Конспект уроку "Однорідні члени речення ( зі сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв'язком ). Розділові знаки при однорідних членах речення" побудовано з використанням елементів ноосферної освіти ( релаксація на початку уроку, створення образону - рушника з лінгвістичним матеріалом, що вивчається, задіяння слухових, зорових каналів сприйняття навчального матеріалу. Протягом уроку учні працюють над мовним матеріалом, пов'язанним з народними українськими традиціями, зокрема вишивкою, символами-оберегами та сімейними цінностями. Має не лише навчальну мету, а й виховне спрямування.
Тема. Однорідні члени речення ( зі сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком ). Розділові знаки при однорідних членах речення.
Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, формувати вміння знаходити їх у реченнях , правильно інтонувати, розставляти розділові знаки в реченнях з однорідними членами;
розвивати усне й писемне мовлення, уяву ,комунікативні навички; виховувати любов до рідної землі, матері, пошану до традицій та культури українського народу;створити гармонійну позитивну атмосферу на уроці.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, аудіозапис « Пісні про рушник» П.Майбороди ( слова А.Малишка), рушнички.
Хід уроку
І.Створення позитивного настрою. Привітання. Організаційний момент. Оголошення теми та мети уроку.
Доброго ранку! Вітаю вас на уроці, бажаю гарного настрою, ґрунтовних знань та творчого натхнення.
Пропоную сьогодні на уроці поглибити свої знання про однорідні члени речення (зі сполучниковим,безсполучниковим і змішаним зв’язком ), виробити вміння і навички знаходити їх у реченнях, правильно інтонувати й ставити розділові знаки.
Спробуємо створити гармонійний простір, налаштуватися на плідну працю.
ІІ. Сенсорно-моторний етап уроку.( Релаксація) Актуалізація опорних знань учнів.
Сядьте зручніше. Розслабте м’язи обличчя, рук, ніг. Заплющте очі.
Уявіть перед собою схід сонця. Сонячне проміння торкається вашого волосся, голови, обличчя. Що ви відчуваєте? Озирніться довкола. Роздивіться, що відбувається поряд з вами. Тягнуться до сонця і квіти, і трави, і дерева. Відчуйте свіжість чистого повітря, пахощі квітів і трав. Ось перед вами стежка, яка веде у рідне село. Видно біленькі, чепурненькі хатки. Навколо них садки. Помилуйтеся вишнями, яблунями, грушами, сливами. Із хатинки виходить жінка. Ваше серце починає радісно битися. Ви бачите її лагідну посмішку, сповнені любові очі, натруджені руки. Вона наближається до вас, обнімає, цілує, щось говорить вам. Потім дає вам рушничок. Розгорніть його й уважно роздивіться. Що вишито на ньому? Ось на рушничкові з’являється напис. Прочитайте його: « Однорідні члени речення – це члени речення, які рівноправні між собою; залежать від одного й того ж слова; відповідають на одне питання; виконують однакову синтаксичну функцію.»Подякуйте рушничкові за надану інформацію. Час повертатися у клас. Розплющте очі. Розправте спину. Поворушіть пальцями рук. Посміхніться.
Обговорення результатів релаксації.
Відтворення мислеобразу. Символьний етап.
Подивіться , будь ласка, на рушничок, який приготувала вам і я.
1.Відкрийте зошити й запишіть тему уроку. Намалюйте рушничок. Нанесіть на нього вже відому про однорідні члени речення інформацію.
2. Прослухайте «Пісню про рушник» А.Малишка, знайдіть у ній речення з однорідними членами. Аргументуйте свою думку.
(Учні слухають пісню, знаходять ОЧР).
Андрій Малишко
Пісня про рушник
Рідна мати моя, ти ночей не доспала
І водила мене у поля край села,
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя дала.
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя, на долю дала.
Хай на ньому цвіте росяниста доріжка,
І зелені луги, й солов’їні гаї,
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші твої.
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші , блакитні твої.
Я візьму той рушник, простелю, наче долю,
В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, і вірна любов.
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, і твоя материнська любов.
3.Проблемне запитання.
- Якими можуть бути однорідні члени речення?
(Однорідні члени речення бувають непоширені та поширені).
- Чи може в реченні бути кілька рядів однорідних членів?
( Так, може )
ІІІ. Логічний етап. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Робота з текстом.
Прочитайте текст, правильно інтонуючи речення.
Знайдіть ОЧР. Якими членами речення вони є? Підкресліть їх. Розставте розділові знаки. Накресліть схеми речень.
І на тім рушникові…
Український рушник… На ньому переплелися і радість, і біль, і щастя, і горе. Рушник супроводжував людину все життя: від народження і до смерті. Він оберігав від зла, від нещастя, нагадував про тепло рідної домівки, кликав з далеких доріг до отчого порогу. Служив не лише прикрасою житла –був оберегом. Ще до народження дитини мати готувала рушник долі. Для хлопчика вишивала на ньому дубові листочки, щоб сильним і мужнім був син, а для дівчинки – калину, щоб гарна, хороша, щаслива була . З ним несли дитину хрестити, благословляли сина чи доньку на одруження. Цей рушник берегли все життя і клали у домовину, коли людина помирала.
4.Робота з підручником. Вправа 183. Доведіть, що в двох останніх реченнях немає однорідних членів речення.
Вправа 182. Прочитайте і запишіть у зошит 8 речення. Укажіть, чим виражені ОЧР. Поясніть значення фразеологізмів.
Розпустити язика – бути нестриманим у розмові;
Дати волю серцю – не стримувати почуття.
Вправа 185. Поширте подані записи ОЧР.
5.Розгляньте узагальнену схему. Складіть зв’язну розповідь про вживання розділових знаків при ОЧР.
6.Вставте на місці крапок узагальнюючі слова.
Українська вишивка хрестиком дуже часто зображує …… : калину, виноград, троянди та васильки.
Уповивач, утирач, обрус, завивач, рушник долі - …..рушників.
7.Фізкультхвилинка.
ІУ. Закріплення навчального матеріалу
Тестові завдання.
1.Однорідні члени речення:
А) відповідають на одні й ті ж самі питання, але належать до різних членів речення;
Б) відповідають на одні й ті ж самі питання і належать до одного й того ж самого члена речення;
В) відповідають на різні питання , але належать до одного й того ж самого члена речення.
2.Однорідними членами речення можуть бути :
А) тільки головні члени речення;
Б) тільки другорядні члени речення;
В) головні та другорядні члени речення.
3. Однорідні члени речення з’єднуються між собою за допомогою:
А) інтонації , сполучників;
Б) лише сполучників;
В) лише інтонації.
4.Позначте речення з узагальнюючим словом перед однорідними членами речення:
А) Зі стін, з вікон, з долівки вставали згадки дитинства і пливли переді мною.
Б) До родини злаків належать такі рослини: жито, пшениця, овес.
В) Доброта, чуйність, вихованість – всі ці риси прикрашають людину.
5.Позначте речення, в якому однорідні члени речення з’єднуються між собою змішаним зв’язком ( сполучниками та інтонацією ):
А) Човен здригався і піднімався догори то носом, то кормою.
Б) І роси, і трави, і птиці з зорею вітають мене.
В) Руки старого лісоруба вузлуваті, жилаві і могутні.
6. Позначте речення, що містить кілька рядів однорідних членів речення:
А) Ходять до лісу по запахи, на дегустування їхнього розмаїття.
Б) Незабаром форкання коней і плескіт води розтанули.
В) Тоненький струмок диму піднявся над сторожкою, понад віттям дерев і послався над ними прозорою хмаркою.
У. Підсумок уроку. Оцінювання.
УІ. Домашнє завдання. Опрацювати теоретичний матеріал уроку, виконати вправу 190.
Додаток (матеріал до уроку)
Тестові завдання.
1.Однорідні члени речення:
А) відповідають на одні й ті ж самі питання, але належать до різних членів речення;
Б) відповідають на одні й ті ж самі питання і належать до одного й того ж самого члена речення;
В) відповідають на різні питання , але належать до одного й того ж самого члена речення.
2.Однорідними членами речення можуть бути :
А) тільки головні члени речення;
Б) тільки другорядні члени речення;
В) головні та другорядні члени речення.
3. Однорідні члени речення з’єднуються між собою за допомогою:
А) інтонації , сполучників;
Б) лише сполучників;
В) лише інтонації.
4.Позначте речення з узагальнюючим словом перед однорідними членами речення:
А) Зі стін, з вікон, з долівки вставали згадки дитинства і пливли переді мною.
Б) До родини злаків належать такі рослини: жито, пшениця, овес.
В) Доброта, чуйність, вихованість – всі ці риси прикрашають людину.
5.Позначте речення, в якому однорідні члени речення з’єднуються між собою змішаним зв’язком ( сполучниками та інтонацією ):
А) Човен здригався і піднімався догори то носом, то кормою.
Б) І роси, і трави, і птиці з зорею вітають мене.
В) Руки старого лісоруба вузлуваті, жилаві і могутні.
6. Позначте речення, що містить кілька рядів однорідних членів речення:
А) Ходять до лісу по запахи, на дегустування їхнього розмаїття.
Б) Незабаром форкання коней і плескіт води розтанули.
В) Тоненький струмок диму піднявся над сторожкою, понад віттям дерев і послався над ними прозорою хмаркою.
Тестові завдання.
1.Однорідні члени речення:
А) відповідають на одні й ті ж самі питання, але належать до різних членів речення;
Б) відповідають на одні й ті ж самі питання і належать до одного й того ж самого члена речення;
В) відповідають на різні питання , але належать до одного й того ж самого члена речення.
2.Однорідними членами речення можуть бути :
А) тільки головні члени речення;
Б) тільки другорядні члени речення;
В) головні та другорядні члени речення.
3. Однорідні члени речення з’єднуються між собою за допомогою:
А) інтонації , сполучників;
Б) лише сполучників;
В) лише інтонації.
4.Позначте речення з узагальнюючим словом перед однорідними членами речення:
А) Зі стін, з вікон, з долівки вставали згадки дитинства і пливли переді мною.
Б) До родини злаків належать такі рослини: жито, пшениця, овес.
В) Доброта, чуйність, вихованість – всі ці риси прикрашають людину.
5.Позначте речення, в якому однорідні члени речення з’єднуються між собою змішаним зв’язком ( сполучниками та інтонацією ):
А) Човен здригався і піднімався догори то носом, то кормою.
Б) І роси, і трави, і птиці з зорею вітають мене.
В) Руки старого лісоруба вузлуваті, жилаві і могутні.
6. Позначте речення, що містить кілька рядів однорідних членів речення:
А) Ходять до лісу по запахи, на дегустування їхнього розмаїття.
Б) Незабаром форкання коней і плескіт води розтанули.
В) Тоненький струмок диму піднявся над сторожкою, понад віттям дерев і послався над ними прозорою хмаркою.
Андрій Малишко «Пісня про рушник »
Рідна мати моя, ти ночей не доспала
І водила мене у поля край села,
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя дала.
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя, на долю дала.
Хай на ньому цвіте росяниста доріжка,
І зелені луги, й солов’їні гаї,
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші твої.
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші , блакитні твої.
Я візьму той рушник, простелю, наче долю,
В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, і вірна любов.
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, і твоя материнська любов.
Прочитайте текст, правильно інтонуючи речення.
Знайдіть ОЧР. Якими членами речення вони є? Підкресліть їх. Розставте розділові знаки. Накресліть схеми речень.
І на тім рушникові…
Український рушник… На ньому переплелися і радість і біль і щастя і горе. Рушник супроводжував людину все життя від народження і до смерті. Він оберігав від зла, від нещастя нагадував про тепло рідної домівки кликав з далеких доріг до отчого порогу. Служив не лише прикрасою житла –був оберегом. Ще до народження дитини мати готувала рушник долі. Для хлопчика вишивала на ньому дубові листочки, щоб сильним і мужнім був син, а для дівчинки – калину, щоб гарна хороша щаслива була . З ним несли дитину хрестити благословляли сина чи доньку на одруження. Цей рушник берегли все життя і клали у домовину, коли людина помирала.