Конспект уроку " Народна казка «Мудра дівчина»

Про матеріал

Конспект уроку на тему. Народна казка «Мудра дівчина»

Мета: ознайомити зі змістом казки, допомогти усвідомити учням цінність її ідейно-естетичних настанов; розвивати навички виразного читання, переказування казок, висловлення власних суджень про них; утверджувати думку про обов'язкову перемогу добра над злом; виховувати кмітливість, почуття гумору, оптимістичний світогляд.

Перегляд файлу

 Тема. Народна казка «Мудра дівчина»

Мета: ознайомити зі змістом казки, допомогти усвідомити учням цінність її ідейно-естетичних настанов; розвивати навички виразного читання, переказування казок, висловлення власних суджень про них; утверджувати думку про обов’язкову перемогу добра над злом; виховувати кмітливість, почуття гумору, оптимістичний світогляд.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: збірки українських народних казок, ілюстрації до твору.

Теорія літератури: народна казка та її особливості.

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми й мети уроку.

 «Поетична хвилинка»

Варіант учителя.

Дощ із краплі починається
Все — із доброго чи злого —
Починається з малого.
Листя виросте з листочка,
З нитки витчеться сорочка.
З пагінця чи з бруньки — гілка,
З гілки — дудочка-сопілка.
Хліб — з маленької зернинки,
Дощ — із чистої краплинки.
Пагорбок стає горою,
А роса стає водою.
Навіть річечка-ріка
Починається з струмка.
День турботою почнеться,
Кожен за своє береться.
Проганяй мерщій дрімоту
І рукам давай роботу.
І роби невтомно, вміло
Хоч мале, та добре діло.
(М. Сингаївський)

Можливий коментар учня.

Вірш приваблює красою думки і спостереження: що все велике починається з малого. Поет закликає робити добро.

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання.

а) Зачитування, переказ уривків із казки, які найбільше запам’яталися, вразили;
б) огляд ілюстрацій (учні представляють свої малюнки);
в) конкурс «У кого найцікавіше продовження казки?»

2. Вікторина.

Олесь Кмітливець пропонує дати ствердні чи заперечні відповіді на його питання (письмово; кожна правильна відповідь — 1 бал).

1) Троє братів, ставши сиротами, пішли світом мандрувати — на людей подивитися і себе показати. (Ні.)

2) Брати хотіли зустріти доброго чоловіка, якому б по правді робили, слухали і мали за рідного батька. (Так.)

3) Старший брат хотів посватати дівчину, та щоб був у нього млин і ставочок. (Ні.)

4) Старший брат, побачивши, що дівчина була негарна, усе ж захотів із нею одружитися, бо у неї були воли й корови. (Ні.)

5) Найменший брат захотів одружитися з бідною дівчиною, щоб працювати для себе, ще й іншим допомагати. (Так.)

6) Про щедрість старшого брата йшла слава на весь край. (Ні.)

7) Дід-батько перетворив старшого і середнього братів на жаб. (Ні.)

8) Молодший брат привітно зустрів обшарпаного дідка, нагодував і одягнув його. (Так.)

9) Бідний дід сумував, бо його мав з’їсти змій. (Ні.)

10) Молодший брат, щоб урятувати діда, продав усе своє господарство й хату. (Ні.)

11) На місці старої хати молодшого брата виріс палац. Брат став королем. (Ні.)

12) Головна думка казки «Названий батько» — треба жити по справедливості, бути милосердним, допомагати іншим. (Так.)

(Взаємоперевірка й оцінювання робіт.)

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Сьогодні у нас незвичайний урок. Я запрошую вас здійснити подорож у світ казки.

А якої казки, то ви дізнаєтесь, коли сполучите стрілочками букви і прочитаєте її назву.

123-43

Поміркуйте, про що може йти мова в казці з такою назвою. (Діти знають зміст казки, тому легко виконують завдання.)

Про дівчинку, яка була розумна, кмітлива, дуже любила свого тата і допомагала йому. Вона була з бідної сім’ї, але мудрості мала більше, аніж її дядько багатий і пан.

— Чи відповідає епіграф нашому уроку. (Так, відповідає.)

— Чому? Поясніть. (Бо не багатство красить людину, а її.мудрість.) На сьогоднішньому уроці ми поглибимо свої знання про казку,

розкриємо прекрасні риси характеру, які притаманні нам, українцям. А якщо їх бракує у нас, то ми їх запозичимо у Марусі — головної героїні нашої казки.

Отже, ви повинні:

  • поглибити знання про казку, її особливості;
  • уміти виразно читати казку в особах;
  • любити тата, маму, своїх рідних.

 

IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

У багатьох народів світу є казки про мудрих дівчат, жінок, які вирізняються своїм розумом, кмітливістю, умінням перемагали сильних і владних володарів. Згадаймо хоча б Шехерезаду з арабських казок «Тисяча й одна ніч», Василису Премудру та інших. Є така казка і в українського народу.

2. Виразне читання казки «Мудра дівчина».

3. Словникова робота.

Убогий — бідний;

шкода стало — пожалів;

як кіт наплакав — мало;

позиватися — судитися;

прудкіш — швидше;

хорти — порода мисливських собак;

локіт, ліктів — міра довжини;

гребінь, гребінка, днище — приладдя для прядіння льону, вовни;

гостинець — подарунок;

ґринджоли — санчата;

цап — козел;

прицькуйте — натравіть собак, випустіть собак;

світлиця — кімната;

рундук — ґанок.

4. Обмін враженнями від казки. (Чим сподобалася чи не сподобалася, які моменти запам’яталися найбільше.)

5. Переказ казки.

Перекажіть цю історію від імені дійових осіб казки. Орієнтовний переказ.

— Я — бідна дівчина Маруся. Мій дядько позичив моєму батькові корову. Ми за неї відробили, а дядькові стало шкода худобини, став він вимагати її назад. Батько не погодився, пішли вони судитися до пана. А пан не захотів думати та й задав загадки. Я ті загадки батькові допомогла розгадати, а пан, дізнавшись про це, дуже розсердився й дав іще складніші завдання…

— Я — вбогий собі чоловік. Є у мене багатий брат. От раз, дивлячись на нашу бідність, запропонував він мені корову, щоб я потім відробив. Відпрацював я чесно за корову, а братові стало шкода худоби, то й почав він вимагати її назад. А мені теж шкода своєї праці. То ж пішли ми позиватися до пана. Пан не захотів мудрувати, дав загадки розгадати. Та такі важкі! Добре, що в мене є розумна дочка Маруся, яка їх усі й повідгадувала…

— Я — заможний, поважний чоловік. А мій брат — вбогий. Пожалів я його, дав корову, щоб діти молочком поласували. Відробив він мені за корову. Але я собі подумав: скільки там тієї праці, а то ж таки корова! Поласували — та й годі! Заберу-но я своє добро назад! А брат не захотів віддавати, довелося йти до пана, щоб розсудив. Панові не захотілося думати, от він і задав загадки. Я думав — легкі, а вони виявилися непростими. Не розгадав я! Зате моя племінниця Маруся допомогла батькові усе відгадати…

— Я — великий пан на всю округу. Селяни мене дуже поважають, приходять за порадами чи щоб розсудив їх. От якось прийшли двоє братів — корову не поділили. А мені не захотілося розбиратися, от я і дав їм загадки, щоб розгадали. Хто правильно відповість — того й корова. Оце вам і весь суд. І що ж ви думаєте? Відгадав не багатий брат, який хвастався, що все знає, а бідний.

Зачепило мене за живе… То й почав розпитувати, чи сам той чоловік додумався, чи хто допоміг. Бідний брат і зізнався, що дочка Маруся допомогла. Тут я ще більше розсердився — як, мене, багатого й розумного, якась проста селянська дівчина перехитрила?..

6. Проблемне питання.

Поясніть, чи розкривають суть оповідання такі прислів’я й чому:

І сила перед розумом никне.
Хто багатий, той не любить дати.
Що в печі, те й на столі.
Молоде орля, а вище старого літає.
Розумний батько сина спитати не соромиться.
Сім раз відмір, а раз — відріж.
Вміння і труд все перетруть.
Хвастала кобила, що з возом горшки побила.
То не козак, що боїться собак.

Характеристика дійових осіб. На дошці записані слова.

Маруся

Батько

Пан

Брат

добра, смілива, кмітлива, розсудлива, винахідлива, працьовита, мудра, розумна

добрий, чесний роботящий, боязливий, люблячий

ледачий, нерозсудливий, самолюбивий

зажерливий, скупий, дурний, облесливий

Учні називають їхні риси характеру, записують слова у відповідні колонки.

  • Яким виявив себе пан у змаганнях з Марусею на кмітливість? Про що це говорить?
  • Як би ви ще назвали Марусю, окрім мудра?

 

7. Підведення підсумків.

— Що здалося вам смішним, дотепним у казці й чому?

V. Закріплення знань, умінь і навичок

Олесь Кмітливець потоваришував з Марусею і просить вас допомогти схарактеризувати мудру дівчину й довести козакові Мамаю, що вона справді така.

ukrainska_literatura_5_klass_3

VІ. Домашнє завдання

Навчитися виразно читати і переказувати казку «Мудра дівчина» (можна за ролями); зробити ілюстрації до неї; для ІІІ—IV рівня — придумати продовження казки; дібрати подібні казки народів світу.

VII. Підсумок

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Власенко Ганна Олегівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 липня 2018
Переглядів
22035
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку