Тема: Поети – голос епохи. Публій Овідій Назон «Метаморфози»
(«Потоп», «Філемон та Бавкіда»)
Мета: - поглибити знання учнів про життя і творчість давньоримського поета;
- проаналізувати прочитані уривки поеми Овідія, простежити в них мотив
перетворення, провести літературні паралелі;
- розвивати образне мислення, навички аналізу поезій, виразного читання, зв’язного мовлення;
- виховувати прагнення до самовираження, високі моральні якості.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Форма проведення: урок-телепередача.
Обладнання: тексти уривків поеми Овідія, мікрофон, мультимедійні презентації,
портрет поета, репродукції картин.
Епіграф:
Ось і завершено труд. Ні вогонь, ні залізо, ні злобна
Давність не владні над ним, ані гнів руйнівний Громовержця…
Всюди, куди б на землі не прослалася Римська держава,
Буду в людей на устах і, якщо таки можна покластись
На прозорливість співця – возвеличений, житиму вічно.
Овідій. «Метаморфози»
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Привітання.
- Сядьте зручно, усміхніться один одному.
- До роботи!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Словникова робота.
Перетворення у міфах
Метаморфоза – це докорінна зміна, перетворення кого-небудь або чого-небудь,
наприклад, перетворення героя на рослину, тварину чи птаха.
Хто на кого перетворився?
Дафна > ... (на лаврове дерево)
Самозакоханий юнак > ... (на нарцис)
Зевс > ... (на золотий дощ, бика)
Арахна > ... (на павука)
Іо > ... (на телицю)
Краплі молока Гери > ... (на білі лілеї)
Астрея > ... (на сузір’я Діви)
Поколінння людей > ... ( на метали )
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Цілі уроку: - поглибити знання учнів про життя і творчість давньоримського поета;
- проаналізувати прочитані уривки поеми Овідія, простежити в них
мотив перетворення, провести літературні паралелі;
- розвивати навички аналізу поезій, виразного читання, зв’язного
мовлення, образне мислення;
- виховувати прагнення до самовираження, високі моральні якості.
1. Інтерв’ю.
Ведуча: Доброго дня, шановні глядачі. В ефірі культурно-освітня передача
«Мистецька вітальня». Ми продовжуємо розмову про Овідія. І сьогодні у нас
в гостях літературні критики та мистецтвознавці Жуличівської академії.
1-е запитання. Овідія називають «співцем кохання». Як ви прокоментуєте цей
вислів?
Літературний критик. Овідій оспівував людські пристрасті, а не державні справи. Поетичний деб’ют Овідія – книга «Любовні елегії» – приніс поетові визнання. Поема «Наука кохання» містить практичні поради для закоханих. Перу Овідія належить і поема «Ліки від кохання».
2-е запитання. І сьогодні залишаються загадкою причини заслання Овідія. Що могло спонукати імператора Августа так жорстоко покарати поета?
Мистецтвознавець.Причинами вигнання Овідія з Риму були «образа та помилка». «Образою» стала поема «Наука кохання». Імператор Август боровся за відновлення суворих моральних звичаїв. І тому вирішив для прикладу покарати когось. Вибір упав на Овідія. Розрахунок імператора полягав у тому, що римляни замисляться над власною поведінкою і мораллю, коли дізнаються про покарання знаменитого поета. Припускають, що Овідій знав про інтриги Лівії ( дружини Августа ) зробити спадком-цем трону Тіберія, свого сина від першого шлюбу. Це і було «помилкою» Овідія.
3-є запитання. З книгою «Метаморфози» пов’язана якась загадка. Що це за історія?
Літературний критик. Перед відправленням у заслання у далеку колонію Томи на південному березі Дунаю Овідій спалив рукопис «Метаморфоз», але згодом вони були видані за копіями друзів.
4-е запитання. Антична література є джерелом багатьох афоризмів. Які з них належать Овідію?
Мистецтвознавець.
Афоризми Овідія:
2. Робота з епіграфом.
─ Як ви розумієте слова Овідія, що служать епіграфом уроку?
( У цих словах міститься оцінка величезного обсягу здійсненої роботи і сподівання на те, що праця буде гідно поцінована нащадками ).
IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Виразне читання
Інсценування. Учні-«римляни» читають уривок «Потоп»
1-ий римлянин
Він вже хотів розметати вогні над людьми і землею,
Та побоявся, щоб часом священний етер не зайнявся
І від стількох блискавиць не стопилася вісь світовая.
Спало на пам’ять йому й рокування нехибної Долі:
«Прийдуть часи, коли море, й земля, і небесна твердиня
Раптом поймуться вогнем і зруйнується всесвіт прекрасний».
Набік одкладено стріли — Циклопів жахливе знаряддя,—
Іншу призначено кару — у поводях ріки розлити
І з неозорого неба наслати дощі ненастанні.
Так ухваливши, замкнув Аквілона в печери він темні,
З ним і всі інші вітри, що хмарища й дощ розганяють.
2-ий римлянин
Нота лише випускає, і Нот вилітає на крилах
Вогких, грізних, обважнілих. Обличчя туманами вкрите,
Падають краплі роси з бороди і волосся у нього;
Хмари сидять на чолі, і одяг струмиться на грудях.
А як потисне нараз рукою могутньою хмари,—
Грім вибухає, і зливи потоками ринуть на землю.
Служка юнонина вірна, Іріда семикольорова,
Воду тим часом збирає і хмарам її постачає.
Вилягли в полі хліба, хліборобова гине надія,
І, невблаганно важка, цілорічна марнується праця.
Але Юпітеру мало цієї небесної кари —
Кличе до помочі він і блакитного брата морського,
Той же збирає на раду потоки й, зібравши, говорить:
3-ій римлянин
«Вас переконувать довго не треба — ви знаєте справу:
Вилийте всі свої води, що маєте владу над ними,
Схованки всі відчиніть, одваліте каміння на склепі
І попустіте своїй течії розливатись дозвільно».
Ріки, вернувшись додому, уста джерелам роздирають?
І, розгнуздавши потоки свої, поспішають до моря.
Сам же владика морський, потрясаючи землю тризубцем,
Їм простеляє широкі усюди дороги, і ріки,
Вийшовши геть з берегів, заливають розлогі рівнини,
Мчать на собі хліба і кущі, людей і худобу,
Цілі будинки з божницями предків і статком хазяйським.
Як же й зосталася де не зруйнована повіддю хата,
Хвиля поймає її, аж із дахом вкриваючи раптом,
І щонайвищі міські затопляє муровані вежі.
4-ий римлянин
От уже море й земля ані в чому не мають відміни:
Море, куди не поглянеш, і берега в моря немає.
Люди, втікаючи згуби, одні по горах притулились;
Інші човнами пливуть, де недавно ще землю орали;
Треті щосили веслують над дахом затопленим вілли
І натрапляють на рибу в густім верховітті в’язовім.
Кинений якір не раз зав’язає в гірських сіножатях,
Об виноградні кущі зачіпляється дно корабельне.
Там, де лиш кози тонку між каміннями скубли травичку,
Нині лежать, розіславшись, незграбні і ситі тюлені.
5-ий римлянин
Діви морські, нереїди, дивуються чудам підводним:
Храмам, палацам, містам. Гаї запосіли дельфіни,
В’язнуть серед верховіть, дерева стрясають хвостами.
Вовк поміж вівці попав і пливе, і лева рудого
Хвиля несе без опору, і тигрові ради немає.
Вепрові ікла страшні ні до чого, і оленю — ноги;
Марно шукаючи місця, де б можна було відпочити,
В море знесилений птах, не втримавшись, падає й гине.
Море в сваволі нестримній горби затопило, а хвилі
Все прибувають в гірські верховини, зростаючи, плещуть.
Більшість людей поглинула вода; кого ж пощадила,
Тих доконала нестача нужденної навіть поживи.
2. Бесіда за змістом тексту.
- Чому розпочався потоп? ( Зевс хотів покарати людей.)
- Хто бере участь у покаранні людей? ( Зевс, Нот — південний вітер,
Іріда, Посейдон ).
Розкажіть, що робив кожен із них.
- Що вас найбільше вразило в картині потопу? Перекажіть цей епізод.
- Порівняйте міфологічне уявлення про потоп давніх греків та біблійний переказ про
Всесвітній потоп.
«Метаморфози» Біблія
Карає Зевс Карає Бог
має помічників
знищує усіх людей обирає праведника — Ноя
знищує тварин залишає тварин
3. Культурознавчий коментар вчителя.
Уривок «Філемон і Бавкіда»
Поема Овідія «Метаморфози» стала невичерпним джерелом сюжетів і мотивів для художників і композиторів. П. Рубенс «Пейзаж з Філемоном і Бавкідою»;
Ш. Гуно опера «Філемон і Бавкіда».
4. Бесіда.
- Хто завітав у гості до Філемона та Бавкіди? (Юпітер та Меркурій)
- Чому інші селяни не впустили Юпітера та Меркурія? (Селяни не були гостинними.)
- Зачитайте епізод, коли Філемон та Бавкіда піклуються про гостей.
(Від слів «Тут Філемон їх запрошує поруч сідать на ослоні» до слів
«Поки не вдавсь до гостей та й під ноги до них не забився».)
- Про які риси характеру старого подружжя свідчить цей вчинок?
( Гостинність, працьовитість, щедрість, повага до людей, здатність
до самопожертви.)
- Як боги довели свою вдячність стареньким? ( Пожаліли їх і залишили
їм життя, на відміну від інших селян)
- Яке бажання висловили Філемон і Бавкіда
( «Хочемо бути жерцями і храму святого глядіти;
Та як у згоді дійшли до кінця свого віку земного,
Дайте і вмерти одразу обом, щоб мені не прийшлося
Бачить дружини в огні, та і їй щоб мене не ховати».)
- Яке перетворення відбулося з подружжям? (Вони перетворилися на
зелені дерева, які не розлучилися навіть після смерті.)
- Яку ідею хоче донести до читача Овідій? («Люди, шануйте богів, то
й вам тоді шана довіку».)
- Кого сьогодні називають Філемоном і Бавкідою? ( Нерозлучне подружжя, що провело усе життя в мирі та злагоді.)
V. Узагальнення вивченого матеріалу.
Учнівські презентації.
Ведуча: творчість Овідія мала велике значення для розвитку як римської, так і західної літератури взагалі. У глибини віків зазирнула репортер «Мистецької вітальні» ( ім’я учениці).
Презентація. « Метаморфози » Овідія – невичерпне джерело сюжетів і мотивів .
Ведуча: Як ми знаємо, твори Овідія були відомі в Україні давно. Їх вивчали у Києво-Могилянській академії, творчістю Овідія захоплювався Г. Сковорода. Та не лише це пов’язує Овідія з українським краєм. Сліди Овідія в Україні шукала наш кореспондент Основа Наталя.
Презентація « Овідій та Україна ».
VI. Підсумок уроку.
Метод «Мікрофон»
- Я навчився…
- Я зрозумів…
VIІ. Домашнє завдання.
На вибір: