Ознайомити учнів із головними та другорядними героями казки, вчити давати власну оцінку вчинкам і поведінці дійових осіб; розвивати вміння характеризувати головного героя, визначати риси його характеру, акторські здібності; сприяти осмисленню негативних рис: хвальковитості, зазнайства.
Тема. І.Франко «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру.
Мета. Ознайомити учнів із головними та другорядними героями казки, вчити давати власну оцінку вчинкам і поведінці дійових осіб; розвивати вміння характеризувати головного героя, визначати риси його характеру, акторські здібності; сприяти осмисленню негативних рис: хвальковитості, зазнайства.
Очікувані результати.
Учні знатимуть: зміст казки, її героїв.
Учні вмітимуть: переказувати фрагменти казки, розповідати про Лиса, розрізняти головних та другорядних персонажів.
Тип уроку. Урок застосування знань, умінь та навичок.
Форма уроку. Урок-програма телепередач.
Обладнання. Ілюстрації до казки, фонозапис казки, роздатковий матеріал, картки оцінювання, підручник.
Методи, прийоми, форми роботи. Робота в групах, «Незакінчене речення», «Мікрофон», «Асоціативний кущ», сенкан, робота з підручником, смайлики, вправа «Валіза - м’ясорубка – кошик».
Епіграф уроку. Не микайся, Грицю, на дурницю, бо дурниця боком вилізе.
Народна мудрість
Перебіг уроку
І. Організаційно-мотиваційний етап
1.1 Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку
Психологічна вправа «Наш настрій»
1.2 Актуалізація суб’єктного досвіду і опорних знань
«Мікрофон»
Вч. Чи сподобалась вам казка? Які казки називаються літературними? Як ви ставитесь до людей, які обманюють? Чи можна чинити кривду заради власного порятунку? Як ви розумієте епіграф уроку? Кого із казки стосуються ці слова? Які герої називаються головними та другорядними? Лис Микита – головний чи другорядний герой?
1.3 Постановка проблеми. Мотивація
Вч. Діти, ви любите дивитися телевізор? Сьогодні, безперечно, людина не уявляє свого існування без телебачення, адже це світло інформації, відпочинку та задоволення. Які програми улюблені? Ви, мабуть, здивуєтесь, адже наш урок пройде у формі програм-телепередач. Сьогодні ви станете глядачами віртуального телебачення. Працюватимемо у 2 групах (поділ на групи, визначення капітанів).
За повні відповіді команда отримуватиме зелені картки, відповіді, які ще потребуватимуть доповнення – блакитні. Усі канали ТБ присвячують своє транслювання Лису Микиті!
«Незакінчене речення»
Опрацювавши цю тему, я зможу…
ІІ. Операційно-пізнавальний етап
Вч. Образ Лиса надзвичайно популярний у народних казках світу. Це пояснюється тим, що образ і сюжет мандрував від одного народу до іншого. Так у ХІІ-ХІІІ ст. з ’явився «Роман про Лиса». У Франції Лиса звали Ренар, у Нідерландах – Рейнетом, у Німеччині – Рейнеке. Давня повість зацікавила й українського письменника І.Франка: «Я бажав не перекласти, а переробити стару повість про Лиса, зробити її нашим народним добром…» Саме тому казка «Фарбований Лис» вважається однією з найкращих у збірці.
Вч. Презентація групами домашнього завдання.
Вч. Складіть асоціативний кущ до образу Лиса.
хитрий
Лис Микита ?
?
Вч. Гостем нашої студії, як ви здогадались, є Лис Микита. Про що б ви у нього запитали? Поставте гостю 2 запитання, які починаються зі слова Чому?
Вч. Діти, Лисові аж цілий рік вдавалось вводити в оману звірів. А як би ви виявили обман? Поміркуйте і розробіть ваш власний план дій.
Вч. Ваше завдання – розвеселити команду-суперницю, розігравши епізод казки.
І гр. – Лис Микита на сходинах звірів (від слів «І, піднявши вгору хвіст, надувшися гордо, він пішов у глиб лісу… до слів …Нечувана радість запанувала в звірячім царстві». )
ІІ гр. – роковини царювання Лиса (від слів «Так минув рік... до слів …всі кинулися на нещасного Лиса і розірвали його на шматочки».)
Вч. Щоб трішки відпочити після напруженої роботи, перемикаємо канал мультфільмів.
Перегляд мультфільму «Фарбований Лис»
ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.
3.1 Рефлексія змісту, емоцій
Вч. Завершимо роботу над образом складанням сенкану.
Вправа «Валіза - м ’ясорубка – кошик»
3.2 Оцінювання
Вч. Капітани команд, оцініть вашу команду за критеріями таблиці
На вершині |
На схилі |
Під горою |
|
|
|
ІV. Домашнє завдання
Обов’язково загальне: знати зміст казки.
На вибір: прорекламувати письмово казку або міні-твір на тему «Якби я був…»