Конспект уроку "Основні види складнопідрядних речень"

Про матеріал

Урок-подорож з елементами "перевернутого" навчання. Усі види роботи побудовані у форматі ЗНО. Учні не лише вивчають мовний матеріал, а й знайомляться з історією України.

Перегляд файлу

Урок української мови

9 клас

Тема: Основні види складнопідрядних речень.

Мета: ознайомити з основними видами підрядних речень, формувати вміння розрізняти  з’ясувальні, означальні та обставинні підрядні частини, ставити до них питання від головних частин, з’ясовувати місце підрядної частини щодо головної, креслити схеми складнопідрядних речень; удосконалювати пунктуаційну грамотність, навички роботи з підручником, інформаційними інтернет-джерелами;

  •                 розвивати логічне мислення, увагу, уміння критично оцінювати навчальну ситуацію, удосконалювати вміння аналізувати, робити висновки, зіставляти мовний  матеріал, моделювати складнопідрядні речення відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх в усних і письмових висловлюваннях;
  •                 за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти  вихованню поваги, любові до рідного краю, бажання пізнавати нове, а також глибше пізнавати себе і самовдосконалюватися.

 

Тип уроку: урок-подорож з елементами «переверненого» навчання.

Обладнання: підручник, відеоролик «Сім чудес України», документальні фільми з рубрики «Сім чудес України», карта України, фразеологізми в малюнках, роздатковий матеріал, відеоролик «Види складнопідрядних речень. Для ЗНО» .

 

 

 

ХІД УРОКУ

Епіграф

Любить свій край – це значить все любити,

У чім його святе ім’я живе.

В.Сосюра

 

І. Організаційний момент

Психологічне налаштування на роботу.

Дружно зараз озирніться,

Мило гостям посміхніться.

Додалося вам охоти?

Приступаєм до роботи!

Девіз: «Хочу! Можу! Треба!» (вимовити тричі з наростаючою силою голосу)

ІІ. Актуалізація опорних знань

Лінгвістична розминка

(Учитель демонструє слова, а учні показують пальцями наголошений склад (1 палець – перший склад наголошений, 2 пальці -  другий склад наголошений і т.д.). Той учень, який помилився, вголос промовляє слово)

Демонстрація закінчується словом «феномен» (незвичайне явище)

  • Доберіть синоніми до цього слова (диво, факт, явище, виняток, чудо)
  • Людина схильна вірити в чудо і чекає його в своєму житті. Наша земля багата на чудеса, має неймовірні споруди, які можуть конкурувати із шедеврами світового значення. Тож за версією оргкомітету всеукраїнської акції Сім чудес України, під час якої відбулося  інтернет-голосування (76889 голосів) і опитування 100 експертів, складено список історико-культурних пам’яток України (2007 р.)

Дивовижна наша земля. Її є за що любити.(епіграф)

  • Сьогодні , умовно подорожуючи Україною, удосконалюватимемо навички роботи з теми «Основні види складнопідрядних речень».

Запрошую в подорож.

(Під час демонстрації відеоролика на карті України розмістити фішки, що вказуватимуть на місце розташування історико-культурних пам’яток).

 

Відеоролик «7 чудес України»

https://www.youtube.com/watch?v=4i4RT1p3FFg

 

 

  • Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви опрацювали  першу частину відеоуроку  Юлії «ВИДИ СКЛАДНОПІДРЯДНИХ РЕЧЕНЬ ДЛЯ ЗНО», а також  18 параграф (с.67, 68) із підручника  Олександра Авраменка «Українська мова. 9 клас». Сподіваюся, що це було зовсім нескладно.
  • З’ясуємо, наскільки ви усвідомили почуте і прочитане.

 

 

Бліц-опитування

  • Скільки кроків до визначення типу СПР? (3)
  • Яка перша умова роботи над СПР? (чи це СПР? Є головна і залежна частина?)
  • Який наступний крок? (поставити стрілочку від головної до залежної частини)
  • Що робимо під час третього кроку? (ставимо питання)
  • Скільки є типів СПР? (3)
  • Що вони вам нагадують? (другорядні члени речення)
  • Назвіть їх види (СПР з підрядним з’ясувальним, СПР з підрядним означальним, СПР з підрядним обставинним)
  • На які питання відповідають СПР з підрядним з’ясувальним?
  • На які питання відповідають СПР з підрядним означальним?
  • На які питання відповідають СПР з підрядним обставинним?
  • Яка основна порада від учительки, відео якої ви дивилися,  щодо розрізнення видів підрядних частин? (думати логічно)
  • Про це нагадуватиме вам мем «Негр, який думає»

d:\Lesya\Desktop\Урок 9 кл\ml2o45.jpg.jpg

 

 

ІІІ. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

 

  1. Завдання на встановлення відповідності

(Завдання на картці виконує кожен учень індивідуально, вписуючи відповідь у табличку. Згодом учитель дає правильну відповідь, а учні перевіряють, у парах обговорюють помилки)

 

  1. Робота з текстом у форматі ЗНО

(учні поділені на 2 команди, спікер визначає, хто яке завдання буде виконувати; після виконання школярі пояснюють один одному у групі свій вибір; перевіряють свій вибір з правильними відповідями, які вкінці надає вчитель)

Учитель лише консультує

 

І група

1 в

2 б

3 б

 

ІІ група

1 а

2 г

3 в

 

  • Бачу, що голова у вас варить, та ви просто сьогодні на коні.
  1. Фразеологічна пауза

(Учитель демонструє фразеологізми в малюнках, учні пояснюють значення. Учитель залишає аркуші на столі і дає завдання вибрати синонімічні фразеологізми, потім – антонімічні (учні кріплять їх на магнітній дошці)

 

  1. Асиндетон (безсполучниковість)

(на місці пропуску учні в парах ставлять сполучник чи сполучне слово, розділовий знак; побудувати схеми речень)

 

Асиндетон

(на місці пропуску вставити сполучник чи сполучне слово й розділовий знак; побудувати схеми речень)

  1. Аналітична вправа «Продовж» (моделювання)

(учні виконують завдання індивідуально , перевірка фронтальна)

  • Дослідити, у яких складнопідрядних реченнях підрядна частина відноситься до всієї головної, а в яких — до окремого слова чи сполучення слів у головній частині
  • Чи допомогло вам логічне мислення під час виконання вправи? (мем)

 

 

  1. Робота з підручником  (творча вправа)

Вправа 5 (с.69)

У зошиті записати  лише схеми новоутворених СПР, а потім озвучити складені речення.

 ІV. Підсумок уроку, обмін враженнями.

Заповнення таблиці «Валіза вражень і здобутків».

 

  • Один смайлик віддайте тому, хто, на ваш  погляд, найплідніше працював у  команді.

Юлія Рай - То моя земля-(playvk.com)

  • Яке із чудес України вас найбільше привабило?
  • Чи хотіли б там побувати? Чому? (обґрунтовувати думку, складаючи СПР)
  • Чи переконалися ви ще раз у значимості вислову В.Сосюри? (робота з епіграфом)

 

V. Домашнє завдання, оцінювання (вербальне, оцінка ставиться учневі в щоденник окремо з обґрунтуванням)

Параграф 19, домашня вправа ( с.69), рубрика «Культура слова», «You Tube, щодня опрацювання слів з мобільного додатка «Р.І.Д.»,  повторення таблиці «Типи складнопідрядних речень».

 

 

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
14 січня 2018
Переглядів
3794
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку