Мета: ознайомити учнів з правилами написання прислівників через дефіс та разом, виробляти навички розпізнавати слова з даними орфограмами; досягти практичного засвоєння ними правил написання прислівників через дефіс та разом; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять; виховувати в учнів повагу до творчості Т.Шевченка, любов до поезії.
Тема. Написання прислівників разом і через дефіс (на основі творів Т.Г. Шевченка)
Мета: ознайомити учнів з правилами написання прислівників через дефіс та разом, виробляти навички розпізнавати слова з даними орфограмами; досягти практичного засвоєння ними правил написання прислівників через дефіс та разом; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять; виховувати в учнів повагу до творчості Т.Шевченка, любов до поезії.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Учні знатимуть: правила написання прислівників через дефіс і разом.
Учні вмітимуть: правильно писати прислівники через дефіс і разом;
відрізняти прислівники та співзвучні з ними сполучення прийменників з іменниками (займенниками, числівниками);
знаходити у тексті прислівники з опрацьованими орфограмами;
уводити прислівники в речення, словосполучення.
Обладнання: підручники, мультимедійна презентація, роздавальний матеріал, таблиці «Написання прислівників разом і через дефіс».
Хід уроку
І . Організаційний момент
Слово вчителя
Напевно, в Україні немає людини, яка була б байдужою до поетичного слова Т.Г. Шевченка - великого сина нашої землі, геніального поета, творчість якого ніколи не перестане хвилювати і вчити, вчити любити свій край, свій народ, бути чесним, вірним, мужнім. У цьому ми неодноразово переконувались на наших уроках, вивчаючи біографію митця, його поетичні твори. І на сьогоднішньому уроці ми з вами ще раз звернемося до творчості видатного Кобзаря, хоча говорити будемо про написання такої частини мови як прислівник. Я сподіваюся, що рядки з творів видатного сина України не тільки допоможуть розібратися з мовним матеріалом, зокрема правилами написання прислівників разом і через дефіс, але й в черговий раз нагадають нам про безсмертну спадщину поета, доля якого обдарувала багатьма талантами. Епіграфом нашого уроку будуть слова В. Лісового :
"...Та не міліє Кобзареве слово, незмірна в цьому слові глибина.
Для кожної душі це є обнова, відкрить великих ніжна дивина.
І ми черпаєм цю цілющу воду, до неї притуляємо уста.
Шевченка слово нам дарує вроду, усіх вражає велич, простота..."
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Перш, ніж приступити до вивчення нової теми, давайте пригадаємо основні відомості про прислівник, які ми вчили на попередніх уроках.
1. Теоретичний тренінг "Так - ні"
1. Прислівник - це самостійна частина мови.
2. Прислівник - це змінна частина мови.
3. Чи вказує прислівник на ознаку дії, предмета, ознаку іншої ознаки?
4. Чи виступає прислівник в реченні обставиною?
5. Прислівник завжди виступає в реченні обставиною.
6. Чи має прислівник найвищий ступінь порівняння складену форму?
7. Не з прислівниками завжди пишемо окремо.
8. У кінці прислівників завжди пишемо тільки -и.
9. Всі прислівники в українській мові мають ступені порівняння.
10.У прислівнику спросоння пишемо одну літеру -н.
2. Прослухати уривок з поезії Т.Г.Шевченка, виписати прислівники.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Ми з вами вже багато чого вивчили про прислівники, але ще дечого не знаємо. Подивіться на ці 2 колонки слів (Слайд 2). Порівняймо їх написання.
будь-куди |
абикуди |
тихо-тихесенько |
кінець кінцем |
віч-на-віч |
сам на сам |
говорити по-українськи |
по українському звичаю |
ІV. Повідомлення теми, мети уроку
Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами ознайомимось з правилами написання прислівників через дефіс і разом, а також будемо вчитись розрізняти прислівники та схожі на них сполучення слів. Запишіть тему нашого уроку та епіграф у зошити.
V. Опрацювання нового матеріалу
1. Пояснення вчителя з використанням мультимедійної презентації
«Дефіс пишеться»
Після префікса по- у прислівниках з суфіксами –е, -и, -ому, -єму |
Після префіксів будь-, казна-, хтозна-
|
Перед суфіксами -небудь, -то, -от, - таки
|
При складанні однакових чи близьких за значенням слів
|
По-перше По-братськи По -сучасному По-своєму
|
Будь-як Казна-коли Хтозна-де Казна-як
|
Де-небудь Де-таки Якось-то Так-то
|
Ледве-ледве Більш -менш Зроду - віку Десь-інде
|
«Запам’ятайте правопис прислівників»
На - гора По-латині |
З давніх-давен З діда-прадіда Без кінця-краю |
Кінець кінцем Один одним Сама самотою |
На-гора – наверх, на земну поверхню. Шахтарі видали на-гора 10 тонн вугілля.(записати)
Переносне: Сергій видав на-гора пропозицію після уроків піти в ліс.
По-латині – латинською мовою. Написи були по-латині, тому ми їх не зрозуміли. (Де використовується латинь?)
Прислівники ІІІ колонки пишуться окремо, бо вони утворені зі слів у різних відмінках.
Слайд 7.
Прислівники з префіксом по- потрібно відрізняти від однозвучних прикметників і займенників із прийменником по:
У році дванадцять місяців, і кожний по-своєму вельможний. |
І півень по своєму подвір’ї воєводою ходить. |
Через два дефіси пишемо слова: хоч-не-хоч |
Складіть (усно) словосполучення чи короткі речення зі словами хоч-не-хоч та як-не-як.
(Хоч-не-хоч – мимоволі, незалежно від бажання: Як почуєш знайому пісню, хоч-не-хоч підспівуєш.
Як-не-як – за будь-яких умов, хоч там що: Як-не-як, а літо – найкраща пора).
«Пишуться разом»
Прислівники, утворені за допомогою префіксів прийменникового походження від різних частин мови
|
Прислівники, утворені сполученням кількох прийменників із будь-якою частиною мови
|
Прислівники, утворені злиттям кількох основ
|
Прислівники, утворені за допомогою часток аби-, ані-, де, чи-, що-, як-, -сь
|
Віднині Довіку Згарячу Удвоє Внічию
|
Вдосвіта Завдовжки Навздогін Попідтинню Наосліп |
Ліворуч Мимоволі Тимчасово Чимдуж Стрімголов |
Абияк Анітрохи Чимало Щодня Якнайдовше
|
Увага!
Потрібно розрізняти прислівники, які пишуться разом, та однозвучні з ними іменники з прийменниками
Прислівник: Гостей запросили нагору – на другий поверх. Велике дерево поволі росте.
|
Іменник з прийменником: Я на гору, круту, крем’яную, буду камінь важкий підіймать. Пісня по волі давно не літала, приборкана тугою, жалем прибита. |
2. Робота з підручником (пар.39)
VІ. Виконання вправ на закріплення вивченого
Ще змалку Тарас Шевченко мав різноманітні захоплення, був дуже обдарованою дитиною. Було йому всього-на-всього 2 роки, як родина переїхала до Кирилівки. Тяжко-важко жилося Тарасові разом з мачухою та її дітьми. Згодом його віддали служити козачком до пана. Коли-не-коли Тарасові випадала можливість читати та малювати. Нестерпно жилося поетові і в засланні. Щодня думки про Україну бентежили його душу."Увечері посумую, а вранці заплачу",- писав Шевченко. Все своє життя митець пройшов пліч-о-пліч з піснею, яка була його порадницею й мудрою розважницею. Слова поета розлетілися по всьому світу і повік-віків будуть зігрівати наші серця й душі.
3) "Добери синонім". До поданих слів доберіть синоніми-прислівники, що пишуться через дефіс. З двома словами скласти і записати речення про Т.Шевченка.
4) Вибірковий диктант (з уривків віршів Тараса Шевченка виписати прислівники з орфограмами:
Сироті без роду:
Нема куди прихилиться,-
Хоч з моста та в воду.
Ледве-ледве ходить,
Не дивиться, не слухає...
Горіло світло, погасало,
Погасло... Мертвий мов здригнув.
І сумно-сумно в хаті стало.
Аж за кобзу взявся;
Хотів вшкварить навприсідки
З усієї сили...
І шкурою сірий бугай стрепенув,
І хвилю, ревучи, далеко-далеко
У синеє море на ребрах послав.
Поле вкрилося туманом;
У тумані на могилі,
Як тополя, похилилась
Молодиця молодая.
Райочок мій спідтиха-тиха
Підкрадешся, наробиш лиха...
Розрита могила.
Чого вони там шукали?
Що там схоронили?
Де-небудь, часто-густо, наосліп, дотепер, віч-на-віч, нарізно, напролом, уперше, як-не-як, навиліт, напризволяще, спересердя, з діда-прадіда, по-друге, геть-чисто, з дня на день, казна-де, ледве-ледве, босоніж.
З поданими прислівниками скласти і записати речення про Т. Шевченка:
1 група: без кінця-краю, рано-вранці, босоніж.
2 група: здавна, як-не-як, видимо-невидимо.
3 група: просто - напросто, казна-як, водночас.
4 група: як-небудь, кінець-кінцем, повсякчас.
5 група: дедалі, з давніх-давен, геть-чисто.
5) Робота з картками
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Метод «Мікрофон»
- Бажаю вам такої наполегливості, терплячості, стійкості, працелюбності, любові до своєї України, які були притаманні великому генію українського народу. Життя Шевченка є зразком великої мужності, адже він до останньої хвилини свого життя болів за Україну, боровся за мирне і щасливе майбутнє свого знедоленого народу.
VІІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати § 39; І,ІІ рівень: виконати вправу 397; ІІІ рівень: скласти твір-мініатюру "Шевченко в моєму житті», використовуючи прислівники, що пишуться через дефіс та разом.