1
Конспект уроку географії у 7 класі
ТЕМА УРОКУ: НАСЕЛЕННЯ ЄВРАЗІЇ
МЕТА УРОКУ:
освітня: формувати поняття «населення», дати загальне уявлення про населення материка та виявити закономірності його розміщення;
розвиваюча: удосконалити практичні навички учнів аналізувати причини нерівномірностей розселення населення; вдосконалювати практичні уміння та навички характеризувати головні ознаки населення материка; вдосконалювати та поширювати практичні вміння учнів працювати з тематичними картами атласу, вміння порівнювати географічні об’єкти та природні компоненти різних природних комплексів;
виховна: виховувати повагу до людей, інших національностей, етносів; неприйняття расизму.
ОБЛАДНАННЯ: «Євразія. Політична карта», карта «Народи та густота населення світу», атлас, підручник, мультимедійна презентація «Населення Євразії», роздатковий картографічний матеріал.
ТИП УРОКУ: урок формування нових знань.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Організація уваги та роботи учнів.
Інструктаж з приводу організації робочого місця учнів.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Дивуй!»
Євразія – не лише материк-гігант у своїх масштабах, рекордсменах, природних зонах, а і континент-контраст у всьому, що стосується населення. Навряд чи де-небудь ще, крім Євразії, можна зустріти таку розмаїтість народів, мов, культур, рівнів, форм і укладів життя людей.
Завдання учням «Слухай, думай і дивуй». Учні поділені на групи, де кожній пропонується обрати лист-питання, що стосуються нової теми. На окремих аркушах роздруковані запитання, відповідь на які кожна група повинна сформулювати впродовж уроку. Орієнтовні питання:
Завдання спонукає учнів бути уважними, активно працювати на уроці, мотивують змагальний дух та командну атмосферу на уроці, що будуть підкріплюватися наступними географічними завданнями по темі.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Кількість населення та його зміни на материку.
Робота з мультимедійною презентацією. Учням пропонується слайд «Євразія – колиска найдавніших цивілізацій» із фрагментами карт, де сформувалися на материку Євразія найдавніші людські цивілізації та фото, що допоможуть відгадати їх назви. (Месопотамія, Індія, Греція (Еллада), Китайська цивілізація, Римська імперія).
Розповідь учителя
Розміщення населення. Людина почала заселяти Євразію з прадавніх часів, про що свідчать археологічні знахідки вчених. Уважають, що сучасна людина живе в Євразії 35-40 тис. років. Однак у минулому чисельність населення була невеликою.
І лише з другої половини XX ст. його кількість почала зростати.
Нині загальна кількість населення Євразії становить майже 5,1 млрд осіб, тобто на цьому континенті проживає найбільше землян — 3/4 населення світу.
– Аналіз діаграми зміни чисельності населення на материку.
2. Розміщення населення та густота населення на материку.
формула Густота населення = кількість населення : площа території (держави)
Середня густота населення Євразії найбільша з-поміж усіх материків — понад 90 осіб/км2. Населення розміщене дуже нерівномірно. Є території, де середня густота населення перевищує 1500 осіб/км2, а є й такі, де на 1 км2 території припадає менше однієї людини. Причина цього – історичне минуле, а також природні умови території.
– Аналіз картографічних даних про нерівномірне розміщення населення у країнах материка. Визначення причин такого явища. (слайд презентації)
– Розгляд фото найбільших міст материка пошук їх учителем за допомого системи Гугл Земля та показ учням у форматі 3-D показ слабозаселених внутрішньоконтинентальних районів материка (паралельно кожна група знаходить на політичному глобусі вказані міста).
3. Дослідження особливостей расового та етнічного складу населення
Питання учням: Закінчіть речення:
Велика група людей, об’єднаних спільним походженням і окремими спадковими ознаками (колір шкіри, волосся та очей, форма голови, будова обличчя та ін)… (Раса)
Словесна гра
З наданих слів створіть вислів. Як ви його розумієте?
Люди, собою, рівні, всіх, рас, між.
– Які людські раси ви знаєте?
– Пригадайте, представники яких рас населяють Північну та Південну Америку, Африку, Австралію?
– Де, на думку вчених, розташовані райони формування європеоїдів та монголоїдів?
Робота з картою «Раси та народи», мультимедійною презентацією
Завдання. За картами атласу визначте, представники яких рас проживають на території Євразії, райони їхнього поширення. Що означає умовне позначення штрихування на доволі великих територіях материка?
Розповідь учителя Євразія – батьківщина двох основних людських рас – європеоїдної та монголоїдної. Європеоїди становлять 45 % населення материка. Вони представлені двома головними гілками: північною та південною. Представники північної гілки — світлошкірі й світловолосі – переважають у північній частині Європи. Представники південної гілки проживають на півдні Європи, у Південно-Західній Азії, на півострові Індостан.
Монголоїди становлять близько 37 % усього населення материка. Вони населяють Східну, Південно-Східну Азію, частково Північну, Центральну та Середню Азію. Масове переселення монголоїдів на захід спричинило виникнення проміжних рас між монголоїдами та європеоїдами. На півдні Індостану, острові Шрі-Ланка й у Південно-Східній Азії проживають представники змішаної монголоїдно-австралоїдної раси. Протягом останніх десятиліть і Європа, і Азія перетворилися на осередки масового притоку переселенців, у тому числі із країн Африки.
Завдання. За картою установіть найбільш чисельні народи Європи та Азії.
– До якої мовної сім’ї та мовної групи належать українці (див. карту «Раси та народи світу» в атласі)?
3. Дослідження особливостей релігійного складу населення
Робота з картою «Релігії світу». Визначення ареалів поширення світових та національних релігій на континенті.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Питання учням: Що на вашу думку можуть означати кольори? (можливі варіанти: кількість населення, багато народів, мов, релігій).
Слово вчителя: Нас так багато, і ми такі різні. До вивченого сьогодні на уроці різноманіття населення Євразії можемо додати ще й розбіжності у поглядах, думках, світогляді. Але однозначно сильні ми тоді – коли єдині!
Бо мабуть сила – то і є гармонія в різноманітті!
VI. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