Конспект уроку на тему:"Звуки мови і звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки."

Про матеріал

Тема: Звуки мови і звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки.

Мета: ознайомити учнів із предметом вивчення таких розділів науки про мову, як фонетика і графіка; поглибити знання про звуки мови, про поділ їх на голосні й приголосні; формувати вміння передавати слова фонетичною транскрипцією, розвивати фонематичний слух, увагу, пам'ять, збагачувати словниковий запас учнів.

Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.

Обладнання: Підручник, комп'ютер, мультимедійний проектор, слайдова презентація.

Методи і прийоми: фронтальна бесіда, робота у групах, колективна робота, інтерактивні методи.

Міжпредметні зв'язки: література, основи здоров'я, музика, біологія.

Епіграф до уроку:

Дев'ять десятих нашого щастя залежить від ЗДОРОВ'Я.

А.Шопенгауер
Перегляд файлу

ФОНЕТИКА. ОРФОЕПІЯ. ГРАФІКА. ОРФОГРАФІЯ

Тема: Звуки мови і звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки.

Мета: ознайомити учнів із предметом вивчення таких розділів науки про мову, як фонетика і графіка; поглибити знання про звуки мови, про поділ їх на голосні й приголосні; формувати вміння передавати слова фонетичною транскрипцією, розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять, збагачувати словниковий  запас учнів.

     Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.

     Обладнання: Підручник, комп’ютер, мультимедійний проектор, слайдова презентація.                                                                                            

Методи  і  прийоми: фронтальна бесіда, робота у групах, колективна робота, інтерактивні методи.

    Міжпредметні зв'язки: література, основи здоровя, музика, біологія.

    Епіграф  до уроку: 

Дев’ять десятих нашого щастя  залежить від ЗДОРОВ’Я.

А.Шопенгауер

Хід уроку

  •     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

-  Діти, сьогодні у нас незвичайний урок.

    - Чим ми будемо займатись на уроці, я скажу пізніше, а зараз давайте
створимо девіз нашого уроку.  (СЛАЙД №1)

Ми сьогодні будемо мислити й міркувати (малюю голову чоловічка)

Дивитись й спостерігати (малюю очі),

слухати й прислухатись (малюю вушка),

говорити  й сперечатись (малюю ротика),

писати й малювати, (малюю руки ).

танцювати й стрибати (домальовую ноги).

  • Ось такий вийшов у нас гарний чоловічок. Вам він подобається?
  • Як ви гадаєте, який у нього настрій?

- Я хочу, щоб і в нас сьогодні теж був такий настрій. Посміхніться один одному.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ.

  •               Сьогодні ми почнемо вивчення  нової теми і поглибимо наші знання з рідної мови. У кожного з вас на парті  робочий зошит. Підпишіть його, будь ласка, і запишіть тему уроку: (СЛАЙД №2)

«Звуки мови і звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки»

(СЛАЙД№3)

Але почнемо ми зовсім з  іншого. У мене в руках – річ, яка необхідна кожній людині, ця річ – найцінніша у світі, її не купиш ні за які гроші. Як ви думаєте, що це?  Так, це – ЗДОРОВ’Я. 

Воно як свічка, поки горить – тепло та затишно.

Вигорить свічка - зникне життя.

За гроші можна купити будинок, та не купиш затишок.

За гроші можна купити ліжко, та не купиш сон.

За гроші можна купити взуття, та не купиш рухливість ніг.

За гроші можна купити ліки, та не купиш ЗДОРОВ’Я.

 

  •               Інтерактивні методи «Асоціативний кущ», «Мозкова атака».

Які асоціації виникають  у вас зі словом  здоров’я?  (Малюємо на дошці. Очікувані результати: режим дня, ранкова зарядка, здоровий сон, відмова від шкідливих звичок, правильне харчування…)             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • А хто повинен піклуватися про ваше здоров’я?                        

Учитель записує  всі ідеї й виділяє головну.

  • Я САМ;
  • Батьки;
  • Учитель;
  • Держава;
  • Лікар.

3.Створення ігрової ситуації  (СЛАЙД №4)

   ОЙ, діти!  Щойно на шкільну електронну поштову скриньку прийшло повідомлення. Читаємо:

Щось  не зрозуміло, що і хто нам бажає . А далі якась приписка.

Тепер все зрозуміло, хто нас вітає і просить про допомогу.

     Ну що, діти, допоможемо? Бо ж без новорічного привітання залишаться всі діти нашого району. Для цього ми розділимося на три групи і ознайомитися із правилами роботи в них. (СЛАЙД №5)

     Де перше завдання? (Діти вказують на ключ з цифрою 1, за ним перше завдання.  Біля дошки висить  комп’ютер  ,   до якого прикріплюються коди-букви (ключі з завданнями, що розташовані у класі по різних місцях).

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

  • КЛЮЧ №1
  •             Чи можна почути світ? ( звичайно)
  •             Скільки звуків навколо? (безліч)
  •             Що таке звук у природі? (коливання повітря).

 Робота над артикуляцією:  зобразити звуки, за допомогою яких можна передати: (СЛАЙД№ 6) 

1 група - політ джмеля: ж-ж-дж..

2 група - шум лісу: ш-ш-ш-с-с-у-у-ч-ч..

3 група  - квакання жаби

А тепер  прослухаємо ці звуки у запису,  спробуємо розпізнати їх та інші звуки, й відтворити.          

                       - Які звуки ви  чули, слухаючи  аудіозапис?

2) Інтерактивна вправа «МОЗКОВИЙ ШТУРМ».

1) Як ви вважаєте, для чого нам потрібні звуки? 

2) У чому полягає відмінність між звуком та буквою? (звуки ми чуємо і вимовляємо, букви – бачимо і пишемо)

3) Чим людина почала користуватися раніше - звуками чи буквами?

4) Як утворюються звуки людського мовлення?

      3) Розгляд   СЛАЙДУ № 7:

Скористаємось стор 85 підручника  це потрібно запам’ятати!

1) Самостійна робота з таблицями у підручнику та в індивідуальних зошитах.

- Розгляньте таблицю на стор.85 підручника, та дайте відповіді на питання.

- Скільки звуків в українській мові? (38)

- Які бувають звуки? (голосні та приголосні)

- Скільки їх? (6 голосних, 32-приголосні)

- Яка між ними різниця? (голосні вимовляються тільки голосом, а приголосні – за допомогою голосу і шуму, або тільки шуму)

       Який висновок ми зробимо,  що ж таке звук?  (СЛАЙД №8)

  • Як ми записуємо звуки, щоб відрізнити їх від букв? (у квадратних дужках фонетичною транскрипцією).
  • А як називається розділ мовознавчої науки, у якому вивчають звуки мови? (ФОНЕТИКА (від. грец. phonetikos – звуковий,  голосовий - розділ науки про мову, який вивчає звуки мовлення) (СЛАЙД №9)

ТАК , молодці. Перший знак коду ми знайшли – буква З

  • Знайомство з графікою, орфографією, орфоепією.

Діти, ми з вами з’ясували, що вивчає Фонетика. Але ж  фонетика, як наука про звуковий склад мови, пов’язана з усіма галузями мовознавства. Однак, особливо тісно пов’язані три розділи науки про мову, які встановлюють і вивчають правила передачі звуків, звукового складу слів в усному і писемному мовленні. А які це розділи мови , спробуйте дізнатися, виконавши різні завдання (СЛАЙД №10):

 1 група – розв’яже ребус  і дізнається, яке слово зашифровано.

2 групі потрібно пригадати алфавіт, та підставити замість цифр букви, які  їм відповідають  за порядком.

         А 3 група за першими буквами назв предметів, що на малюнках, теж побудує слово.   

Молодці швидко впорались і з цим завданням.  ОТЖЕ (СЛАЙД №11):

Графіка - наука про знаки письма, співвідношення між буквами і звуками.

Орфографія – це розділ мовознавства, що встановлює і вивчає загальноприйняті правила передачі слів на письмі.

Орфоепія - це розділ мовознавства, що вивчає нормативну літературну вимову, виробляє вимовні рекомендації.

І з наступним  завданням впорались

(Беру КЛЮЧ №2 із літерою  Д та прикріплюю його до комп’ютера).

3.  (СЛАЙД № 12) Методом  «ланцюжок»  вимовити  слова. Якими  звуками різняться слова кожної пари?

2) Вибірковий диктант. (СЛАЙД№13)  Виписати парами слова, які відрізняються одним звуком або кількома звуками. Назвати ці звуки.  Які це звуки – голосні чи приголосні? У чому полягає відмінність між голосними та приголосними звуками? Чи вплинула заміна звуку на значення слова? У яких словах звуки не лише змінено, а  й  переставлено місцями? Які це звуки?

Молодці і третє  завдання виконали

(Беру ключ№3 із літерою О та прикріплюю її до комп’ютера).

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА. (СЛАЙДИ №№14-15)

 4.  КЛЮЧ 4

1)  Проблемне питання. (СЛАЙД№16)

 Чи всяке поєднання звуків, утворених мовним апаратом людини, є словом? (Очікуваний результат: Ні, наприклад  ЛАШКО – не слово, а набір звуків, якщо ж ці звуки перемістити й поставити в іншій послідовності отримаємо – ШКОЛА, отже, звуки-фонеми служать, передусім, будівельним матеріалом, цеглинками для побудови споруд – слів. Ізольовано вжиті, вони нічого не називають, однак, поєднавшись, утворюють слова.

      2) Групова гра  «Архітектор»  (СЛАЙД № 17) 

- Побудуйте з кожної пропонованої купки цеглинок фонем два (або й три) слова.

Спікер кожної  групи зачитує  слова  – інші записують у зошит.

Ключ4 (літеру Р) прикріплюємо  до компютеру.

 

5. КЛЮЧ №5

      2)  І ось іще одне завдання від дідуся Здоров’яки

  Яка група найшвидше впорається, та  й знайде 5-й ключик першою

Спікер групи, що перемогла, прикріплює ключ №5 з літерою  О  до плакату.

1)  (Робота у групах) Виписати слова:

Ключ 6  із літерою В кріпимо до плакату.

V. Підведення  підсумків. 

Відтворення й узагальнення  понять і засвоєння відповідної  системи знань:

1. Вправа  «Незакінчене речення» (дописати у індивідуальних зошитах)
1. Наука, яка вивчає звуки мови, називається... (Фонетика)
2. В українській мові  є …   (38) звуків

3. Усі  звуки поділяються на ...(голосні та приголосні)
4. Голосні утворюються за допомогою… (голосу)

5. Голосних у нашій мові ….. (6)

6. Приголосні  складаються з… (голосу й шуму або тільки шуму)

7.  Їх у мові  …. (32)

8. Звуки ми… (чуємо), а букви … (пишемо)

2. «Мікрофон»

  • Що нового дізналися на уроці?
  • Що для вас було найцікавішим?
  • Що для вас виявилося найскладнішим?
  • Над чим, на вашу думку, варто ще попрацювати?

Оцініть свою роботу та роботу своєї групи (у кожного на парті – смайлики)

 

ПРАЦЮВАВ ВІДМІННО

ПРАЦЮВАВ ДОБРЕ

ПРАЦЮВАВ ПОСЕРЕДНЬО

МАЙЖЕ НЕ ПРАЦЮВАВ

                               

 

VІІ. Домашнє завдання:

  • Вивчити теоретичний  матеріал підручника.
  • Завдання на вибір:  Виконати вправу.

                                Скласти Вітальну листівку  дідусю Здоров’яці

 

  • Рефлексія. 

Любі діти. Погляньмо у віконце – як яскраво світить сонечко на небі, посміхніться йому,  посміхніть один одному! А тепер давайте спробуємо скласти  Сонечко  Здоров’я.

Робота в групах.  Кожна група отримує промінець, який прикріплює  до сонечка, промовляючи  своє правило здорового способу життя. Спікер кожної групи робить висновок про те, що треба робити, щоб бути здоровим.

Учитель. Подивіться на своє сонечко, як воно гарно й яскраво сяє, таким буде і ваше здоров’я, коли ви будете про нього піклуватися та берегти.

 

-     Бажаю вам милі діти:

Хай вам щастя, доля буде,

 Не на день і не на рік,

 А на довгий - довгий вік.

 

 

doc
Додано
28 серпня 2018
Переглядів
9255
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку