Урок « Немає в нас нікого рівного йому в доблесті » Втілення в образі Тараса Бульби кращих рис запорозького козака

Про матеріал
Даний матеріал допоможе проаналізувати образ Тараса Бульби, розкрити неоднозначність і типовість характеру героя: втілення в ньому кращих рис запорозького козака і визначення в ньому цією домінантою інших його якостей: ставлення до дружини, синів, побуту; розвивати навички виразного читання, усного мовлення, словесного малювання; навчати учнів висловлювати свою думку; виховувати моральні якості школярів, любов до Батьківщини.
Перегляд файлу

1

 

« Немає в нас нікого рівного йому в доблесті »

Тема. Втілення в образі Тараса Бульби кращих рис запорозького козака

Мета: проаналізувати образ Тараса Бульби, розкрити неоднозначність і типовість характеру героя: втілення в ньому кращих рис запорозького козака і визначення в ньому цією домінантою інших його якостей: ставлення до дружини, синів, побуту;

  розвивати навички виразного читання, усного мовлення, словесного малювання; навчати учнів висловлювати свою думку;

 виховувати  моральні якості школярів, любов до Батьківщини.

 

Обладнання: комп’ютерно – тематичні слайди, відео фрагменти за мотивами повісті « Тарас Бульба »,  ілюстрації Є. Кибрика , П. Боклевського  та ін. до повісті, підручники.

 

Тип уроку: урок застосування знань, навичок і вмінь.

Отже, виходить, щоби даремно пропадала

 козацька сила, щоби людина згинула,

як собака, без доброго діла, щоби ні вітчизні,

ні всьому християнському світові

 не було від неї ніякої користі?

 Та нащо ж ми живем, на якого біса ми живем?

Тарас ( М. Гоголь « Тарас Бульба ») 

 

Одне слово, руська вдача

дістала тут могутній,

широкий розмах, дужий вияв.  

М. Гоголь « Тарас Бульба » 

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Перегляд відеофільму за твором М. Гоголя « Тарас Бульба ».
  2. Слово вчителя.

        Сьогоднішній наш урок я розпочала  переглядом  відеофільму недаремно. Він допоміг нам  поринути  у ті далекі часи української історії, які описує М. В. Гоголь у своїй повісті « Тарас Бульба ». 

Пройшло досить багато з того часу, коли жили славні козаки. Зараз, на жаль, залишився тільки відгомін про їх подвиги, волелюбність, віру. Всі вони були справжніми патріотами  своєї матері - України. Одним з таких охоронців і захисників був Тарас Бульба про якого з неприхованим захопленням писав М. В. Гоголь у повісті «Тарас Бульба».

З першої до останньої сторінки повісті ми бачимо, відчуваємо могучий голос старого козака: у своєму дворі, на розлогому степу, на Січі, під час бою. Своїм мудрим і наповненим силою голосом він підтримував своє бойове товариство. Навіть в останні хвилини свого життя він просив не пощади в Бога, а прощався зі своїми бойовими товаришами.

                                Читання учнем уривку напамять  (« Передсмертне слово Тараса Бульби »)

Чуючи ці слова, серце наповнюється гордістю за рідну землю, за славне козацтво, віру православну, нескореність духу сильної й мужньої людини, яку не можуть здолати жодні муки. Отже, сьогодні в центрі уваги – образ Тараса Бульби.

ІІІ. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

Кожний з персонажів гоголівської повісті міг би стати героєм натхненної поеми. Але перший серед цих героїв - Тарас.

Суворий й непохитний, Тарас Бульба, веде життя повне негод і небезпек. Він не був створений для сімейного вогнища. Його «нежба» - чисте  поле та добрий кінь. Побачившись після довгої розлуки із синами, Тарас наступного ж дня поспішає з ними в Січ, до козаків.

2. Словесне малювання.

  • Опишіть, яким ви вперше побачили Тараса Бульбу?

3. Робота з репродукцією Є. Кибрика «Тарас Бульба»

  •   Яким зображено героя на картині?
  •   Чи співпадає бачення художника з вашим власним?
  •   Які риси вдачі Тараса підкреслює Є. Кибрик? (На картині Тарас зображений мужнім козаком, про це свідчить його суворий погляд.)

4. Робота з епіграфами.

  •   На яких рисах вдачі героя акцентує автор увагу повісті? (Підкреслює суворість характеру головного героя. Крім того, зображується широта натури, її духовна сила)
  •   Чим пояснюється така суворість?  Зачитайте . (Історичними умовами, жорстоким часом)

5. Коментоване читання.

Як відомо, Гоголь не дає окремого портрета головного героя. Тож спробуємо увійти в дім Тараса і спробувати дати характеристику йому за власним оточенням.

  •   Зачитайте опис його помешкання. М. Гоголь детально описує предмети побуту і трофеї, що були у світлиці.
  •   Як цей опис хара­ктеризує героя?
  •   Прокоментуйте призначення цих предметів.
  •   Що вони нам розпо­віли про Тараса?

6. Виразне читання.

– Знайдіть і прочитайте (напамять ) авторські характеристики Тараса у І розділі. Як розкри­вається характер героя в цих рядках?

Людина величезної волі й незвичайного природного розуму, зворушливо ніжний до товаришів і нещадний до ворога, він карає польських магнатів і орендарів і захищає пригноблених і знедолених. Це могутній образ, овіяний поетичною легендою, за словами Гоголя, «точно незвичайне явище російської  сили».

7. Бесіда

– В чому бачить своє покликання Тарас? (У служінні Вітчизні і православній вірі. Він вважав себе за захисника православ’я).

– Пригадайте сцени, в яких показані самі напружені моменти життя Тараса.

(Перегляд відеофрагменту з кінофільму «Тарас Бульба» «Промова Тараса

(«Хочеться мені вам сказати, панове, що є наше товариство…»)».

 

8. Бесіда.

– Яке враження справляє ця промова на читача? (Через цю промову автор показує Бульбу як нескореного духом козака, який вірує в Україну, в товариство, волю, справедливість. “Дай, Боже, аби таких полковників було більше на Україні!” - говорить про Тараса Касян Бовдюг)

Тарас користувався повагою і авторитетом серед запорожців. Тому його раді були бачити на Січі.

– Покажіть, як Гоголь розкриває полковницький талант Тараса. Знайдіть уривок в тексті і зачитайте. (“Полководці… готувалися дати бій. Тарас вже бачив це по руху і шуму в місті і розторопно клопотав, будував, роздавав інструкції і накази, встановив в три табори курені, обнісши їх возами у вигляді фортеці, - рід битви, в яких бували непереможні запорожці; двом куреням повелів забратися в засідку; вбив частину поля гострими кілками, зламаною зброєю, уламками списів, аби при нагоді загнати туди ворожу кінноту. І коли все було зроблене, як потрібно, сказав промову козакам, не для того, щоб схвалити і освіжити їх, - знав, що і без того міцні вони духом, - а просто самому хотілося висловити все, що було на серці”. У бою Тарас постійно підтримує дух товаришів: “А що, пани, є ще порох в порохівницях?”)

– Як православ'я Тараса і запорожців поєднується з їх завзятістю і широтою розгулу? (Православна віра - основа існування Січі. Любов до ближнього, до своїх братів рухає козаками, коли вони відправляються в похід в захист гнаних православних християн, коли залишаються під стінами Дубно, з метою виручити друзів з польського полону, коли кидаються в слід за татарами, що полонили козаків.)

– Пригадайте сцени, в яких показані самі напружені моменти життя Тараса.

 

9. Читання в особах епізоду зустрічі Андрія з батьком у бою.

10. Диспут.

- Як закінчилася зустріч батька з сином на полі бою?

- Чи правильно зробив Тарас?

- Рішення покарати сина – справедливе чи жорстоке?

 ( Пригадати 10 заповідей Божих )

11. Бесіда.

- Як Тарас сприйняв те, що ляхи взяли в полон Остапа? ( Він намагався допомогти синові у бою, та сам був поранений ).

- Як змінився Тарас?

- Як підтримав сина Тарас в останню хвилину його життя?

- Ким був Тарас для Остапа? (Тарас для Остапа ідеал рицарства, відваги, стійкості. Остап близький батькові не тільки по крові, але і до душі. Батьківське «чую!» - духовна підтримка для нього).

10. Слово вчителя

Все життя Тараса було нерозривно  пов'язана з життям Січі. Служінню товариству, вітчизні він віддавав себе безроздільно. Цінуючи в людині колись усього його мужність і відданість ідеалам Січі, вона невблаганна до зрадників і боягузів. Образ Тараса втілює в собі молодецтво й розмах народного життя, всю духовну й моральну силу народу. Це людина великого запалу почуттів, страстей, думки. Сила Тараса - у могутності тих патріотичних ідей, які він виражає. У ньому немає нічого егоїстичного, дрібного, корисливого.

 

 

11. Бесіда

– Яке було ставлення Тараса до близьких? ( зворушливо ніжний до товаришів).

– Чи не дуже Тарас суворий до своїх рідних? (Він різкий і грубий в обігу з близькими, як того вимагало жорстоке століття, хоча любив синів і гордився ними. Тарас глибоко страждає, втративши Остапа.)

 

12. Слово вчителя

Дружина для Тараса Бульби - перш за все мати для майбутніх захисників віри, і видима байдужість героя до її горя при розставанні з синами пояснюється саме цим підпорядкуванням другорядного головному: відчуття кровної, спорідненої любові релігійному, рицарському служінню, благословення на яке і просить у неї для синів Тарас перед відправленням в Січ. І любов матері повинна відступити перед покликанням синів.

Так само сам Тарас, як по відношенню до мученика за віру Остапа, так і по відношенню до зрадника Андрія, долає узи кровної спорідненості, віддаючи перевагу над ними узам «небесного братерства».

Останні сторінки повісті неможливо читати без хвилювання. Картина смерті Тараса Бульби надовго залишиться в пам’яті. Він загинув, але не зламався. Навіть передсмертні муки не здолали його волі.

(Перегляд відеофрагменту з кінофільму «Тарас Бульба» «Страта Тараса Бульби»)

 

Отже повернемось трішки назад…

 

13. Бесіда

– Пригадайте як саме потрапив до полону Тарас Бульба? (Він повернувся за люлькою, яка випала під час бою)

– Поясніть сенс виразів, використаних Гоголем в сцені полонення Тараса: «випала люлька з тютюном», «набіг гурт, схопила під могутні плечі», «не старість була провиною», «сила здолала силу».

– Що говорять вони про відношення письменника до Бульби? (Автор любить свого героя і гордиться ним. У цих виразах він як би виправдовує полонення Тараса, говорить про випадковість що відбувся, про гідний опір старого козака.)

 

14. Слово вчителя.

Для Гоголя важливо було показати, як в Тарасові втілилися типові риси запорожця. Письменник, підводячи підсумок життя і смерті свого героя, не випадково говорить: «Та хіба знайдуться на світі такі вогні і муки і сила така, яка пересилила російську силу?»

– Яким ми бачимо Тараса в сцені страти? (Тут весь Тарас з непохитною стійкістю, з презирством до смерті: «думаєте, є що-небудь на світі, чого б побоявся козак? Постійте ж, прийде час, буде час, дізнаєтеся ви, що таке православна віра!”

– Чи можна назвати Тараса Бульбу народним героєм? Зачитування домашніх творів (В образі Тараса Гоголь втілив найяскравіші, найсильніші риси національної вдачі: високе, безкорисливе кохання до батьківщини, вірність православній вірі, готовність до подвигу, відданість товариству і широту душі, кращі риси народу. Тарас Бульба - народний герой.

15. Виступ учня.

Цікаво, що його літературного героя, козацького полковника Тараса Бульбу, в багатьох випадках ототожнюють з реально діючою історичною особою і згадують поруч з Петром Сагайдачним, Богданом Хмельницьким, Іваном Сірком та Іваном Мазепою. Це полковник доби Хмельниччини Остап Гоголь. Він керував Подільським полком. Подільський полковник Війська Запорозького виконує найважливіші доручення Б. Хмельницького в Західному регіоні України. Підручник с. 139.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Слово вчителя.

З однієї сторони Тарас Бульба це мудрий і досвідчений ватажок козацького війська. Його відрізняли, пише Гоголь, «уміння рухати військом і найсильнішою ненавистю до ворогів». Він «любить просте козацьке життя» і нічим не виділяється серед них.

Його душа перейнята лише одним  прагненням - до волі й незалежності свого народу.

І разом з тим образ зм'якшений гумором - добрим, лукавим, світлим. У Тарасі, як і в інших персонажах повісті, перемішані ніжність і брутальність, серйозне й смішне, велике й мале, трагічне й комічне. У такому зображенні людського характеру Бєлінський бачив чудовий гоголівський дарунок «виставляти явища життя у всій їхній реальності й істинності».

З доконаною художньою вірогідністю автор показує нам образ Тараса Бульби - у Січі й будинку, у мирний час і на війні, у його відносинах з друзями й ворогами.

 

2. Гра  « Хто швидше розповість про Тараса Бульбу »

  •    Чин (полковник)
  •    Де проводив більшу частину життя? (в Запорозькій Січі)
  •    Яких звичаїв дотримувався? (українських народних)
  •    Як ставився до польських звичаїв? (зневажав)
  •    Яку віру захищав? (християнську)
  •    В чому бачив зміст життя? (в бою за незалежність)
  •    Для чого звав гостей, коли приїхали сини із бурси? (похвалитися синами)
  •    Чому змінив день поїздки на Запорізьку Січ? (бо лише на Запорізькій Січі справжнє життя)
  1. Робота в парах

І пара учнів - Скласти асоціативний кущ зі словом    « Тарас Бульба ».

ІІ – Дібрати прислівя до характеристики образу Тараса Бульби.

ІІІ – Користуючись текстом повісті, спробуйте створити портрет Тараса Бульби.

  1. Перевірка завдань.

VІ. Д/З. Підготувати характеристику образів Остапа і Андрія. Скласти цитатний план. А. – Остапа; Б – Андрія.

VІІ. Підсумок

1.На сьогоднішньому уроці я дізналася…,  я взяла для себе… .

2. Зверніть увагу на дату написання повісті – 1842 рік. ( ІІ редакція, І – 1835р.). Через 100 років поет К Сімонов напише вірш « Тарас Бульба » (1942).

Виразне читання вірша.

Подвиг, мужність,безкорисне служіння товаришам, батьківщині назавжди залишаються в пам’яті поколінь: про Тараса говорять його бойові товариші, про знаменитого отамана співають бандуристи, його подвиг повторюється в наступних поколіннях.

3. Обговорення ілюстрацій

4 Виставлення оцінок . Виставлення балів учнями .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 лютого 2020
Переглядів
1771
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку