У конспекті уроку подані матеріали, які знайомлять учнів з поняттями міф, міфологія та популярними міфологічними образами; учні отримують уявлення про цикл міфів, знайомляться з природою міфа як формою пізнання й естетичного засвоєння оточуючого світу.
Поняття про міф. Основні тематичні групи міфів
Популярні міфологічні образи, сюжети, мотиви різних народів
Мета. Познайомити учнів з поняттями міф, міфологія та популярними міфологічними образами; дати уявлення про цикл міфів; показати природу міфа як форму пізнання й естетичного засвоєння оточуючого світу; з’ясувати природу впливу міфа на культуру людства.
Хід уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
Слово учителя. Усі народи з давніх давен складали міфи. Вони народжувалися з природньої допитливості людей, їхнього прагнення зрозуміти і пояснити дійсність. У міфах переплетені донаукові уявлення про природу та суспільство, релігію, філософію та мистецтво.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
МІФ (гр. Μύθος— переказ, оповідання) — вигадане оповідання, в якому явища природи або історичні події зображуються й з'ясовуються в персоніфікованій формі.
Міфи – твердження та розповіді , які міцно ввійшли в життя та культуру народів.
У давніх людей було багато запитань:
Міфи відбирали, накопичували, класифікували та зберігали багатовікові знання і спостереження людей.
У міфах розповідалося про найдавніший період в історії людства, який існував до початку усіх часів. Міфи давали відповіді на важливі питання: що таке добро і зло, які можливостями володіє людина.
Міфи відбирали, накопичували, класифікували та зберігали багатовікові знання і спостереження людей.
Міфи пояснювали, яким чином влаштований оточуючий світ . Вони вказували, як саме повинна пройти свій життєвий шлях людина, розташовували на цьому шляху віхи, що допомагали не збитися з нього, описували те, що чекає на людей після смерті.
Міфи були особливою формою пам’яті, що допомагала передавати важливі знання з покоління в покоління.
У давнину нікому не спадало на думку запитання про авторство міфів, Вважалося, що міфи повідали людям їхні предки, а тим – боги. Це означало, що у міфах містяться одкровення, і люди мають зберегти їх у пам’яті поколінь, не намагаючись щось змінити або додати нове.
Міфи відносяться до усної народної творчості (фольклору) - найдавнішої форми роздумів людини. Міфи - це спроба зрозуміти, звідки виник світ, яка у ньому роль людини. Тільки міф давав відповідь про сенс життя людини.
Міфи різних народів мають схожі теми та мотиви.
Богиня краси і кохання у міфах різних народів.
Запишіть у зошити визначення:
Слово учителя. Основою будь-якої міфології є міфи про створення світу і людей. Творцями світу виступають подекуди боги, подекуди тварини, а то і взагалі рослини. Яким чином первозданна істота виникла з Хаосу і як творила цей світ – на це у міфах народів світу є своя історія.
У міфології будь-якого народу окрема й важлива роль відводиться богам. Боги створювали, боги сердилися й руйнували, вони спрямовували у битвах, допомагали героям, карали злодіїв.
За змістом міфи умовно можна поділити на декілька тематичних груп:
Вказані тематичні групи є у більшості міфологій світу.
Схожі умови розвитку давніх людей призвели до появи схожих сюжетів і образів, що, в свою чергу, обумовило появу відповідних мотивів.
Мотив – сталий елемент певного сюжету, який повторюється в різних творах. (Запис у зошит)
Мотив Світового дерева знайшов відображення у міфах різних народів як уособлення єдності усього світу, як своєрідна модель Всесвіту й людини.
В різних міфах його називають по-різному: «дерево центру», «небесне дерево», «дерево пізнання», «Ві́чне Де́рево Життя»́.
Про древо життя у світі створено безліч легенд, казок, цей символ знайшов відображення в орнаментах народів світу. Можна сказати, що Світове дерево є моделлю культури в цілому.
Також у багатьох народів (давніх греків, іранців, китайців) існував міф про те, що світ виник з яйця. Подібні легенди є і у слов’ян.
Пізніше мотив космічного яйця з’явився у казках та зайняв важливе місце у традиції святкування Великодня.
Незважаючи на деяку спорідненість міфу і казки, вони істотно різняться.
ІV. 1. Обобщение материала.
ХХІ століття… Вчені вивчають космос, лікарі роблять складні операції, ми не мислимо свого життя без комп’ютера.
Міфи стали джерелом натхнення для мистецтва, яке зароджувалося у надрах міфології. Створюючи сказання про богів і героїв людина робила перший крок до творчості.
Зв’язок між музикою та міфом здавна затвердився у культурі. Створено багато музичних творів за мотивами міфів різних народів. Це опери та балети, ораторії і кантати. Створюються й сучасні музичні твори за сюжетами міфів, легенд та переказів.
Прослуховування ораторії Й. Гайдна «Створення світу».
2. Висновок
Змальовуючи своїх богів і героїв давні люди втілювали в них найкращі і найблагородніші якості людини.
Добро і благородство, честь і мужність, дружба і любов завжди перемагають. Ці непорушні істини доходять до нас через віки
Пройшли тисячі років, багато давніх цивілізацій були стерті з лиця землі, але величні ідеї Світла, Честі і Добра до сьогодні є найактуальнішими і найсучаснішими.
V. Підведення підсумків і виставлення оцінок.
VІ. Домашнє завдання.
Використані джерела