Конспект уроку О. Генрі «Дари волхвів» Моральні цінності в новелі. Біблійні мотиви у творі, художні деталі.

Про матеріал
Матеріал допоможе вчителю разом з учнями 7 класу проаналізувати новелу О. Генрі «Дари волхвів», з’ясувати роль моральних цінностей в житті Делли та Джіма, розкрити роль християнських мотивів у реалізації авторського задуму, символічний підтекст назви твору, визначити гуманістичні ідеї твору, роль деталі; дати відомості про втілення сюжету новели у різних видах мистецтва.
Перегляд файлу

О. Генрі «Дари волхвів»  Моральні цінності в новелі. Біблійні мотиви у творі, художні деталі.

Мета уроку: проаналізувати новелу О. Генрі «Дари волхвів», з’ясувати роль моральних цінностей в житті Делли та Джіма, розкрити роль християнських мотивів у реалізації авторського задуму, символічний підтекст назви твору, визначити гуманістичні ідеї твору, роль деталі; дати відомості про втілення сюжету  новели у різних видах мистецтва.  

Формувати компетентності:

         ключові: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою,  уміння висловлювати судження щодо моральної відповідальність за свої вчинки (НЛ-2 Гром.відпов.);, інформаційно-комунікативні уміння;

  • предметні компетентності: уміння: визначати  жанр новели,  її характерні ознаки у прочитаному творі (ТЛ);  виразно читати текст; виявляти основні проблеми, їхнє художнє втілення в  образах, символах  та інших компонентах твору; визначати особливості розвитку сюжету новели, кульмінаційний момент  твору; характеризувати образи персонажів новели у їхніх стосунках, їхні моральні якості; (НЛ-4 Підпр. та фін.грам.) ставлення розповідача новели; розмірковувати над фіналом твору, давати  йому  власне тлумачення; виявляти  культурні паралелі в тексті новели (біблійні мотиви );

         соціальну компетентність: уміння  аргументовано і грамотно висловлювати власну думку, цінувати щирість людських стосунків.

Обладнання: портрет письменника, текст оповідання, мультимедійна презентація.

 

 

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Вступне слово вчителя.

- О.Генрі ввійшов в літературу як майстер цікавих оповідань. Він зумів посісти своє місце серед найкращих оповідачів в американській літературі завдяки оригінальності свого таланту. Цей письменник залишається одним з найшановніших для читачів багатьох поколінь.

Його називають «королем новели». Літературна спадщина О. Генрі велика — понад 280 новел, роман, гуморески, скетчі (короткі імпровізації). Твори       О. Генрі називають енциклопедією американського життя.

У місті Грінсборо в США стоїть кам'яна книга висотою 2 метри. Це пам'ятник письменнику О.Генрі  та його творам. Книга розкрита на новелі О.Генрі «Дари волхвів». І сьогодні ми спробуємо зрозуміти, що ж незвичайного таїть в собі новела  «Дари волхвів» і чому саме цій книзі поставили пам'ятник. Що нам для цього треба? Ми будемо аналізувати твір, виявляти основні проблеми, особливості розвитку сюжету, спробуємо зрозуміти сенс назви.  Я сподіваюся, що моральні уроки О.Генрі  нікого не залишать байдужими і стануть у пригоді в подальшому житті.

2.Робота с асоціаціями. Аналіз назви твору.

- Яким вам уявлявся зміст твору, судячи з назви? (про чарівників, чаклунів, євангельський  сюжет).

- Звернемося до назви оповідання «Дари волхвів». Визначте ключове слово назви. (Дари.)

- Чи часто ви вживаєте це слово в повсякденному мовленні? Яке слово-синонім є більш вживаним? (Подарунки.)

- Чому О. Генрі вживає все ж таки книжне «дари»? Які асоціації викликають у вас слова дар і подарунки?

3. Асоціативний кущ: Дар любові, поетичний дар, Божий дар, дар пророцтва, передбачення. Подарунки - сюрприз, несподіванка, радість, тепло, приємні відчуття, здійснення мрій.

Давайте прочитаємо  словникове визначення слова «дар» і внесемо  доповнення в наші асоціації: дар - пожертвування, здатність, талант.  Як багато значень у слова дар і автор, безумовно, вкладав свій сенс в назву розповіді.

