На уроці діти вчаться виразно читати й переказувати уривки з казки, аналізувати певні ситуації, вчинки персонажів, змальовані в ній; ставити запитання до героя твору; розкривати основну думку твору, аргументовано висловлювати власні міркування щодо прочитаного, відрефлексовувати власну діяльність.
Тема. Українська народна казка "Ох". Основна думка твору.
Мета уроку: спонукати до роздумів про добро і зло, потворне і красиве в житті; формувати вміння творчо використовувати набуті знання; розвивати уяву, емпатію, вміння аналізувати, робити висновки.
Цілі уроку.
Учні знатимуть: основну думку казки.
Учні вмітимуть: виразно читати й переказувати уривки з казки, аналізувати певні ситуації, вчинки персонажів, змальовані в ній; ставити запитання до героя твору; розкривати основну думку твору, аргументовано висловлювати власні міркування щодо прочитаного, відрефлексовувати власну діяльність.
Обладнання: учнівські ілюстрації, аудіозапис настроєвої музики, підручник.
Методи,прийоми,форми роботи: розповідь вчителя, бесіда, робота в парах, візуалізація, незакінчене речення, порушена послідовність, ПРЕС.
Ім’я уроку: Мудрим ніхто не вродився, а навчився (Народна мудрість).
Хід уроку
I. Мотиваційний етап
1.З'ясування емоційної готовності до уроку. Візуалізація.
(Звучить тиха спокійна музика).
Учитель. Заплющте очі, розслабтеся. Уявіть ваш улюблений куточок природи або якесь інше місце, де ви відчуваєте себе спокійними, де ви щасливі. Уявіть кольори, які вас оточують… Уявіть рухи і звуки вашого місця спокою… Уявіть запахи навколо вас… Чи багато у цьому місці квітів, яких? Роздивіться їх, доторкніться…Уявіть себе на місці спокою, як ви виглядаєте…Подякуйте вашому місцю спокою. Посміхніться і уявіть, які ви гарні, коли посміхаєтесь.
2.Актуалізація суб'єктного досвіду й опорних знань.
• Кому із героїв казки “Ох” ви ставили запитання?
• А що ви запитували у діда ( “як молоко, білий, і одежа на йому біла”)? Який образ постає перед вами? (мудреця)
• Чи народжується людина мудрою?
• А ви хочете бути мудрими?
3. З’ясування розуміння учнями імені уроку. До кого з персонажів можна його віднести?
II.Цілевизначення й планування.
1. Повідомлення теми уроку.
Учитель. Читаючи художній твір, вам потрібно старатися зрозуміти те, що приховано за образами, подіями. Сьогодні на уроці ми спробуємо оцінити вчинки персонажів, відшукати прихований зміст повчання, адресований нам, читачам.
2. Самостійне визначення учнями цілей уроку та узгодження з цілями, визначеними вчителем.
III.Опрацювання навчального матеріалу.
1. Конкурс «Кращий знавець тексту». Порушена послідовність. Розташувати уривки з казки в логічній послідовності.
1) – Поведу, - каже, - вражого сина ледащо у інше царство; де найму, то найму; може, він відтіля не втече.
2) Так йому не до того; сидить та просцем пересипається.
3) …і з того ледачого парубка та став такий моторний та гарний козак, що ні здумать, ні згадать, хіба в казці сказать.
4) Бо все-таки який він не був, а мій син, своя кров!
5) Як вибуде рік та прийдеш за ним, то коли пізнаєш його – бери, а не впізнаєш – ще рік служитиме у мене!
6) Що нам з тобою, сину, робить? Чужі діти батькам у поміч стають, а ти тільки дурно у нас хліб переводиш!
2. Робота з учнівськими запитаннями до головного героя – хлопця.
3. Робота в парах. Комунікативно-ситуативне завдання: уявіть себе на місці хлопця. Розкажіть від імені героя, як змінилося його ставлення до життя. Чи можна назвати персонажа розумним?
4. Складання «Асоціативного куща». Що, на вашу думку, означає бути мудрим?
5. Колективне обговорення вислову «Казка вчить, як на світі жить». Метод ПРЕС.
Учитель. Ви, звичайно ж, знаєте значення слова «урок». Чи можна його співвіднести зі словом «казка»? Який урок (які уроки) ви взяли після вивчення казки «Ох!»?
6. Складання переліку мудрих порад, які дає казка.
7. Визначення основної думки казки, запис у зошити.
IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1. Бесіда.
- Чи вдалося вам досягти поставлених цілей?
- Що на уроці було найцікавішим?
- Що викликало труднощі? Як ви їх долали?
2.«Незакінчене речення»: «Після цього уроку я відчув…подумав…зрозумів…».
3. Само- та взаємооцінювання.
- Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?
- Хто з однокласників працював найкраще?
Домашнє завдання.
Обов’язкове загальне. Підготувати інсценізації уривків із казок до уроку позакласного читання (у групах).
Обов’язкове на вибір. Підготувати усний відгук про самостійно прочитану казку. Намалювати ілюстрації до самостійно прочитаної казки.