Урок № 3
Методична мета:використання між предметних зв’язків на уроках української мови
Предмет:«Українська мова»
Професія: 8331 «Тракторист-машиніст с\г виробництва (кат. «А1», «А2»), електрозварник ручного зварювання, водій автотранспортних засобів (кат. «С»)».
Тема програми: «Поглиблення і систематизація найважливіших відомостей з орфографії»
Тема уроку. Основні орфограми в префіксах.
Мета уроку: закріплювати знання про основні орфограми в префіксах , удосконалювати правописні вміння та навички , розвивати логічне мислення; виховувати культуру письма , бережне ставлення до хліба, відповідальне ставлення до своєї професії.
Тип уроку: комбінований .
Методи проведення: бесіда, пояснення, розповідь, створення проблемних ситуацій,дослідницький метод, показ презентації, самостійна робота учнів, тест-контроль,інтерактивні вправи,метод «Передай естафету».
Комплексно-методичне забезпечення: конспект уроку, тестові завдання, картки «Дослідження-відновлення», картка-інформатор, словничок, куб із запитаннями, презентація на тему «Основні орфограми в префіксах », підручник О.В.Заболотний, В.В.Заболотний «Українська мова», запис класичної музики, мультимедійний проектор,екран, комп’ютер.
Міжпредметні зв’язки:
1.Будова автомобіля
2.Всесвітня історія
3.Зарубіжна література
4. Музика
5.Народознавство
6.Матеріалознавство
Хід уроку
І. Організація класу.
Перевірка наявності учнів та готовності їх до роботи на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань (повторення вивченого)
1. Як називається розділ мовознавства, що вивчає правильне написання слів?
2. Що таке орфограма? Назвіть відомі вам орфограми.
3. З яких частин складається слово?
4. Яка з частин слова є головною? Чому?
5. Що таке префікс? Для чого служать префікси.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності .
Понад 2400 років тому великий китайський педагог Конфуцій сказав:
«Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу, я пам'ятаю. Те, що я роблю, я розумію».
Я хочу використати ці слова та сформувати кредо нашого уроку: коли я чую і бачу, обговорюю та роблю, я набуваю знань і навичок, стаю компетентним.
Для того, щоб грамотно оформляти своє писемне і усне мовлення , ми будемо працювати над темою сьогоднішнього уроку .
ІV.Оголошення теми і мети уроку .
Перегляд презентації .
V. Вивчення нового матеріалу .
1.Повідомлення мовознавця
Картка-інформатор
Префікс ( лат. praefixus – спереду прикріплений, приросток) – афікс, розташований перед коренем або іншим префіксом, що приєднується до всього слова і виконує словотвірну або граматичну функцію. Найчастіше префікси виражають словотвірне значення ( без- вказує на відсутність, заперечення чогось: бездумний ,безхліб`я; над- - наближення або віддалення від чогось, неповну дію: надламати; префікс пред- старослов’янського походження й тому вживається в словах з відповідним відтінком у значенні: предтеча ,предковічний, предводитель). Деякі префікси зустрічаються часто, а деякі тільки в поодиноких словах. Префікс прі- вживається лише у словах прірва, прізвище, прізвисько; префікс па - - пагорб, пасинок, паросток; су- - супутник, сузір’я. Поряд із власними префіксами є запозичені, переважно з грецької та латинської мов: а-, анти-: антинародний, атиповий ; де-, з- (дезорієнтувати); ре- (реконструювати). Найчастіше у слові є один префікс, але може бути два (щонайвищий) і більше (перерозподіл).
2. Робота з презентацією «Основні орфограми в префіксах »
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
- Злагоджена робота дала вам змогу не тільки повторити виучуваний матеріал, а й узагальнювати, робити висновки. І ці вміння нам також допоможуть при виконанні наступного завдання. Як про такий вид роботи сказав відомий французький письменник Марсель Пруст, коли його викликав на дуель безграмотний писака. Даючи свою візитну картку, він сказав Прусту:
- Надаю Вам право вибору зброї.
- Прекрасно, - відповів Пруст, - надаю перевагу орфографії. Ви вбиті. ( «Дуелянти» називають по черзі слова з орфограмами, пояснюючи їх написання. Вони мають право вибрати 1 учня «секунданта»-експерта, що буде слідкувати за супротивником. Кількість слів –«пострілів» від кожного учня - 10)
2. Словниковий диктант Пояснити орфограми у префіксах .
Презавзятий, преспокійно, пречудово, предивний, Придніпров'я, примовляти, прикласти, прибути, передвиборний, пред'явлений, перевіряючий, переказ, передвесняний, передбачити.
3. Вправа з ключем.
Вставити з або с. Слова запишіть у дві колонки: 1) з вставленою буквою з; 2) з вставленою буквою с.
Ро..пис, вро..сип, ..кат, ..цементувати, ро..чин, ..формувати, ..тискач, ..чепити, ро..кис, ..прожогу, ..пад, бе..крилість, ..ковзко, ..сох, ро..сунув, ..чавити, ..хов, ро..сіл, ..шити, не..проста, ро..тин, бе..платно.
З останніх букв виписаних слів прочитаєте вислів Й.-В. Гете.
4. Коментований диктант з використанням професійної лексики
Механізаторський талант Безкоровайного
Що освіченіший учитель, то здібніші його учні. Тракторно-механізаторська освіченість Безкоровайного, бригадира колгоспних механізаторів, бе(з,с)перечно, досягла висот не просто академічних, а суто планетарних. Коли перші добровольці (зі,з)бралися зимового вечора в конторі на гурток з вивчення тракторів і комбайнів і при світлі гасової лампи побачили бе(з,с)ладно накидані на столі голови колгоспу механічні частини з якогось списаного на брухт трактора-ветерана, вони й у гадці не мали, що може знайтися на білім світі чоловік, який зуміє ро(з,с)повісти про це залізяччя щось таке, від чого запалилися б їхні дитячі душі. Тим часом такого чоловіка не треба було шукати ні по яких світах.
5.Дослідження-відновлення з використанням професійної лексики.
Відновити поданий текст
(С,з)пустіло тихе поле.Поки жнемо, поти й їмо, а як (з,с)косили, то все й поїли.Густий покрив проміжних посівів захищає від прямого сонячного проміння, зменшує швидкість вітру й (з,с)творює у (при, пре)земному шарі повітря підвищену вологість. Проміжні посіви залишають у ґрунті багато кореневих решток і стерні, які, повільно (роз, рос)кладаючись, забезпечують наступні посіви поживними речовинами.
6.Робота з підручником.Вправа 30, с.37(Бєляєв «Українська мова» 10-11 кл.)
7. Робота в парах.Картки із завданнями. Відшукати слова із префіксами . пояснити їх правопис
Тракторист
Тріпоче вітер сиву гриву пилу,
Сталевий кінь копитить понад лісом,
І юний тракторист бронзоволиций,
Як вершник, злився з тракторовим тілом.
В кабіну ллється золотаве листя,
Всі кольори і звуки дивосвіту
Довкола розкриваються, мов квіти,
Ряхтять у синій вересневій млі.
І серце юнакове зацвітає,
І трепетно, мов зерня, приростає
До теплої, пахучої ріллі.
8. Гра «Хто швидше?»
Утворити від поданих слів слова із префіксами
Милий- премилий
добрий -предобрий
чудовий -пречудовий
високий -превисокий
великий- превеликий
сісти -присісти
дивитись -придивитись
в’янути -прив’янути
9.Ідентифікація
Визначте назву деталей, поясніть їх правопис .
1 |
2 |
|
|
15. Чарівне коло
Запишіть слова, зашифровані в «чарівних колах», запам’ятайте їх правопис.
VІІ. Підсумок уроку .
1.Мікрофон
1.Назвіть префікси, правопис яких опрацьовували на уроці.
2.Якими орфоепічними нормами визначається вимова голосних звуків у префіксах пре-, при-, прі- ?
3.Від чого залежить написання названих префіксів?
4.За якими правилами пишуться префікси, що закінчуються на приголосний?
5.Чи змінюється їх написання? Наведіть приклади.
2. Детектор брехні .Тест.
1. У якому рядку в усіх словах префікс вжито правильно:
а)стерти,сплющити,зсунути;
б) змити, зняти, зписати;
в) зсипати, зчищати, зпалити;
г) зкопати, збагнути, зв’язати?
2. У якому словосполученні замість крапок слід написати префікс з-:
а) …сунув кашкета; в)…тер пилюку;
б) …кинув чоботи; г) глянув …підлоба?
3.У котрому рядку допущено помилки у правописі префіксів:
а) безграмотний, скрикнути, розгорнути;
б) стримувати, розкрутити, безіменний;
в) безпечний, сформувати, роскопати.
3.Метод «Передай естафету»(слайди №17,18,19 )
4.Фільм «Як козаки префікси вивчали»
VІІІ. Домашнє завдання (диференційовано):
- 1 група – повторити теоретичний матеріал , виконати вправу 125,с.73
- 2 група- підготовка карток з теми «Основні орфограми в префіксах» на закріплення.