4.Словникова робота.

-  Хто такі волхви?

 (Волхви - чарівники, ворожбити, мудреці)

Волхви (церк.-слов. волхвъ, стцерк.-слов. вълхвъ; відуни, віщуни) — слов'янське жрецтво, служителі язичницького культу. Були передусім носіями релігійних знань, а також мудрецями, знахарями, лікарями.

5. Виступ  групи «Знавці  біблійних сюжетів».


 Волхви – це східні мудреці, які по зорях дізнались про народження Ісуса Христа, прийшли вклонитись йому і принесли дари. Вони подарували йому золото, ладан, смирну.

 

 

http://www.truechristianity.info/img/z.gif

 

 

 

Поклоніння волхвів

http://www.truechristianity.info/img/z.gif

 

 

Йосиф і Пресвята Мати Божа з Немовлям Ісусом ще залишались у Вифлеємі, коли з далекої країни зі сходу (Персії чи Вавилонії) прийшли в Єрусалим волхви. Волхвами чи мудрецями називались учені люди. Вони спостерігали і вивчали зірки. В той час люди вірили, що при народженні великої людини на небі з`являється нова зірка. Багато язичників, навчені розсіяними по світу юдеями, знали про пришестя у світ Месії – Великого Царя Ізраїльського, Який підкорить увесь світ. Тому очікували, що, коли народиться цей Цар, на небі зійде нова зірка. Волхви були благочестивими людьми, і Господь, з ласки Своєї, дав їм таке знамення – на небі з`явилася нова незвичайна зірка. Побачивши цю зірку, волхви одразу ж збагнули, що очікуваний Цар народився. Вони вирушили в дорогу і пішли в столицю юдейського царства Єрусалим, щоб дізнатися там, де цей Цар народився, і поклонитися Йому.

В Єрусалимі волхви запитували кожного: "Де народжений Цар Юдейський? Бо ми бачили зірку Його на сході і прийшли поклонитися Йому".

Цар Ірод, почувши це, стривожився, бо був людиною вельми жорстокою і дуже підозріливою. Тільки з однієї підозри він страчував своїх власних дітей. А тепер злякався особливо, боячись, як би у нього не відібрали владу і не передали царський престіл новонародженому Цареві. І всі мешканці Єрусалима захвилювалися, довідавшись про таку звістку.

Ірод зібрав до себе всіх священиків і книжників, тобто людей, що вивчали Святе Писання, і запитав їх: "Де має народитися Христос?"

Вони відповіли: "У Вифлеємі юдейському, тому що так написано в пророка (Михея)".

Тоді Ірод таємно покликав до себе волхвів, вивідав у них час появи зірки, послав їх у Вифлеєм і сказав: "Ідіть і там добре розвідайте про Немовля, і коли знайдете Його, прийдіть і скажіть мені, щоб і я міг піти і поклонитися Йому". Насправді ж Ірод намірився вбити новонародженого Царя.

Волхви, вислухавши царя Ірода, пішли у Вифлеєм. І знову та сама зірка, яку вони бачили раніше на сході, з`явилася на небі і, рухаючись по небу, йшла перед ними, вказуючи їм шлях. У Вифлеємі зірка зупинилася над тим місцем, де знаходився народжений Ісус.

У цей час святий старець Йосиф і Пресвята Діва Марія жили в місті, в домі, куди вони перейшли з печери, бо народ після перепису розійшовся.

Волхви увійшли в дім і побачили Немовля Ісуса з Матір`ю Його. Вони поклонилися Йому до землі і піднесли Йому дари (подарунки) свої: золото, ливан (ладан) і смирну (дорогоцінну запашну оливу).

Своїми дарами волхви показали, що народжене Немовля Ісус є і Цар, і Бог, і Людина. Золото вони принесли Йому як Цареві (у вигляді данини чи податку), ладан як Богу (тому що ладан використовується при богослужінні), а смирну – як людині, яка мусить померти (тому що померлих намащували і натирали тоді запашними оліями).

Після цього волхви уві сні отримали одкровення не повертатися до Ірода, й іншою дорогою відійшли прямо у свій край.

