Конспект уроку "Пароніми"

Про матеріал
Мета: розкрити значення паронімів; акцентувати увагу на ролі цих слів у нашому мовленні; виробити навички вживання паронімів у повсякденному житті; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усну та писемну мову учнів; виховувати любов до рідної мови. Очікувані результати здобувачів освіти:  вирізняють лексичні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їхню суть; виокремлюють та розрізняють значення синонімів, антонімів, омонімів; вживають слова відповідно до їхнього лексичного значення; збагачують власне мовлення.
Перегляд файлу

ПАРОНІМИ

Мета: розкрити значення паронімів; акцентувати увагу на ролі цих слів у нашому мовленні; виробити навички вживання паронімів у повсякденному житті; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усну та писемну мову учнів; виховувати любов до рідної мови.

Очікувані результати здобувачів освіти:

                  вирізняють лексичні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їхню суть;

                  виокремлюють та розрізняють значення синонімів, антонімів, омонімів;

                  розрізняють відому і частково нову для себе інформацію;

                  вживають слова відповідно до їхнього лексичного значення;

                  збагачують власне мовлення.

 

Види навчальної діяльності:

      цілепокладання;

      збагачення активного словника учнів новою лексикою;

      виконання вправ і завдань, що передбачають використання словників

      усне висловлення з використанням нових слів;

      виявлення й аналіз певних лексичних одиниць в тексті;

Ключові компетентності:

      екологічна;

      навчання упродовж життя;

      вільне володіння державною мовою.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Засоби навчання: підручник, мультимедійна презентація.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Психологічна хвилинка «Мій настрій».

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ

1. Проблемне запитання

На слайді фото Василя Вірастюка та Білла Гейтса.

        До кого з цих людей ви звернетеся, коли захочете взяти автограф у богатиря?

        А до кого підійдете, коли захочете дізнатися секрет успіху у багатиря?

2. Цілепокладання.

Заповнення таблиці «ЗХД»

Знаю/вмію

Хочу дізнатися/навчитися

Дізнався/навчився

 

 

 

 

 

 

      що таке пароніми;

      вирізняти пароніми у текстах;

      уникати лексичних помилок при вживанні паронімів.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Установлення відповідності.

Установіть відповідність між термінами та їхніми значеннями.

1. Синоніми.

А Слова протилежні за значенням.

2. Антоніми.

Б Слова близькі за значенням.

3. Омоніми.

В Слова, які однаково звучать, але мають різне значення.

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота з теоретичним матеріалом в підручнику та на слайдах

Пароніми — слова, близькі за звучанням; належать, як правило, до тієї самої частини мови, але різні за значенням, вимовою, написанням. Часто це спільнокореневі слова. Наприклад: Компанія (група людей, товариство) — кампанія (певні заходи, військові дії). Наша торговельна компанія провела успішну рекламну кампанію.

Різниця може бути:

• в одній букві — мимохіть (мимоволі, ненароком) і мимохідь (по дорозі, між іншим);

• у зміненому префіксі — допускати (дозволяти робити що-небудь, займатися чимось, брати участь у чомусь) і припускати (вважати за можливе, імовірне що-небудь);

• у зміненому суфіксі — сердечний (усе що стосується серця —- сердечний біль) і сердешний (який викликає співчуття; бідолашний).

Словники паронімів допомагають практично засвоїти відтінки значення та особливості вживання близьких за звучанням слів.

 

2. Перегляд відео з творчим завданням (за варіантами).

Перегляньте відео. Складіть речення зі словами удача та вдача (І варіант), приводити та призводити (ІІ варіант).

О. Авраменко «Удача та вдача».

https://youtu.be/t4zCUIOgmj8?si=v-nCoHcLCJTf_B4P

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fyoutu.be%2Ft4zCUIOgmj8%3Fsi%3Dv-nCoHcLCJTf_B4P&4&0

О. Авраменко «Приводити чи призводити». 

https://youtu.be/LOFUcr3YTpA?si=hyRl_Cn7D5kgbtsq

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fyoutu.be%2FLOFUcr3YTpA%3Fsi%3DhyRl_Cn7D5kgbtsq&4&0

3. Вибіркова робота.

      Прочитайте вірш. Визначте його тему. Доберіть заголовок.

      Випишіть пароніми. Підготуйтеся до усного пояснення їхнього значення.

А  сонце  сьогодні  чомусь  не  світило.

Втомилось,  чи  що,  наше  вічне  світило?

В  вікно  зазирнув  лише  крихітний  промінь, 

А  десь  там,  за  хмарами,  справжній  є  пломінь!

З  Землею  у  Сонця  сьогодні    незгоди,    

Що  викликали  непогоду,  знегоди.

Такий  восени  у  нас,  бачте,  талан.

Вона,  осінь,  має  примхливий  талант.

Ліоліна

Довідка

      Світило (дієсл. мин. ч.) – випромінювало або відбивало світло;

      світило – небесне тіло, яке випромінює світло.

      промінь – смужка світла;

      пломінь – полум’я;

      незгода – відсутність порозуміння;

      знегода – нещастя;

      талан – доля;

      талант – обдарування.

 

4. Лексична робота у парах.

Доберіть синоніми до виділених слів. Запишіть словосполучення у зошити.

      Дружний колектив, дружній погляд;

      велів працювати, волів турботи;

      збитковий магазин, збитошний хлопець;

      втамувати сміх, вгамувати розбишаку;

      тверда вдача, порадів удачі;

      людяне ставлення, людна вулиця

 

Довідка для вчителя

      Згуртований колектив, привітний погляд;

      наказував працювати, хотів турботи;

      невигідний магазин, пустотливий хлопець;

      стримати сміх, втихомирити розбишаку;

      твердий характер, порадів успіху;

      доброзичливе ставлення, багатолюдна вулиця.

 

5. Фізкультхвилинка.

https://youtu.be/Ajlu4WqaCis?si=A8OYfAE6pkW6IX0s

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fyoutu.be%2FAjlu4WqaCis%3Fsi%3DA8OYfAE6pkW6IX0s&4&0

6. Проблемне питання.

Яринка та Дмитрик намалювали дідусеві та бабусі листівки. Їм дуже хотілося якнайшвидше подарувати їх. Але бабуся з дідусем живуть у Чернігові, а Яринка з Дмитриком – у Львові. Діти вирішили написати листа. Як же вони здивувалися, коли за кілька днів у своїй поштовій скриньці знайшли листа. Поміркуйте, чому так вийшло.

 

7. Інтерактивна вправа «Вибери слово».

Натисніть на слово, яке відповідає змісту речення. За потребу скористайтеся довідкою вгорі.

 

Корисний – який дає користь. Корисливий – той, хто прагне наживи, власної вигоди (про людину).

Погідний – тихий, спокійний, погожий. Погодний – що стосується погоди.

Подовжувати – збільшувати в довжину. Продовжувати – збільшувати в часі.

Рідкий – негустий. Рідкісний – що трапляється, буває не часто.

Ароматизований – той, якому надали аромату. Ароматний – запашний. Ароматичний – той, який уживається для надання аромату.

Адрес – вітальна листівка. Адреса – місце проживання.

 

  1. Восени ми їдемо на дачу, щоб зібрати врожай (корисних, корисливих) овочів.
  2. Жовтень порадував нас (погідними, погодними днями).
  3. Осінь (подовжила, продовжила) вечори.
  4. (Рідку, рідкісну) мушлю винесло на берег темно-синє осіннє море.
  5. Трав’яний чай – (ароматизований, ароматний, ароматичний) напій.
  6. Я дізналася (адрес, адресу) знайомого, щоб надіслати власноруч зварений джем.

https://learningapps.org/watch?v=pgbyjnidc23 

https://learningapps.org/qrcode.php?id=pgbyjnidc23

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

1. Редагування лексичних помилок.

Запишіть у зошити речення, виправляючи помилки, пов’язані з уживанням паронімів.

1. Абонемент не бере слухавку вже дві години.

2. Репетували п’єсу довго, але зіграли гарно – кампанія друзів нам голосно аплодувала.

3. Обабіч дороги стояла дівчина.

4. Листопад привів перші морози – вода змерзла.

 

2. Виконання тестових завдань.

1. Пароніми – це…

А слова близькі за значенням, але різні за звучанням

Б слова близькі за звучанням, але різні за значенням

В слова однакові за звучанням, але різні за значенням

Г слова протилежні за значенням

 

2. У якому реченні допущено лексичну помилку?

А Вона була дуже економна.

Б Тактовна людина ця Тетяна.

В Музикальний слух Петрика помітила його бабуся.

Г Кампанія зібралася у парку.

 

3. Слова рейс, рейд – це…

А синоніми;

Б омоніми;

В багатозначні слова;

Г пароніми.

 

4. Поєднайте слова так, щоб уникнути лексичних помилок.

1. Ущент.

А Наповнити.

2. Ущерть.

Б Колектив.

3. Дружний

В Знищити.

 

Г Погляд.

 

VІ. ПІДСУМОК

Домашнє завдання

      Вивчити правила.

      Виписати зі словника значення слів: мимохідь // мимохіть, музичний // музикальний, подовжувати // продовжувати. З двома з цих слів (на вибір) скласти речення).

VІІ. РЕФЛЕКСІЯ

Заповнення останньої колонки таблиці «ЗХД»

 

docx
Додано
9 жовтня 2023
Переглядів
2437
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку