29 травня о 18:00Вебінар: Філософія для дітей: закордонні та українські практики

Конспект уроку "Поняття про міф"

Про матеріал

У конспекті уроку подані матеріали, які знайомлять учнів з поняттями міф, міфологія та популярними міфологічними образами; учні отримують уявлення про цикл міфів, знайомляться з природою міфа як формою пізнання й естетичного засвоєння оточуючого світу.

Перегляд файлу

Поняття про міф. Основні тематичні групи  міфів

Популярні міфологічні образи, сюжети, мотиви різних народів

 

Мета.  Познайомити учнів з поняттями міф, міфологія та  популярними міфологічними образами; дати уявлення про цикл міфів; показати природу міфа як форму пізнання й естетичного засвоєння оточуючого світу; з’ясувати природу впливу міфа на культуру людства.

 

Хід уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

Слово учителя. Усі народи з давніх давен складали міфи. Вони народжувалися з природньої допитливості людей, їхнього прагнення зрозуміти і пояснити дійсність. У міфах переплетені донаукові уявлення про природу та суспільство, релігію, філософію та мистецтво.

  • Яку практичну роль, на вашу думку, відігравали міфи у житті людей?

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Ознайомлення з літературним поняттям.

 

МІФ (гр. Μύθοςпереказ, оповідання) — вигадане оповідання, в якому явища природи або історичні події зображуються й з'ясовуються в персоніфікованій формі.

  1. Розповідь з  елементами бесіди.

Міфи – твердження та розповіді ,  які міцно ввійшли в життя та культуру народів.

У давніх людей було багато запитань:

  • Як зявився цей світ?
  • Хто управляє ним?
  • Як здобути вогонь і зберегти його?
  • Як здобути їжу?
  • Як  вижити у хижому світі?
  • Міфи відносяться до усної народної творчості (фольклору) - найдавнішої форми роздумів людини. Міфи - це  спроба зрозуміти, звідки виник світ, яка у ньому роль людини. Тільки міф давав відповідь про сенс життя людини.

Міфи відбирали, накопичували, класифікували та зберігали багатовікові  знання і спостереження людей.

У міфах розповідалося про найдавніший період в історії людства, який існував до початку усіх часів. Міфи давали відповіді на важливі питання: що таке добро і зло, які можливостями володіє людина.

Міфи відбирали, накопичували, класифікували та зберігали багатовікові  знання і спостереження людей.

  • Які спостереження, на вашу думку, знайшли відображення у міфах?

Міфи пояснювали, яким чином влаштований оточуючий світ . Вони вказували, як саме повинна пройти свій життєвий шлях людина, розташовували на цьому шляху віхи, що допомагали не збитися з нього, описували те, що чекає на людей після смерті.

Міфи були особливою формою памяті, що допомагала  передавати важливі знання з покоління в покоління.

  • Чи можемо ми назвати імя автора міфів?
  • То ж, до якого виду літератури можна віднести міфи?

У давнину нікому не спадало на думку запитання про авторство міфів, Вважалося, що міфи повідали людям їхні предки, а тим – боги. Це означало, що у міфах містяться одкровення, і люди мають зберегти їх у пам’яті поколінь, не намагаючись щось змінити або додати нове.

Міфи відносяться до усної народної творчості (фольклору) - найдавнішої форми роздумів людини. Міфи - це  спроба зрозуміти, звідки виник світ, яка у ньому роль людини. Тільки міф давав відповідь про сенс життя людини.

Міфи різних народів мають схожі теми та мотиви.

Богиня краси і кохання у міфах різних народів.

                                                                                       

                                                                                                

 

  1. Знайомство з літературними термінами.

 

Запишіть у зошити визначення:

 

  • Міфоло́гія  (грец. μυθολογία від μῦθος переказ та λόγος слово; виклад стародавніх сказань, переказів) — сукупність міфів певного народу. Сукупність міфів складає основу міфологічного світогляду, який притаманний як для первісного суспільства, так і для, певною мірою, сучасного.

 

  • Цикл міфів  (грецьк. kyklos — коло) —сукупність міфів, пов'язаних між собою певною тематикою, героями або подіями. Цикли міфів  утворюють певну замкнуту цілість.

 

Слово учителя. Основою будь-якої міфології є міфи про створення світу і людей. Творцями світу виступають подекуди боги, подекуди тварини, а то і взагалі рослини. Яким чином первозданна істота виникла з Хаосу і як творила цей світ – на це у міфах народів світу є своя історія.

У міфології будь-якого народу окрема й важлива роль відводиться богам. Боги створювали, боги сердилися й руйнували, вони спрямовували у битвах, допомагали героям, карали злодіїв.

  1. Робота зі схемою.

За змістом міфи умовно можна поділити на декілька тематичних груп:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вказані тематичні групи є у більшості міфологій світу.

  • Чому, на вашу думку, так сталося?

Схожі умови розвитку давніх людей призвели до появи схожих сюжетів і образів, що, в свою чергу, обумовило появу відповідних мотивів.

Мотив – сталий елемент певного сюжету, який повторюється в різних творах. (Запис у зошит)

  • Подумайте і наведіть приклади  мотивів, що повторюються у міфах  різних народів світу.

Мотив Світового дерева знайшов відображення у міфах різних народів як  уособлення єдності усього світу, як своєрідна модель Всесвіту й людини.

В різних міфах його називають по-різному: «дерево центру», «небесне дерево», «дерево пізнання», «Ві́чне Де́рево Життя»́.

Про древо життя у світі створено безліч легенд, казок, цей символ знайшов відображення в орнаментах  народів світу. Можна сказати, що Світове дерево є моделлю культури в цілому.

Також у багатьох народів (давніх греків, іранців, китайців) існував міф про те, що світ виник з яйця. Подібні легенди є і у словян.

 

Пізніше мотив космічного яйця  з’явився у казках та зайняв важливе місце у традиції  святкування Великодня.

  • Згадайте казки, повязані з яйцем?
  •  Чому, на вашу думку, у деяких казках зявилися елементи, які були у міфах?

Незважаючи на деяку спорідненість міфу і казки, вони істотно різняться.

  1. Робота з підручником

 

  • Зачитайте відмінності між міфом і казкою, що вміщені в таблиці на с. 17  підручника.

ІV. 1.  Обобщение материала.

 ХХІ століття… Вчені вивчають космос, лікарі роблять складні операції, ми не мислимо свого життя без компютера.

  • Як ви гадаєте, для чого нам потрібні міфи, які були придумані у допотопні часи? Думку обгрунтуйте.
  • Міфи містять ідею єдності людини, природи і Всесвіту, вчать відділяти добро від зла.
  • Міфи встановлювали звязок між минулим, сучасним і майбутнім людства
  • Міфи пояснюють людині, яка вона є і якою повинна стати.

Міфи стали джерелом натхнення для мистецтва, яке зароджувалося у надрах міфології. Створюючи сказання про богів і героїв людина робила перший крок до творчості.

        Галбрет Гея-Земля                              Валледжо Атлант

 

Зв’язок між музикою та міфом здавна затвердився у культурі. Створено багато музичних творів за мотивами міфів різних народів. Це  опери та балети, ораторії і кантати. Створюються й сучасні музичні твори за сюжетами міфів, легенд та переказів.

Прослуховування ораторії Й. Гайдна «Створення світу».

2. Висновок

Змальовуючи своїх богів і героїв давні люди втілювали в них найкращі і найблагородніші якості людини.

Добро і благородство, честь і мужність, дружба і любов завжди перемагають. Ці непорушні істини доходять до нас через віки

Пройшли тисячі років, багато давніх цивілізацій були стерті з лиця землі, але величні ідеї Світла, Честі і Добра до сьогодні є найактуальнішими і найсучаснішими.

V. Підведення підсумків і виставлення оцінок.

VІ. Домашнє завдання.

  • Прочитати статтю підручника на с. 14-19.
  • Відповісти на завдання 1-5 на с. 19 (усно).
  •  Знати основні поняття, записані в зошиті.

 

Використані джерела

 

  • Є.Волощук. Світова література. Підручник для 6класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ. “Генеза”. Ст. 14-19.

 

docx
Додано
22 червня 2018
Переглядів
1073
Оцінка розробки
3.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку