Урок позакласного читання у 5 класі, метою якого є систематизувати знання учнів про казки, прилучити до читання народних казок, формувати вміння самостійно здобувати інформацію з різних джерел; розвивати навички усного мовлення, вміння переказувати зміст, давати власні оцінки вчинкам персонажів; виховувати любов до книги, почуття милосердя, справедливості, доброзичливого ставлення один до одного
Тема. Казки моєї родини
Мета: систематизувати знання учнів про казки, прилучити до читання народних казок, формувати вміння самостійно здобувати інформацію з різних джерел; розвивати навички усного мовлення, вміння переказувати зміст, давати власні оцінки вчинкам персонажів; виховувати любов до книги, почуття милосердя, справедливості, доброзичливого ставлення один до одного.
Цілі уроку.
Учні знатимуть: зміст прочитаних народних казок, їх різновиди; складові частини казки, відмінність між народними та літературними казками.
Учні вмітимуть: виділяти головне в прочитаному, аргументовано висловлювати власну думку, визначати тему та головну думку твору, оцінювати поведінку персонажів; визначати цілі уроку, відрефлексовувати свою діяльність.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Обладнання: книжкова виставка різних збірок українських народних казок, учнівські ілюстрації до прочитаних творів, костюми для інсценізації уривків із казок, словник якостей людини.
Методи, прийоми, форми роботи: незакінчене речення, слово вчителя, бесіда, робота в групах, випереджувальні завдання, інсценізація, укладання «квітки цінностей», «дерево очікувань», гра «Хто відгадає?»
Випереджувальні завдання: 1) намалювати ілюстрації до казок, 2) підготувати інсценізації уривків улюблених казок, 3) підготувати усний відгук про улюблену казку (зміст, основна думка, оцінка вчинків персонажів, повчальний зміст).
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1. Поетична хвилинка. У супроводі класичної музики вчитель читає вірш.
Читає наша Галочка,
Тихенько будьте, цить,
Хай казочка прочитана
Весь час у нас горить.
Погляньте, в Галки на плечі
Принишк вже й котик Гриць,
Вслухається у низки слів,
У шепіт таємниць.
Тихесенько, не гомоніть,
Щоб казка чарівна
Сполоханим метеликом
Не пурхнула з вікна.
А казочка закликує
В невидані світи,
Веселками устелені…
Ходім мерщій туди.
2. З’ясування емоційного стану учнів (словесний настрій).
3. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань. Обмін запитаннями з теми «Казки, їх особливості» (Ти – мені, я- тобі).
ІІ. Цілевизначення і планування.
1. Повідомлення теми уроку та її аналіз.
2. Вибір цілей із загального переліку, доповнення їх власними.
(Учні роблять записи на аркушах у формі листочків, які вони прикріплюють до «Дерева очікувань»).
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Гра «Хто відгадає?» За уривками, які прозвучать, учні повинні визначити назву народної казки.
Пристав до берега золотий човник, з нього вийшов хлопчик, наївся, напився, віддав матері рибку, яку спіймав, та й поплив.
На березі річки стояла кузня. Прийшов до коваля якийсь хлопець та й просить: "Скуй мені булаву, та велику!"
Приходять у ліс, коли так: то під тим, то під тим кущем лежить риба. Виходять на узлісся, аж стоїть груша, а на ній бубликів рясно – аж віти гнуться.
Жили собі дід та баба, та такі убогі, що нічого в них нема. От раз дожилися вже до того, що не стало у них хліба – й їсти нічого.
2. Обговорення питання «Казки – це наші вчителі». Висловлювання учнів, їх аргументація. Укладання «Квітки цінностей».
Учитель. Казки вчать розуміти життя, пізнавати закони природи і людських взаємин. Разом із героями казок діти долають різноманітні перешкоди, хвилюються, радіють і плачуть, та, найголовніше, стають у боротьбі зі злом на бік тих, хто є носієм добра і перемагає.
3. Робота в групах «Вчимося досліджувати». Завдання для груп:
1. Коротко переказати зміст казки, представити ілюстрації.
2. Інсценізувати казку або її уривок.
3. За «Словником якостей людини» (Додаток 1) визначити риси характеру персонажів, що виявляються у їхніх вчинках.
4. Визначити повчальний зміст казки.
(Учні об’єднуються в 3 групи, опрацьовуючи народні казки «Казка про котика та півника», «Цапова хата», «Багач та хлопець із села Розумовичі»).
IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1. Рефлексія почуттів, діяльності, досягнення цілей.
- «Незакінчене речення": "Поринувши у світ народної казки …"
- Чого ви навчилися як читачі?
- Чи справдилися ваші очікування від уроку (робота з «Деревом очікувань»).
- Чи всі поставлені цілі вдалося досягнути? Чому?
2. Взаємооцінювання роботи на уроці.
3. Поетичний підсумок роботи на уроці.
У світі казки чарівної ми побували із тобою.
Ми там побачили дива, вивчали чарівні слова.
Для щастя й слави, для перемог над злом лукавим,
Для віри в правду і кохання, в усі найкращі починання.
У світі казки про тварин повіриш ти, що не один
На світі цьому ти існуєш, і все живе тут поцінуєш:
І бджілку, й яблуньку, і вовка, лисицю, і зайця, і коника,
Бо з ними ми на цій землі летим у Долі на крилі.
А казка про життя народу розповідає, про пригоди
Людей розумних, працьовитих, навчає, як на світі жити.
Щоб працювали і любили, щоб для добра збирали сили,
Щоб правду в домі берегли і щоб щасливими жили.
Домашнє завдання.
Обов’язкове загальне: скласти сенкан до слова «казка».
За бажанням: а) скласти власну казку; б) підготувати усну розповідь про свої враження від читання творів усної народної творчості