Конспект уроку "Поняття про міф"

Про матеріал

У конспекті уроку подані матеріали, які знайомлять учнів з поняттями міф, міфологія та популярними міфологічними образами; учні отримують уявлення про цикл міфів, знайомляться з природою міфа як формою пізнання й естетичного засвоєння оточуючого світу.

Перегляд файлу

Поняття про міф. Основні тематичні групи  міфів

Популярні міфологічні образи, сюжети, мотиви різних народів

 

Мета.  Познайомити учнів з поняттями міф, міфологія та  популярними міфологічними образами; дати уявлення про цикл міфів; показати природу міфа як форму пізнання й естетичного засвоєння оточуючого світу; з’ясувати природу впливу міфа на культуру людства.

 

Хід уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

Слово учителя. Усі народи з давніх давен складали міфи. Вони народжувалися з природньої допитливості людей, їхнього прагнення зрозуміти і пояснити дійсність. У міфах переплетені донаукові уявлення про природу та суспільство, релігію, філософію та мистецтво.

  • Яку практичну роль, на вашу думку, відігравали міфи у житті людей?

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Ознайомлення з літературним поняттям.

 

МІФ (гр. Μύθοςпереказ, оповідання) — вигадане оповідання, в якому явища природи або історичні події зображуються й з'ясовуються в персоніфікованій формі.

  1. Розповідь з  елементами бесіди.

Міфи – твердження та розповіді ,  які міцно ввійшли в життя та культуру народів.

У давніх людей було багато запитань:

  • Як зявився цей світ?
  • Хто управляє ним?
  • Як здобути вогонь і зберегти його?
  • Як здобути їжу?
  • Як  вижити у хижому світі?
  • Міфи відносяться до усної народної творчості (фольклору) - найдавнішої форми роздумів людини. Міфи - це  спроба зрозуміти, звідки виник світ, яка у ньому роль людини. Тільки міф давав відповідь про сенс життя людини.

Міфи відбирали, накопичували, класифікували та зберігали багатовікові  знання і спостереження людей.

У міфах розповідалося про найдавніший період в історії людства, який існував до початку усіх часів. Міфи давали відповіді на важливі питання: що таке добро і зло, які можливостями володіє людина.

Міфи відбирали, накопичували, класифікували та зберігали багатовікові  знання і спостереження людей.

  • Які спостереження, на вашу думку, знайшли відображення у міфах?

Міфи пояснювали, яким чином влаштований оточуючий світ . Вони вказували, як саме повинна пройти свій життєвий шлях людина, розташовували на цьому шляху віхи, що допомагали не збитися з нього, описували те, що чекає на людей після смерті.

Міфи були особливою формою памяті, що допомагала  передавати важливі знання з покоління в покоління.

  • Чи можемо ми назвати імя автора міфів?
  • То ж, до якого виду літератури можна віднести міфи?

У давнину нікому не спадало на думку запитання про авторство міфів, Вважалося, що міфи повідали людям їхні предки, а тим – боги. Це означало, що у міфах містяться одкровення, і люди мають зберегти їх у пам’яті поколінь, не намагаючись щось змінити або додати нове.

Міфи відносяться до усної народної творчості (фольклору) - найдавнішої форми роздумів людини. Міфи - це  спроба зрозуміти, звідки виник світ, яка у ньому роль людини. Тільки міф давав відповідь про сенс життя людини.

Міфи різних народів мають схожі теми та мотиви.

Богиня краси і кохання у міфах різних народів.

                                                                                       

                                                                                                

 

  1. Знайомство з літературними термінами.

 

Запишіть у зошити визначення:

 

  • Міфоло́гія  (грец. μυθολογία від μῦθος переказ та λόγος слово; виклад стародавніх сказань, переказів) — сукупність міфів певного народу. Сукупність міфів складає основу міфологічного світогляду, який притаманний як для первісного суспільства, так і для, певною мірою, сучасного.

 

  • Цикл міфів  (грецьк. kyklos — коло) —сукупність міфів, пов'язаних між собою певною тематикою, героями або подіями. Цикли міфів  утворюють певну замкнуту цілість.

 

Слово учителя. Основою будь-якої міфології є міфи про створення світу і людей. Творцями світу виступають подекуди боги, подекуди тварини, а то і взагалі рослини. Яким чином первозданна істота виникла з Хаосу і як творила цей світ – на це у міфах народів світу є своя історія.

У міфології будь-якого народу окрема й важлива роль відводиться богам. Боги створювали, боги сердилися й руйнували, вони спрямовували у битвах, допомагали героям, карали злодіїв.

  1. Робота зі схемою.

За змістом міфи умовно можна поділити на декілька тематичних груп:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вказані тематичні групи є у більшості міфологій світу.

  • Чому, на вашу думку, так сталося?

Схожі умови розвитку давніх людей призвели до появи схожих сюжетів і образів, що, в свою чергу, обумовило появу відповідних мотивів.

Мотив – сталий елемент певного сюжету, який повторюється в різних творах. (Запис у зошит)

  • Подумайте і наведіть приклади  мотивів, що повторюються у міфах  різних народів світу.

Мотив Світового дерева знайшов відображення у міфах різних народів як  уособлення єдності усього світу, як своєрідна модель Всесвіту й людини.

В різних міфах його називають по-різному: «дерево центру», «небесне дерево», «дерево пізнання», «Ві́чне Де́рево Життя»́.

Про древо життя у світі створено безліч легенд, казок, цей символ знайшов відображення в орнаментах  народів світу. Можна сказати, що Світове дерево є моделлю культури в цілому.

Також у багатьох народів (давніх греків, іранців, китайців) існував міф про те, що світ виник з яйця. Подібні легенди є і у словян.

 

Пізніше мотив космічного яйця  з’явився у казках та зайняв важливе місце у традиції  святкування Великодня.

  • Згадайте казки, повязані з яйцем?
  •  Чому, на вашу думку, у деяких казках зявилися елементи, які були у міфах?

Незважаючи на деяку спорідненість міфу і казки, вони істотно різняться.

  1. Робота з підручником

 

  • Зачитайте відмінності між міфом і казкою, що вміщені в таблиці на с. 17  підручника.

ІV. 1.  Обобщение материала.

 ХХІ століття… Вчені вивчають космос, лікарі роблять складні операції, ми не мислимо свого життя без компютера.

  • Як ви гадаєте, для чого нам потрібні міфи, які були придумані у допотопні часи? Думку обгрунтуйте.
  • Міфи містять ідею єдності людини, природи і Всесвіту, вчать відділяти добро від зла.
  • Міфи встановлювали звязок між минулим, сучасним і майбутнім людства
  • Міфи пояснюють людині, яка вона є і якою повинна стати.

Міфи стали джерелом натхнення для мистецтва, яке зароджувалося у надрах міфології. Створюючи сказання про богів і героїв людина робила перший крок до творчості.

        Галбрет Гея-Земля                              Валледжо Атлант

 

Зв’язок між музикою та міфом здавна затвердився у культурі. Створено багато музичних творів за мотивами міфів різних народів. Це  опери та балети, ораторії і кантати. Створюються й сучасні музичні твори за сюжетами міфів, легенд та переказів.

Прослуховування ораторії Й. Гайдна «Створення світу».

2. Висновок

Змальовуючи своїх богів і героїв давні люди втілювали в них найкращі і найблагородніші якості людини.

Добро і благородство, честь і мужність, дружба і любов завжди перемагають. Ці непорушні істини доходять до нас через віки

Пройшли тисячі років, багато давніх цивілізацій були стерті з лиця землі, але величні ідеї Світла, Честі і Добра до сьогодні є найактуальнішими і найсучаснішими.

V. Підведення підсумків і виставлення оцінок.

VІ. Домашнє завдання.

  • Прочитати статтю підручника на с. 14-19.
  • Відповісти на завдання 1-5 на с. 19 (усно).
  •  Знати основні поняття, записані в зошиті.

 

Використані джерела

 

  • Є.Волощук. Світова література. Підручник для 6класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ. “Генеза”. Ст. 14-19.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.3
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.3
Загальна:
4.2
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Виговська Ірина Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Войтенко Сергій Миколайович
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Shelest Nicolas
    Загальна:
    3.0
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    3.0
docx
Додано
22 червня 2018
Переглядів
35303
Оцінка розробки
4.2 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку