ДОРОШІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ ДОРОШІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ
ВОЗНЕСЕНСЬКОГО РАЙОНУ МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Конспект уроку
Життєвий і творчий шлях бразильського письменника
Пауло Коельйо
Вчитель: Кравченко Н.А.
Тема уроку: Життєвий і творчий шлях бразильського письменника
Пауло Коельйо
Мета: ознайомити учнів із творчістю бразильського письменника-постмодерніста Пауло Коельйо; звернути увагу на творчу манеру письменника; розвивати усне мовлення, логічне мислення, вміння висловлювати власну думку, комунікативну та інформаційну компетентність; виховувати цікавість до сучасної літератури, позитивні риси характеру.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, презентація «Сторінками життя і творчості П.Коельйо», буктрейлер книги «Алхімік», картки «Візитка письменника», мікрофон.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
«Життя щедре до тих, хто йде за покликом своєї долі…»
(П.Коельйо)
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
У ч и т е л ь.
Як би його не називали — алхіміком слова або феноменом масової культури — Пауло Коельо залишається найавторитетнішим письменником нового століття. Читачі зі 150 країн, незалежно від своєї релігійної і національної приналежності, визнали його провідним прозаїком нашого часу. Його книги, перекладені на безліч мов, не тільки займають перші рядки в списках бестселерів, але й породжують соціо-культурні суперечки і дискусії. Філософська підоснова, ідеї і сюжети його книг зачіпають тонкі струни в душах мільйонів читачів, які шукають свій шлях до осягнення світу. Загальний тираж книг письменника на всіх мовах перевищує 300 мільйонів.
Пауло Коельо вірить, що, якщо слідувати своїм мріям, можна заробити мільйони, домогтися любові, успіху і всього, про що ми мріємо. Саме так з ним і сталося.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
Вступне слово вчителя
Творчість Гомера відносять до античності, Шекспір – яскравий представник епохи Відродження, ранній Шевченко, Пушкін, Байрон і Гюго – романтики, Поль Верлен, Анна Ахматова – модерністи. Нині ми маємо змогу спостерігати за творчістю сучасних письменників-постмодерністів.
Фронтальне опитування. Метод «Мікрофон» (випереджальне домашнє завдання)
- Що таке постмодернізм? (Постмодернізм (лат. Роst- за, далі, після, досл. – після модернізму) – багатозначний термін, навколо якого точиться чимало дискусій у сучасному літературознавстві. Нині постмодернізмом називають:
- сукупність літературно-мистецьких тенденцій, явищ, шкіл, що виникають на межі ХХ- ХХІ ст.;
- художній напрям у літературі й мистецтві другої половини ХХ- початку ХХІ ст.;
- «духовний стан», світовідчуття кризової епохи кінця ХХ - початку ХХІ ст.;
- стиль у сучасному мистецтві й літературі;
- особливий спосіб організації художнього світу, що може виявлятися на різних етапах літератури;
- добу, етап розвитку літератури й мистецтва.
- Хто вперше звернувся до цього терміна? (Термін «постмодернізм» з’явився за часів Першої світової війни в праці В. Паннвіца «Криза європейської культури (1917). У 1947р. А.Тойнбі в книзі «Вивчення історії» вживає його у культорологічному розумінні. На його думку, постмодернізм символізує кінець західного панування у релігії та культурі. У працях Кокса 1970-х років, присвячених проблемам релігії в Латинській Америці, широко застосовували поняття «постмодерністська теологія». У 1060-1970-х роках термін «постмодернізм» використовували й для означення стильових тенденцій в архітектурі, спрямованих проти безликої стандартизації й техніцизму. Поширення терміну «постмодернізм» набув завдяки теорії Ч.Дженкса та Р.Стерна («Розквіт постмодерністської архітектури»,1977).)
- Які головні риси постмодернізму? (Умовність образів, ситуацій; колаж, поліфонізм, елементи масової літератури, естетична гра, просторово-часові зсуви, переходи, перегуки, взаємодія автора з текстом, абсолютизація ролі митця, інтертекстуальність, синкретизм традицій, форм, стилів, міфологізм, іронія.)
- Назвіть відомих вам представників постмодернізму та їхні твори. ( У. Еко «Ім’я троянди», П.Зюскінд «Запахи», К. Рансмайр «Останній світ», М.Павич «Хозарський словник».)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Слово вчителя
Запишіть, будь ласка, тему уроку. В ході уроку ви будете складати візитну картку письменника.
IV. Сприйняття та засвоєння теми й мети уроку
1 учень. Пауло Коельйо народився в Ріо-де-Жанейро в 1947 році, в родині інженера Педру Коельйо (мати Пауло звали Лижия). З дитинства він мріяв стати письменником, вперше це бажання проявилося у нього в єзуїтській школі Святого Ігнатія Лойоли, куди Пауло був відправлений у семирічному віці. Прагнення стати письменником не знайшло розуміння у його сім’ї (у 60-ті роки в Бразилії мистецтво було заборонено військовою диктатурою, в той час слівце «художник» було синонімом слів «гомосексуаліст», «комуніст», «наркоман» і «ледар»). Тому під тиском батьків Пауло вступає на юридичний факультет в університеті Ріо-де-Жанейро. Однак незабаром кидає навчання і починає займатися журналістикою.
2 учень.Розбіжності між Пауло і його батьками після відходу з університету йшли по наростаючій. Непохитність близьких і вчасно підвернутий під руку «Тропік Раку» Міллера пробудили в Пауло дух протиріччя, і він почав порушувати прийняті в родині правила поведінки. Останньою краплею, що переповнила чашу терпіння матері й батька, був той факт, що Пауло став на пляжних вечірках декламувати власні вірші. Турбуючись про майбутнє сина і намагаючись захистити його від переслідувань влади, визнавши його бунтарство за душевну хворобу, батьки відправляють сімнадцятирічного Пауло в психіатричну лікарню, де він двічі проходив курс шокової терапії.
3 учень.Незабаром після виходу з клініки Пауло зійшовся з акторами із однієї театральної трупи. В очах обивателів того часу театр був розсадником аморальності та розбещеності. Перелякані батьки порушили обіцянку більше його не чіпати і в третій раз відправили сина в лікарню. Вийшовши з неї, Пауло замкнувся в собі і зосередився на своїх переживаннях. У відчаї батьки звернулися до іншого лікаря, і той пояснив їм, що Пауло не божевільний і що його не слід тримати в психіатричній лікарні. Йому просто треба навчитися жити в цьому світі.
4 учень.Через тридцять років,після цих подій, Пауло Коельйо написав книгу «Вероніка вирішує померти». Як пише сам Пауло, «Вероніка вирішує померти» була опублікована в Бразилії в 1998 році. До вересня я отримав по електронній пошті понад 1200 листів з описом схожих випадків і переживань. У жовтні деякі з тем, порушених у книзі, — депресія, паніка, самогубство — обговорювалися на конференції, що отримала загальнонаціональний відгук. 22 січня наступного року сенатор Едуардо Суплісі зачитав уривки з моєї книги на пленарному засіданні, що допомогло бразильському конгресу нарешті прийняти закон, який обговорювався вже на протязі десяти років, — «Закон про заборону насильницької госпіталізації».
5 учень.Переживши цей нелегкий період, Пауло знову зайнявся навчанням. Здавалося, він нарешті змирився зі способом життя, який обрали для нього батьки. Однак провчився він недовго і незабаром повернувся в театр. Це було в шістдесяті роки, коли по всьому світу прокотися рух хіпі. Нові віяння не обминули стороною і Бразилію.
В кінці 1960-х Пауло став повноцінним членом бразильського андерграунду, носив зачіску хіпі, захоплювався наркотиками і навмисно ніколи не носив із собою посвідчення особи, а також запоєм читав праці відомого містика Алістера Кроулі. У ті роки він засновує підпільний журнал «2001», в якому обговорюються проблеми духовності, Апокаліпсис, втім, йому вдалося випустити тільки два номери.
1 учень.На початку 70-х під час подорожей він відвідав такі країни як Мексика, Перу, Болівія, Чилі, побував в Європі і Північній Африці. Мандри тривали кілька років, після чого Коельо повернувся до Бразилії і почав складати вірші.
Якийсь час Пауло Коельо писав тексти анархічного характеру для рок-співака Рауля Сейшаса. В результаті Сейсаш став суперзіркою (другий їхній альбом користувався величезним успіхом, він розійшовся тиражем більше 500 000 екземплярів — вперше в житті Пауло заробив пристойні гроші), а найвідомішою їх з Коельо піснею досі є «Sociedade Alternativa». У той час у підлітків по всій Бразилії на слуху був її приспів: «Роби що хочеш, — ось і весь закон. Хай живе альтернативне співтовариство: Число 666 — це і є Алістер Кроулі». За весь час спільної роботи, до 1976 року, вони з Раулем Сейшасом склали понад шістдесят пісень, які ретельно змінили бразильську рок-музику.
2 учень.«Було б здорово, якщо кожна людина в молодості змогла б проявити своє бунтарство. Адже, не знаючи звороту монети, ви всього лише невинне ягня. Звичайно, такий досвід може бути небезпечний, зате можна дізнатися межі своїх можливостей», - зазначав П.Коельйо в той час.
У 1973 році Пауло і Рауль вступили до «Альтернативного суспільства» — організацію, члени якої заперечували цінності капіталізму, декламували право індивіда на вільне самовираження, а заодно практикували чорну магію. Пізніше Пауло описав цей період в книзі «Валькірії». У цей же період друзі почали випускати серію коміксів «Кринг-ха», в яких проводилася ідея свободи.
2 учень.Незабаром їх спільна діяльність привернула увагу влади. У 1974 році бразильська військова диктатура визнала Коельо підривним елементом і кинула його до в’язниці.. Рауля заарештували теж, однак його незабаром звільнили, а Пауло залишався у в’язниці довше, оскільки вважали його «мозком злочинної групи», справжнім автором цих «підривних» картинок і текстів. Підозрюючи у причетності до партизанського руху, його катували протягом тижня, підводячи електрику до геніталій.
Через два дні після звільнення його схопили на вулиці і знову кинули в тортурну камеру, де він провів кілька діб. Вийти із в’язниці Коельйо несподівано допомогло його минуле: він заявив про своє божевілля і розповів, що його тричі відправляли до психіатричної лікарні. На очах у катів він сам почав наносити собі фізичні ушкодження, після чого тортури припинилися, його визнали неосудним і відпустили.
3 учень.«Мене відправили у в’язницю не тому, що я свідомо йшов проти системи, а просто тому, що я писав пісні, які деякі вважали революційними. Я тоді й гадки не мав про цю небезпеку, і коли мене кинули до в’язниці, і коли катували із воєнізованого угрупування, я відчував тільки страх. Коли мене випустили із в’язниці, мені довелося себе створювати заново, тому що цей досвід зовсім спустошив мене. Ця жорстокість і цей жах нічого мені не дали. Зараз я роблю все, що в моїх силах, для засудження тортур я борюся з цим злом як посланець миру ООН».
Після пережитого Пауло на час залишив бурхливу пропагандистську діяльність. У двадцять шість років він вирішив, що з нього досить експериментів, — пора стати «нормальним». Він влаштувався на роботу у фірму звукозапису «Полиграм», де і зустрів свою майбутню дружину Сиссу.
4 учень.У 1977 році вони переїхали до Лондона. Пауло купив друкарську машинку і почав писати, без особливого, втім, успіху. Проходив місяць за місяцем, а він не написав ні рядка книги, про яку так довго і пристрасно мріяв. Доводилося визнати поразку, що він і зробив, записавши в щоденнику слова, не призначені для сторонніх очей:
«Низка відмов. Що б я не посилав на конкурси — все відкидалося. Тільки що отримав чергову відмову. Всі жінки, яких я прагнув підкорити, відкидали мене. Коли я кажу «все» — це не для підсилення образу. Я хочу сказати, що не було жодного винятку.
З самого раннього дитинства я мріяв стати письменником, жити і творити за кордоном і отримати світову популярність. І Лондон, звичайно, був кроком на шляху до цієї мрії. Однак результати виявилися не ті і не такі, яких я чекав. Моє перше і найсильніше розчарування — це я сам. Шість місяців обстановка навколо мене сприяє небаченому натхненню, а я не можу взяти себе в руки і написати хоча б рядок».
5 учень.Через рік Пауло повертається до Бразилії і стає адміністратором в інший звукозаписній компанії - «CBS Records». Саме тут він починає писати сюжети до біографічних фільмів і мильних опер. Пауло знав, як домогтися успіху, крок за кроком він піднімався кар’єрними сходами, поки в один прекрасний день не був звільнений без всяких пояснень. Приблизно в той же час Пауло розлучився з дружиною, тому що зустрів стару подругу Христину Оитисию, на якій пізніше одружився і з якою живе досі. Медовий місяць подружжя провели в Європі.
1 учень.Хіпі, журналіст, рок-зірка, актор, драматург, театральний директор і телевізійний продюсер — таке ураганне життя закінчилася в 1982 році під час поїздки в Європу. В Дахау, під час відвідування музею концтабору і пізніше в Амстердамі у Пауло відбулася містична зустріч з якимсь «J», людиною, яку письменник називає Вчителем. Він наводить Коельйо в католицький орден RAM (Regnus Agnus Mundi), створений у 1492 р. Тут Пауло вчився розпізнавати мову знаків і ознак, що зустрічаються на шляху людини (по суті, ця організація є католицької сектою — можна вважати її різновидом «Опус Деї» для хіпі).
2 учень.Згідно з ритуалом, орден направляє його у паломницьке турне в Сантьяго де Компостелла. Подолавши вісімдесят кілометрів по легендарній стежці паломників, Коельйо описав це турне у своїй першій книзі «Паломництво» (інша назва - «Щоденник мага»), виданої в 1987 році. Книга оповідає про те, що дива трапляються і в житті звичайних людей. Вона вийшла в невеличкому бразильському видавництві і продавалася непогано, хоча серйозної уваги критиків не привернула.
3 учень.Всякий раз, випустивши нову книгу Пауло Коельйо якийсь час живе у тривозі й страху, немов новачок. Так було завжди. Написавши першу книгу, разом із дружиною Христиною Ойтисика він сам роздавав рекламні листівки біля входу в театри і кінотеатри в Ріо-де-Жанейро, а потім обходив книжкові магазини південної частини міста, щоб дізнатися, скільки примірників продано. Минуло двадцять років, змінилися методи і техніка продажу, але письменник залишається тим же: по мобільному телефону або через інтернет з ноутбука, в якій би точці планети не знаходився, - він контролює поширення нової книги, реакцію засобів масової інформації, місце в списках бестселерів від Вогненної Землі до Гренландії, від Аляски до Австралії.
4 учень.У 1988 році Пауло написав наступну, зовсім іншу книгу під назвою «Алхімік». Це найвищою мірою символічна оповідь, метафора життєвого шляху. До того часу ось уже одинадцять років Пауло вивчав алхімію, і цей досвід знайшов відображення в книзі. З першого тиражу, однак, було розпродано всього 900 примірників, і видавництво вирішило цю книгу не перевидавати.
Але Пауло не відмовився від своєї мрії. Він звернувся до іншого видавництва - «Рокко», яке зацікавилося його працею. Перше видання, випущене «Рокко», в лічені дні зникло з прилавків книгарень, автор — небачена доти річ — потрапив відразу в два списка бестселерів: «Щоденник мага» — «нон-фікшн», з «Алхіміком» — в розряд «художня література». З тієї пори обсяг продажів буде тільки зростати.
5 учень.«Алхімік» до сих пір залишається найбільш продаваною книгою в історії Бразилії і навіть згадується в Книзі рекордів Гіннеса. У 2002 році португальський «Журнал де Летрас», авторитетне видання в області місцевої літератури і літературного ринку, оголосив про те, що кількість проданих примірників «Алхіміка» перевищує кількість проданих примірників будь-якої іншої книги, написаної на португальській мові за всю історію розвитку цієї мови.
https://www.youtube.com/watch?v=oOKB8rrHZKQ
- Який же він, Пауло Коельйо? (письменник, телепродюсер, рок-зірка, актор, драматург, журналіст)
- Яке враження у вас склалося про відомого бразильського діяча?
- Що можна сказати про П.Коельйо як про людину?
- Складіть психологічний портрет П.Коельйо.
- Книги П.Коельйо привертають увагу читачів перш за все тим, що в них письменник піднімає вічні моральні проблеми: його герої намагаються пізнати кохання, знайти своє покликання на землі, перетворити мрію в дійсність.
Згадайте міф про Нарциса. Давньогрецький міфологічний герой все життя милувався своєю вродою, яка відображалася в джерельній воді. Нічого в житті його більше не цікавило. Чи можна стверджувати, що своє життя Нарцис прожив марно? У чому, на вашу думку, сенс життя?
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Прізвище, ім’я, по батькові письменника |
|
Дата народження |
|
Місце народження |
|
Національність |
|
Мова творів |
|
Рід діяльності |
|
Роки активності |
|
Найвідоміші твори |
|
Психологічний портрет |
|
2. Заключне слово вчителя
Сьогодні Пауло Коельйо входить до числа найвідоміших та найбільш читаних авторів сучасності. Його книги опубліковано більше ніж у 100 країнах світу, а кожен новий твір стає сенсацією і має незмінний успіх серед найрізноманітніших категорій читачів. Його книги породжують соціокультурні суперечки й дискусії. Оцінки критиків є досить неоднозначними, але як би його не називали - алхіміком слова чи феноменом масової культури, Пауло Коельо залишається дуже авторитетним письменником нового сторіччя, а його творчість - напрочуд багатогранним явищем сучасної світової літератури. Майстерність Коельо як художника слова зачаровує, а сюжети його творів захоплюють красою і мудрістю.
VI. Домашнє завдання
Знати зміст роману П.Коельйо «Алхімік».
Написати твір-мініатюру «Моя зустріч із П.Коельйо».
VII. Підсумок уроку
Використані джерела:
https://rutube.ru/video/38a6d0dbc29352421fa0b9dea6b45ce3/
https://www.youtube.com/watch?v=AznfvMUye-U
https://www.google.com/search?q=пауло+коельо+алхімік+цитати
https://www.google.com/search?q=пауло+коэльо+фото&spell
http://www.spletnik.ru/buzz/calendar/35352-kalendar-spletnika-voin-sveta-paulo-koelo.html