Урок. Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції Плаксія та Лоскотона. Казкова історія та сучасне життя

Про матеріал

Урок з використанням інфографіки, комп'ютерних інтерактивних ігор, активних форм навчання.Учні знайомляться з поняттями оптимізму та песимізму, проводять аналогії із сучасним життям.

Перегляд файлу

Комишуватська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Мангушської районної ради

 

 

 

 

Відкритий урок

5 клас

 

Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції Плаксія та Лоскотона. Казкова історія та сучасне життя

Картинки по запросу цар плаксій та лоскотон

 

                                                              Підготувала

                                                                       Пархоменко Г.А.,

                                                                                    вчитель української мови

                                                              та літератури

 

 

 

 

 

2017

 

Тема. Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції Плаксія та Лоскотона. Казкова історія та сучасне життя

Мета:

навчальна: продовжити опрацювання ідейно-художнього змісту літературної казки В. Симоненка, вчити дітей характеризувати дійових осіб казки;  формувати соціальну, загальнокультурну, здоров'язберігаючу компетентності, компетентность продуктивної творчої праці;

розвивальна: розвивати вміння учнів працювати в групах та самостійно; логічне мислення, творчу уяву, усне та писемне мовлення;

виховна:  виховувати інтерес до творчості В.Симоненка,

Очікувані результати:

     учні

знатимуть зміст прочитаної казки;

вмітимуть працювати з текстом;

складатимуть характеристики основних персонажів;

працюватимуть в групах;

аналізуватимуть  вивчений матеріал;

проводитимуть аналогії з сучасним життям.

Міжпредметні зв'язки:  українознавство, психологія

Тип уроку: урок закріплення та застосування знань, умінь та навичок

Методи і прийоми: «Обмін усмішками», «Кошик завдань», «Ланцюжок»,

 бесіда,  «Мікрофон», «Незакінчене речення», «Літературне лото», «Гронування».

Форми роботи: індивідуальна, групова.

Обладнання та унаочнення: програмне забезпечення для перегляду  інфографіки, виконання інтерактивної вправи, фліпчарт, маркери, підручник

Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку

    - Доброго дня усім! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо і день незвичайний: у нас на уроці присутні гості. І всі ми хвилюємося (правда?), і я теж. Тому пропоную розпочати наш урок з… усмішок. Давайте подаруємо один одному усмішку, з нею легше йти по життю. (Діти обмінюються усмішками).

2. Актуалізація суб’єктного досвіду.

    - Коли ми усміхаємося, все довкола здається нам своєрідним, піднесеним. Кажуть, сміх – це здоров’я. Вчені вважають, що сміх продовжує життя людині, допомагає долати хвороби… Як ви думаєте, кому легше на світі: людям веселим, дотепним, із почуттям гумору – оптимістам – чи песимістам, які все бачать у похмурих, нерадісних барвах? А чому? А які ви? Запитайте кожен сам себе (заслуховуються кілька відповідей дітей з  обґрунтуванням).

 -    А в якому творі головними героями є песиміст та оптиміст? Усі прочитали твір? Що ж, проведемо вправу «Уважний читач».

    Розгортайте зошити, записуйте число, класна робота, вправа «Уважний читач»

https://learningapps.org/watch?v=pbx9dd3bt17

     Завдання:  необхідно підтвердити або спростувати твердження.  Якщо згодні з твердженням, то пишете «Так», а якщо не погоджуєтесь, то пишете «Ні».

- Автор твору «Цар плаксій та Лоскотон» Іван Франко? (Ні)

- «Цар Плаксій та Лоскотон» - це казка? (Так)

- Плаксій - цар країни  Сльозолий? (Так)

- У Лоскотона була біла борода? (Ні)

- Плакота - найстарша дочка Плаксія? (Ні)

- У торбині Лоскотон носив сміх? (Так)

- Плаксій любив пити сльози дітей? (Так)

- Капітан Макака - найкращий друг Лоскотона? (Ні)

- У Плаксія було 4 синів? (Ні)

-         Чи боявся Плаксій Лоскотона? (Так)

-         Капітан Макака з'їв себе наприкінці твору? (Так)

-         Плаксій і Лоскотон - головні герої твору? (Так)

Ключ: «Так» – 2, 3, 6, 7, 10, 11, 12 , «Ні» - 1, 4, 5, 8, 9.

   Взаємоперевірка. Обмін зошитами. Оцінювання. Простим олівцем відмітьте правильність відповідей і виставте оцінки.

ІІ. Повідомлення теми,  мети, завдань уроку.

  • Сьогодні ми продовжимо роботу над змістом казки В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон». Коли я прочитала цей твір, то на думку спали такі слова античного філософа Епікрета:

Краще терпіти нужду і бути веселим,

ніж жити в розкошах,

не знаючи почуття радості.

     Чому? Запитала я себе. Мабуть через те, що багатство та розкіш не завжди приносять радість. Можна бути багатим, мати всього вдосталь, але бути самотнім і жити сірим одноманітним життям, не відчувати радості. А людина з малими достатками, але маючи багато друзів, життєрадісна, весела - вона живе повноцінним щасливим життям. Це люди - оптимісти. Про це сьогодні поговоримо. (Озвучування теми та мети уроку)

2. Визначення учнями власних цілей.

   - Мої цілі вам відомі. А чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Робота в парах; на сонячних промінчиках учні пишуть цілі і закріплюють на дошці).

- Скажіть, від чого залежить гарний настрій людини, її емоційний стан? Під впливом яких чинників він твориться? (Відповіді учнів).

- Сміх – це здоров’я. Саме добрий сміх не ображає, а виліковує людину. То ж не забувайте посміхатися, підбадьорюючи один одного, як це робив дядько Лоскотон.

3. Фізична розминка

Країну Добра знайдемо,

Туди ми разом підемо,

Шлях важкий долаючи,

Одним одному допомагаючи.

Тому зараз нахиліться

Землі нашій поклоніться,

Що дає вам силу.

І до сонця потягніться,

Йому щиро посміхніться,

Щоб були щасливі.

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

https://create.piktochart.com/output/26147422-%D1%86%D0%B0%D1%80-%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D0%BA%D1%81%D1%96%D0%B9-%D1%82%D0%B0-%D0%BB%D0%BE%D1%81%D0%BA%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%BD

1. Формування ключового питання: Чи схожа історія, описана у казці на сучасне життя? Чим?

2. Робота зі змістом казки.

    - Ви прочитали казку? А чому цей твір є казка? (Бо у ньому розказується про вигадані, фантастичні події).

   - Це народна чи літературна казка? (Літературна, бо має конкретного автора В.Симоненка. Казка має повчальний характер).

   - Давайте пригадаємо її зміст (вправа «Ланцюжок»). Домашнім завданням було  створення малюнка до одного з епізодів казки. Малюнки на дошці. Опишіть змальований епізод.

2. Характеристика  головних персонажів твору ( робота в парах)

Перша і третя пара характеризують Плаксія, друга і четверта – Лоскотона.

       Спирайтесь на текст при заповненні таблиці

План

 

  1. Ім’я героя. Про що воно нам говорить?

 

 

 

 

  1. Портрет персонажа.

 

 

  1. Риси характеру та спосіб життя.

 

  1. Ваше ставлення до героя.

 

  1. Авторська позиція щодо персонажа

 

 

План

 

  1. Ім’я героя. Про що воно нам говорить?

 

 

 

 

  1. Портрет персонажа.

 

 

  1. Риси характеру та спосіб життя.

 

  1. Ваше ставлення до героя.

 

  1. Авторська позиція щодо персонажа

 

 

3. Озвучення напрацювань (відповіді дітей).

4. Гра «Літературне лото»

Складання прислівя із слів  -  «Казка вчить, як на світі жить».

- А чого навчила нас казка В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон»?

5.  Вправа «Гронування»

Утворіть гроно, надавши відповідь на запитання «Чого навчила нас казка «Цар Плаксій та Лоскотон?»

                                            толерантності

        оптимізму віри у дива

      доброти        щирості

    взаємовиручці   чуйності

     дружби віри в перемогу добра

  1. Надання відповідей на ключове питання уроку (Орієнтовна відповідь  -у житті сучасної людини багато добра і зла, між ними точиться боротьба, але добро завжди перемагає)

ІV. Рефлексивно - оцінювальний етап.

  1. Вправа «Мікрофон»
  • Серед людей, які вас оточують, ви зустрічали більше «плаксіїв» чи «лоскотонів»?
  • Чи легко робити добрі справи?
  • Чи доводилось вам бути у ролі Лоскотона? Що ви відчували? Розкажіть про це (Відповіді учнів).
  1. Вправа «Незакінчене речення»
  • Урок допоміг мені…
  • Казка змусила мене задуматись над тим, що ...
  • Що знаємо на кінець уроку? (Зміст казки).
  • Що вміємо? (Характеризувати героїв).
  • Чи досягли ми поставлених цілей? (Відповіді дітей).
  1.   Самооцінювання
  • Найкраще на уроці працювали …, тому що….

V. Підсумок уроку

     На закінчення мені хочеться побажати:  частіше даруйте усмішку оточуючим.  Адже життя – це казка, тож будьте добрими героями у ній.

VІ. Домашнє завдання.

Отримайте домашнє завдання:

на наступний урок: напишіть листа дядькові Лоскотону.  З яким проханням ви б хотіли до нього звернутися?

протягом життя: Творіть добро!

 

 

Додаток 1

Матеріал для вчителя

 

Характеристика  царя Плаксія

 

Характеристика  дядька Лоскотона

Володар Плаксограда;

Жадібний і підступний;

Ледар, марнотрат;

Жорстокий, улесливий;

Гнобитель, тиран;

Любитель дитячих сліз;

Ненавидить Лоскотона і простий люд;

Боязливий, хитрий, хвастливий.

Щирий і добрий;

Шанобливий і поважний;

Відвертий, пошановувач сміху;

Безкорисливий, незаможний;

Любить дітей, простий люд;

Справедливий, мужній;

Дружелюбний, волелюбний.

 

 

 

 

docx
Додано
29 червня 2018
Переглядів
3149
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку