Конспект уроку-подорожі з української мови для 8 класу
на тему: “Однорідні члени речення”
підготував учитель української мови та літератури
Дикун Н.М.
Мета:
Обладнання: таблиця, схеми-підказки, різнорівневі карти-завдання, підручник. На стіні висить стінгазета “Найкраще місто на землі для мене ти, мій Львове”
Тип уроку: урок-подорож
Хід уроку
Школи, театри, музеї,
Пам’ятки, церкви, оселі,
Парки і сквери, алеї,
Місто землі та небес -
Вольності дух тут воскрес!
Повен усяких чудес,
Львів наш повстав із віків,
В душах, піснях кобзарів.
Запитання:
Діти, сьогодні на уроці ми здійснимо захоплюючу мандрівку вулицями рідного міста.
4. Вивчення нового матеріалу. Перевірка домашнього випереджуючого завдання. Використавши опрацьовані вдома запитання за змістом теоретичного матеріалу побудувати і попарно відтворити усні діалоги на тему “Речення з однорідними членами”.
Наша мандрівка розпочнеться з площі Ринок. Щоб розкрити одну з найцікавіших загадок площі, - де знаходиться італійський дворик, - нам треба вирішити кілька завдань. Для цього ми розділимось на 3 групи.
Робота в групах
З тексту виписати однорідні члени речення й з’ясувати їхню функцію. Визначити стиль уривка, обгрунтувати свою думку. Визначити види ОЧР за приналежністю до члена речення. І група - 3 речення, ІІ група - 3 речення, ІІІ група - 3 речення.
І група (текст роздрукований на картах)
Особливе значення для Львова має площа Ринок. Давня її назва Старий ринок зберігається і нині.
Кожен, хто хоч один раз побував тут, прагне знову послухати мелодійний передзвін ратушного годинника, сфотографуватися поруч з богом моря Нептуном, богинею Діаною, богом родючості Адонісом, покровителькою моря Афітрітою.
Сорок чотири будинки на площі Ринок - це сорок чотири твори мистецтва. Найбільшим є дім Констянтина Корнякта, побудований у 1580 р. Один час він належав польському королю Яну Собеському. Зараз у будинку №6 знаходиться Львівський історичний музей.
Для ІІ групи
Вхід в міську раду охороняють поважні леви. Вигляд у них діловий і урочистий. Символ нашого міста - лев зустрічається всюди: на печатках, фонтанах, гербах. Існує легенда, що в сиву давнину леви звіщували небезпеку. І не раз розбуджували жителів Львова грізним камінним риком. Тоді тривожно озивався міський дзвін, а вже потім сурмачі на ратуші і дозорці на вежах повідомляли про небезпеку.
Для ІІІ групи
Однією з вузьких вуличок Львова виходило на площу перед колишнім королівським арсеналом. Зовні він має суворий, дещо похмурий вигляд. Хоча відомо, що раніше він був оздоблений живописними скульптурними зображеннями як зовні, так і всередині.
Тепер в арсеналі знаходиться музей зброї “Арсенал”. Ще одна оборонна споруда збереглася до наших днів - це Порохова вежа. Сувора і непідступна, вона стояла на валу і служила для оборони міста зі східної сторони.
Представлення результатів роботи в групах
Ви гарно справились зі своїм завданням. Тому площа Ринок розкриває свою таємницю: італійський дворик знаходиться у дворі будинку №6.
Наша мандрівка продовжується. Зараз ми помандруємо у казку.
Завдання ІІ
Запишіть, розставляючи, де потрібно, коми. Однорідні члени речення підкресліть. Поясніть розділові знаки.
На побажання примхливої красуні закоханий юнак вблагав доброго чарівника... І тоді... Там, де звечора шуміли могутні дерева під хмарами клекотали орли зметнулися в небо стрункі ажурні вежі навколо ратуші вдарили срібні фонтани. Та чарівникові цього здалося замало: він заселив будівлі кмітливими і добрими людьми. На вуличках запахло теплим хлібом і міцною кавою.
Перевірка і усне коментування пунктограм.
Щоб потрапити на Високий замок, маємо виконати такі завдання:
І група
Завдання 3
Скласти речення з узагальнювальними словами так, щоб вони стояли перед однорідними членами і після них.
ІІ група
Завдання 4
Продовжити речення
Львів - наш дім, ... Ранковий чи ..., притрушений сніжком чи ..., він завжди любий нашому серцю. Львів є музою і для художників, ... Вулички міста вузенькі, але ...
ІІ група
Завдання 5
Відредагуйте речення
Взимку я не тільки катаюся на лижах, а й на ковзанах. На дискотеці було багато дівчат і молоді. Вітер гнув тополі, дерева, здіймав куряву.
Представлення результатів роботи в групах
Завдання 6
Вправа 303, ст.103 (за ред. О.П.Глазової)
Молодці! Ви справилися із завданням. Наша мандрівка закінчилась. А тепер давайте пригадаємо імена тих, хто творив незабутній літопис Львова.
Повідомлення учня
Шедеври архітектури творили Павло Римлянин, Петро Війтович. Зачаровували світ живописними полотнами Іван Труш, Олена Кульчицька, Антін Монастирський. Шквалом оплесків вибухали театри від неповторного співу Соломії Крушельницької, Олександра Мишуги, гри Марії Заньковецької. Повсюди линула слова метрів музичної культури Миколи Колеси, Станіслава Людкевича, Василя Барвінського. Літературні шедеври творили Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич, Яків Головацький, Іван Франко, Василь Стефаник.
Підведення підсумків уроку, оцінювання результатів роботи.
Самооцінювання (кілька учнів називають власні оцінки, обгрунтовують їх).
Домашнє завдання
Вправа 305, ст. 103 (для всіх)