Ознайомити учнів з важливими віхами життя поета, вчити виразно й осмислено читати казку, враховуючи особливості віршованої казки, виділяти основні епізоди твору; розвивати уяву, логічне мислення, культуру зв 'язного мовлення; виховувати оптимістичне бачення світу.
Тема. В.Симоненко. Цікава сторінка з життя митця.
«Цар Плаксій та Лоскотон»
Мета. Ознайомити учнів з важливими віхами життя поета, вчити виразно й осмислено читати казку, враховуючи особливості віршованої казки, виділяти основні епізоди твору; розвивати уяву, логічне мислення, культуру зв ’язного мовлення; виховувати оптимістичне бачення світу.
Ім’я уроку. Заглядає в шибу казка сивими очима… (В.Симоненко).
Очікувані результати.
Учні знатимуть: біографію В.Симоненка,особливості віршованої мови, зміст казки «Цар Плаксій та Лоскотон».
Учні вмітимуть: пояснювати відмінність прозової і віршованої мови казок, виділяти основні епізоди твору.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку. Урок-портрет.
Обладнання. Портрет письменника, виставка його творів, дидактичний матеріал, аудіозапис.
Методи, прийоми, форми роботи. Робота в парах, з підручником, «Незакінчене речення», вибіркове читання, вправа «Валіза - м’ясорубка – кошик», «Спіймай мій настрій».
Епіграф уроку. У кожного Я є своє ім'я,
На всіх не нагримаєш грізно,
Ми - не безліч стандартних "я",
А безліч всесвітів різних.
В.Симоненко
Перебіг уроку
І. Організаційно-мотиваційний етап
1.1 Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку
Психологічна вправа «Спіймай мій настрій»
Вч. Діти, я «знімаю» посмішку зі свого обличчя та «кидаю» вам, спіймайте мою посмішку, «прикрасьте» нею обличчя, «подаруйте» однокласнику свої емоції.
1.2 Актуалізація суб’єктного досвіду і опорних знань
Гумореска «Про перерву і урок»
Тарас твердить, що перерва
Втричі більша від уроку,
Бо встига Тарас за неї
Купу справ зробить нівроку.
За перерву Тарас встиг
Насмішити в класі всіх,
Ще й на Жені покататись,
Десь залізти в фарбу встиг.
Ще герой-Тарас зумів
Поплювати в горобців,
В двір помчав – аж тут дзвінок, -
Знову треба на урок.
Та Тарас такий спокійний,
Бо урок мине за мить,
Ну а потім знов перерва,
Встигне купу справ зробить!
Вч. Діти, які емоції викликала у вас гумореска? Вам подобається сміятись? А плакати? Я переконана, всім подобається щиро посміятися, адже сміх - це сонце: воно проганяє зиму з людського обличчя.
1.3 Постановка проблеми. Мотивація
Вч. Сьогодні посміятися разом запрошує нас поет, «народжений з любові», - В.Симоненко, якому доля відвела 28 років.
Робота з епіграфом.
Запис радіоінтерв ’ю поета
«Незакінчене речення»
Від уроку я очікую…
ІІ. Операційно-пізнавальний етап
Теоретичний блок
Вч. Знайомство з письменником – це завжди свято. Щоб зустріч була цікавою, пропоную скласти портрет митця, виписавши зі статті підручника вказану попередньо інформацію та заповнивши прогалини у схемі (додаток 1).
Робота в парах
Вч. Василь Симоненко був люблячим батьком. Син Олесь згадував, як батько грався з дітьми, розповідав їм казки, читав вірші. А пишучи власні казки, він чинив так: спочатку читав їх синові, і ті рядки, що дитина запам'ятовувала, друкував, а інші — доробляв. Так, зокрема, було з казкою «Цар Плаксій та Лоскотон». До речі, слово «Лоскотон» у словнику не зафіксоване, його створив сам автор від слова «лоскотати». Зверніть увагу, казка написана незвично, віршованою мовою.
Робота з підручником (опрацювання статті)
Вч. Запишіть номери пелюсток квітки, що відповідають поняттю «віршована мова» (додаток 2).
Аналіз імені уроку
Вч. Мешканці країни Сльозолий зачекались нас, пропоную негайно з ними познайомитись.
Комбіноване читання (учитель починає, учні продовжують).
Практичний блок
Робота за змістом казки
Робота в парах:
«Художники» - усно опишіть героїв казки;
«Психологи» - порівняйте поведінку Плаксія та Лоскотона;
«Фантасти» - яким ви уявляєте сімейство Плаксія;
«Лінгвісти» - твір-міркування «Чого навчає нас казка»;
«Радники» - дайте свої поради Плаксію, Макаці, Лоскотону;
«Рекламне агентство» - розрекламуйте казку.
ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.
3.1 Рефлексія змісту, емоцій
Вправа «Валіза - м’ясорубка – кошик»
3.2 Оцінювання
Самооцінювання: за що ти можеш похвалити себе, однокласника, вчителя?
ІV. Домашнє завдання
Обов’язково загальне: знати зміст казки.
На вибір: діалог із Лоскотоном або Плаксієм.
Додаток 1
Портрет письменника
Додаток 2