Мета уроку: проаналізувати новелу О. Генрі «Дари волхвів», з’ясувати роль моральних цінностей в житті Делли та Джіма, розкрити роль християнських мотивів у реалізації авторського задуму, символічний підтекст назви твору, визначити гуманістичні ідеї твору, роль деталі; дати відомості про втілення сюжету новели у різних видах мистецтва.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Дари волхвів. Символи для людства. Символ для людини. Золотосимвол влади, могутностіце наші добрі справи, моральні чесноти. Ладансимвол священного «помазання на царство»образ молитви. Смирнасимвол тернового куща, запашна речовина, знак благоговіння .допомога ближнім жертовно - не заради когось і чогось, а заради Христа, жертва своїм майном, часом, любов'ю
У центрі картини зображена Богоматір з новонародженим. Навколо неї півколо шанувальників в уклінних позах. На передньому плані три волхви, які преподносять святі дари. Є ще задній план, більш темний, з великим деревом, яке прописано з натуралістичної точністю. У верхньому лівому кутку видно напівзруйновану будівлю. У правому нижньому кутку зображений молодий чоловік, який відвернувся від того, до кого прикуті всі погляди, хоча його жести вказують на Святу Родину. Мистецтвознавці вважають, що цей юнак має портретну схожість з молодим Леонардо. Вся композиція вибудовується на тлі силуетів гірських вершин, що характерно для багатьох робіт Леонардо. Сама композиція збудована за принципом піраміди, де голова Марії визначає її вершину. Головною темою є піднесення дару майбутнього Спасителя одним з волхвів. У той час як найстаріший цар припадає до ніг Марії, другий, принижено притискаючись до скелі, обдаровує немовляти. Третій волхв тільки збирається стати на коліна. Передбачається, що ці фігури уособлюють народи Азії, Африки і Європи, готові прийняти нову віру. Леонардо да Вінчі «Поклоніння волхвів» 1481, 243х246
Герард Давід «Поклоніння волхвів», 1515. Дерево, олія. 60 × 59,2 см На полотні Герарда Давіда зображена Діва Марія, яка тримає на колінах Ісуса Христа. Три волхви припадають на коліна та з пошаною знімають головні убори перед Немовлям. За спиною волхвів зображено пастухів, а позаду них царську свиту — три чоловіки в тюрбанах на головах. Зверніть увагу на ще одну постать, яка стоїть у тіні праворуч від Діви Марії — це є Йосип Обручник.
Дієго Веласкес «Поклоніння волхвів», 1619. Олія. 204 х 126,5 см. Авторське бачення релігійного мотиву поклоніння перенесено художником у реалії Іспанії ХVII ст. Персонажі одягнені не в одяг стилю І ст. нашої ери, характерного для Юдеї того часу, а в притаманний Іспанії ХVII ст. У волхвів немає ані тюрбанів із пір’ям, ані східного одягу; навіть дари, які вони тримають у руках (срібні кубки), є виробами севільських ремісників. Прототипи всіх образів картини «Поклоніння волхвів», узяті художником із реального життя. Особливо цікавим є образ Марії. Її красиве здоровою красою обличчя позбавлене і святості, і аристократизму. Можливо, моделлю була севільська селянка, у чому також переконують згрубілі від роботи кисті великих рук, якими вона бережно підтримує Немовля. Полотно прекрасне, хоча й здається темним. Але яскравим світлом у центрі картини притягує до себе образ Ісуса. Дія відбувається посеред руїн. Крізь арку видно вечірнє південне небо, гірський схил, швидше за все, художник зобразив пагорб Голгофи — місце страти Христа. І тут дивуєшся тому, як чітко художник передав весь шлях Христа — від народження до воскресіння.