Конспект уроку:"Образи Івана та Джулії в повісті Василя Бикова "Альпійська балада"

Про матеріал
Матеріал уроку допомагає опрацювати текст твору в малих мобільних групах, налаштовує дітей не тільки на співпрацю, а заохочує самостійно скласти порівняльну характеристику образів, зрозуміти важливі життєві цінності, які допомагають у формуванні сучасної адаптованої у соціум особистості.
Перегляд файлу

Конспект уроку 7 клас

Тема : Образи Івана та Джулії в «Альпійській баладі» Василя Бикова

Мета: охарактеризувати образи головних героїв повісті В.Бикова  «Альпійська балада»; розвивати глибоке, уважне, тонке сприйняття образів твору; формувати   читацьку компетентність, навички роботи з цитатним матеріалом; сприяти  вихованню в учнів кращих людських якостей – вірності,  наполегливості,  мужності, жертовності.

Тип уроку: урок-розкриття образів

Реалізація на уроці  наскрізної  лінії «Громадянська відповідальність»

  • сприяння формуванню здатності до ненасильницького розв’язання конфліктів;
  • формування відповідального члена громади та суспільства, який розуміє принципи і механізми функціонування суспільства;
  • виховання національно свідомої особистості, яка спирається у своїй діяльності на культурні традиції

Реалізація на уроці змістових ліній літературної освіти

- емоційно – ціннісна лінія: розвиток  вмінь і навичок читацької діяльності, формування етичної позиції  учнів;

- літературознавча: оволодіння учнями  елементами  пообразного аналізу  художнього тексту;

- культурологічна: виховання загальної культури учнів. 

Хід уроку

І. Організаційний момент

«Букет настрою»

Оберіть букет, який зараз висловлює ваш настрій (слайд 1)

А тепер погляньте, який настрій символізує обраний вами букет (слайд 1)

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Вчитель

Сьогодні ми продовжимо роботу над повістю «Альпійська балада» білоруського письменника Василя Бикова, портрет якого перед вами.

2.Перевірка домашнього завдання

Бесіда

  1. Де відбуваються події повісті? (В Австрії)

2.У чому полягав план утечі полонених? (Підірвати в цеху бомбу, яка не розірвалася під час авіанальоту)

3. Де Іван взяв зброю? (Розправився з гітлерівцем, який над ним знущався)

4.Що відомо про життя його сім′ї до війни? (Голод, смерть батька, 4 дітей, Іван старший, треба було прогодувати сім′ю  у важких умовах)

5. Що ви дізналися про особисте життя героя до війни? Чи була у нього дівчина?  (Було не до дівчат)

6. Із ким вступив у двобій Іван? (Із вовкодавом)

7. Що відомо про минуле Джулії? (Має гарну освіту, батько комерсант, директор фірми, хотів її одружити з синьйором  Дзангаріні, втікла з коханим хлопцем Маріо  Наполіо, загинув, вона боролася з фашистами, потрапила в концтабір)

8.Що зробив Іван, коли Джулія від утоми не змогла йти? (Поніс на руках)

9. Де молоді люди відчули себе щасливими? (На альпійських луках, укритих маками)

10. Як Іван урятував свою дівчину? (Кинув у провалля на сніг)

ІІІ. Оголошення теми, мети  уроку

Добро і зло, радість і сум, зустріч і розлука, життя і смерть, війна і мир… Ці слова-антоніми заставляють нас задумуватися над сенсом життя.

Сьогодні ми з вами будемо говорити про такі актуальні проблеми, даючи характеристику головним героям твору В. Бикова.

Тема нашого уроку : образи Івана та Джулії в «Альпійській баладі»

(запис у зошити теми)

ІV. Розкриття образів 

  1. Прийом «Обери позицію»

Отож, як ми знаємо, у творі розкриваються два художні світи – це світ війни і світ кохання. Неординарно розкриває  тему війни і кохання білоруський письменник         В. Биков. Проте, критик Л.І. Лазарєв визнає цікавою історію втечі і переслідування німцями втікачів, але йому не до душі любовний сюжет повісті: «Для чого потрібна в повісті ця історія короткого, несподівано зародженого наперекір життєвим обставинам,  всім смертям на зло – кохання?» Чи згодні ви з думкою критика? (Учням пропонується прийом «Обери позицію»:  «Так – Ні – Не знаю». Висловлюють власні судження, аргументуючи їх.)

Для того, щоб з’ясувати це питання, ми проаналізуємо образи Івана та Джулії і в кінці уроку  прослідкуємо, чи змінилася ваша думка. Але перш ніж говорити про головних героїв, давайте подивимося фрагмент відео, яке нам допоможе краще зрозуміти і відчути твір.

Відео(слайд 2)

  • Опишіть свої враження від побаченого.
  1. Складання паспортів Івана та Джулії (слайд 3)

Ім’я

Іван

Джулія

Прізвище

Терешка

Новеллі

Місце народження

с. Терешки

м. Рим

Вік

25років

невідомо

Національність

білорус

італійка

  1. Робота в групах (під музику Ангелів)
  • Портретна характеристика Івана та Джулії

(на дошці висять портрети Івана та Джулії)

Вчитель

Знайомство з людиною починається з її зовнішності. Давайте знайдемо у повісті портрети Івана та Джулії і ближче з ними познайомимося.

1-ша група – портрет Івана

2-га група – портрет Івана

3-тя група – портрет Івана

4-та група – портрет Джулії

5-та група – портрет Джулії

6-та група – портрет Джулії

(кожна група будує гроно на дошці під портретами Івана та Джулії; усі характеристики підтверджуються цитатами з повісті; на пошук цитат дається 3 хв.)

  • Характеристика образів Івана та Джулії

-Діти, а які ягоди збирали Іван та Джулія на Альпійських луках? (суниці)

(на дошці висять два кошики з іменами Іван та Джулія;кожній групі дається по чотири суниці-стікери; учні  шукають цитатну характеристику одного з героїв протягом 3-ох хв. і записують рису характеру на суниці)

  • Прийом «Пантомімо»

(кожну рису характеру один учень із 1-ї групи показує рухами, усі інші групи відгадують  (на це дається 1 хв.), після відгадки, один з учасників 1-ї групи зачитує цитатну характеристику і вішає суницю в кошик з відповідним іменем; так роблять усі групи по черзі)

Риси характеру Івана

Вразливий,  сильний духом, терплячий, витривалий, патріот, людяний, гуманіст, нескорений, не  втрачає почуття гідності, турботливий, здатний на глибокі почуття, звик обходитися без чужого співчуття, покладався тільки на самого себе; ділився останнім шматком хліба; відповідальний за життя інших, жертовний.

Риси характеру Джулії       

Ніжна, тендітна, весела, задля кохання здатна відмовитися від достатку, емоційна, оптимістка, загадкова, невідома, завзята, смілива, одчайдушна, щира, довірлива, зберегла кохання до Івана на все життя, виховала в сина  гордість за батька. Мріяла народити сина та поїхати до Білорусії; передала почуття любові до батька сину, виростила і виховала сина-журналіста.

  1. Робота з вікіпедією

Вчитель

А зараз звернемося до вікіпедії і дізнаємося значення імен Іван та Джулія (слайд 4)

Іва́н — поширене українське чоловіче ім'я. Запозичене з єврейської мови за посередництвом грецької та церковнослов'янської. Єврейське ім'я יוֹחָנָן  Yôḥanan  у буквальному перекладі означає «Бог милостивий».

Джу́лія (англ. Julia, італ. Giulia) — жіноче ім'я, використовуване в англійській і італійській мовах. Ім'я Джулія походить від грецького слова «пухнастий, кучерявий, хвилястий».

-Чи відповідають значення цих імен характеру героїв? Свою відповідь аргументуйте

  1. Прийом «Палітра емоцій»

Складання «ланцюжка розвитку почуттів Івана» при зустрічі з Джулією: жах →злість →байдужість→ жаль→ приязнь→ радість → страх втратити її → симпатія → кохання.

6. Бесіда

- Уявно виключіть  із сюжетної лінії твору  історію кохання і дайте відповідь на запитання: чи вплине це на повноту характеристики образу Івана?

- Яку роль відіграє лінія кохання у творі для характеристики Івана? (Здатен на глибокі почуття, готовий на самопожертву, має  добре серце).

- Чи було кохання Івана та Джулії несподіваним? (Ні, воно виникло поступово)

- Якого кольору кохання Івана та Джулії? Поясніть ваш вибір кольорів.

- Аромат якої квітки, за вашим відчуттям, міг би найкраще передати особливість кохання Івана та Джулії? Поясніть свій вибір.

7. Повернення до проблемної ситуації уроку

В фіналі повісті Іван рятує Джулію ціною власного життя. Чи міг він вчинити інакше? Отже, Л.І Лазарєв помиляється, коли говорить про недоречність та раптовість кохання молодих людей. (учні висловлюють свою позицію, яка змінилась або залишилась попередньою)

V. Підсумок уроку

1. Створення сенканів до слів Іван, Джулія, кохання (слайд 5)

1ряд – до слова Іван

2ряд – до слова Джулія

3ряд – до слова кохання

       2. Інтерактивна вправа «Мікрофон» (запалити свічку)

Більшість із вас помітили позитивні риси в Івана та Джулії. Бо дійсно вони були сміливими, сильними духом, терплячими, витривалими, уміли кохати. А чого  навчили герої повісті «Альпійська балада» вас?  Зараз ви, отримавши  в руки свічку, маєте можливість продовжити речення.

Дівчата «Джулія, героїня повісті «Альпійська балада», навчила мене…»

Хлопці «Іван, герой повісті «Альпійська балада», навчив мене…»

Учитель

Велика сила кохання окрилює і облагороджує героїв повісті «Альпійська балада». Людина в будь-якій ситуації повинна залишатися людиною. Ми не повинні забувати про жахи  війни. Я  хочу побажати усім нам мирного неба над головою.

VI. Домашнє завдання (слайд 6)

Підготуватися до контрольної роботи за темою «Історичне минуле в літературі».

Повторити творчість В. Скотта, К.І. Галчинського, А. Маргул-Шпербера, В. Бикова.

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
3 червня 2021
Переглядів
1673
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку