся мені
У сні?
Чого звертаєш ти до мене
Чудові очі ті ясні,
Сумні,
Немов криниці дно студене?
Чому уста твої німі?
Який докір, яке страждання,
Яке несповнене бажання
На них, мов зарево червоне,
Займається і знову тоне
У тьмі?

Чого являєшся мені
Усні?
В житті ти мною згордувала,
Моє ти серце надірвала,
Із нього визвала одні
Оті ридання голосні —
Пісні.
В житті мене ти й знать не знаєш,
Ідеш по вулиці — минаєш,
Вклонюся — навіть не зирнеш
І головою не кивнеш,
Хоч знаєш, знаєш, добре знаєш,
Як я люблю тебе без тями,
Як мучусь довгими ночами
І як літа вже за літами
Свій біль, свій жаль, свої пісні
У серці здавлюю на дні.

О, ні!
Являйся, зіронько, мені
Хоч в сні!
В житті мені весь вік тужити —
Не жити.
Так най те серце, що в турботі,
Неначе перла у болоті,
Марніє, в'яне, засиха,-
Хоч в сні на вид твій оживає,
Хоч в жалощах живіше грає.
По-людськи вільно віддиха,
І того дива золотого
Зазнає, щастя молодого,
Бажаного, страшного того
Гріха!

                             І.Франко

- Асоціативна розминка.

Кожен  із  вас  задумувався  над  тим,  для  чого  ж  людині  потрібно  мати  друзів   або  що  таке  кохання. Виявляється,  що  це   почуття - чи  не  найголовніше  у  повсякденному  житті. Для  того,  щоб  збагнути,  навіщо  людині   воно  потрібне,  треба  передусім  визначити,  що  це  таке. Кожна  людина  кохання   розуміє  по-своєму,  адже  воно  багатогранне. З чим у вас асоціюється слово кохання?

Створення асоціативного ряду до слова «кохання»

-Цитатна доріжка

Прочитайте вислови відомих людей про кохання. Висловіть власні  роздуми  та  узагальнення про те, що  таке  кохання.

«Той, хто кохає по-справжньому якусь одну людину, любить увесь світ.» (Е.Фром)

«Кохання — це  бажання бути  коханим.» (Платон)

«Кохання — найсильніше  з  усіх  пристрастей,  тому  воно  одночасно  оволодіває головою,  серцем  і  тілом.» (Вольтер)

«Кохати  глибоко — означає  забути  про  себе.»  (Ж.Ж.Руссо)

«Любов  наділяє  благородством  навіть  тих,  кому  природа  відмовила  в  ньому.» (В.Шекспір)

«Найбільше  щастя  в  житті -  це  впевненість,  що  тебе  кохають.»  (В.Гюго)

«Любов,  як  свічка:  від   великого  подиху  вітру — розгорається, а  від   легенького  вітерцю — гасне.»       (І.Франко)

- Робота з епіграфом.

- Ось декілька дитячих відповідей на запитання: “Що таке кохання?”

Оля, 8 років: “Це коли мама і тато не сваряться. Кохаючи, вони кажуть одне одному лагідні слова. Діти теж можуть закохуватися. Я, наприклад, люблю хлопчика Богдана.”

Вадим, 7 років: “Ну, я не часто закохувався. Коли люблять, кажуть хороші слова, дарують подарунки. Точно визначити, що таке кохання, не можу.”

Оленка, 3 роки: “Люблю тата й маму, а ще дідусів і своїх бабусь. А ще люблю своїх друзів, бо ми разом гуляємо і граємося.”

Діма, 8 років Любов знайде тебе, навіть, якщо ти намагаєшся сховатися від неї. Я намагався сховатися, коли мені було п’ять років, але дівчата знаходили мене.
Ліза, 7 років  Коли ти любиш когось, твої вії весь час піднімаються і опускаються, вгору-вниз, а з-під них сиплються зірочки.
Вчитель. А як би ви відповіли на це запитання? (метод мікрофон)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

1.Вчитель:

- Нашу розмову про кохання ми продовжимо знайомством із зарубіжними поетами, що створювали свої вірші в різні часи, але писали про одне — про кохання. Ця вічна тема не могла залишати в спокої талановитих людей.

Генріх Гейне, Роберт Бернс. Вони різні за своїм походженням, уподобаннями, розумінням багатьох житейських речей, вони навіть жили в різні епохи. Але єднає їх одне: глибоке розуміння світлого й прерасного людського почуття — кохання.

2.Послухаємо повідомлення про них (випереджальні завдання)

Завдання класу: прийом “Логічний ланцюжок слів”

3.Вчитель.

Роберт Бернс — великий шотландський поет (29.01.1759-21.07.1796)

Його поезія нікого не залишає байдужим, він писав прості і гарні пісні, які співали по всій Шотландії. Він був чудовим ліричним поетом і міг писати гумористичні і сатиричні вірші, оспівуючи вірне кохання, дружбу і свою маленьку Шотландію.

“У мене не було бажання стати поетом, поки кохання не охопило всього мене, а потім уже прийшли Вірші і Пісні, вони стали тією безпосередньою мовою, якою говорило моє серце,”- так писав про себе Роберт Бернс в 1783р.

Вірші він присвячував багатьом жінкам. І в кожному з них він загострював увагу на соромязливості, ніжності, відданості, благородстві.

-Читання статті підручника про Р.Бернса та його вірша “Любов”.

Відповіді на запитання підручника.

Що особливо привернуло вашу увагу у цьому вірші?

Аналіз поезії Р. Бернса «Моя любов»

Автор, назва

Р. Бернс «Моя любов»

Тема вірша

Кохання та його значення в житті людини

Основна думка

Його любов ніколи не закінчиться, буде вічною

Художні засоби (тропи, фігури)

Епітети(рожевий цвіт,весінньому саду,веселий спів,рідний край), порівняння(Моя любов-рожевий квіт, моя любов –веселий спів) ,гіперболи(нехай посхуть усі моря, потануть брили скал)

Настрій твору

Оптимістичний

Отже, у поезії Р. Бернса яскраво простежується тема кохання

-Ситуативне завдання “Словесне малювання”

Вам запропонували відобразити за допомогою фарб все, що ви відчули після читання вірша, то яким би був ваш малюнок?

Робота з підручником. Самостійне читання статті про Г.Гейне.

Вчитель:

виділіть декілька головних штрихів життя і творчості Гейне:

німецький поет-романтик;

збірка поезій “Книга пісень” - це поетична розповідь про нещасливе, нерозділене кохання;

значне місце в “Книзі пісень” посідає природа, яка стає повноправною дійовою особою;

зображуючи природу, поет відтворює свої настрої, поривання, мрії, страждання й радощі.

-Виразне читання поезії “Коли настав чудовий май...”

Аналіз поезії Г. Гейне «Коли настав чудовий май»

Автор, назва

Г. Гейне «Коли настав чудовий май»

Тема вірша

Кохання й душевні страждання

Основна думка

Кохання –це високе почуття, що дає життя людському серцю

Художні засоби (тропи, фігури)

Епітети(чудовий май), метафори(садочків розвивання)

Настрій твору

Ніжний, чутливий

 

-Робота в групах

Група 1- порівнює поезії Г. Гейне і Р. Бернса за схемою визначає спільне

Група 2 – порівнює поезії Г. Гейне і Р. Бернса за схемою визначає відмінне

Відмінне:

Р. Бернс

Г. Гейне

Оптимістичний настрій, віра в себе і щасливе майбутнє

Ніжний, чутливий настрій, невпевненість у майбутньому

 

Спільне:

 

 

 

 

 

 

 

 

Отже, поезії Р. Бернса та Г. Гейне спільні за мотивом, темою, побудовою та відмінні за настроєм.

ІІI. Закріплення вивченого матеріалу

1.Скласти сенкан на тему : «Кохання» за зразком

Кохання
Казкове, недосяжне
Приходить, окрилює, втікає
Втримати його уміють одиниці
Мрія

2. Робота з епіграфом 

Діти, ми з вами ознайомилися із життям та творчістю поетів,скажіть будь ласка чи було справжнє кохання в  їхньому житті.

ІV.Оцінювання роботи учнів. Інструктаж домашнього завдання. 

Підготуватися до контрольної роботи, написати твір-мініатюру на тему: «Кохання та людські почуття»

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
26 лютого 2020
Переглядів
4948
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку