23 квітня о 18:00Вебінар: Шкільна територія як об'єкт STEАM-дослідження

УрУрок."Давньогрецька література - колиска європейських літератур" (Урок-подорож)

Про матеріал
Уроки-подорожі є цікавими для учнів, адже, відтворюючи фантастичну ситуацію, ми можемо моделювати різні випробування, через які повинні пройти учні.
Перегляд файлу

ТЕМА. Давньогрецька література - колиска європейських літератур

(Урок-подорож)

МЕТА: навчати учнів узагальнювати вивче­ний матеріал; розвивати логічне ми­слення, зв’язне мовлення; виховува­ти любов до літератури як мистец­тва слова.

ОБЛАДНАННЯ: карта подорожі, макет корабля, портрети давньогрецьких письменників, виставка творів давньогрецьких письменників.

Дивних багато у світі див,

Найдивніше із них- людина.

Софокл

ХІД УРОКУ

 І. Мотивація навчальної діяльності

  1. Вступне слово учителя

Ось і закінчується наша мандрівка чудовою країною Давня Греція. Сьогодні у нас підсумковий урок на тему «Давньогрецька література - колиска європейських літератур». Бо без поетів, філософів, скульпторів Давньої Греції неможливо уявити не тільки європейське мистецтво, а й все світове. Вони давно ступили на високий Олімп і, як боги, здобули безсмертя. Античні майстри силою Гармонії та Краси перемогли смерть і знову дарують нам перлини свого мистецтва, які не втратили свого чарівного блиску і сьогодні.

Ви вже давно ступили за поріг

Життя земного, лірники-півбоги,

І голос ваш - рапсодії й еклоги

Дзвенить у тьмі Аїдових доріг.

І чорний сум, безмовний жаль наліг

На берег наш, на скитські перелоги –

Невже повік не буде вам спромоги

Навідатись на наш північний сніг?

І ваше слово, смак, калагатія

Для нас лиш порив, недосяжна мрія

Та гострої розпуки гострий біль.

І лиш одна ще тішить дух поета,

Одна відроджує ваш строгий стиль –

Ясна, дзвінка закінченість сонета.

Так писав про античних майстрів український поет-неокласик Микола Зеров. Він був закоханий в античність, шукав у її глибинах одвічну красу й відповіді на болючі питання епохи.

Античність справила вплив не тільки на нього, а й на всю подальшу долю світового мистецтва. Леся Українка і Микола Вороний, Осип Мандельштам і Райнер Марія Рільке, Іван Котляревський, Олександр Пушкін - ось не повний перелік митців, котрі шукали в античності натхнення. Що ж так приваблює людство в античності? Які скарби античності не втратили своєї привабливості й сьогодні? Про це і йтиметься на нашому уроці.

Я запрошую вас у морську подорож океаном «Антична література». Сьогодні ми ще раз відвідаємо землю Еллади. Згадаємо людей, з якими тут познайомилися, героїв, чиєю доблестю захоплювалися, безсмертним просто допоможемо піднятися на безсмертний Олімп. Тож, нехай море буде для вас фіалково-синім, безсмертні хай допоможуть вам, а самі будьте мужніми, як Ахілл та Гектор, кмітливими, як Одіссей. А пригоди? Пригоди хай будуть лише приємні.

Подорожувати ми будемо кораблем під назвою «Арго». Капітан корабля отримав маршрутний лист напередодні, дав випереджувальні завдання членам екіпажу і розділив обов’язки.

І. ТРАП

Щоб потрапити на корабель, слід кожному члену команди сказати одне слово, з яким у них асоціюється слово «арго».                                                         Асоціативна доріжка. Міф, Греція, Ясон, золоте руно, аргонавти, Колхіда.

ІІ. ОКЕАНІДИ

Першими у мандрівці вас зустрічають Океаніди - дочки бога Океана та Тетії, матері всіх річок та озер. Вони підготували питання для знавців теорії літератури.

(Капітан висилає шлюпку з теоретиками літератури для зустрічі з Океанідами.

      1. Що таке епічна поема?

2. Дайте визначення драми.

  1. Який твір називається трагедією?
  2. Що таке лірика?
  3.  На які види поділялись

ліричні твори?

   III. Країна «ЗАПИТАЛІЯ».

На березі цієї чудової країни вас уже чекають лестригони - люди-велетні. Вони не дозволять вам висадитися на берег, поки не дасте відповіді на їхні запитання, які стосуються представників античної літератури та змісту їхніх творів.

1.Про що розповідається у міфах Троянського циклу? Назвіть основних героїв.

2.Про що розповідається у міфах ліванського циклу? У чому полягає трагізм долі Едіта?

3.Яка тема поеми «Іліада»? Чому шо поему називають «енциклопедією життя давніх греків»?

           4.Про що розповідається в поемі «Одіссея»? Чому Одіссей весь час прагне додому?

    5.Назвіть представників ямбічної та елегійної поезії, а також мелічної лірики.

   6. Який зміст трагедії «Антігона»?

Течія «БІОГРАФІЧНА»

«Арго» наближається до течії «Біографічна». Тепер біля штурвалу повинні стати знавці біографій славетних греків і розповісти нам не просто біографічні дані, а те, що найбільше вразило вас у житті славетних митців, що захопило, чому ви навчились у них.

Учень 1. Гомер – найвідоміший поет античності. Про життя та особистість Гомера достовірно нічого не відомо.  Можливі значення імені «Гомер»: «заручник» (Гесихій), «наступний за» (Арістотель), «сліпець» (Ефор Кімскій), «пастух» (від санскр. Го – корова). За честь називатися батьківщиною Гомера сперечалися, згідно античної традиції, «сім міст» (Хіос, Смірна, Колофон, Саламін, Родос, Аргос, Афіни). В античній літературі є дев’ять біографій Гомера, але всі вони містять в собі казкові і фантастичні елементи. Традиційно Гомер зображується сліпим. В античності Гомера вважали мудрецем: «Мудріше всіх елінів, взятих разом». Його вважали основоположником філософії, географії, фізики, математики, медицини та естетики. Близько половини знайдених давньогрецьких літературних папірусів написані Гомером. Гомер поширював свої твори за допомогою аедів (співаків). Він вивчав свої роботи напам’ять і наспівував їх своїм аедам. Ті, у свою чергу, також заучували твори і наспівували їх іншим людям. По-іншому таких людей називали гомерідами. Гомер був похований на острівці Хіос. На честь Гомера названий кратер на Меркурії. Приблизно половина знайдених давньогрецьких літературних папірусів – уривки з Гомера.

Учень 2. Тіртей вважається напівлегендарним давньогрецьким елегійним поетом середини VII століття до нашої ери. Він є зачинателем жанру військової елегії під назвою ембатерії. Біографія Тіртея оповита безліччю легенд. Точної дати народження, діяльності знайти практично неможливо. Він як міфічний герой. Згідно з легендою, Тіртей був почесним афінським громадянином, кульгавим на одну ногу шкільним учителем. З ним сталась одна цікава подія. В період великої Мессенської війни спартанці вирішили звернутися до оракула за порадою: «Що їм потрібно зробити, щоб виграти затяжну війну?». Оракул порадив попросити у афінян, щоб вони дали їм вождя. Але спартанці були досить гордими воїнами. Вони не бажали принижуватися перед афінянами, в яких бачили своїх суперників. Проте порадою оракула вони знехтувати не могли. Спартанці змушені були звернутися до афінян з незвичайним проханням, щоб вони прислали їм свого полководця. Афіняни відправили Тіртея. Це була насмішка з їхньої сторони, якщо врахувати те, з яким презирством та зневагою ставилися спартанці до людей з фізичними вадами. Спартанські воїни і справді були розгнівані і розчаровані, коли побачили вчителя, кульгавого на ногу. Але через певний час зрозуміли, що Тіртей — це саме та людина, яка допоможе перемогти їм ворога. Звичайно,Тіртей не командував спартанським військом. Він лише склав декілька військових патріотичних віршів, що підняли дух спартанців та допомогли одержати їм перемогу над ворогом. На жаль, це всі відомості про Тіртея.

Учень 3. Народився Архілог на острові Парос, син аристократа Телесікла і рабині Еніко. Не маючи спадкових прав, він був вимушений заробляти на прожиття самостійно, тому прожив нелегке життя. Моряк, найманець, рубака, шибайголова, він не гірше володів мечем, ніж пером.                                         Існує легенда про те, що одного разу юний Архілох за наказом батька погнав у сусіднє селище на продаж корову. При світлі місяця він помітив якихось жінок, що підійшли до нього зі сміхом і жартами, пропонуючи продати корову їм. Не встиг Архілох відповісти, як вони зникли, залишивши біля його ніг ліру. Вдома ніхто не повірив йому, але через те, що корову ніде не могли знайти, батько відправився в Дельфи й там дістав від оракула відповідь: синові призначено набути безсмертної слави.                                                                                      Відомо, що все життя поета супроводжувала бідність і він змушений був стати воїном-найманцем. Воював у Фракії, на острові Евбея, захищав грецьку колонію на острові Фасос, засновану ще його дідом, загинув у бою на острові Наксос

Учень 4. Відомо, що Сапфо жила в 600 році до нашої ери. Народилася вона, за одними відомостями, в місті Мітільов, а інші джерела стверджують, що місцем її народження було невелике Лесбоське місто Ерес. Поетеса належала до аристократичного знатного роду. Батька звали Скамандронімом, а мати Клеідою. Дівчинка з малих років була оточена багатством і розкішшю. Коли їй виповнилося 6 років, помер її батько. Тому мати віддала доньку в школу гетер. Тут дівчат навчали танців і поетичної творчості. Ще в шкільні роки вона створила багато гімнів, епітафій, од, елегій, застільних і святкових пісень.

Поетеса була маленька на зріст, смаглява, з блискучими живими очима. Сучасники стверджують, що вона не блищала красою. Страбон називав її дивом, Сократ – любовною наставницею, а Платон – десятою музою. Сапфо була розумною, цнотливою і благородною жінкою. Вона ввела ритмічні зразки в віршування. Вони названі в її честь Великою і Малою сапфічними строфами. Їй приписують винахід плектрона для видобування звуку з струнного інструменту і давньогрецької гами. Поетеса писала свої віршики на еолійському діалекті. Основні теми віршів і од – пристрасть, щастя і муки нещасної любові.

Учень 5. Софо́кл (грец. Σοφόκλης, близько 496—406 до н. е.) — давньогрецький трагік, драматург, один із трьох найвизначніших трагічних поетів класичної Греції, який займає за часом життя і характером творчості місце міжЕсхілом та Еврипідом.

Софокл народився в селищі Колонос, що існувало на відстані приблизно за 2,5 км на північ від Афінського акрополя. Різні джерела вказують на 488, 495 та 496 р. до н. е. Його батько Софілл був заможною людиною, власником зброярні. Майбутній поет отримав добру освіту, навчався музиці у Лампра, а крім того, здобував відзнаки на атлетичних змаганнях. Змолоду Софокл відрізнявся надзвичайною красою, імовірно, тому йому доручили очолити хор юнаків, що співали вдячні гімни богам після перемоги над персами при Саламіні (480 до н. е.).

27-річним Софокл переміг Есхіла на Великих Діонісіях, після чого той залишив Афіни, і відбув до Сицилії. А у 441р до н.е — сам був переможений Евріпідом. Дванадцятьма роками раніше(468 до н. е.) Софокл уперше взяв участь у театральних святах і здобув перший приз, перевершивши свого великого попередника Есхіла. Змагання двох настільки визначних поетів викликало в публіці живе зацікавлення, з цього моменту і до самої смерті Софокл залишався найпопулярнішим з афінських драматургів: більше 20 разів він ставав в змаганні першим, багато разів другим і ніколи не посідав третього місця (учасників було завжди троє). Не було йому рівних і за обсягом написаного: вважається, що Софоклу належало 123 драми. Софокл мав успіх не тільки як драматург, а був взагалі популярною особою в Стародавніх Афінах.

Учень 6. Есхіл (бл. 525—456 рр. до н. е.) — давньогрецький поет-драматург, «батько трагедії».

Біографічних відомостей про Есхіла, як і про багатьох інших античних письменників, майже немає. Відомо тільки, що він народився в містечку Елевсіні, неподалік від Афін, у знатній і заможній родині землевласників. Світогляд Есхіла формувався у складну добу грецько-перських війн, добу героїчного напруження сил народу в боротьбі за свободу й створення демократичної Афінської держави. Його ідеалом завжди була демократична рабовласницька республіка, де всі, крім рабів, мали б однакові громадянські права й політичні свободи. Есхіл брав особисту участь у переможних битвах з персами при Марафоні (490 р. до н. е.), Платеях (479 р. до н. е.) і Саламіні (480 р. до н. е.), виявляючи хоробрість і військовий талант. Відомо, що Есхіл був автором 90 п’єс (трагедій і сатиричних драм), з яких до нас дійшло тільки сім: «Благальниці» («Данаїди»), «Перси», «Семеро проти Фів», «Прометей закутий», трилогія «Орестея». Першу перемогу на традиційному святі Діоніса Есхіл як драматург здобув у 484 р. до н. е. і перемагав за одними свідченнями — 13, за іншими — 28 разів. Наприкінці життя з невідомих нам причин Есхіл емігрував на острів Сицилія, де й помер у похилому віці. Тривалий час Есхіл був найпопулярнішим поетом Греції.

Підводні рифи «ДОБЛЕСТІ»

Подолати ці рифи зможе команда, в якій панує дружба, взаємовиручка, злагода. Вам слід відповісти на одне запитання: «Чи справді Ахілл та Прометей - герої?». Якщо ви доведете це, то корабель обмине підводні рифи і ви продовжите свою мандрівку.

1. Ахілл - син царя мірмідонян у Фессалії Пелея та морської богині Фетіди. Прагнучи загартувати сина, Фетіда купала його у водах Стіксу, тому Ахілл мав єдине вразливе місце — п’яту, за яку тримала його мати. Ахіллові була проголошена смерть під час Троянської війни. Мати, щоб уникнути цієї долі, переодягла сина у дівоче вбрання й віддала до двору царя Лікомеда, де він і виховувався.  Одіссей знайшов майбутнього воїна і намовив його вирушати під Трою. Вирушаючи на Троянську війну, Ахілл знав, що загине,— так казала йому мати — але, вибираючи між коротким, але уславленим життям та довгим, але бездіяльним, герой обрав коротке, показуючи на полі бою сміливість та мужність.

2. Прометей-  справжній герой, титан. Для того, щоб покращити життя людей, він пожертвував собою. Перші люди жили в печерах, замерзали, не їли нічого смачного — вони ще не знали мисливства та не мали вогню. У Прометея було добре благородне серце. Він навчив людей будувати домівки, приручати тварин та робив для них усе, що знав сам. Люди тепер знали, як знайти шлях по зорях, як добувати із землі мідь, золото й срібло. Прометей не побоявся для людей викрасти вогонь із оселі батька. У порожній очеретині він. приніс людям невеличку іскру, і відтоді засяяли веселі вогнища на землі. Але дуже розгнівався Зевс і наказав прикути титана до скелі на довгі століття.

ШТОРМ

Часто героям у скрутну хвилину допомагали боги. Ви повинні звернутись до бога, який є покровителем вашої команди. У своєму зверненні використати постійні епітети з текстів. Якщо звернення буде щирим, бог почує вас і допоможе оминути шторм та продовжити подорож під його егідою.

О, всемогутній Зевсе! Батьку богів і людей! Почуй нашу молитву, громовладний. Благаємо тебе,велемудрий. Зупини свою громовицю. Допоможи нам допливти до затоки «Муз». На горі Парнас Музи вже чекають на нас.  Зевсе широколунний, тебе славити будемо повсякчас.

Тиха затока «МУЗ»

Ми наближаємось до тихої затоки «Муз», Тут можна відпочити, піднятися на гору Парнас, поспілкуватися з Музами, послухати порад Аполлона та й самому стати прихильником однієї з муз поезії, прочитавши їм поезії давньогрецьких поетів, які вам найбільше сподобались.

Країна «ГРАЙЛАНДІЯ»

Продовжуємо нашу мандрівку океаном «Антична література». Мабуть, як подарунок від всемогутніх на нашому шляху ця країна. Тут жителі цієї країни підготували для нас літературну вікторину.

 Вікторина. Впізнай, хто це такий:

– богиня з терезами (Феміда);

 – її імям названо столицю Греції (Афіна);

– бог у крилатих сандаліях (Гермес);

– коли в неї туга, надворі зима (Деметра);

– бризкає на землю росою (Еос);

– там, де вона, чвари і розбрат (Еріда);

– богиня-мисливиця (Артеміда);

– різнобарвна богиня (Іріда);

– найпохмуріший бог, якого охороняє Цербер (Аїд);

– вона народилась з морської піни (Афродіта);

  • бог-коваль (Гефест);

– володар світу (Зевс)

 

Порт «ГАРНІ ОЦІНКИ»

І знову відпочили. Он вже й порт «Гарних оцінок» видніється. Але дістатися до ньго ми зможемо, коли дамо відповідь на таке питання «Чому саме такий епіграф нашого уроку».

Я думаю, що ця подорож допомогла зрозуміти нам, чому нас, людей XXI століття, цікавлять давні твори. І ми дійшли висновку, що не тільки тому, що це ще одна сходинка в пізнанні світу, згадка про те, що «все бьіло встарь, все повторится снова, и сладок нам лишь узнаванья миг» (Осип Мандельштам). А ще й тому, що вони розкривають життя не схоже на наше. Воно осяяне якимось таємничим променем, світлом прекрасної гармонії. І, читаючи ці твори, ми впевнюємось, що Слово давньої культури світлоносне. І мабуть, нам би хотілося попасти в цей інший світ.

 

doc
Додано
23 лютого
Переглядів
39
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку