Матеріал уроку ознайомить дітей з буквою же, дасть уявлення про її звукове значення, вчить правильно читати слова з буквою «же». Розвивати логічне мислення. Виховувати любов до рідної мови.
УРОК ЧИТАННЯ
Тема. Ознайомлення та вивчення букви ж, її звукового значення .
Мета. Ознайомити дітей з буквою же, дати уявлення про її звукове значення, вчити правильно читати слова з буквою «же». Розвивати логічне мислення. Виховувати любов до рідної мови.
Обладнання. Предметні малюнки, індивідуальний набір фішок з умовними позначеннями звуків.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
Стали діти , підтягнулись,
Один одному всміхнулись.
На урок старання не забудьте взяти.
Сіли всі рівненько , будем працювати.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Логічні вправи.
Уважно послухайте слова. Знайдіть зайве слово.
Життя, жито, пшениця.
Жук, жаба, соловейко.
- Яке слово зайве у першому рядочку? (Пшениця).
- Чому? (У ньому немає звуку [ж]).
- Яке слово зайве у другому рядку? Чому?
2. Бесіда-гра.
- Діти, яка зараз пора року? Чому ви так вважаєте?
- Так, це все вірно. А ще з приходом осені на небі є багато хмаринок, з яких січе дощ.
Ось сьогодні до нас у клас завітала така хмаринка, але замість краплинок у неї букви.
Вітер краплинки у хмарки зірве, але лише з буквами, які ми вже вивчили- Назвіть і покажіть краплинки, які зірвав вітер.
- Вітер зірвав одну краплинку. Ми знаємо що це за буква? (Ні).
- А хто з вас знає? (Якщо ніхто з учнів не знає, то відповідає на запитання вчитель).
- Це буква «же». Давайте повторимо разом.
ІІ. Повідомлення теми уроку.
1. Робота над новим матеріалом.
- Отже, сьогодні ми познайомимося з новою літерою - «же», яка позначає звук [ж]. Як ви думаєте, це приголосний чи голосний звук? (Приголосний).
- Чому? (Тому що повітря на своєму шляху зустрічає перешкоди).
- На яку комаху подібна буква «же», як вигадаєте? Правильно, на жука. (Демонструю ілюстрацію).
- Давайте складемо вірш про жука. Я починаю рядочок, а ви закінчуєте добираючи слова, записані на дошці.
Жук на дереві сидів,
Стає на лапи й ... полетів,
Ой, жука ми не ... спіймали,
Бо ми крил таких не ... мали.
2. Складання звукової моделі слова.
- Діти, погляньте уважно на ілюстрацію, що це за птах? (Журавель).
Я на дошці запишу звукову модель слова «журавель», а ви на парті та кож самостійно за допомогою фішок викладіть звуко-складову модель даного слова.
(На дошці вчитель навмисне допускає помилки, діти виправляють:
останній звук м'який; наголос падає на останній склад).
- Діти, як ви визначили, на який склад падає наголос? (Для цього потрібно вимовити слово з питальною інтонацією).
- Прочитайте слова. До слів з лівого стовпчика доберіть слова з право ' з'єднайте їх лініями.
Життя зелена
Мереживо маленький
Жайворонок біле
Жаба щасливе
- Складіть речення з утвореними словосполученнями.
3. Динамічна пауза. (Під музику діти виконують ритмічні вправи).
4. Робота з складовими таблицями.
а) Читання лінійних складових таблиць:
б) Складання слів з складами:
КНИЖ-КА ЛОЖ-КА ЖИ-ТО
СТЕЖ-КА ДІЖ-КА ЖА-ТИ
СМУЖ-КА ДУЖ-КА ЖА-БА
5. Робота за букварем.
а) Читання ланцюжка літер.
б) Аналіз звуко-сладових схем: вуж, жук, -журавель (називання ланцюжка звуків у словах з якісною їх характеристикою).
в) Читання складових таблиць.
г) Заучування правила: «Чітко вимовляй букву «же» в словах».
Читання слів: ніжки, ріжки, смужки, дужки,
- Як звучать ці слова? Прочитайте мовчки слова першої колонки. -Слова якого стовпчика звучать пестливо?
д) Диференційовані завдання-читання з наступною перевіркою.
1) Учням І групи вивчити напам'ять за сторінкою букваря скоромовку.
2) Учням II групи навчитись виразно читати текст про женчиків.
3) Учням ІІІ групи прочитати слова з буквою «же» в тексті про літо.
6. Фізхвилинка.
7. Гра «Зберіть слова».
- З даними складами утворіть слова, що означають назву предмета (жу, вель, ра; жу, лик, рав); дію предмета (жить, бі; жить, ле; жи, дру, ти; ка, роз, жи; жіть, по, ка).
8. Робота над текстом «Лисичка і Журавель».
а) Читання тексту учнями мовчки
б) Читання-аналіз за запитаннями:
- Як ставилися герої казки один до одного? Як запросила Лисичка Журавля до себе в гості? Коли прийшов Журавель до Лисички? Прочитайте частину речення, в якому говориться про те, чим частувала свого гостя Лисичка. Прочитайте ту частину речення, в якому розповідається про те, як частувала Лисичка Журавля.
в) Розвиток мовлення учнів.
1. Розповідь учнями казки.
- Хто пригадає, як далі розгортались події
2. Постановка «живої картинки».
9. Робота з ілюстрацією букваря.
10. Робота ігрового характеру.
- Заповніть порожні клітинки таким чином, щоб вийшли за вказаною ознакою:
1. Предмет для спання.
2. Лісова ягода
3. Довгошия тварина.
4. Лісовий мешканець з голками на тілі.
слова-назви
|
|
ж |
|
|
|
|
ж |
|
|
|
|
ж |
|
|
|
|
|
|
|
ж |
|
|
|
11. Підсумок уроку.
-Якої букви не вистачає у словах: ..иття, ...ук, …ито, ло…ка
- Наведіть приклади слів, у яких звук [ж] чується на початку, в середині, в кінці слова.
- Сьогодні на уроці активно працювали …