Конспект уроку Поема "Мойсей"І.Франка

Про матеріал
Конспект уроку - дослідження за поемою І.Я.Франка "Мойсей" з використанням інтерактивних технологій та ІКТ
Перегляд файлу

 

 

 

Урок-дослідження з використанням ІКТ та 

інтерактивних технологій

 

 

 

 

Поема «Мойсей» - одна з вершин

 творчості Івана Франка

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчителька

української мови

та літератури

Козловська Г. А.


Тема. Поема «Мойсей» - одна з вершин творчості Івана Франка. Проблематика твору. Неоромантичне звучання поеми. «Мойсей» - заповіт І. Я. Франка українському народу.

Мета. Розкрити біблійну основу твору, його неоромантичне звучання, значимість прологу для ідейного спрямування поеми; розвивати вміння аналізувати твір, висловлювати власні міркування з приводу актуальності поеми в наш час; виховувати почуття людської гідності, національної свідомості, глибокої віри в духовний потенціал свого народу.

Обладнання. Ноутбук, телевізор, Біблія для дітей, хрестоматійний підручник, текст поеми, робочі зошити, словник літературознавчих термінів.

Тип уроку. Урок-дослідження з використанням інтерактивних технологій.

 

«Мойсей І. Я. Франка – це заповіт українському народові.

О. Білецький

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

План уроку

І. Історія написання поеми «Мойсей»

ІІ. Ідейно-художній аналіз твору.

  1. Біблійна основа поеми.
  2. Жанр твору і його неоромантичне звучання.
  3. Сюжет і композиція поеми «Мойсей».
  4. Мова твору і його ритмомелодика.
  5. Символічний образ Мойсея.
  6. Проблематика твору.

ІІІ. Поема «Мойсей» - духовний заповіт українського народу.

1.Попередній переказ сюжету твору.

 2. Евристична бесіда.

- До якого жанру ви б віднесли цей твір? (Філософсько-громадянська, політична поема.)

- З яких частин складається поема? («Прологу», що звучить як самостійний твір, та самої поеми.)

- Яка основа твору? (Біблійна та історична, суспільна.)

 

Презентація учнів про історію створення поеми.

 Іван Якович  Франко 1904 року відвідав Італію й познайомився з роботами її найгеніальніших митців. Особливо вразила поета скульптура Мікеланджело — скульптора старозавітного пророка Мойсея.  Саме це дало поштовх до написання поеми ,а , можливо, образ біблійного пророка Мойсея виник у художній уяві письменника задовго до 1905 року. О. Білецький вважав, що Франків «Мойсей» став підсумком його життя та діяльності, своєрідним «заповітом українському народові».

Образ Мойсея асоціюється із самим поетом. І. Франко усвідомлював свою місію, він  був провідником свого народу, і, як Мойсей, вірив у краще майбутнє та все робив для його просвіти.

1.Випереджувальні завдання групам:

1 група – знайти статую Мікеланджело «Мойсей», підготувати розповідь про історію її створення, прочитати поему.

2 група – прочитати поему, розповісти про біблійну основу твору.

3 група – прочитати поему, виписати цитати з тексту поеми, які є важливими для розкриття теми та ідеї твору, його проблематики, характеристики образу Мойсея.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІV. Сприймання  і засвоєння навчального матеріалу.

Вступне слово вчителя.

Іван Франко вражає своєю геніальністю, феноменальною пам’яттю, всеохоплюючими знаннями в різних жанрах літератури. Це і поет-трибун, і визнаний громадський діяч, і поет, і драматург, і публіцист, і філософ… Його  погляд сягав на кілька століть уперед, ми по праву можемо називати його поводирем нації, її Мойсеєм. Він показав приклад мужності, стійкості пророка, його самозречення та героїзм. Водночас автор на прикладі своєї поеми довів,  що поводир повинен іти до кінця, бути переконаним у своїй правоті, мати велику  підтримку та справжніх друзів. Тільки тоді його шлях буде виправданим в ім’я істини та народу.

  1. Презентація своїх відповідей членами І групи.

2.Виступи учнів ІІ групи про біблійну основу твору.

Завдання групам. Самостійна робота.

Користуючись словником із теорії літератури, довести жанр твору.

Консультація з теорії літератури

Філософська поема розрахована на  тривалу розповідь, у якій осмислюється світ, поступ людства, загальні закономірності життя, природи, часу і простору. Філософський вимір поеми втілюється за допомогою центрального образу Мойсея.

Причта – це повчальна алегорична розповідь найчастіше філософсько-релігійного змісту, що складається з фабули (сюжету) й моралі. Широко використовується в Біблії («Соломонові притчі», «Притча про сіяча»).

Неоромантизм – стильова течія, що виникла в українській літературі і мистецтві на початку ХХ століття, прагнучи відродити деякі риси романтизму, Леся Українка назвала цю течію «новоромантизмом». Його основні ознаки:

  • Підвищений інтерес до сильної особистості;
  • Культ героя – мужньої людини, чиє життя пов’язане з незвичайними пригодами і випробуваннями.

Мозковий штурм з учнями ІІ групи

  1. Які ознаки має філософська поема?
  2. Чи зображений тут поступ людства, і в чому він проявляється?
  3. Яка алегорія використана в творі?
  4. Чи має твір релігійний зміст?
  5. Яка мораль поеми?
  6. Яка притча в творі використана?
  7. Чого вона вчить?
  8. Чи є в цім творі інтерес до сильної ососбистості?  Якої?
  9. Головний персонаж -культова особа.  Він мужній, його життя пов’язане з випробуваннями ? Якими?
  10.  Хто із групи зробить висновок?

Орієнтовна відповідь. За жанром твір «Мойсей»-це філософська поема-притча, що має неоромантичні ознаки.У ній автор осмислює світ,   говорить про поступ єврейського народу до нового життя, до землі обітованої. Центральним героєм є Мойсей, що сорок років веде свій народ пустинею до світлого життя, свободи та волі.   Це біблійний персонаж. Він мужній, сміливий, його життя-це велике випробування6він не має сім’ї, родини, живе тільки ідеєю і не думає про себе, а лише про свій народ. І. Франко взяв за основу біблійну розповідь про Мойсея, що стає провідником свого народу. У поемі є притчеві ознаки, оскільки згадується притча про те, як дерева обирали собі царя, є мораль, що провідник має до кінця бути переконаним у своїй правоті, має йти до кінця і ніколи не здаватися, не піддаватися сумнівам.

Завдання ІІІ групі.

  1. Розповісти про сюжет поеми «Мойсей», підтверджуючи свою розповідь цитатами з твору. Оцінювання.
  2. Особливості композиції твору. Дати відповіді на запитання:
  • З яких композиційних частин складається твір?
  • Якою була історія написання прологу?
  • Коротко визначте основні композиційні елементи твору. Оцінювання.

Робота з картками.

  1. Визначити віршовий розмір, яким написаний пролог до поеми та пісні твору.

Терцина – строфа  з трьох рядків п’ятистопного ямба, у якій середній рядок римується з крайніми (1-м і 3-м) рядками наступної строфи. Завершується ж твір, написаний терцинами, окремим рядком, що римується з другим рядком попередньої строфи. (аба бвб вгв)

  1. Доведіть, що твір написаний терцинами.

Завдання 2 групі. Дати характеристику образу Мойсея. Підтвердити свою думку цитатами з твору.

Орієнтовний план відповіді

  1. Центральний образ поеми «Мойсей».
  2. Опис зовнішності.
  3. Особлива місія героя.
  4. Важкі сумніви, внутрішня боротьба.
  5. Трагізм долі.
  6. Віра в майбутнє. Оцінювання

Завдання групам. Висвітліть проблеми, які порушує автор у своїй поемі.

  • Формування нації (дуже важко сформувати націю з натовпу людей без віри в Бога, своє високе покликання і щасливе майбутнє);
  • Проблема жертовності в ім’я свободи;
  • Проблема вождя і народу (провідники ні в якому разі не повинні впадати у відчай, вірити, що якщо не сьогодні, то завтра їхні зерна правди проростуть.
  • Підступність лукавих псевдовождів, які думають лише про одне – владу, але не про народ.

V. Систематизація і узагальнення.

1. Через  що виникає конфлікт у творі?

2. За що нащадки дорікають батькам? Що перетворює народ на натовп?

3. Яка роль Авірона і Датана в поемі?

4. Для чого Мойсей розповідає гебреям легенду про  терен?

5. Яка розплата за сумніви чекає провідника?

6. Для чого, на вашу думку, був потрібен такий довгий шлях? Свою думку аргументуйте.

7. Що усвідомлює народ, втративши свого провідника?

8. Кого ми розуміємо в ролі Єгошуа?

9. Які риси характеру повинен мати провідник?

10. Яка ідея твору?

VІ. Підсумок уроку. Тести з теми на порталі «На Урок»

  1. Читання прологу напам’ять.

Заключне слово вчителя.

Франко був далекоглядним пророком. Він розумів, що наступає нова ера – знищення імперій. Велика сила його творів готувала народ до нового життя. Головна ідея поеми – заклик до національного відродження, поклик знайти «обітовану землю». Геній думки розумів, що з рабів непросто вигартувати націю, тому й водить свого героя сорок років пустинею, щоб укріпилася віра, вигартувалася воля, запалало серце вогнем свободи. Тільки смерть пророка змусила народ зрозуміти його самозречення. В образі Мойсея ми розуміємо І. Я. Франка як духовного провідника нації, який не має права на зневіру. На час написання поеми автору було 50 років, і до кінця свого життя він був вірним своєму народу. Цей твір є заповітом народу українському у боротьбі за волю, людську гідність і національну свідомість, він є актуальним і сьогодні. Місію духовного вождя автор розуміє по-своєму, бо:

Все, що мав, він віддав

Для однієї ідеї,

І горів, і яснів, і страждав,

І трудився для неї.

VІІ. Домашнє завдання:

Проаналізувати образ Мойсея в творі, написати твір-роздум «Кожному народу потрібен свій Мойсей».


 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 лютого 2022
Переглядів
5702
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку