Я досліджую світ
Тема: Значення води у природі та житті людини.
Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з основними властивостями води: прозора, рідка, без запаху, розчинник; розширювати знання про значення води для життя; вчити робити висновки з результатів спостережень і провення дослідів; розвивати критичне мислення, активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до вивчення властивостей води; виховувати допитливість, дбайливе ставлення до води.
формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою, вміння навчатися впродовж життя; компетентності в природничих науках і технологіях; економічна грамотність і здоровий спосіб життя.
Обладнання: пляшки з водою, склянки, ложечки, глечик предметні малюнки, люстерка цукор, сіль, лимон, папір, камінчики, дерев’яні маленькі брусочки, металеві монети, м’ячик, цеглинки «Лего», глобус.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Ранкове коло.
Я всміхаюсь сонечку:
«Здраствуй, золоте!»
Я всміхаюсь квіточці –
Нехай собі цвіте!
Я всміхаюсь дощику:
«Лийсь, мов із відра!»
Друзям посміхаюся,
Зичу їм добра.
– Привітання з кожним, називаємо ім’я і говоримо комплімент. (Добрий ранок, Анастасія, у тебе гарна зачіска).
– Яке сьогодні число? Який місяць?Яка пора року?
– Яка температура повітря? Який стан неба?
– Чи є сьогодні опади, вітер?
3. Повідомлення теми і мети уроку .
Уважно послухайте вірш.
Вода на Землі в усьому.
Он в небі хмаркою летить.
Дає життя всьому живому.
А без неї нам не жить.
– Про що розповідається у вірші?
– Прочитайте перші літери кожного рядка. Яке слово утворилося?
–Такий вірш називають акровіршем.
– Тема нашого уроку: «Значення води в природі та житті людини». На сьогоднішньому уроці ми пригадаємо, що таке вода, в яких станах буває, та з’ясуємо її значення в природі і житті людини. Ці знання обов’язково вам знадобляться в подальшому житті.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Мозковий штурм. Робота з підручником.
– Що об’єднує ці фото? Де міститься вода у природі? Які властивості має вода? Щоб відповісти на це запитання ми проведемо досліди.
2. Дослідницька робота.
Дослід 1. Скуштуємо чисту воду. Що ви відчули? (Немає смаку).
Дослід 2. Понюхаємо воду. Чи відчули ви запах? (Ні).
Висновок. Вода немає ні смаку, ані запаху.
Дослід 3. Переллємо воду в стакан, глечик. Чи змінилася форма води? (Так)
Висновок. Вода немає форми. Вона набуває форми посудини, у яку потрапляє. Вода тече.
Дослід 4. У склянку з водою опустіть ложку. Чи видно ложку? (Так).
Висновок. Вода прозора.
3. Перегляд відео «Вода в природі». https://www.youtube.com/watch?v=RhHAp0YHkTw
Фізкульхвилинка. https://www.youtube.com/watch?v=ld__dVatHiE
4. Розповідь вчителя.
– Вода в природі є всюди: у струмках, в океанах, річках, озерах, болотах, під землею, у хмарах. Вода входить до складу всіх живих організмів: рослин, тварин, людей.
– Як ви думаєте, чи багато води на Землі? (Глобус) Усі ці блакитні плями – вода. Недарма нашу землю називають блакитною планетою. Як вважаєте, чи скрізь вода однакова? (В природі вода може бути солоною і прісною ). Більша частина земної води – це солоні моря і океани.
5. Гра «Де сховалася краплинка?»
6. Дослідницька робота. «Де міститься вода?»
Дослід 1. Люстерка. Подихати на них. Що ми бачимо? (Люстерка запітніли). Чому? Міркування дітей.
Проведіть пальцем по склу. Чому палець змокрів? Міркування дітей.
Дослід 2. У склянку з водою добавте ложку цукру (солі, лимон). Скуштуйте її. (Вода солодка, солона, кисла).
Висновок. Вода – розчинник, у ній розчиняються деякі речовини.
Дослід 3. У склянку з водою занурте камінчик, дерев’яний брусок, монету, м’ячик.
Висновок. Легкі предмети вода виштовхує.
7. Творчі вправи. Стани води.
Перший ряд – називає воду у рідкому стані. (Дощ, краплинка, роса, струмок, річка).
Другий ряд – називає воду у твердому стані. (Лід, бурулька, град, айсберг, сніг, крига).
Третій ряд називає воду у газоподібному стані. (Пар, туман, хмари).
Висновок. У якому стані вода зустрічається частіше? (Рідкому).
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Значення води у житті рослин, тварин, людей.
Поміркуйте, яке значення має вода у житті: рослин, тварин, людей.
1-й ряд – у житті рослин.
2-й ряд – у житті тварин.
3-й ряд – у житті людей.
Висновок. Вода необхідна всім живим істотам. Рослини, тварини і люди п'ють воду для того, щоб постійно оновлювати її запаси в організмі. Без води живий організм гине. Для деяких тварин (наприклад, риб), вода є єдиним місцем життя.
2. Робота з прислів’ями. Вода – друг, вода – ворог.
3. Корисні поради. Економія води.
– З’ясуйте, хто економно використовує воду, а хто – ні?
– Коли вода може накоїти лиха?
– Як, на вашу думку, можна зменшити витрату води у кожному випадку?
– Як ви та у вашій сім’ї економлять воду?
4. Гра «ТАК чи Ні».
Якщо твердження правильне, ви плескаєте в долоні , якщо – ні, то тупаєте ніжками.
5. Хвилинка-цікавинка.
Школярі повинні випивати до 2 літрів води вдень.
Вода допомагає виробляти печінці жовч для ранкового травлення.
Завжди потрібно брати воду в пляшці з собою.
ІV. Підсумок уроку.
1. Гра мікрофон.
Я дізнався….
Я навчився….
Я зрозумів….
– Якщо урок сподобався, все було зрозуміло підніміть зелену цеглинку, якщо ні – червону.
1