Передання зберегло імена волхвів, які згодом стали християнами. Це були: Мельхиор, Гаспар і Валтасар. Церква вшановує їхню пам`ять в день Різдва Христового.

6. Пояснення вчителя.

Волхви подарували Ісусу золото як символ визнання його царем на знак земної влади. Ладан - як знак Божественного походження і небесної влади і ми бачимо, як у храмах підноситься кадильний дим. Третій дар — смирна. Це та річ, якою помазували людину, котра померла. Фактично волхви пророкують смерть Ісуса. І ми знаємо, що смерть Христа - то смерть жертовна, бо Він прийшов, щоб принести Себе в жертву за кожного з нас.

- Як ви думаєте, що символізують ці дари? (запис у зошит)

Дари волхвів

Символи для людства

Символ для людини

Золото

символ влади, могутності

це наші добрі справи, моральні чесноти

Ладан

символ священного «помазання на царство»

образ молитви

Смирна

символ тернового куща, запашна речовина, знак благоговіння .

допомога ближнім жертовно - не заради когось і чогось, а заради Христа, жертва своїм майном, часом, любов'ю

 

7. Повідомлення учнів (випереджуюче завдання): «Дари волхвів у наші дні»

8. Робота з репродукціями картин

 - Сюжет про поклоніння волхвів Ісусу став одним з найулюбленіших в живописі, літературі. Давайте переглянемо репродукції картин.

Виступ групи «Знавці живопису»

( Демонстрація презентації) .

9. Проблемне питання

О.Генрі в кінці оповідання пише, що "я розповів вам нічим не примітну історію про двох дурненьких дітей... які зовсім немудро пожертвували одне для одного найдорожчими своїми скарбами". Але автор, ніби суперечить собі, тому що далі говорить: "до відома мудреців наших днів слід сказати, що з усіх, хто робив подарунки, ці двоє були наймудріші".

Отже, давайте спробуємо з'ясувати: чи були мудрими герої новели Джім і Делла? Хто вони - "двоє дурненьких дітей" або "наймудріші з усіх дарувальників"?

10. Евристична бесіда за новелою.  Це оповідання  з першої збірки письменника, яку він назвав «4 мільйони». Саме таким було населення найбільшого міста США - Нью-Йорка. У передмові О. Генрі писав: «Не так давно хтось сказав, що в Нью-Йорку всього 400 чоловік, які заслуговують на увагу (400 - так іменували найбагатші сім'ї Нью-Йорка), але я віддав перевагу більш значній кількості людей, що заслуговують на увагу - 4 мільйонам ».

Називаючи себе письменником 4-х мільйонів, О. Генрі тим самим підкреслював, що його герої - прості люди. Вони приїхали у велике місто з надією на щастя і благополуччя з крихітних, нудних провінційних містечок, вони туляться в 8-доларових квартирках. Такі і герої оповідання «Дари волхвів» Делла і Джім.        

Усне малювання на тему  «Різдво». Давайте спробуємо уявити  вулиці великого американського міста Нью-"Йорка  кінця 19 ст. напередодні Різдва.  Що б ми побачили?

- Який настрій панує в душах людей? Чому? Чим вони зайняті? Чого чекають від різдвяної ночі?

- Чому  ж у героїні новели інший настрій, сумний? Що вона бачить за вікном? Знайдіть у тексті. Вона бачила за вікном «сіру кішку, що  прогулюватися по сірому паркану вздовж сірого двору».)

- Чи випадково автор тричі в певному реченні повторює означення «сірий »?

- Чому Деллі все бачиться в сірих фарбах? (У неї немає грошей, і вона не може зробити коханому чоловікові різдвяний подарунок - це її засмучує, змушує плакати і міркувати про несправедливість життя.) Делла опинилася у складній, начебто безвихідній ситуації.  Але майже у кожної людини є щось своє, заповітне. Які скарби були у сім’ї Нонг?

 Які порівняння використовує автор, щоб підкреслити їх значущість? (порівнює їх з біблійними персонажами - царицею Савської і царем Соломоном) А хто такі цар Соломон і цариця Савська?( Виступ учнів з випереджальним завданням). Для чого? (Щоб підкреслити значимість скарбів для Делли і Джима. Адже їх можна порівняти лише зі скарбами біблійних персонажів, причому вони згоріли б від заздрощів, дивлячись на єдині цінності молодих американців). Чи можна справді вважати волосся Делли скарбом? Знайдіть опис.

- А чи можна вважати скарбом золотий годинник Джіма?

- В ситуації якого морального вибору опинилися герої? Що зробила Делла? Вирішила продати своє волося. А Джім?  Продав годинник . Яка безглуздість! Дари наших героїв виявилися   дуже непрактичними. Кожен з них хотів зробити іншому сюрприз. Як прикро: і так вони, бідолахи, перебивалися в злиднях, а тепер ще й втратили кожен свій єдиний скарб, до того ж і жертва-то виявилася марною, тому що інший не міг скористатися дорогим подарунком! Тож виходить, що фінал дуже сумний? Ні. Поміркуємо, чому?

  1. Виразне читання епізоду зустрічі героїв в особах.
  2. Продовження евристичної  бесіди.

 

Слово вчителя. Коментуючи цю сцену, автор філософськи зауважує: "Що більше - вісім доларів в тиждень або мільйон в рік? Математик або мудрець дадуть вам неправильну відповідь. Волхви принесли дорогоцінні дари, але серед них не було одного".

«Мозковий штурм»

Пригадайте які саме дари принесли волхви і якого дарунку, на думку автора дуже важливого, не було серед тих, що принесли мудреці?

 (За біблійною легендою дари, принесені Немовляті волхвами, були швидше знаком шанування, визнання його влади, ніж дарами любові. Тому автор і говорить, що серед їх дорогоцінних дарів "не було одного" - любові.)

- Кого називає волхвами автор?

- Чому О. Генрі ставить їх навіть вище за волхвів, називаючи їх наймудрішими з дарувальників?

- Як ви гадаєте, чи не розлюбить Джім Деллу з коротким волоссям? Чому?

13. «Займи позицію»

Як, на вашу думку, марна або виправдана була жертва героїв? Чи були мудрими герої новели Джім і Делла? Хто вони - "двоє дурненьких дітей" або "наймудріші з усіх дарувальників"?

ІV. Підведення підсумків.

Давайте знову повернемося до пам'ятника книзі. Дайте  відповідь на запитання: «Чому саме цій книзі поставили пам'ятник? Над чим змушує задуматися ця новела?»

 Згадаємо  слова самого письменника: «Ви чекаєте скарбів, які, як манна небесна, впадуть до вас у вигляді золотих доларів або хрустких кредиток, а між тим у кожного з вас є величезні скарби, які ви мало цінуєте».  

Новела О. Генрі «Дари волхвів», як і інші твори цього чудового письменника, стверджує торжество істинних цінностей. Вона вчить цінувати радість і теплоту людського спілкування, любов, щиру участь, здатність до самопожертви і вірної, безкорисливої ​​дружби.

 Пропоную послухати притчу

Один молодий чоловік прийшов до свого духовного наставника і сказав:

— Учителю, ти радив мені в думці повторювати фразу: «Я приймаю радість у своє життя». Я повторюю її щоденно багато разів, а радості у моєму житті як не було, так і немає: я такий же самотній, як і був … Що ж мені робити?

Мудрець мовчки поклав перед юнаком предмети, які перші потрапили на очі — ложку, чашку та свічку — і попросив:

— Назви, що ти вибираєш із них.

— Ложку, — відповів юнак.

— Промов це разів п’ять, — попросив старенький.

— Я вибираю ложку, — вимовив юнак п’ять разів.

— Ось бачиш, — сказав учитель, — повторюй ти хоч мільйон разів у день, що вибираєш ложку, вона не стане твоєю. Треба протягнути руку і взяти її. Треба діяти …

То ж дійте, творіть, не шкодуйте сил для любові, радості та милосердя.

 

 

V. Домашнє завдання. Прочитати новелу О.Генрі «Останній листок». Написати есе на тему: «Хто більше щасливий: той, хто дарує, або хто приймає подарунок?» .

docx
Додано
5 січня
Переглядів
1845
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку